Tulevaisuuden työyhteisö (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00CQ07-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.06.2025 - 22.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
22.08.2025 - 14.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 75
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
- Opettajat
- Jenni Tuominen
- Johanna Stenroos-Vuorio
- Ryhmät
-
MLIITS24Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2024
-
MLIITS24TAHAMLIITS24TAHA
- Opintojakso
- KH00CQ07
Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 12 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 05.09.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Lähipäivä, Tulevaisuuden työyhteisö KH00CQ07-3003 |
LEM_B164
Tapio muunto
|
Pe 26.09.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Lähipäivä, Tulevaisuuden työyhteisö KH00CQ07-3003 |
LEM_B164
Tapio muunto
|
Pe 24.10.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Lähipäivä, Tulevaisuuden työyhteisö KH00CQ07-3003 |
LEM_B164
Tapio muunto
|
Pe 14.11.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Lähipäivä, Tulevaisuuden työyhteisö KH00CQ07-3003 |
LEM_B164
Tapio muunto
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakson keskeisiä teemoja ovat
- tulevaisuuden trendit ja niiden vaikutus työyhteisöihin
- tulevaisuustyöpaja
- tulevaisuuden ennakointi, kestävä tulevaisuus ja kestävä hyvinvointi
- minä tulevaisuuden tekijänä
Yhteiset tapaamiset:
5.9.
26.9.
25.10.
14.11.
Oppimateriaalit
Its-oppimisalustalla olevat materiaalit, esim. raportit, artikkelit, videot, luentomateriaalit yms.
Opetusmenetelmät
Ennakkovalmistautuminen, lähitapaamiset, työpajat, itsenäisen opiskelun etäjaksot, tiimitehtävät, kirjalliset raportit yms.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Monimuoto-opetuksessa opiskelussa vuorottelevat lähiopetuskerrat ja itsenäinen työskentely. Lähipäivinä keskitytään asioiden yhteiseen käsittelyyn, keskusteluun sekä erilaisiin harjoitteisiin. Lähipäiviin valmistaudutaan etäjaksolla ja niiden aikana toteutettavilla tehtävillä myös syvennetään aiemmin opittua ja demonstroidaan omaa osaamista. Opintojaksolla hyödynnetään Its-verkko-oppimisalustaa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ilmoittautumisen yhteydessä opiskelijalle lähetetään (järjestelmästä) ennakkotehtäväohjeistus.
Yksityiskohtaiset tiedot tehtävistä, aikatauluista ym. pääset lukemaan Itslearning-oppimisympäristöstä opintojakson alussa. Opintojakson tavoitteet, tehtävät ja niiden arviointi, aikataulutus yms. käytännön asiat käydään läpi ensimmäisellä tapaamiskerralla.
Kokonaistyömäärä viiden opintopisteen opintojaksolla on noin 135 tuntia. Työmäärä koostuu lähitapaamisista, itsenäisestä tiedonhankinnasta, kirjojen yms. materiaalien lukemisesta, ryhmätapaamisista sekä lähitunteihin valmistautumisesta, raportoinnista yms.
Opintojaksolla on viisi arvioitavaa tehtävää:
- ennakkotehtävä (yksilötehtävä)
- tulevaisuustyöpaja (ryhmätehtävä)
- esseetehtävä (yksilötehtävä)
- suullinen esitys (ryhmätehtävä) sekä
- videotehtävä (yksilötehtävä)
Yksityiskohtaiset tiedot tehtävistä, aikatauluista, tekoälyn käyttöohjeistuksesta ym. pääset lukemaan Itslearning-oppimisympäristöstä opintojakson alussa. Opintojakson tavoitteet, tehtävät ja niiden arviointi, aikataulutus yms. käytännön asiat käydään läpi ensimmäisellä tapaamiskerralla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla on yhteensä 5 tehtävää. Lisäksi saattaa tulla pieniä tehtäviä, jotka arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty. Nämä sekä aktiivisuus lähikerroilla voivat vaikuttaa lopulliseen arviointiin korottavasti.
Opintojakson tehtävät:
• ennakkotehtävä (yksilötehtävä) joka tehdään ja palautetaan ennen ensimmäistä lähikertaa (1.9. mennessä)
• tulevaisuustyöpaja (ensimmäisellä lähitapaamiskerralla 5.9., ryhmätehtävä) edellyttää läsnäoloa.
• esseetehtävä (yksilötehtävä)
• suullinen esitys viimeisillä lähikerroilla (ryhmätehtävä). Täysien pisteiden saaminen edellyttää läsnäoloa.
• videotehtävä (yksilötehtävä).
Kukin tehtävä pisteytetään pistein 0-3 ja arvosana muodostuu kokonaispisteiden mukaisesti (ks. taulukko alempana).
Jokaisen tehtävänannon yhteyteen on kirjattu arviointikriteerit, joiden perusteella pisteet tehtävästä annetaan. Ryhmässä laadittaviin tehtäviin (tulevaisuustyöpaja ja ryhmäesitykset opintojakson lopussa) liittyy kirjallinen vertaisarviointiosuus. Ne otetaan huomioon opintojakson kokonaisarvioinnissa.
Aktiivinen osallistuminen lähikerroilla voi vaikuttaa arvosanaan korottavasti. Opettaja voi myös erittäin perustellusta syystä laskea opintojakson arvosanaa (esim. epäammatillinen ryhmän vuorovaikutusta rikkova viestintä).
Korvaavia tehtäviä ei anneta.
Lopullinen arvosana muodostuu seuraavasti:
13 – 15 p. arvosana
11 – 12 p. arvosana 4
9 – 10 p. arvosana 3
7 – 8 p. arvosana 2
5 – 6 p. arvosana 1
0 – 4 p. Hylätty
Hylätty (0)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai saavuttanut hyväksyttyyn arvosanaan oikeuttavaa pistemäärää oppimistehtävistä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- On toiminnallaan osoittanut, että hän tunnistaa joitakin opintojakson keskeisiä osa-alueita.
- Kykenee jonkin verran hyödyntämään tietoa, joita opintojaksolla laadittavat tehtävät edellyttävät.
- On onnistunut viestimään ajatuksistaan muille jonkin verran.
- Osaa luetella joitakin tulevaisuuden trendejä.
- Osaa jonkin verran pohtia omaa osuuttaan tulevaisuuden tekijänä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- On toiminnallaan osoittanut, että hän tunnistaa opintojakson keskeiset osa-alueet.
- Osaa soveltaa tietojaan ja ymmärrystään opintojakson sisällöistä jonkin verran.
- On osoittanut kykyä kerätä asiaankuuluvaa tietoa, joita opintojaksolla laadittavat tehtävät edellyttävät.
- On onnistunut viestimään ajatuksistaan muille melko selkeästi.
- Ymmärtää tulevaisuuden trendejä ja kykenee arvioimaan niiden vaikutusta organisaatioihin jonkin verran.
- Osaa ennakoida tulevaisuutta ja pohtia keinoja kestävän tulevaisuuden luomiseksi.
- Osaa pohtia omaa osuuttaan tulevaisuuden tekijänä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- On toiminnallaan osoittanut, että hän ymmärtää opintojakson keskeiset osa-alueet erittäin hyvin.
- On osoittanut osaavansa soveltaa tietojaan ja ymmärrystään opintojakson sisällöistä.
- On osoittanut erittäin hyvää kykyä kerätä ja tulkita asiaankuuluvaa tietoa, joita opintojaksolla laadittavat tehtävät edellyttävät.
- On onnistunut viestimään ajatuksistaan muille selkeästi ja ammattimaisesti, esimerkiksi laaditut tekstit ovat selkeitä ja hyvin kirjoitettuja sekä toiminta ryhmätöissä on ryhmätyötä edistävää ja ammattimaista.
- Ymmärtää tulevaisuuden trendejä ja osaa arvioida niiden vaikutusta organisaatioihin
- Osaa ennakoida tulevaisuutta ja pohtia keinoja kestävän tulevaisuuden luomiseksi
- Osaa pohtia omaa osuuttaan tulevaisuuden tekijänä.
Lisätiedot
Ensisijaiset yhteydenotot sähköpostilla.