Siirry suoraan sisältöön

Kokoelmien kehittäminen ja kuvaileva metatieto (10 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BS69-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

90 % Lähiopetus, 10 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

  • Paikasta riippumaton
  • Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi

Opettaja

  • Kati Haanpää
  • Pauliina Isomäki

Ryhmät

  • DKITIS24
    Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
  • 03.10.2024 09:00 - 12:00, Kokoelmien kehittäminen ja kuvaileva metatieto KH00BS69-3008
  • 31.10.2024 13:00 - 16:00, Kokoelmien kehittäminen ja kuvaileva metatieto KH00BS69-3008
  • 01.11.2024 13:00 - 16:00, Kokoelmien kehittäminen ja kuvaileva metatieto KH00BS69-3008
  • 28.11.2024 09:00 - 12:00, Kokoelmien kehittäminen ja kuvaileva metatieto KH00BS69-3008

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- Osaa suunnitella fyysisiä ja digitaalisia aineistopalveluja
- Osaa  soveltaa osallistavia menetelmiä kokoelmatyössä
- Osaa käyttää kokoelmien arvioinnin ja kehittämisen menetelmiä
- Ymmärtää kirjastoaineistojen markkinoinnin merkityksen
- Osaa kuvailevan metatiedon perusteet ja ymmärtää sen merkityksen tiedonhaussa

Sisältö

Kirjaston kokoelmatyö
Sopimukset ja lisenssit
Kirjastoaineistojen markkinointi
Kuvaileva metatieto

Oppimateriaalit

Tuomi, Pirjo. Kaunokirjallisuus suomalaiselle yleiselle kirjastolle haasteena, rasitteena ja mahdollisuutena. Oulun yliopisto 2017. Luvut 3.2 ja 8 - 10 (s. 59-84, s. 181-230) https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995586305805970

Kokkonen, L., Pelttari, T., Ramsay, J., Reuhkala, I. & Aho, M. 2021. Maagisessa paikassa: Musiikkikirjastojen tuntematon tulevaisuus. [Helsinki]: Suomen musiikkikirjastoyhdistys ry. https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk.995646105505970?sid=2987631954

Kuvaileva metadata: Kansalliskirjaston materiaalit ja ohjeet

Sisältöjen avaus: Sanne, Nyholm. Visusti kirjastossa : visuaalisesti houkuttelevat esillepanot ja tilaratkaisut. Dekonet 2020. Osa 2 ja 4.
Ja muu tunnilla jaettu aineisto

Opetusmenetelmät

Luennot, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit, harjoitukset

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämälähtöisyys
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Tekemällä oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhteensä 270 h
Asiakaslähtöinen aineistopromootio 54 h
Kokoelmien kehittäminen 108 h
Kuvaileva metatieto 108 h

Sisällön jaksotus

Kuvaileva metatieto
Kirjaston kokoelmatyö
Sopimukset ja lisenssit

Kirjastoaineistojen markkinointi

Syksy 2024: kuvaileva metatieto
Kevät 2025: kokoelmien kehittäminen, sisältöjen avaaminen

Viestintäkanava ja lisätietoja

Syksyn 2024 toteutus yhdessä ryhmän MKITIS23 kanssa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteet: Yksilötehtävät, ryhmätyöt, tentti

Kokoelmatyö 40 %
Kokoelmien avaaminen ja promootio 20 %
Kuvaileva metadata 40 %

Hyväksytty/hylätty -asteikolla arvioitavan pakollisen tehtävän puuttuminen alentaa kurssin arvosanaa 1 pykälällä.
Tehtävien palautuksen myöhästyminen vaikuttaa kyseisen tehtävän arvosanaan.

Hylätty (0)

Opiskelijalla on selvästi puutteelliset tiedot, opiskelija on vastannut annettuihin tehtäviin tehtävänantoa ymmärtämättä tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija hallitsee perusteet. Asiat on kuitenkin käsitelty suppeasti ja / tai luettelomaisesti ja opiskelijan osaamisessa on puutteita. Kirjallisessa ja/tai suullisessa ilmaisussa on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelijan kirjalliset ja suulliset työt ovat selkeitä. Keskeinen asiasisältö ymmärretään ja tuodaan esille jokseenkin hyvin. Epäolennaista ainesta tai asiavirheitä on vähän tai ei ollenkaan. Omakohtainen reflektio saattaa puuttua. Esitetty perusteluja jossakin määrin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää ja hallitsee keskeisen asiasisällön erittäin kattavasti. Kirjalliset ja suulliset työt ovat erittäin selkeät ja loogiset. Asiat on kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta. Olemassa olevaa lähdeaineistoa on hyödynnetty monipuolisesti. Pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä on esitetty runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.