Siirry suoraan sisältöön

Yksilön ja ryhmän ohjaaminen ja tukeminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA40-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.06.2024 - 05.11.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

46 - 55

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Katri Viippo

Ryhmät

  • PSOSTS24
    Sosionomi (AMK), Turku, S24

Tavoitteet

• tunnet ohjaamisen teoriaa ja erilaisia näkökulmia ohjaamiseen
• osaat ohjata suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä
• osaat soveltaa erilaisia ohjauksen lähestymistapoja ja menetelmiä

Sisältö

• ohjaaminen sosionomin perustyömenetelmänä
• ratkaisu- ja voimavarakeskeinen lähestymistapa
• systeeminen lähestymistapa
• asiakkaan motivointi muutokseen motivoivalla keskustelulla
• ohjaaminen sähköisissä toimintaympäristöissä

Oppimateriaalit

Ennakkotehtävä: Katso video Tawast, Eeva: Hyvinvoinnin vahvistaja -koulutus 5/7 Motivoiva haastattelu. https://www.youtube.com/watch?v=fyCC3cygbmE. Pohdi, mitä sinun pitää oppia, tullaksesi taitavaksi motivoivassa keskustelussa.
Lisäksi katso webinaari "Ohjaustyö verkossa" ja tee lyhyt tehtävä. Linkki Itslearningissa.

Tenttiin: Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008 tai uudempi. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.,
Myös luentomateriaali ja motivoivan haastattelun video sekä "Ohjaustyö verkossa" -webinaari.

Harjoituksissa käytetään mm. seuraavaa materiaalia:
- Ehyt ry. Ryhmäilmiö. Ryhmän ohjaajan käsikirja.
https://ehyt.fi/wp-content/uploads/2020/06/Ryhmailmio_opas_verkko.pdf
- Mieli ry. Löydä oma tarinasi. Vertaistukiryhmät nuorille aikuisille. Ryhmänohjaajan opas.
https://mieli.fi/wp-content/uploads/2021/08/Loyda-oma-tarinasi_ohjaajan-opas.pdf
- Osallistavat menetelmät. Tuki- ja virikeaineisto. Kansan Sivistystyön Liitto KSL ry. https://www.yhdistysyhteistyo.fi/assets/files/sites/6/2017/07/osallistavatmenetelmat.pdf, esim. ajattelun hatut, ennakoiva dialogi.
- Vahvike. Vanhustyön keskusliiton ryhmä- ja viriketoiminnan aineistopankki.
https://vahvike.fi/fi

Opetusmenetelmät

yhteistoiminnallinen oppiminen
harjoitukset
itsenäinen opiskelu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

17.12.2024 klo 9-9.50 yksilötentti kampuksella. Tentissä ei saa olla opintojakson materiaalia mukana. Tentti tehdään Itslerningissa eli kone mukaan.

1. Uusintatentti xx.xx.xxxx Ilmoittaudu jakson vastuuopettajalle viimeistään 2 viikkoa ennen sähköpostilla.
2. Uusintatentti xx.xx.xxxx Ilmoittaudu jakson vastuuopettajalle viimeistään 2 viikkoa ennen sähköpostilla.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

yhteistoiminnallinen oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op= 27 tuntia opiskelijan työtä

Yksilöohjaus 1 op
Ryhmän ohjaus, ennakkotehtävä ja kontaktiopetus 2 op
Tentti 2 op

Sisällön jaksotus

Aloituskerrassa 12.11. ja harjoituksissa läsnäolovelvoite.

Mahdolliset aiempaan ohjauskokemukseen perustuvat harjoitusten hyväksilukuhakemukset perusteluineen viimeistään kaksi viikkoa ennen opintojakson alkua opettajille.

Ti 5.11. klo 9-15 Ennakkotehtävien tekeminen, ohjeet Itslearningissa
Ti 12.11. klo 9-15 Opintojakson aloitus, tavoitteet, ryhmäjaot. Ohjaaminen sosionomin perustyömenetelmänä. Ohjaamisen lähestymistavat ja menetelmät (ratkes).
Ti 19.11. klo 9-15 Ohjaamisen lähestymistavat ja menetelmät jatkuu mm. systeeminen. Yksilöohjauksen harjoitukset alkavat (aluksi kierros ohjatusti, sitten purku ja loput itsenäisesti)
Ti 26.11. klo 9-15 Ryhmäroolit ja ryhmän vaiheet. Vuorovaikutustaidot ryhmän ohjaajan välineenä. klo 12-15 ryhmien yhteistä suunnittelua itsenäisesti
Ti 3.12. klo 9-15 Ryhmäohjauksen harjoituksia itsenäisesti
Ti 10.12. klo 9-11.30 Mitä opimme ohjaamisesta? Ryhmät esittelevät havainnollisella tavalla oppimistuloksiaan.
Ti 17.12. klo 9-9.50 Yksilötentti (kone mukaan!).

1. Uusintatentti verkossa xx.xx.xxxxx
2. Uusintatentti verkossa xx.xx.xxxx

Yksilöohjauksen toteutumisesta jokainen kirjoittaa tiiviin reflektiopaperin. Ryhmäohjauksesta palautetaan ryhmän yhteinen suunnitelma ennen ohjauksia, ja jokainen kirjoittaa tiiviin yksilöllisen reflektiopaperin. Palauta reflektiopaperit viimeistään 17.12.24. Ryhmäohjauskokemukset jaetaan Mitä opimme ohjaamisesta -tunneilla 10.12.2024.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Muutokset mahdollisia opintojakson alkuun asti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilöohjaus 1 op, hyväksytty / hylätty
Ryhmän ohjaus ja kontaktiopetus 2 op, hyväksytty / hylätty
Tentti 2 op hyl/ 1-5.

Yksilö- ja ryhmäohjauksissa läsnäolovelvoite.

Hylätty (0)

- hän ei toimi vastuullisena ryhmän jäsenenä
- hän ei osallistu aktiivisesti vuorovaikutukseen opintojaksolla
- hän ei osaa erottaa ohjaamista muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- hän ei tunne ryhmän kehitysvaiheita eikä ohjaajan tehtäviä eri vaiheissa
- hän ei tiedä ohjaamisen erilaisia lähestymistapoja eikä menetelmiä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- hänellä on puutteita vastuullisuudessa ja aktiivisuudessa osallistuessaan vuorovaikutukseen opintojaksolla
- hän osaa erottaa ammatillisen ohjaamista muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- yksilöiden ja ryhmien ohjaamisen tavoitteellisuudessa ja suunnitelmallisuudessa vielä runsaasti kehittämistä
- hän tietää ryhmän kehitysvaiheita
- hän tietää joitakin ohjaamisen lähestymistapoja ja menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- hän toimii vastuullisesti ja aktiivisesti ryhmässä
- hän ymmärtää ohjaamisen ammatillisena vuorovaikutuksen muotona
-hän osaa ohjata yksilöitä ja ryhmiä tavoitteellisesti ja suunnitelmallisesti
- hän tietää ryhmän kehitysvaiheet ja ohjaajan tehtäviä eri vaiheissa
- hän tietää ohjaamisen erilaisia lähestymistapoja ja menetelmiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- hän toimii erittäin aktiivisesti ja vastuullisesti, muita osallistujia huomioiden, ryhmässä
- hän osaa ohjata yksilöitä ja ryhmiä tavoitteellisesti ja suunnitelmallisesti sekä kehittää määrätietoisesti ohjausosaamistaan
- hän tietää ryhmän kehitysvaiheet ja ohjaajan tehtävät eri vaiheissa
- hän tietää ohjaamisen erilaiset lähestymistavat ja erilaisia ohjaamisen menetelmiä.