Siirry suoraan sisältöön

Kirjasto yhteiskunnassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BS65-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 14.02.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
27.01.2025 - 25.04.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
Opettajat
Kati Haanpää
Ryhmät
DKITIS24
Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
MKITIS24
Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)
Opintojakso
KH00BS65

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 15 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 14.02.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Kirjasto yhteiskunnassa KH00BS65-3007
EDU_3034 Helena muunto byod
To 20.03.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Kirjasto yhteiskunnassa KH00BS65-3007
Etä
To 27.03.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Kirjasto yhteiskunnassa KH00BS65-3007
Etä
To 10.04.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Kirjasto yhteiskunnassa KH00BS65-3007
LEM_B163 Vellamo muunto
Pe 25.04.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Kirjasto yhteiskunnassa KH00BS65-3007
Etä
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Sisältö:
Kirjaston kehitys
Kirjastojärjestöt ja -sidosryhmät
Kirjastolaki ja kirjastotoiminnan arviointi
Kirjaston rooli yhteiskunnassa

Opetuspäivät MKITIS23 ja DKITIS24

14.2. klo 9-12 paikan päällä kaikki
20.3. klo 9-12 verkossa kaikki
27.3. klo 13-16 Verkossa vain DKITIS24
10.4. ko 9-12 paikan päällä vain MKITIS24
25.4. klo 9-12 verkossa kaikki

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kertoa kirjastotoiminnan kehityksestä
- hahmottaa kirjastolain merkityksen kirjaston toiminnassa
- kertoa kirjastoalan kansallisista järjestöistä sekä kansainvälisestä yhteistyöstä
- hahmottaa kirjasto osana ympäröivää organisaatiota
- ymmärtää kirjaston osallistava rooli yhteiskunnassa

Sisältö

kirjastotoiminnan kehitys
Laki yleisistä kirjastoista
alan järjestöt ja kansainvälinen toiminta
kirjastotoiminnan ohjaus Suomessa
kirjaston rooli yhteiskunnassa 

Oppimateriaalit

- Kekki, Kirsti. Menestystarina nimeltä kirjasto: Näin sen koin. Helsinki: Avain, 2013.
- muu tunnilla käyty aineisto

- ( Vatanen, Pirjo. Sääty-yhteiskunnan kirjastoista kansalaisyhteiskunnan kirjastoiksi. Yleisten kirjastomme murroskausi 1890-luvulta 1920-luvulle.SKS, 2002).

Opetusmenetelmät

Lähi- ja verkko-opetus, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämälähtöisyys
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Kestäväkehitys kirjastotyössä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssi sisätää neljä tehtävää

Kirjastojärjestöt ryhmätyö arviointi: hyväksytty / hylätty. (Painoarvo 10% toteutus, 10 % esitys)
Kirjastonkehitys / kirjastolait essee yksilötyö arviointi: h-5. Painoarvo 40%
Kirjastoton toiminta ja arviointi, yksilötyö, arviointi: h-5. Painoarvo 30%
Osaamisen kehitys, yksilötyö, arviointi: hyväksytty / hylätty. Painoarvo 10 %


Opiskelijalle opintojakson työmäärä on noin 135 tuntia, joka sisältää 12h lähiopetusta ja 123h etäopiskelua ja yksilö- ja ryhmätehtävien tehtävien tekemistä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteet: Yksilötehtävät, ryhmätyöt

Hylätty (0)

Tehtävä ei täytä hyväksytyn kriteereitä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tehtävissä asiaa on käsitelty suppeasti, luettelomaisesti eiikä asia välity täysin tehtävästä
Kirjallisessa työssä ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta.
Itsereflektio puuttuu
Perusteluissa puutteita, ei ole käytetty viittauksia lähteisiin ja lähdeluettelo voi olla puutteellinen.
Opiskelija on osallitunut ryhmätyön tekemiseen, mutta ei esittelyyn..

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tehtävissä tuotu esille keskeinen asiasisältö jokseenkin hyvin, epäolennaista asiaa on vähän tai ei ollenkaan.
Lähdeviittaukset ja lähteet on merkitty tehtävään, mutta merkinnöissä saattaa olla puutteita.
Omakohtainen reflektio saattaa puuttua.
Esitetty perusteluja vähäisessä määrin.
Kirjallinen työ selkeä.
Osallistunut ryhmätehtävien tekemiseen mutta ei välttämättä esittelyyn.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tehtävissä tuotu esille keskeisin asiasisältö erittäin kattavasti.
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa. Lähdeviittaukset ja lähteet on merkitty tehtävään Turun AMK:n ohjeiden mukaisesti.
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.
Kirjallinen työ erittäin selkeä ja looginen.
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti ryhmätöiden tekemiseen sekä esittelyyn.

Siirry alkuun