Siirry suoraan sisältöön

Tulevaisuuden työyhteisö (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00CQ07-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.06.2025 - 22.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
22.08.2025 - 14.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 75
Koulutus
Liiketalouden koulutus
Opettajat
Jenni Tuominen
Johanna Stenroos-Vuorio
Ryhmät
MLIITS24
Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2024
MLIITS24TAHA
MLIITS24TAHA
Opintojakso
KH00CQ07

Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 12 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 05.09.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Lähipäivä, Tulevaisuuden työyhteisö KH00CQ07-3003
LEM_B164 Tapio muunto
Pe 26.09.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Lähipäivä, Tulevaisuuden työyhteisö KH00CQ07-3003
LEM_B164 Tapio muunto
Pe 24.10.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Lähipäivä, Tulevaisuuden työyhteisö KH00CQ07-3003
LEM_B164 Tapio muunto
Pe 14.11.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Lähipäivä, Tulevaisuuden työyhteisö KH00CQ07-3003
LEM_B164 Tapio muunto
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakson keskeisiä teemoja ovat
- tulevaisuuden trendit ja niiden vaikutus työyhteisöihin
- tulevaisuustyöpaja
- tulevaisuuden ennakointi, kestävä tulevaisuus ja kestävä hyvinvointi
- minä tulevaisuuden tekijänä

Yhteiset tapaamiset:
5.9.
26.9.
25.10.
14.11.

Oppimateriaalit

Its-oppimisalustalla olevat materiaalit, esim. raportit, artikkelit, videot, luentomateriaalit yms.

Opetusmenetelmät

Ennakkovalmistautuminen, lähitapaamiset, työpajat, itsenäisen opiskelun etäjaksot, tiimitehtävät, kirjalliset raportit yms.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Monimuoto-opetuksessa opiskelussa vuorottelevat lähiopetuskerrat ja itsenäinen työskentely. Lähipäivinä keskitytään asioiden yhteiseen käsittelyyn, keskusteluun sekä erilaisiin harjoitteisiin. Lähipäiviin valmistaudutaan etäjaksolla ja niiden aikana toteutettavilla tehtävillä myös syvennetään aiemmin opittua ja demonstroidaan omaa osaamista. Opintojaksolla hyödynnetään Its-verkko-oppimisalustaa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ilmoittautumisen yhteydessä opiskelijalle lähetetään (järjestelmästä) ennakkotehtäväohjeistus.

Yksityiskohtaiset tiedot tehtävistä, aikatauluista ym. pääset lukemaan Itslearning-oppimisympäristöstä opintojakson alussa. Opintojakson tavoitteet, tehtävät ja niiden arviointi, aikataulutus yms. käytännön asiat käydään läpi ensimmäisellä tapaamiskerralla.

Kokonaistyömäärä viiden opintopisteen opintojaksolla on noin 135 tuntia. Työmäärä koostuu lähitapaamisista, itsenäisestä tiedonhankinnasta, kirjojen yms. materiaalien lukemisesta, ryhmätapaamisista sekä lähitunteihin valmistautumisesta, raportoinnista yms.

Opintojaksolla on viisi arvioitavaa tehtävää:
- ennakkotehtävä (yksilötehtävä)
- tulevaisuustyöpaja (ryhmätehtävä)
- esseetehtävä (yksilötehtävä)
- suullinen esitys (ryhmätehtävä) sekä
- videotehtävä (yksilötehtävä)

Yksityiskohtaiset tiedot tehtävistä, aikatauluista, tekoälyn käyttöohjeistuksesta ym. pääset lukemaan Itslearning-oppimisympäristöstä opintojakson alussa. Opintojakson tavoitteet, tehtävät ja niiden arviointi, aikataulutus yms. käytännön asiat käydään läpi ensimmäisellä tapaamiskerralla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla on yhteensä 5 tehtävää. Lisäksi saattaa tulla pieniä tehtäviä, jotka arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty. Nämä sekä aktiivisuus lähikerroilla voivat vaikuttaa lopulliseen arviointiin korottavasti.

Opintojakson tehtävät:
• ennakkotehtävä (yksilötehtävä) joka tehdään ja palautetaan ennen ensimmäistä lähikertaa (1.9. mennessä)
• tulevaisuustyöpaja (ensimmäisellä lähitapaamiskerralla 5.9., ryhmätehtävä) edellyttää läsnäoloa.
• esseetehtävä (yksilötehtävä)
• suullinen esitys viimeisillä lähikerroilla (ryhmätehtävä). Täysien pisteiden saaminen edellyttää läsnäoloa.
• videotehtävä (yksilötehtävä).

Kukin tehtävä pisteytetään pistein 0-3 ja arvosana muodostuu kokonaispisteiden mukaisesti (ks. taulukko alempana).

Jokaisen tehtävänannon yhteyteen on kirjattu arviointikriteerit, joiden perusteella pisteet tehtävästä annetaan. Ryhmässä laadittaviin tehtäviin (tulevaisuustyöpaja ja ryhmäesitykset opintojakson lopussa) liittyy kirjallinen vertaisarviointiosuus. Ne otetaan huomioon opintojakson kokonaisarvioinnissa.

Aktiivinen osallistuminen lähikerroilla voi vaikuttaa arvosanaan korottavasti. Opettaja voi myös erittäin perustellusta syystä laskea opintojakson arvosanaa (esim. epäammatillinen ryhmän vuorovaikutusta rikkova viestintä).

Korvaavia tehtäviä ei anneta.

Lopullinen arvosana muodostuu seuraavasti:
13 – 15 p. arvosana
11 – 12 p. arvosana 4
9 – 10 p. arvosana 3
7 – 8 p. arvosana 2
5 – 6 p. arvosana 1
0 – 4 p. Hylätty

Hylätty (0)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai saavuttanut hyväksyttyyn arvosanaan oikeuttavaa pistemäärää oppimistehtävistä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

- On toiminnallaan osoittanut, että hän tunnistaa joitakin opintojakson keskeisiä osa-alueita.
- Kykenee jonkin verran hyödyntämään tietoa, joita opintojaksolla laadittavat tehtävät edellyttävät.
- On onnistunut viestimään ajatuksistaan muille jonkin verran.
- Osaa luetella joitakin tulevaisuuden trendejä.
- Osaa jonkin verran pohtia omaa osuuttaan tulevaisuuden tekijänä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

- On toiminnallaan osoittanut, että hän tunnistaa opintojakson keskeiset osa-alueet.
- Osaa soveltaa tietojaan ja ymmärrystään opintojakson sisällöistä jonkin verran.
- On osoittanut kykyä kerätä asiaankuuluvaa tietoa, joita opintojaksolla laadittavat tehtävät edellyttävät.
- On onnistunut viestimään ajatuksistaan muille melko selkeästi.
- Ymmärtää tulevaisuuden trendejä ja kykenee arvioimaan niiden vaikutusta organisaatioihin jonkin verran.
- Osaa ennakoida tulevaisuutta ja pohtia keinoja kestävän tulevaisuuden luomiseksi.
- Osaa pohtia omaa osuuttaan tulevaisuuden tekijänä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

- On toiminnallaan osoittanut, että hän ymmärtää opintojakson keskeiset osa-alueet erittäin hyvin.
- On osoittanut osaavansa soveltaa tietojaan ja ymmärrystään opintojakson sisällöistä.
- On osoittanut erittäin hyvää kykyä kerätä ja tulkita asiaankuuluvaa tietoa, joita opintojaksolla laadittavat tehtävät edellyttävät.
- On onnistunut viestimään ajatuksistaan muille selkeästi ja ammattimaisesti, esimerkiksi laaditut tekstit ovat selkeitä ja hyvin kirjoitettuja sekä toiminta ryhmätöissä on ryhmätyötä edistävää ja ammattimaista.
- Ymmärtää tulevaisuuden trendejä ja osaa arvioida niiden vaikutusta organisaatioihin
- Osaa ennakoida tulevaisuutta ja pohtia keinoja kestävän tulevaisuuden luomiseksi
- Osaa pohtia omaa osuuttaan tulevaisuuden tekijänä.

Lisätiedot

Ensisijaiset yhteydenotot sähköpostilla.

Siirry alkuun