Siirry suoraan sisältöön

Ammatillinen vuorovaikutus ja etiikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA39-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.06.2024 - 24.09.2024

Ajoitus

24.09.2024 - 12.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

46 - 55

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Päivi Myllymäki
  • Essi Teuri

Ryhmät

  • PSOSS24V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko S24
  • 01.10.2024 16:00 - 18:00, Ammatillinen vuorovaikutus ja etiikka TH00CA39-3014
  • 29.10.2024 16:00 - 18:00, Ammatillinen vuorovaikutus ja etiikka TH00CA39-3014

Tavoitteet

• tunnet sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä vuorovaikutustilanteissa
• osaat ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet
• osaat suunnitella ja arvioida vuorovaikutustasi eri tilanteissa
• tunnet erilaisia ihmiskäsityksiä ja ymmärrät ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkityksen asiakastyössä
• tunnet sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä

Sisältö

• ammatillinen vuorovaikutus ja dialogisuus
• etiikan käsite ja ammattietiikka
• laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista
• sosiaalihuoltolaki

Oppimateriaalit

Tenttiin:
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014. Laki sosiaalihuollon asiakkaan oikeuksista 812/2000.

Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus.

Talentia 2017. Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. https://talentia.lukusali.fi/#/reader/a6cd4fa0-38d8-11ed-90c9-00155d64030a

Sosiaali- ja terveysalan eettinen perusta (2011). ETENE-julkaisuja 32. Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö.
https://etene.fi/documents/1429646/1559058/ETENE-julkaisuja+32+Sosiaali-+ja+terveysalan+eettinen+perusta.pdf/13c517e8-6644-4fa5-8c5f-193cfdce9841

Viikkotehtävien materiaali.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen työskentely
oppimistehtäväperusteinen
ryhmätyöskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 29.10. klo: 17-18.00

1. Uusintatentti 3.12.2024 klo: 18.00-19.00
2. Uusintatentti 25.3.2024 klo: 18.00-19.00

Ilmoittautuminen uusintatentteihin sähköpostitse Essi Teurille 2 viikkoa ennen uusintatenttipäivää.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

oppimistehtäväperusteinen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- oppimistehtävät suoritetaan itsenäisesti ja sen jälkeen niitä käsitellään pienryhmissä
- tentti
- osaamisen reflektointi

Sisällön jaksotus

Opintojakso on pakollinen sosionomitutkinnon opiskelijoille ja jakson sisällöt on integroitu sosiaali- ja kasvatusalan asiakastyön sisältöihin.

Verkkotapaamiset 1.10. ja 29.10. klo 16.00 - 18.00

ti 1.10. klo 16.00 -18.00 Opintojakson esittely ja. oppimistehtävät; opett. Päivi Myllymäki
Linkki tapaamiseen: Join Zoom Meeting
https://turkuamk.zoom.us/j/64898868895

Meeting ID: 648 9886 8895


Ryhmätehtävien palautus ITS-laatikoihin viimeistään 27.10.


ti 29.10. klo 16.00 -17.00 Oppimistehtävien käsittely ja klo 17.00- 18.00 yksilötentti Itsissä, opettaja Essi Teuri
https://turkuamk.zoom.us/j/62567745961

Reflektiotehtävän palautus 5.11.

Oppimistehtävät
1. Ryhmätehtävät
Tehtävät tehdään ensin itsenäisesti ja sen jälkeen niitä käsitellään ryhmissä..
Tehtäviä on kolme:
lainsäädäntöasiat, ammatillinen vuorovaikutus ja viestintä sekä hmiskäsitys, arvomaailma asiakastyössä.ja oman työn eettiset lähtökohdat ja tilanteet.
Tehtävien palautus 27.10. ja yhteinen purku 29.10.klo 16.00 - 17.00

2. Reflektiotehtävä (oma oppimisporsessi ja ryhmän toiminta)

3. tentti 29.10.klo 17.00

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojakson ITSlearning-tila

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät 3 op
Tentti ja oman sekä ryhmän toiminnan reflektio 2 op

Hylätty (0)

- opiskelija ei tunnista sosiaalialan perusarvoja eikä ammattieettisiä periaatteita
- hän ei tunnista ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkitystä asiakastyössä
- hän ei tunne sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä
- hän ei osallistu aktiivisesti ja vastuullisesti opintojakson pienryhmän toimintaan
- hän ei osaa erottaa ammatillista vuorovaikutusta muunlaisesta vuorovaikutuksesta

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- opiskelija tunnistaa vain joitakin sosiaalialan sosiaalialan perusarvoja ja ammattieettisiä periaatteita
- hänellä on haasteita havaita ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkitystä asiakastyössä
- hän tuntee vain pintapuolisesti sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä
- hän osallistuu melko aktiivisesti ja vastuullisesti opintojakson pienryhmän toimintaan
- hän tunnistaa joitakin ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteitä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- opiskelija tunnistaa keskeiset sosiaalialan sosiaalialan perusarvot ja ammattieettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä
- hänellä tunnistaa ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkityksen asiakastyössä
- hän tuntee sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä
- hän osallistuu aktiivisesti ja vastuullisesti opintojakson pienryhmän toimintaan
- hän tuntee ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteitä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- opiskelija tunnistaa keskeiset sosiaalialan sosiaalialan perusarvot ja ammattieettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä
- hänellä ymmärtää ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkityksen asiakastyössä ja tunnistaa niiden aiheuttamia haasteita
- hän tuntee sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä ja tunnistaa yhtymäkohtia lähialojen lainsäädäntöön
- hän osallistuu aktiivisesti ja vastuullisesti opintojakson pienryhmän toimintaan
- hän tuntee ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteet