Siirry suoraan sisältöön

Suomen kieli ja viestintä (3 op)

Toteutuksen tunnus: 1001006-3297

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 26.08.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 01.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ensihoito, terveydenhoito ja kätilötyö

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 35

Koulutus

  • Röntgenhoitajakoulutus

Opettaja

  • Noora Hämäläinen

Ryhmät

  • PRONTS24
    Röntgenhoitaja (AMK), päivätoteutus
  • 05.09.2024 08:30 - 12:00, Suomen kieli ja viestintä 1001006-3297
  • 17.09.2024 10:00 - 12:00, Suomen kieli ja viestintä 1001006-3297
  • 24.09.2024 12:00 - 14:00, itsenäinen opiskelu Itsissä. Suomen kieli ja viestintä 1001006-3297
  • 02.10.2024 14:00 - 16:00, Teams-etäopetus. Suomen kieli ja viestintä 1001006-3297
  • 23.10.2024 13:00 - 15:00, Itsenäinen tehtävä itsissä. Suomen kieli ja viestintä 1001006-3297
  • 13.11.2024 12:00 - 16:00, Suomen kieli ja viestintä 1001006-3297
  • 21.11.2024 12:00 - 16:00, Puhe-esitykset. Suomen kieli ja viestintä 1001006-3297

Tavoitteet

Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdyt asiantuntija- ja työyhteisöviestintään. Opintojaksolla harjoittelet työelämässä tarvittavia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.

Opintojakson jälkeen osaat
• toimia oman alasi viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omia viestinnällisiä valmiuksiasi
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja ammattialan käytännöt.

Sisältö

• oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
• asiatyylin tunnuspiirteet
• työelämän puheviestintätilanteet
• omien viestintätaitojen arviointi
• palautteen anto ja vastaanotto.

Oppimateriaalit

Verkkomateriaali ja opettajan materiaali Itslearning-oppimisalustalla.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, tehtäväperustaisuus, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöskentely, itsearviointi ja vertaispalaute.

Läsnäolo tunneilla on tärkeää. Paikalla oltava vähintään 60 % teoria- ja harjoitustunneista.
Puhe-esitystunneilla läsnäolovelvollisuus ja poissaolot korvattava.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla opiskellaan yksilö-, pari- ja ryhmätyöskentelyä hyödyntäen alakohtaisia viestinnän ja vuorovaikutuksen perustaitoja.

Opiskelija tutustuu Itslearning-oppimisympäristössä tunnin aiheisiin ja annettuihin materiaaleihin.
Lähiopetuksessa syvennytään aiheisiin ja pohjustetaan tulevia aiheita.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op = 80 tuntia opiskelijan työtä.

Arvioitavat tehtävät seuraavilta alueilta:
1) kielenhuolto: hyvä asiatyyli ja oikeinkirjoitus
2) kirjoittaminen: lähdemerkinnät ja lähdepohjainen kirjoittaminen
3) puheviestintä: ryhmässä viestiminen, asiantuntijaesiintyminen
4) osaamisen näyttötehtävä: lähdepohjainen teksti parityönä

Sisällön jaksotus

Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdyt asiantuntija- ja työyhteisöviestintään. Opintojaksolla harjoittelet työelämässä tarvittavia suullisia ja kirjallisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.

Sisältöinä
-Oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
-Asiatyylin tunnuspiirteet ja asiatyylinen kirjoittaminen
-Kielenhuolto ja lähdemerkinnät
-Työelämän ja korkeakouluopiskelun viestintätilanteet
-Omien viestintätaitojen arviointi
-Palautteen anto ja vastaanotto


Opintojakson tavoitteet, tehtävät ja niiden arviointi, aikataulutus yms. käytännön asiat esitellään opintojakson ensimmäisellä kerralla ja löytyvät sen jälkeen Itslearning-oppimisympäristöstä.

Oppituntien ajoituksen voi tarkistaa lukkari.turkuamk.fi .
Huomaa, että oppitunneilla on 60 % läsnäolovelvollisuus teoria- ja harjoitustunneilla.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Jotta opiskelija voi suorittaa kurssin, tulee hänen suomen kielen taito vastata äidinkielen tasoista kielitaitoa.
Opiskelijalla täytyy olla vähintään C-taitotaso tai lukiokirjoituksissa vähintään M-arvosana.

Jos suomi ei ole sinun äidinkielesi ja olet opiskellut S2-opintoja lukiossa tai ammattikoulussa, voit suorittaa Suomi 5 -opintojakson tai suorittaa SUVI-opinnon myöhemmin opiskelujen aikana.

Laita moi@turkuamk.fi sähköpostia ja kysy, mikä olisi sinulle hyvä kurssivalinta.

Opiskelijalla on vastuu tarkistaa edeltävyysehtojen täyttyminen ennen ilmoittautumista.
Opettajalla on peruste hylätä ilmoittautuminen, jos edeltävyysehdot eivät täyty.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso perustuu jatkuvaan arviointiin. Verkossa tehtävät tehtävät, lähituntien itsenäiset tehtävät ja ryhmätehtävät, puheviestinnälliset osuudet.

Tarkemmat tehtäväkohtaiset arviointikriteerit esitellään opintojakson alussa.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut arvioitavia oppimistehtäviä hyväksytysti (kriteerit Itslearningissa) tai oppimistehtäviä puuttuu.
Opiskelija ei ole osallistunut teoria- ja harjoitustunneille eikä opintojakson läsnäolovelvollisuus täyty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on suorittanut opintojakson arvioitavat oppimistehtävät kohtalaisesti (kriteerit Itslearningissa). Opiskelija hallitsee oikeinkirjoituksen, asiatyylin sekä lähdemerkinnät pintapuolisesti. Opiskelija on suorittanut asiantuntijaesiintymisen hyväksytysti. Opiskelija on osallistunut oppitunneilla yksilö-, pari- ja ryhmätyöskentelyyn vaihtelevasti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson arvioitavat oppimistehtävät hyväksytysti (kriteerit Itslearningissa). Opiskelija osoittaa tehtävissä hallitsevansa oikeinkirjoituksen, asiatyylin sekä lähdemerkinnät pääpiirteittäin. Opiskelija on suorittanut asiantuntijaesiintymisen hyväksytysti. Opiskelija on osallistunut oppitunneilla yksilö-, pari- ja ryhmätyöskentelyyn melko aktiivisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson arvioitavat oppimistehtävät hyväksytysti (kriteerit Itslearningissa) ja osoittaa tehtävissä hallitsevansa oikeinkirjoituksen, asiatyylin sekä lähdemerkinnät erinomaisesti. Opiskelija on näyttänyt puheviestintäosaamisen oppitunneilla ja suoriutunut asiantuntijaesiintymisestä kiitettävästi. Opiskelija on osallistunut oppitunneilla aktiivisesti yksilö-, pari- ja ryhmätyöskentelyyn aktiivisesti.