Kirjasto yhteiskunnassa (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BS65-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 14.02.2025
Ajoitus
27.01.2025 - 25.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
Opettaja
- Kati Haanpää
Ryhmät
-
DKITIS24Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
-
MKITIS24Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kertoa kirjastotoiminnan kehityksestä
- hahmottaa kirjastolain merkityksen kirjaston toiminnassa
- kertoa kirjastoalan kansallisista järjestöistä sekä kansainvälisestä yhteistyöstä
- hahmottaa kirjasto osana ympäröivää organisaatiota
- ymmärtää kirjaston osallistava rooli yhteiskunnassa
Sisältö
kirjastotoiminnan kehitys
Laki yleisistä kirjastoista
alan järjestöt ja kansainvälinen toiminta
kirjastotoiminnan ohjaus Suomessa
kirjaston rooli yhteiskunnassa
Oppimateriaalit
- Kekki, Kirsti. Menestystarina nimeltä kirjasto: Näin sen koin. Helsinki: Avain, 2013.
- muu tunnilla käyty aineisto
- ( Vatanen, Pirjo. Sääty-yhteiskunnan kirjastoista kansalaisyhteiskunnan kirjastoiksi. Yleisten kirjastomme murroskausi 1890-luvulta 1920-luvulle.SKS, 2002).
Opetusmenetelmät
Lähi- ja verkko-opetus, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämälähtöisyys
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Kestäväkehitys kirjastotyössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi sisätää neljä tehtävää
Kirjastojärjestöt ryhmätyö arviointi: hyväksytty / hylätty. (Painoarvo 10% toteutus, 10 % esitys)
Kirjastonkehitys / kirjastolait essee yksilötyö arviointi: h-5. Painoarvo 40%
Kirjastoton toiminta ja arviointi, yksilötyö, arviointi: h-5. Painoarvo 30%
Osaamisen kehitys, yksilötyö, arviointi: hyväksytty / hylätty. Painoarvo 10 %
Opiskelijalle opintojakson työmäärä on noin 135 tuntia, joka sisältää 12h lähiopetusta ja 123h etäopiskelua ja yksilö- ja ryhmätehtävien tehtävien tekemistä.
Sisällön jaksotus
Sisältö:
Kirjaston kehitys
Kirjastojärjestöt ja -sidosryhmät
Kirjastolaki ja kirjastotoiminnan arviointi
Kirjaston rooli yhteiskunnassa
Opetuspäivät MKITIS23 ja DKITIS24
14.2. klo 9-12 paikan päällä kaikki
20.3. klo 9-12 verkossa kaikki
27.3. klo 13-16 Verkossa vain DKITIS24
10.4. ko 9-12 paikan päällä vain MKITIS24
25.4. klo 9-12 verkossa kaikki
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteet: Yksilötehtävät, ryhmätyöt
Hylätty (0)
Tehtävä ei täytä hyväksytyn kriteereitä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tehtävissä asiaa on käsitelty suppeasti, luettelomaisesti eiikä asia välity täysin tehtävästä
Kirjallisessa työssä ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta.
Itsereflektio puuttuu
Perusteluissa puutteita, ei ole käytetty viittauksia lähteisiin ja lähdeluettelo voi olla puutteellinen.
Opiskelija on osallitunut ryhmätyön tekemiseen, mutta ei esittelyyn..
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tehtävissä tuotu esille keskeinen asiasisältö jokseenkin hyvin, epäolennaista asiaa on vähän tai ei ollenkaan.
Lähdeviittaukset ja lähteet on merkitty tehtävään, mutta merkinnöissä saattaa olla puutteita.
Omakohtainen reflektio saattaa puuttua.
Esitetty perusteluja vähäisessä määrin.
Kirjallinen työ selkeä.
Osallistunut ryhmätehtävien tekemiseen mutta ei välttämättä esittelyyn.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tehtävissä tuotu esille keskeisin asiasisältö erittäin kattavasti.
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa. Lähdeviittaukset ja lähteet on merkitty tehtävään Turun AMK:n ohjeiden mukaisesti.
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.
Kirjallinen työ erittäin selkeä ja looginen.
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti ryhmätöiden tekemiseen sekä esittelyyn.