Siirry suoraan sisältöön

Valmiudet korkeakouluopintoihin (5 op)

Toteutuksen tunnus: YK00BH16-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

08.02.2024

Ajoitus

20.08.2024 - 05.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Turun ammattikorkeakoulu

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi
  • Englanti

Paikat

15 - 25

Koulutus

  • Verkostoja työelämään – osaajakoulutus korkeasti koulutetuille maahanmuuttajille

Opettaja

  • Hanna Peussa
  • COS Opettaja
  • Tiina Hirard
  • Elina Karaus

Ryhmät

  • OSVERKS24
    Verkostoja työelämään – osaajakoulutus korkeasti koulutetuille maahanmuuttajille

Tavoitteet

Opiskelija oppii tuntemaan suomalaista korkeakoulujärjestelmää ja toimintatapoja suomalaisessa korkeakoulutuksessa. Opiskelija tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan opintojensa suunnittelussa. Opiskelija tietää, millaista kielitaitoa sekä opiskelu- ja digitaitoja korkeakouluopinnoissa tarvitaan sekä osaa kehittää näitä taitoja omalla kohdallaan. Opiskelija osaa toimia koulutuksen digitaalisissa toimintaympäristöissä ja hyödyntää pilvipalveluita tiedon työstämisessä ja jakamisessa.

Sisältö

Opintojaksolla tutustutaan suomalaiseen korkeakoulujärjestelmään ja korkeakouluihin oppimisympäristönä. Opintojaksolla perehdytään erilaisiin digityökaluihin ja opiskelumenetelmiin. Opinnoissa keskitytään korkeakouluopiskeluun liittyvään käsitteisiin ja tutustutaan korkeakouluopiskelussa tärkeisiin teksteihin ja erilaisiin tekstilajeihin.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali löytyy oppimisympäristö itslearningistä. Oppimateriaaleja ovat esim.
- Oppimissuunnitelmat
- Erilaiset verkkosivut ja -materiaalit
- Yleiskieliset ja tieteelliset artikkelit

Opetusmenetelmät

Opiskelu tapahtuu viikoittaisissa tapaamisissa Kupittaan kampuksella sekä verkko-oppimisympäristö itslearningissä. Opintojaksoon sisältyy sekä itsenäistä opiskelua että yhteisöllistä ryhmätyöskentelyä.
Opintojakso alkaa kahdella orientaatiopäivällä 20.8.2024 ja 22.8.2024. Sen jälkeen opintojaksoon kuuluu lähiopetusta pääsääntöisesti kerran viikossa. Kurssin suorittaminen hyväksytysti edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen (vähintään 40 %).

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opetus toteutuu integroidusti niin, että kurssin teemojen opiskelu ja yleisten opiskeluvalmiuksien kehittyminen tukevat toisiaan. Yhtenä kurssin teemana on kestävä kehitys korkeakoulutuksessa.
Opiskelussa korostuu yhteisöllinen oppiminen, joka toteutuu myös pienryhmätyöskentelynä. Opiskeluryhmä on kansainvälinen, ja opiskelussa perehdytään monialaisesti eri alojen korkeakouluopintoihin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

Opiskelija tutustuu korkeakoulutukseen Suomessa. Opintojaksolla kehitetään yleisiä opiskelutaitoja (erilaiset tekstityypit korkeakoulutuksessa, ryhmätyöskentelytaidot jne.) ja tutustutaan esim. erilaisiin opiskelussa tarvittaviin digitaalisiin työvälineisiin.

vko 34: Orientaatio osaajakoulutukseen ja henkilökohtainen opiskelusuunnitelma
vkot 35-36: Suomalainen koulutusjärjestelmä
vkot 37-38: Opiskelutaidot ja -menetelmät korkeakoulutuksessa
vkot 39-41: Jatkuva oppiminen ja tulevaisuuden opiskelusuunnitelmat
vkot 42-44: Korkeakouluopintoihin liittyviä reflektoivia tehtäviä (esityksen ja blogikirjoituksen laatiminen)
vkot 45-46: Kestävä kehitys suomalaisessa korkeakoulutuksessa
vkot 47-48: Kielet ja viestintä suomalaisessa korkeakoulutuksessa ja työyhteisöissä
vko 49: Palaute ja kevätlukukauden HOPS-suunnittelu

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskeluun tarvitaan tietokone ja internet-yhteys.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitavat tehtävät
- Tiivistelmä jatkuvaan oppimiseen liittyvästä teemasta
- PowerPoint-esitys korkeakoulutuksesta Suomessa
- Reflektoiva blogiteksti korkeakouluopiskelusta Suomessa
- Monivalintatehtävä kestävästä kehityksestä korkeakoulutuksessa
- Essee kestävästä kehityksestä korkeakoulutuksessa

Kaikki edellä mainitut tehtävät arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-2. Lisäksi kurssilla arvioidaan myös opiskelijan läsnäoloa ja aktiivisuutta (max 4 pistettä) sekä osallistumista tutkinto-opiskelijoiden kanssa tehtävään ryhmäprojektiin (max 2 pistettä).

• 0 p: täydennettävä – Tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää tai tehtävää ei ole tehty
• 1 p: hyväksytty – Tehtävä on tehty ohjeiden mukaan
• 2 p: erinomainen – Tehtävä on tehty ohjeiden mukaan; tehtävä osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät (ks. edellä). Tehtävien ja kurssiaktiivisuuden maksimipistemäärä on yhteensä 16 p. Arvosana muodostuu pisteiden perusteella seuraavasti:

0–5 p = 0;
6–7 p = 1;
8–9 p = 2;
10–11 p = 3;
12–13 p = 4;
14–16 p = 5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää vain muutamia opintojakson aihepiirin käsitteitä eikä osaa soveltaa oppimaansa. Opiskelija ei ole osallistunut riittävästi (vähintään 40 %) lähiopetukseen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirien käsitteitä ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirien käsitteet ja osaa analysoida aihepiireihin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa tulevissa opinnoissa. Opiskelija osaa analysoida oman alansa (tai itseään kiinnostavan alan) opinnoissa vaadittavaa osaamista ja oman osaamisensa kehittymistä.