Suomen kieli ja viestintä (3 op)
Toteutuksen tunnus: 1001006-3294
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.06.2024 - 03.09.2024
Ajoitus
10.09.2024 - 13.12.2024
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
46 - 55
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Päivi Myllymäki
Ryhmät
-
PSOSS24VSosionomi (AMK), Turku, verkko S24
- 17.09.2024 14:00 - 16:00, Suomen kieli ja viestintä 1001006-3294
- 12.11.2024 14:00 - 16:00, Suomen kieli ja viestintä 1001006-3294
Tavoitteet
Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdyt asiantuntija- ja työyhteisöviestintään. Opintojaksolla harjoittelet työelämässä tarvittavia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.
Opintojakson jälkeen osaat
• toimia oman alasi viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omia viestinnällisiä valmiuksiasi
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja ammattialan käytännöt.
Sisältö
• oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
• asiatyylin tunnuspiirteet
• työelämän puheviestintätilanteet
• omien viestintätaitojen arviointi
• palautteen anto ja vastaanotto.
Oppimateriaalit
Opintojaksoon littyvä materiaali, oheiskirjallisuustieto, tehtävänannot sekä palautuslaatikot ja keskustelualueet löytyvät kurssin ITSlearning-alustalta.
Opetusmenetelmät
Verkkotapaamiset,, itsenäinen etäopiskelu sekä työskentely oppimistehtävien parissa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan arviointi perustuu tehtäviin. Myöhässä palauttaminen alentaa arvosanaa. Kurssin päättymisen jälkeen opiskelija voi tutkintosäännön mukaisesti palauttaa puuttuvia tehtäviä puolen vuoden ajan. Sen jälkeen on ilmoittauduttava uudelle vastaavalle kurssille.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakson toimintatavat: opiskelijan itsenäinen opiskelu,verkkotehtävät ja ryhmätyöskentely.
Oppimistehtävät on integroitu sosiaali- ja kasvatusalan toimintaympäristön teemoihin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson mitoitus: 3 op. = 80 tuntia opiskelijan työtä
Verkkotapaamiset 4 t.
Oppimistehtävät
- viestintäraportti (numeerinen arviointi)
- video-CV (hks/hyl)
- lähdemerkintätehtävä (itsen. tehtävä)
- kielenhuollon testitehtävät .(itsen. tehtävä)
- blogitekstit ja kommentit (hks/hyl)
- itsenäinen viestinnän kirjallisuuteen ja verkkolähteisiin perehtyminen
Sisällön jaksotus
tiistaisin klo 14-18, viikot 36-44.
Verkkotapaamiset:
17.9. klo 14.00 - 16.00
12.11. klo 14.00 - 16.00
Sisällöt
- omien viestintätaitojen analyysi ja tavoiteasettelu
- lähdepohjainen kirjoittaminen ja tekstilajit
- hyvä asiatyyli; yleiskieli ja ammattikieli
- kasvatusalan viestinnän erityispiirteet
- oman osaamisen esiintuominen
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojakson ITSlearning -tila on kurssin infokanava ja sisältää tehtävänannot, tehtävien palautuslaatikot ja tiedot jaksoon liittyvistä opintomateriaaleista.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan numeerisesti 0 - 5:
Tehtävät:
- Kirjalliset oppimistehtävät
- video-CV
-keskustelupalstatehtävät viestinnän teemoista
Tehtävien palauttaminen myöhässä vaikuttaa arviointiin alentavasti.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole suorittanut yhtä tai useampaa oppimistehtävää hyväksytysti tai tehtäviä puuttuu kokonaan.
Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti ja pintapuolisesti.
Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista lähdemateriaalia vain vähän ja yksipuolisesti.
Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn melko vähän
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin.
Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista viestinnän lähdetietoutta tehtävissään..
Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn aktiivisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, saavuttanut oppimistavoitteet ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä viestinnän teemoihin ja lähdepohjaiseen tietouteen.. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut ryhmän työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista aktiivisesti.