Lähijohtaminen ja työyhteisötaidot (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA45-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.06.2024 - 29.08.2024
Ajoitus
19.08.2024 - 30.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
56 - 65
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Mira Lehti
- Päivi Myllymäki
Ryhmät
-
PSOSTK23Sosionomi (AMK), Turku, K23
- 26.08.2024 08:00 - 14:00, Lähijohtaminen ja työyhteisötaidot TH00CA45-3007
- 05.09.2024 08:30 - 14:00, Lähijohtaminen ja työyhteisötaidot TH00CA45-3007
- 12.09.2024 12:00 - 16:00, Lähijohtaminen ja työyhteisötaidot TH00CA45-3007
- 19.09.2024 10:00 - 15:00, Lähijohtaminen ja työyhteisötaidot TH00CA45-3007
- 26.09.2024 12:00 - 16:00, Lähijohtaminen ja työyhteisötaidot TH00CA45-3007
- 03.10.2024 08:00 - 16:00, Lähijohtaminen ja työyhteisötaidot TH00CA45-3007
- 10.10.2024 08:30 - 15:30, Lähijohtaminen ja työyhteisötaidot TH00CA45-3007
- 17.10.2024 08:00 - 16:00, Lähijohtaminen ja työyhteisötaidot TH00CA45-3007
Tavoitteet
• osaat toimia moniammatillisissa tiimeissä, työyhteisöissä ja toimintaympäristöissä
• saat valmiuksia toimia lähijohtajana
• tunnet johtamista tukevaa työlainsäädäntöä
• osaat arvioida omaa johtamisosaamistasi asiakkuuksien ja työhyvinvoinnin näkökulmasta
• ymmärrät työyhteisöviestinnän kokonaisuuden osana lähijohtamista ja osaat suunnitella viestintää strategisesti
Sisältö
• nykyajan johtamis- ja organisaatioteorioita
• hyvinvointipalvelujen lähijohtaminen ja sen tunnuspiirteitä
• lähijohtamista ohjaava lainsäädäntö
• työyhteisön johtaminen käytännössä
• työyhteisötaidot hyvinvoivassa työyhteisössä
• työyhteisöviestinnän kokonaisuus ja osa-alueet, viestintäkulttuuri; johtamisviestintä ja viestintästrategiat
Oppimateriaalit
Tiedot saatavissa Itslearningista.
Opetusmenetelmät
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Harjoitukset ja itsenäinen opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei pidetä tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
neuvoteltava erikseen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op = 135h opiskelijan työtä
Lähiopetus (36h) ja itsenäinen työskentely yhteensä 2op
Tehtävät (3op)
1) Työyhteisötaito-tehtävä (yksilötehtävä) HYV / HYL
2) Työlainsäädäntötehtävä (paritehtävä) HYV / HYL
3) Työyhteisö-tehtävä (ryhmätehtävä 2op) Arviointi: 0-5
Sisällön jaksotus
Opetuspäivä pääosin torstai, viikot 35-42
ma 26.8.
8.30 -10.00 Opintojakson esittely ja tehtävät ML
10.15 - 14.00 Johtamisen perusteet
14.00-15.45 Itsenäinen työskentely
to 5.9. PM 8.30 - 14.00 Työyhteisö, organisaatiokulttuuri ja roolit; klo 14.00 - 15.45 itsen. työskentely
to 12.9. ML 12.15 - 16.00 Työlainsäädäntö ja esimiehen vastuu
to 19.9. PM 10.00 - 14.00 Työyhteisöviestintä; johtaminen viestintänä; klo 14.00 - 15.45 itsen. työskentely
to 26.9. ML 8.30 -11.30 Lainsäädäntötehtävien purku; klo 12.30 - 15.45 itsen. työskentely
to 3.10. itsenäinen työskentely
to 10.10. Työyhteisötehtävien esitykset 8.30 - 15.45 ML & PM
to 17.10. Itsenäinen työskentely
Työyhteisöraportin palautus 20.10.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojakson Itslearning-tila.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lähiopetus ja itsenäinen työskentely 2op
Opintojakson aloituskerralla ja tehtävien purkutunneilla on pakollinen läsnäolo.
Tehtävät (3op)
1) Työyhteisötaito-tehtävä (yksilötehtävä), arviointi: HYV / HYL
2) Työlainsäädäntötehtävä (paritehtävä), arviointi: HYV / HYL
3) Työyhteisö-tehtävä (ryhmätehtävä 2op), arviointi: 0-5
Hylätty (0)
Opiskelija
- ei tunne lähijohtamisen ja työyhteisön perusasioita
- ei ymmärrä työyhteisötaitojen merkitystä
- ei ole perehtynyt lähijohtamista ohjaavaan työlainsäädäntöön
- ei ole työskennellyt aktiivisesti pienryhmän jäsenenä
- ei ole osallistunut tehtävien purkutunneille
- ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä tai tehtävät ovat huomattavan puutteellisia
Yksi tai useampi yllämainituista kriteereistä toteutuu.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- tuntee puutteellisesti lähijohtamisen ja työyhteisön perusasioita
- ymmärtää vain rajallisesti työyhteisötaitojen merkityksen
- on tutustunut vain pinnallisesti lähijohtamista ohjaavaan työlainsäädäntöön
- on osallistunut pienryhmän työskentelyyn, mutta aktiivisuudessa ja vastuullisuudessa on parantamisen varaa
- ei ole osallistunut aktiivisesti tehtävien purkutunneille
- jokin tehtävä tai tehtävät ovat puutteellisia
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- tuntee hyvin lähijohtamisen ja työyhteisön perusasioita
- ymmärtää hyvin työyhteisötaitojen merkityksen
- tuntee hyvin lähijohtamista ohjaavaa työlainsäädäntöä ja ymmärtää, miten sitä sovelletaan
- on toiminut aktiivisesti ja vastuullisesti pienryhmän työskentelyyn
- on osallistunut aktiivisesti tehtävien purkutunneille
- kaikki tehtävät on tehty hyvin kriteerejä noudattaen ja opintojakson sisältöjen hyvää ymmärrystä osoittaen
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- tuntee ja osaa soveltaa lähijohtamisen ja työyhteisön perusasioita
- ymmärtää kiitettävästi työyhteisötaitojen merkityksen ja osaa soveltaa tietoa
- tuntee kiitettävästi ja osaa soveltaa lähijohtamista ohjaavaa työlainsäädäntöä
- on edistänyt aktiivisesti ja vastuullisesti pienryhmän työskentelyä muita huomioiden
- on osallistunut aktiivisesti tehtävien purkutunneille
- kaikki tehtävät on tehty erinomaisesti kriteerejä noudattaen ja osoittaen kykyä analysoida ja soveltaa opintojakson sisältöjä syvällisesti