Siirry suoraan sisältöön

Ammatillinen kasvu 1 (1 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CO56-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

1 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Ensihoito, terveydenhoito ja kätilötyö

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Röntgenhoitajakoulutus

Opettaja

  • Johanna Kurtti
  • Petteri Aatsinki

Ryhmät

  • PRONTS24
    Röntgenhoitaja (AMK), päivätoteutus
  • 26.08.2024 12:00 - 16:00, Ammatillinen kasvu 1 TH00CO56-3002
  • 27.08.2024 13:15 - 15:45, Tutor/Ravitsemus: Kurtti, Ammatillinen kasvu 1 TH00CO56-3002
  • 28.08.2024 12:00 - 16:00, Ammatillinen kasvu 1 TH00CO56-3002
  • 29.08.2024 12:30 - 14:00, Tutor/Ravitsemus: Kurtti, Ammatillinen kasvu 1 TH00CO56-3002
  • 29.08.2024 14:00 - 17:00, Ammatillinen kasvu 1 TH00CO56-3002
  • 02.09.2024 12:00 - 16:00, Ammatillinen kasvu 1 TH00CO56-3002
  • 03.09.2024 12:00 - 16:00, Ammatillinen kasvu 1 TH00CO56-3002
  • 10.10.2024 12:00 - 14:00, Ammatillinen kasvu 1 TH00CO56-3002
  • 15.11.2024 08:00 - 10:00, Ammatillinen kasvu 1 TH00CO56-3002
  • 21.11.2024 09:30 - 12:00, Ammatillinen kasvu 1 TH00CO56-3002

Tavoitteet

• Opiskelija tutustuu omaan opiskeluryhmäänsä ja ammattikorkeakouluun työyhteisönä.
• Opiskelija osaa kertoa Turun ammattikorkeakoulusta oppimisympäristönä.
• Opiskelija osaa kertoa, mitä ja miten omalla alalla opiskellaan.
• Opiskelija osaa kertoa opiskelukykyyn vaikuttavista asioista ja niihin liittyvistä käytänteistä.

Opiskelutaidot
• Opiskelija tunnistaa omat haasteensa ja mahdollisuutensa opiskelussa ja opintojen etenemisessä.
• Opiskelija osaa toimia opiskelu- ja työryhmissä ryhmän tavoitteen toteutumista edistäen.
• Opiskelija tunnistaa yhteisöllisyyden ja yhteisten pelisääntöjen merkityksen opiskelussa ja työelämässä.
• Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa rakentavaa ja oppimista edistävää palautetta.
• Opiskelija sitoutuu tavoitteelliseen opiskeluun.

Opiskelua tukevat palvelut
• Opiskelija tietää ammattikorkeakouluopiskelun ohjaus- ja neuvontapalvelut.
Peppi ja HOPS (henkilökohtainen oppimissuunnitelma)
• Opiskelija tuntee oman koulutuksensa oppimissuunnitelman sisällön ja rakenteet.
• Opiskelija ymmärtää, mikä on HOPS ja miksi se tehdään.
• Opiskelija osaa käyttää Peppiä.
• Opiskelija tietää opiskelumahdollisuudet muiden korkeakoulujen tarjonnassa.
• Opiskelija tietää mahdollisuudet opintojen ja osaamisen hyväksi lukemiseen.

Sisältö

• yhteistyötaidot ja ryhmässä toimiminen
• opiskelijakunta TUO
• erilaisiin oppimisympäristöihin ja työkaluihin tutustuminen: tilat, Peppi, Messi, Itslearning, sähköposti, työjärjestys, kirjasto
• korkeakouluopiskelun erityispiirteet verrattuna toisen asteen opiskeluun: mm. ajankäytön suunnittelun tärkeys, suuri itsenäisen työskentelyn määrä
• koulutusalan erityispiirteet, oman koulutuksen rakenne, HOPS eli henkilökohtainen oppimissuunnitelma
• ohjaus- ja neuvontapalvelut, opintososiaaliset asiat, terveydenhuolto, vakuutukset

Korkeakouluopiskelun taidot
o Messin ”Opiskelu sujumaan” ja muu opiskelutaitomateriaali
o Ajanhallinta
o Ryhmädynamiikka ja ryhmätyötaidot
o Turvallisuus Turun AMK:ssa
o Opiskelu- ja työyhteisössä toimiminen
o Opiskelijan palaute- ja vaikuttamisväylät

Opiskelua tukevat palvelut
o Ohjaus- ja neuvontapalvelut: opettajatuutori, opinto-ohjaaja, vertaistuutori, VIP-opiskelija, opintoneuvoja, kv-koordinaattori, koulutusvastaava, koulutus-ja tutkimuspäällikkö
o Hyvinvoinnin tukiväylät: opintopsykologi, opiskeluterveydenhuollon palvelut (terveydenhoitaja, lääkäri- ja psykologipalvelut), esteettömyys, lukitestaus

Peppi ja HOPS
o Oppimissuunnitelma: perusopinnot, ammattiopinnot, harjoittelu ja opinnäytetyö sekä vapaasti valittavat opinnot; miten ja millä perusteella niitä valitaan
o Peppi, HOPS:n laatiminen ja päivittäminen
o Peppi, opintojaksoille ilmoittautuminen
o kehityskeskustelu
o tieto oman alansa työtehtävistä ja perustaitovaatimuksista
o kansainvälistymisen mahdollisuudet kotimaassa ja ulkomailla
o Peppi, opintojen ja osaamisen hyväksi lukemisen ohjeistus ja sähköinen asiointi
o Muiden korkeakoulujen opintotarjonta ja opiskelumahdollisuudet

Opetusmenetelmät

Lähitunnit, henkilökohtaiset kehityskeskustelut tutor-opettajan kanssa

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähitunnit, henkilökohtaiset kehityskeskustelut tutor-opettajan kanssa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 tuntia opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

SISÄLTÖ:
Korkeakouluopiskelutaidot
•sisäinen yrittäjyys ja tavoitteellisuus
•ryhmätyötaidot
•aikataulussa pysyminen
•palautteen antaminen ja vastaanottaminen
•innovaatiopedagogiikka
•luokkamuotoinen/ etäopiskelu opiskelu, verkko-oppimisympäristöt
•työelämälähtöiset oppimisympäristöt
•puheeksi ottaminen ja tuen hakeminen eri ohjaustahoilta
•asiantuntijaksi kehittyminen
HOPS
•osaamispolut
•harjoittelu (harjoittelupaikan merkitys urasuunnittelussa, paikan hakeminen, toteutumisen arviointi)
•työelämätaidot
•ammatti-identiteetin vahvistuminen
•urasuunnittelun merkitys
•kehityskeskustelu
•kansainvälisyys osana opintoja

AJOITUS
Syksy 2024-Kevät 2025

Viestintäkanava ja lisätietoja

Oppimisalusta: Itslearning

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ensimmäisen vuoden henkilökohtaisen palautteen antaminen ja henkilökohtainen kehityskeskustelu tutor-opettajan kanssa
hyväksytty/hylätty