Sädehoito-osaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7062062-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 23.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 08.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus, suun terveydenhoito ja diagnostiset palvelut
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 50
Koulutus
- Röntgenhoitajakoulutus
Opettaja
- Petteri Aatsinki
- Sanna Virtanen
Ryhmät
-
PRÖNTS23BRöntgenhoitaja (AMK), päivätoteutus
-
PRÖNTS23ARöntgenhoitaja (AMK), päivätoteutus
- 23.09.2024 14:30 - 16:00, Sädehoitotyö:Lindholm, Sädehoito-osaaminen 7062062-3007
- 24.09.2024 14:30 - 16:00, Sädehoitotyö:Lindholm, Sädehoito-osaaminen 7062062-3007
- 30.09.2024 10:00 - 12:00, Onkologia, Sädehoito-osaaminen 7062062-3007
- 02.10.2024 08:00 - 10:00, Onkologia, Sädehoito-osaaminen 7062062-3007
- 02.10.2024 15:30 - 17:45, Sädehoitotyö:Lindholm, Sädehoito-osaaminen 7062062-3007
- 03.10.2024 14:30 - 16:45, Sädehoitotyö:Lindholm, Sädehoito-osaaminen 7062062-3007
- 07.10.2024 14:30 - 16:00, Sädehoitotyö:Lindholm, Sädehoito-osaaminen 7062062-3007
- 07.10.2024 16:00 - 17:30, Sädehoitotyö:Lindholm, Sädehoito-osaaminen 7062062-3007
- 08.10.2024 14:30 - 16:00, Sädehoitotyö:Lindholm. Sädehoito-osaaminen 7062062-3007
- 08.10.2024 16:00 - 17:30, Sädehoitotyö:Lindholm, Sädehoito-osaaminen 7062062-3007
- 09.10.2024 08:00 - 10:00, Onkologia, Sädehoito-osaaminen 7062062-3007
- 10.10.2024 08:15 - 11:30, Sädehoidon Fysiikka: Ollonqvist, Sädehoito-osaaminen 7062062-3007
- 10.10.2024 12:00 - 14:00, Onkologia, Sädehoito-osaaminen 7062062-3007
- 11.10.2024 08:15 - 11:30, Sädehoidon Fysiikka: Ollonqvist, Sädehoito-osaaminen 7062062-3007
- 14.10.2024 08:15 - 11:30, Sädehoidon Fysiikka: Ollonqvist, Sädehoito-osaaminen 7062062-3007
- 15.10.2024 14:30 - 16:00, Sädehoitotyö:Lindholm, Sädehoito-osaaminen 7062062-3007
- 15.10.2024 16:00 - 17:30, Sädehoitotyö:Lindholm, Sädehoito-osaaminen 7062062-3007
- 16.10.2024 14:30 - 16:00, Sädehoitotyö:Lindholm, Sädehoito-osaaminen 7062062-3007
- 16.10.2024 16:00 - 17:30, Sädehoitotyö:Lindholm, Sädehoito-osaaminen 7062062-3007
- 17.10.2024 10:00 - 12:00, Tentti, Sädehoidon Fysiikka: Ollonqvist, Sädehoito-osaaminen 7062062-3007
- 21.10.2024 14:30 - 16:00, Sädehoitotyö:Lindholm, Sädehoito-osaaminen 7062062-3007
- 23.10.2024 10:00 - 12:00, Tentti, Sädehoitotyö:Lindholm, Sädehoito-osaaminen 7062062-3007
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- kertoa inhimillisen ja turvallisen sädehoitotapahtuman osatekijät hoitotapahtuman eri vaiheissa
- perustella röntgenhoitajan toiminnan sädehoitotapahtumassa ja -työskentelyssä
Sisältö
Sädehoito-osaaminen:
- sädehoidon fysikaaliset perusteet
- sädehoitolaitteet ja välineet sekä niiden rakenne ja toiminta (lineaarikiihdytin, tyköhoitolaitteet, simulaattori)
- sädehoidon suunnittelun vaiheet ja toteutus (simulaattori, tietokonetomografia, annossuunnittelu)
- sädehoidon toteutuksen eri vaiheet
- kuratiivinen ja palliatiivinen sädehoito
Hoitamis- ja ohjaamisosaaminen:
-sädehoito potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa
-potilaan ja omaisten vuorovaikutteinen yksilöllinen ohjaaminen sekä avustaminen
-sivuvaikutukset, niiden ennaltaehkäisy ja hoito (ihon hoito, ravitsemus)
-onkologia (syövän synty, oireet, esiintyvyys ja hoitomuodot)
Turvallisuusosaaminen
-potilaan, oman ja muiden sädeannoksen optimointi
-ergonominen työskentely sädehoidossa
Laatuosaaminen
-sädehoitolaitteiden ja välineiden laadunvarmistus
-sädehoitotapahtuman laadunvarmistus
-sädehoitoa ohjaavat normit
-näyttöön perustuva sädehoitotyö
Yhteisö- ja verkosto-osaaminen:
-moniammatillisuus sädehoidossa
-eettinen toiminta sädehoidossa
-potilasjärjestöt potilaan hoidon tukena
Oppimateriaalit
Luentomuistiinpanot
Jussila,A-L, Kangas, A. & Haltamo, M.2010. Sädehoitotyö.WSOYpro Oy. Helsinki
muu ilmoitetaan opintojakson aikana
Videoluennot
Joensuu et al. Syöpätaudit (Duodecim)
Opetusmenetelmät
Lähitunnit, videoluennot, etäopetus, tehtävät, opintokäynnit
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Onkologian tentti on kotitentti, joka arvioidaan hyväksytty/hylätty ja tentti palautetaan kurssilla sovittavaan päivään mennessä opettajalle sähköpostilla (sanna.virtanen@turkuamk.fi)
Osa a-c: kaksi tenttiä. Numeerinen arviointi. Uusintojen ajankohdat sovitaan erikseen. Järjestetään yhteensä maksimissaan kolme tenttii kertaa/osa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähitunnit, videoluennot, etäopetus, tehtävät, opintokäynnit
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op= 135 tuntia opiskelijan työtä
Osa a 1 op: laitteen rakenne ja toiminta: Ollonqvist
- yhteensä 27 tuntia opiskelijan työtä
- lähitunnit 12, opiskelijan itsenäistä työtä 15 tuntia
Osa b 0.5 op: säteilyaltistuksen optimointi sädehoidossa: Ollonqvist
- yhteensä13 tuntia opiskelijan työtä
- lähitunnit 4, opiskelijan itsenäistä työtä 9 tuntia
Osa c 2.5 op: sädehoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi: Lindholm
- yhteensä 68 tuntia opiskelijan työtä
- lähitunnit 24, opiskelijan itsenäistä työtä 44 tuntia
Osa d 1 op: onkologia: Virtanen
- yhteensä 27 tuntia opiskelijan työtä
- lähitunnit 8 , opiskelijan itsenäistä työtä19 tuntia
Läsnäolovelvoitteen jokainen opettaja ilmoittaa erikseen opetuksen alkaessa.
Sisällön jaksotus
SISÄLTÖ:
Sädehoito-osaaminen:
- sädehoidon fysikaaliset perusteet
- sädehoitolaitteet ja välineet sekä niiden rakenne ja toiminta (lineaarikiihdytin, tyköhoitolaitteet, simulaattori)
- sädehoidon suunnittelun vaiheet ja toteutus (simulaattori, tietokonetomografia, annossuunnittelu)
- sädehoidon toteutuksen eri vaiheet
- kuratiivinen ja palliatiivinen sädehoito
Hoitamis- ja ohjaamisosaaminen:
-sädehoito potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa
-potilaan ja omaisten vuorovaikutteinen yksilöllinen ohjaaminen sekä avustaminen
-sivuvaikutukset, niiden ennaltaehkäisy ja hoito (ihon hoito, ravitsemus)
-onkologia (syövän synty, oireet, esiintyvyys ja hoitomuodot)
Turvallisuusosaaminen
-potilaan, oman ja muiden sädeannoksen optimointi
-ergonominen työskentely sädehoidossa
Laatuosaaminen
-sädehoitolaitteiden ja välineiden laadunvarmistus
-sädehoitotapahtuman laadunvarmistus
-sädehoitoa ohjaavat normit
-näyttöön perustuva sädehoitotyö
Yhteisö- ja verkosto-osaaminen:
-moniammatillisuus sädehoidossa
-eettinen toiminta sädehoidossa
-potilasjärjestöt potilaan hoidon tukena
Tavoitteet:
Opiskelija osaa
- kertoa inhimillisen ja turvallisen sädehoitotapahtuman osatekijät hoitotapahtuman eri vaiheissa
- perustella röntgenhoitajan toiminnan sädehoitotapahtumassa ja -työskentelyssä
OSA D: ONKOLOGIA (Virtanen) (1 OP)
Onkologian osuus toteutuu verkkototeutuksena, ITSlearningissa on 5 videoluentoa ja kotitentti, kurssin voi suorittaa omassa tahdissa, kotitentin arvio hyl/hyv. Ohjeet kurssin suorittamiseen löytyvät Onkologia johdantovideoluennosta sekä itsistä.
• Syövän synty, solumuutokset , syövän kasvutapa, metastasointi
- Syövän oireet , diagnostiikka ja syöpätautien hoitomuodot, syöpätermistöä
• Joukkotarkastukset, varhaisdiagnostiikka, levinneisyys, PAD, gradus, NMT
• Syövän oireet , diagnostiikka
• Syöpätautien hoitomuodot, syövän seuranta, kuvantaminen, merkkiaineet
Tavallisimmat syövät, yleisyys,;naiset, miehet, lapset..
AJOITUS:
Syksy 2024
Viestintäkanava ja lisätietoja
Oppimisalusta; Itslearning
- Solubiologian perusteet on oltava hallinnassa onkologian kurssille tultaessa
- Jonkin verran iltaluentoja klo 16 jälkeen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeerinen arviointi
osa a ja b: 1-5, painotus 1
osa c: 1-5, painotus 2
osa d: hyväksytty/hylätty
-
Hyväksytty suoritus edellyttää:
Osien a,b,c ja d hyväksyttyä suorittamista
Englanniksi
Arviointiasteikko H-5
Hylätty (0)
Hylätty (0)
- tehtävien vastaukset/dokumentit ovat sisällöllisesti pinnallisia/puutteellisia
- jakson kontaktitunneilta/opintokäynneiltä merkittävä poissaolo
- tentti hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
tehtävien sisältö vastaa osittain toimeksiantoa
- tentin arvosana
- puutteellinen osallistuminen opintojakson toteutukseen
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
tehtävien sisältö vastaa osittain toimeksiantoa
- tentin arvosana
- puutteellinen osallistuminen opintojakson toteutukseen
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
edellisten lisäksi opiskelija osoittaa kiinnostusta modaliteettia kohtaan ja tehtävissä on näkyvissä omaa pohdintaa ja reflektiivisyyttä kirjallisuuteen pohjautuen