Sosionomin ammatillinen kehittyminen 1 (3 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA33-3014
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.06.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
36 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Emmi Brunel
- Juha Knuuttila
- Sirppa Kinos
Ryhmät
-
PSOSS24VSosionomi (AMK), Turku, verkko S24
- 21.08.2024 09:00 - 16:00, Sosionomin ammatillinen kehittyminen 1 TH00CA33-3014
- 22.08.2024 09:00 - 11:30, Sosionomin ammatillinen kehittyminen 1 TH00CA33-3014
- 22.08.2024 12:00 - 15:00, Sosionomin ammatillinen kehittyminen 1 TH00CA33-3014
- 23.08.2024 08:15 - 09:45, Sosionomin ammatillinen kehittyminen 1 TH00CA33-3014
- 15.10.2024 14:00 - 16:00, Sosionomin ammatillinen kehittyminen 1 TH00CA33-3014
- 10.12.2024 14:00 - 16:00, Sosionomin ammatillinen kehittyminen 1 TH00CA33-3014
- 21.01.2025 16:00 - 18:00, Sosionomin ammatillinen kehittyminen 1 TH00CA33-3014
- 13.05.2025 14:00 - 16:00, Sosionomin ammatillinen kehittyminen 1 TH00CA33-3014
Tavoitteet
• osaat toimia opiskelijana Turun ammattikorkeakoulussa ja sosiaali- ja kasvatusalan osaamisalueella ja sinulla on riittävät korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot
• integroidut osaksi omaa opiskeluyhteisöäsi
• osaat arvioida omaa toimintaasi ja otat vastuun omasta opiskelustasi
• tunnet sosionomin (AMK) -tutkinnon oppimissuunnitelman (OPS), sosionomin (AMK) kompetenssit, toimintaympäristöt ja sosiaali- ja kasvatusalan kelpoisuusehdot
• osaat ilmaista itseäsi kirjallisesti ja eri tekstilajeja tarkoituksenmukaisesti hyödyntäen
• ymmärrät kansainvälisyyden merkityksen omalla alallasi
Sisältö
• Turun ammattikorkeakoulun tilat, järjestelmät ja ohjeet (ml. tutkintosääntö ja turvallisuusohjeet), opiskelijan digistartti
• ryhmäytyminen, opiskeluryhmän säännöt sekä työ- ja opiskeluyhteisössä toimiminen
• opiskelutaidot ja innovaatiopedagogiikka
• sosionomin kompetenssit ja sosiaali- ja kasvatusalan kelpoisuusvaatimukset
• henkilökohtaisen oppimissuunnitelman (HOPS) laatiminen, valintojen merkitys oman urasuunnitelman näkökulmasta ja kehityskeskustelut opettajatuutorin kanssa
• portfoliotyöskentely
Oppimateriaalit
Itslearningissa.
Opetusmenetelmät
Ryhmätapaamisia ja yksilöllisiä tapaamisia opettajatuutorin kanssa.
Oppimistehtäviä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävien ohjeistus Itslearningissa.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista SAKE-tunneille ja kehityskeskusteluihin opettajatuutorin kanssa sekä opintojaksoon liittyvien tehtävien tekoa.
Läsnäolovelvoite edistää yhteisöllisyyden kehittymistä ryhmässä, mikä tukee yksittäistä opiskelijaa hänen opiskelupolullaan. Se edistää opiskelijan yleisten työelämätaitojen kehittymistä (mm. tiimityötaidot, itsensä johtaminen, verkostoitumistaidot, palautteen antaminen ja vastaanottaminen). Se edistää myös sosionomin ammatissa tarvittavien taitojen kehittymistä, joita ei voida omaksua pelkästään itsenäisen opiskelun avulla vaan vuorovaikutuksessa (kuten ammatillinen vuorovaikutus, dialogisuus).
Sisällön jaksotus
Orientaatiopäivä 1. Sosionomi (AMK) opiskeluun
Zoom: https://turkuamk.zoom.us/j/61522393665?from=addon
----
ke 21.8.
klo 9:00–10:00
Tervetuloa Turun ammattikorkeakouluun / opettajatuutorit
Opettajatuutorit esittäytyvät
Vuosikurssin opiskelijat
Päivien ohjelman läpikäyminen ja toiminta Teams ja Zoomissa verkkoneuvotteluympäristöissä / opettajatuutorit
Uusien opiskelijoiden ohjeet Messissä - https://www.turkuamk.fi/fi/tutkinnot-ja-opiskelu/uusille-opiskelijoille/aloitus/
klo 10:00-10:30 tauko
klo 10:30–12:00
Mitä on verkkotutkinto-opiskelu:
Ajankäyttö (perheen, opiskelun ja työn yhteensovittaminen)
Työvälineet (kamera, mikki)
Opiskelu korkeakoulussa (itsenäisyys, vuorovaikutus opiskeluaikana, opetuksessa ja opiskelijayhteisössä, tiimityöskentelystä ja haasteista verkkotutkinnossa, ajankäytön suunnittelu)
Tutustumista ryhmään.
klo 12:00 – 13:00 Lounas
klo 13:00 – 15:00
13-14 Tutustumista ryhmään jatkuu / tuutorit
14-15 Tutustuminen järjestelmiin: Peppi, Tuudo. Salassapitosopimus / vertaistuutori ja tuutorit.
(Mahdollisesti muun verkkoryhmän opiskelija käy tervehtimässä).
klo n. 15-
Vertaistuutorien järjestämää vapaamuotoista ohjelmaa
***********************
Orientaatiopäivä 2. Sosionomi (AMK) opiskeluun
Zoom: https://turkuamk.zoom.us/j/67686378051?from=addon
***
to 22.8.
klo 9-11.30 Kt-päällikön puheenvuoro, koulutusvastaavien info ja opon puheenvuoro / Katariina Felixson, Olli Toivonen, Janina Luoto / yhdessä päiväryhmän kanssa
klo 11:30-12:30 Lounas
12.30-13.30
Messi, Itslearning, sähköposti, viestintäetiketti, Zoom ja Teams / opettajatuutorit ja vertaistuutorit
13.30-13.45
Kahvitauko
13.45-14.15
Koko ryhmän yhteiset pelisäännöt: Valokuvien käyttö ryhmän tutustumisessa / opettajatuutorit
14.15-15
HOPS-keskustelut ja kehityskeskustelu 1: sisältö, ajan varaaminen
*********************************************************
pe 23.8.
klo 8.15-9.45 Vapaaehtoinen hyväksilukuinfo / Olli Toivonen, Janina Luoto / linkki: https://turkuamk.zoom.us/j/63745785807
ke 04.09 klo 15-16 YTHS uusien opiskelijoiden info
15.10.24 klo 14-16 JK, SK, EB Opintopsykologin vierailu: Laura Tättilä 15-15.30. Voimaannuttava valokuva -tehtävän ohjeistus. Sosionomi ammattina -esseen ohjeistus. Portfolion ohje. https://turkuamk.zoom.us/j/61384087706?from=addon
10.12.24 klo 14-16 JK, SK, EB Voimaannuttava valokuva -tehtävän purku. Lukukauden päätös. https://turkuamk.zoom.us/j/61006659665?from=addon
KEVÄT 2025
21.1.2025 klo 16-18
Zoom-linkki:
- Ajankohtaiset asiat
- Talentian esittely
- Harjoittelupaikan haku syksylle -25, Jobiili
- Yhteisöllisyystehtävän ohjeistus
13.5.2025 klo 14-16
Zoom-linkki:
- Ajankohtaiset asiat
- Yhteisöllisyystehtävän purku
- Portfolioiden esittäminen, osa 1. (jatkuu syyslukukaudella -25)
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opettajatuutorit ilmoittavat opiskelijoilleen käytettävät kanavat.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista ryhmä- ja yksilötapaamisiin sekä oppimistehtävien tekemistä.