Siirry suoraan sisältöön

Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation (2 op)

Toteutuksen tunnus: 100116-3055

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

22.01.2024 - 01.03.2024

Ajoitus

29.02.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Turun ammattikorkeakoulu

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 25

Opettaja

  • Jaana Kaartovuori

Ryhmät

  • PBUADS23
    Degree Programme in Business Administration PBUADS23
  • 29.02.2024 14:00 - 15:30, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3055
  • 07.03.2024 10:00 - 12:00, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3055
  • 14.03.2024 10:00 - 12:00, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3055
  • 19.03.2024 12:15 - 13:45, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3055
  • 21.03.2024 14:00 - 16:00, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3055
  • 26.03.2024 12:15 - 13:45, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3055
  • 04.04.2024 10:00 - 12:00, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3055
  • 09.04.2024 12:15 - 13:45, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3055
  • 11.04.2024 14:00 - 16:00, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3055
  • 16.04.2024 12:15 - 13:45, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3055
  • 18.04.2024 14:15 - 15:45, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3055
  • 25.04.2024 14:00 - 16:00, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3055

Tavoitteet

Opiskelija osaa kommunikoida suullisesti työelämän tavallisissa viestintätilanteissa.

Sisältö

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja  –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Oppimateriaalit

Pääasiassa opettajan keräämä materiaali + verkkotehtävät Itsin työtilassa.
Lisänä oppikirja Hanska, Keränen, Lehtoviita, Pirtiilä: Gå med vinst! Affärssvenksa för högskolor. Edita 2022.

Opetusmenetelmät

Lähitunneilla tehdään suullisia harjoituksia pareittain ja/tai pienryhmissä.
Opiskelija tekee myös oman suullisen CV:nsä ja valmistautuu pitämään oman suullisen esityksen (esim. tuote- tai yritysesittely) sekä osallistuu keskusteluun pienryhmissä sovittuna ajankohtana opintojakson loppupuolella (kampus).
Suullisesta esityksestä tehdään myös itsearviointi.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssin alussa tai aikana sovitaan tarkempi ajankohta pienryhmissä pidettävään suulliseen esitykseen (tenttiin) kurssin loppupuolella.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksolla tehdään video-CV, harjoitellaan työelämän suullisia tilanteita ja työnhakua ruotsiksi sekä valmistaudutaan suullisen kielitaidon näyttöön pienryhmäkeskustelussa (suullinen tentti).

Sisällön jaksotus

Suullinen kommunikointi ruotsiksi työelämän tavallisissa viestintätilanteissa. Opiskelija osaa kertoa itsestään, koulutuksestaan ja työkokemuksestaan, esitellä työympäristöään, viestiä asiakaslähtöisesti ja käyttää oman alansa sanastoa.
Opintojakso toteutetaan viikolla 9-18 ja lähitunteja on 1 - 2 x 2h viikossa.
Tämä on suullisen osan toteutuskuvaus. Käytännössä Muntlig ja Skriftlig kommunikation on yhtä opintojaksoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suullinen ja kirjallinen kielitaito arvioidaan erikseen. Arviointi tehdään asteikolla 1-5 valtakunnallisten taitotasokuvausten mukaan.

Suullinen arvosana muodostuu aktiivisesta osallistumisesta suullisiin harjoituksiin lähitunneilla, kahdesta suullisesta näytöstä (Video-Cv ja suullinen tentti) opintojakson aikana. Arvioinnissa huomioidaan myös vuorovaikutus suullisessa tentissä sekä itsearviointi.

Opintojaksolla edellytetään läsnäoloa vähintään 75% pidetyistä lähitunneista. Osallistuttuaan vähintään 50% lähitunneille voi opiskelija osallistua suulliseen kokeeseen, mutta arvosana alenee.
Tutkintotodistuksessa arvosanat 1-3 vastaavat TYYDYTTÄVÄÄ TAITOA ja 4-5 HYVÄÄ TAITOA.

Hylätty (0)

Opiskelija ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tuotos on liian niukkaa ja/ tai puheen pääsisällön ymmärtäminen on muille osapuolille vaikeaa tai lähes mahdotonta.
Poissaoloa kertyy yli sallitun (väh. 75%).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi, vaikka viestintä vaatii ponnisteluja kummaltakin osapuolelta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväiseissä työelämän yleisissä ja alakohtisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään haluamansa viestin, vaikka epäröinti hidastaa puhetta ja epätarkkuudet saattavat häiritä viestintää.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojaksoon.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa keilenkäyttötilanteissä Pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan luontevasti huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta.
Opiskleija osallistuu erittäin aktiivisesti opintojaksoon.