Environmental problems and the protection of ecosystems (4 cr)
Code: TE00BU13-3007
General information
- Enrollment
-
01.06.2024 - 02.09.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
02.09.2024 - 20.12.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Local portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 80 - 95
- Degree programmes
- Degree Programme in Energy and Environmental Technology
- Teachers
- Anu Vehmaa
- Sami Lyytinen
- Piia Leskinen
- Groups
-
PEYTES24APEYTES24A
-
PEYTES24BPEYTES24B
- Course
- TE00BU13
Realization has 20 reservations. Total duration of reservations is 45 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Thu 12.09.2024 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00BU13-3007 |
ICT_B1032_Beta
BETA
|
Thu 19.09.2024 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00BU13-3007 |
verkossa
|
Thu 26.09.2024 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00BU13-3007 |
ICT_B1032_Beta
BETA
|
Mon 30.09.2024 time 08:30 - 10:30 (2 h 0 min) |
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00BU13-3007 |
verkossa
|
Thu 03.10.2024 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00BU13-3007 |
ICT_B1032_Beta
BETA
|
Mon 07.10.2024 time 08:00 - 11:00 (3 h 0 min) |
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00BU13-3007 |
EDU_2001
Elias muunto byod
|
Thu 10.10.2024 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00BU13-3007 |
ICT_B1032_Beta
BETA
|
Mon 21.10.2024 time 08:00 - 11:00 (3 h 0 min) |
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00BU13-3007 |
EDU_2001
Elias muunto byod
|
Wed 23.10.2024 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00BU13-3007 |
EDU_3034
Helena muunto byod
|
Wed 30.10.2024 time 14:00 - 17:00 (3 h 0 min) |
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00BU13-3007 |
EDU_3029
Lovisa muunto byod
|
Thu 31.10.2024 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00BU13-3007 |
EDU_2001
Elias muunto byod
|
Thu 31.10.2024 time 15:00 - 17:00 (2 h 0 min) |
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00BU13-3007 |
ICT_C2046
Teoriatila muunto
|
Mon 04.11.2024 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00BU13-3007 |
verkossa
|
Wed 06.11.2024 time 12:00 - 15:00 (3 h 0 min) |
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00BU13-3007 |
EDU_4071
Oppimistila muunto byod
|
Thu 07.11.2024 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00BU13-3007 |
ICT_B1032_Beta
BETA
|
Thu 14.11.2024 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00BU13-3007 |
verkossa
|
Thu 21.11.2024 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00BU13-3007 |
verkossa
|
Mon 25.11.2024 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00BU13-3007 |
verkossa
|
Thu 28.11.2024 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00BU13-3007 |
verkossa
|
Wed 11.12.2024 time 11:00 - 14:00 (3 h 0 min) |
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00BU13-3007 |
ICT_B1032_Beta
BETA
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Toteutuksen keskeisimmät tavoitteet ja sisältö:
Opiskelija hallitsee ympäristösuojelun perusteet ja periaatteet.
Opiskelija tuntee ympäristönsuojelun lähtökohdat ja esimerkinomaisesti keskeisimmät / mielenkiintoisimmat ympäristöongelmat.
Sisältö:
Kurssillä perehdytään keskeisimpiin ympäristöongelmiin ja niiden ratkaisukeinoihin. Osa aiheista on opettajan valitsemia, osan saa opiskelijat äänestää opettajan toimittamalta listalta ja osa kurssin sisällöstä tehdään pienryhmissä opiskeliojiden itsensä toimesta.
- Moduulissa laaditaan ryhmätöinä Prezi-ympäristöön ”opintopaketit” keskeisimmistä ja mielenkiintoisimmista ympäristöongelmista
- Tiimityö tehdään orientaatiopäivillä muodostetuissa ryhmissä. Vastuu työn laadusta on ryhmillä itsellään,
- Työ tehdään opettajan ohjauksessa.
Ajoitus:
Kurssi alkaa viikolla 37, jolloin käydään tarkemmin läpi kurssin kulku. Opettajavetoisia oppitunteja on viikottain, minkä lisäksi pienryhmissä tehtävä osuus jakautuu ryhmien suunnittelemalla tavalla koko syksyn mitalle. Kurssi päättyy tenttiin, joka pidetään 11.12.2024 Uusintatenttikerrat ovat 14.1. 2025 ja 4.2.2025.
Objective
- The student knows the history of environmental protection, and is familiar with central environmental problems.
- The student understands the principles of environmental protection.
Content
The course consist of lectures lead by lecturer and learning material produced by students themselves.
Materials
Kurssin oppimateriaali on kerätty kurssilla käytettävälle Itslearning-oppimisalustalle. Aiheeseen perehtymiseen on tarjolla laajalti alan kirjallisuutta ja verkkomateriaalia niin videoina, podcasteina kuin erilaisina tekstipohjaisina uutisina ja artikkeleina. Materiaali on pääsääntöisesti tukimateriaalia ja kurssin suorituksen kannalta keskeisin materiaali on opettajan sekä opiskelijoiden pienryhmien tekemää. Materiaali löytyy kurssin Itslearning-alustalta.
Teaching methods
Kurssin aiheiiri on hyvin laaja, minkä vuoksi eri aihealueita ehditään käydä läpi vain rajallisesti. Tarkoitus on, että kurssi antaa kattavan kokonaiskuvan laajemmasta aihepiiristä ja tarjoaa mahdollisuudet opiskelijan oman perehtymisen kautta aiheen syvempään haltuunottoon.
Kurssi jakatuu opettajavetoisiin oppitunteihin ja opiskelijoiden pienryhmissä tekemän kurssimateriaalin tuottamiseen. Oppimismenetelmissä korostuu kriittisen tiedonhaun oppiminen ja yhteistyön tekeminen. Opittava asia pysyy paljolti teoriatasolla, mutta tiedon soveltamisen tärkeyskin nousee kurssimateriaalin omatoimisessa työstämisessä esiin. Ympäristöongelmien läpikäynnissä on ratkaisukeskeinen ote.
Opiskelijan omassa työssä korostuu tiedon kriittisen hankinnan opettelu ja sen avulla toisille tehdyn oppimaterialin tekemimen. Kurssin yhtenä oppimismenetelmänä on oppia opettamalla. Kurssi tarjoaa myös vuorovaikutteisia oppimistilaisuuksia niin luokkahuone- / auditorio kuin verkkoympäristössäkin.
Exam schedules
Kurssin lopuksi järjestetään lukujärjestykseen merkittynä aikana lopputentti 11.12.2024. Sen jäkeen kurssin tentin voi suoriittaa kahtena uusintatenttikerralla (14.1.2025 ja 4.2.2025) energia- ja ympäristötekniikan yleisinä tenttikertoina. Tenttien tarkemmat ajankohdat (kellonajat) ja pitopaikat sekä niille ilmoittautumistapa käydään läpi kurssin alkaessa ja varsinaisen lopputentin alussa.
Pedagogic approaches and sustainable development
Kestävä kehitys on koko kurssin läpileikkaava teema. Ympäristöongelmien esittelyssä ekologinen kestävyys ja sen merkitys hahmottuvat luonnon asettamien rajojen ymmärtämisenä. Usein ympäristöongelman luonne pitää sisällään myös sosiaalisen kestävyyden vaarantumisen ja tämä tulee eri ympäristoongelmien kohdalla esille, kuten myös ongelmista aiheutuvien erilaisten kustannusten kasvu ja taloudellisen toimeliaisuuden väheneminen, minkä kautta taloudellinen kestävyys hahmottuu käsiteltävien aiheiden kautta.
Completion alternatives
Kurssi on mahdollista suorittaa muualla ja hyväksilukea riittävästi samanlainen ja -tasoinen kurssisuoritus omaan opintorekisteriin. Tällaiset käsitellään tapauskohtaisesti opettajan kanssa.
Student workload
Keskimäärin opiskelijan työmärä on kurssilla 4 op * 27 h/op = 110 h. Työ jakautuu suurin piirtein alla kuvatusti:
Opettajavetoisia oppitunteja on 9*2 h= 18. Niihin liittyy jokaiseen opiskelijan ennakkotyötä ja jäkitehtäviä noin 3 h -> 27 h, yhteensä 45 h.
Ympäristön kemikalisoitumiseen liittyy työpajatyylinen opettajavetoinen 3 h osio, johon kuluu opiskelijan ennakkoon tekemä osuus,ja asian reflektointi 11 h -> yhteensä 14 h.
Pienryhmissä tehtävän oppimateriaalin koostamisen osuus on noin 40 h.
Koko kurssin aihepiirin kertaus lopputentiin on n. 11 h.
Evaluation methods and criteria
Kurssilla arvioidaan tietosisällöllinen pohja ja toimiminen pienryhmissä. Tietosisällöllisen pohjan arviointi tapahtuu kurssin päätteeksi pidettävässä tentissä.
Kokonaisuudessaan kurssin arvosana muodostuu seuraavasti:
- Lopputentti (mukana kurssikohtainen materiaali ml. ekotoksikologia + ryhmien tekemät prezit) 60%
- Prezien tekemiseen liittyvä työ ja esitykset 20%
- Itsearviointi ja ryhmän muiden jäsenten arviointi 20%
Failed (0)
Arviointi koostuu opettajien arvioimasta ympäristöongelmiin ja niiden ratkaisuun keskittyvästä substanssiosaamisesta sekä opiskelijoiden ryhmissä tekemän työn omakohtaisen ryhmätyöosaamisen arvoiinnista.
Hylätty suoritus, substanssiosaaminen:
Opiskelija ei tunne keskeisimpien ympäristöongelmien syitä ja merkitystä. Opiskelija ei hahmota mekanismeja ja tapojoa, joilla ympäristöongelmiin voidaan puuttua.
Hylätty suoritus, ryhmätyöosaaminen:
Opiskelija ei tee ryhmssään sovittuja tehtäviä eikä siten toimi ryhmätyön osana ryhmä tavoitteiden eteen.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Arviointi koostuu opettajien arvioimasta ympäristöongelmiin ja niiden ratkaisuun keskittyvästä substanssiosaamisesta sekä opiskelijoiden ryhmissä tekemän työn omakohtaisen ryhmätyöosaamisen arvoiinnista.
Tyydyttävä, suoritus, substanssiosaaminen:
Opiskelija osaa keskeisimpien ympäristöongelmien syitä ja merkitystä. Opiskelija kykenee hahmottamaan keskeisimpiten ympäristöongelmien mekanismeja ja tapojoa, joilla ympäristöongelmiin voidaan puuttua.
Tyydyttävä suoritus, ryhmätyöosaaminen:
Opiskelija tekee vain keskeisimmät ryhmssä sovitut tehtävät (ehkä useiden muistutusten jälkeen). Opiskelija toimii osana ryhmää, ryhmän tavoitteiden eteen mutta yhteistyön tekeminen on vielä vaatimatonta ja ei-itseohjautuvaa.
Assessment criteria, good (3-4)
Arviointi koostuu opettajien arvioimasta ympäristöongelmiin ja niiden ratkaisuun keskittyvästä substanssiosaamisesta sekä opiskelijoiden ryhmissä tekemän työn omakohtaisen ryhmätyöosaamisen arvoiinnista.
Hyvä suoritus, substanssiosaaminen:
Opiskelija osaa keskeisimpien ympäristöongelmien syyt ja niiden merkityksen ja osaa hiukan soveltaa tietämystään laajemmalle. Opiskelija kykenee hahmottamaan keskeisimpien ympäristöongelmien mekanismit ja osaa hyödyntää osaamistaan teoriatasolla hyvin, Opiskelija osaa hyödyntää osaamistaan, joilla ympäristöongelmiin voidaan puuttua.
Hyvä suoritus, ryhmätyöosaaminen:
Opiskelija toimii hyvin ryhmäsä osana ja tekee vaaditut tehtävät oma-aloitteisesti ja ryhmää hyödytten. Opiskelijan toiminta pitää ryhmän muutenkin yhteistyössä toimivana, on muita motivoivaa ja esimerkkiä näyttävää.
Assessment criteria, excellent (5)
Arviointi koostuu opettajien arvioimasta ympäristöongelmiin ja niiden ratkaisuun keskittyvästä substanssiosaamisesta sekä opiskelijoiden ryhmissä tekemän työn omakohtaisen ryhmätyöosaamisen arvoiinnista.
Kiitettävä suoritus, substanssiosaaminen:
Opiskelija hallitsee keskeisimpien ympäristöongelmien syyt ja niiden merkityksen erittäin hyvin sekä osaa soveltaa tietämystään moitteetta laajemmalle. Opiskelija hahmottaa ympäristöongelmien mekanismit moitteetta ja osaa hyödyntää osaamistaan teoriatasolla onelmitta, Opiskelija kykenee osoittamaan miten voi hyödyntää kurssin aihepiiriin liittyvää osaamistaan ympäristöongelmiin puuttumiseksi. ympäristöongelmiin voidaan puuttua.
Kitettävä suoritus, ryhmätyöosaaminen:
Opiskelija kykenee ottamaan hyvin vastuuta ryhmätyön tekemisestä ja työn johtamisesta. Jos työ ei etene opiskelija saa toiminnallaan sen käyntiin..Opiskelijan toiminta pitää ryhmän yhteistyössä toimivana, on muita motivoivaa ja esimerkkiä näyttävää.
Further information
Kurssin viestintä tapahtuu sähköpostilla ja kurssin oppimisalustalla Itslearningissa. Henkilökohtaisemman viestintä toivotaan tapahtuvan sähköpostissa ja kurssiin liittyvät koko ryhmää koskevat ilmoitukset yms. kesktetään Itslearningiin. Kurssin opettajien sähköpostiosoiteet ovat (sami.lyytinen@turkuamk.fi ja piia.leskinen@turkuamk.fi)
Avoimen kiintiö: 3 opiskelijaa
Väylä: 3 opiskelijan kiintiö