Skip to main content

Environmental problems and the protection of ecosystems (4 cr)

Code: TE00BU13-3007

General information


Enrollment
01.06.2024 - 02.09.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
02.09.2024 - 20.12.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Local portion
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Engineering and Business
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
80 - 95
Degree programmes
Degree Programme in Energy and Environmental Technology
Teachers
Anu Vehmaa
Sami Lyytinen
Piia Leskinen
Groups
PEYTES24A
PEYTES24A
PEYTES24B
PEYTES24B
Course
TE00BU13

Realization has 20 reservations. Total duration of reservations is 45 h 0 min.

Time Topic Location
Thu 12.09.2024 time 08:00 - 10:00
(2 h 0 min)
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00BU13-3007
ICT_B1032_Beta BETA
Thu 19.09.2024 time 08:00 - 10:00
(2 h 0 min)
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00BU13-3007
verkossa
Thu 26.09.2024 time 08:00 - 10:00
(2 h 0 min)
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00BU13-3007
ICT_B1032_Beta BETA
Mon 30.09.2024 time 08:30 - 10:30
(2 h 0 min)
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00BU13-3007
verkossa
Thu 03.10.2024 time 08:00 - 10:00
(2 h 0 min)
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00BU13-3007
ICT_B1032_Beta BETA
Mon 07.10.2024 time 08:00 - 11:00
(3 h 0 min)
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00BU13-3007
EDU_2001 Elias muunto byod
Thu 10.10.2024 time 08:00 - 10:00
(2 h 0 min)
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00BU13-3007
ICT_B1032_Beta BETA
Mon 21.10.2024 time 08:00 - 11:00
(3 h 0 min)
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00BU13-3007
EDU_2001 Elias muunto byod
Wed 23.10.2024 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00BU13-3007
EDU_3034 Helena muunto byod
Wed 30.10.2024 time 14:00 - 17:00
(3 h 0 min)
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00BU13-3007
EDU_3029 Lovisa muunto byod
Thu 31.10.2024 time 08:00 - 10:00
(2 h 0 min)
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00BU13-3007
EDU_2001 Elias muunto byod
Thu 31.10.2024 time 15:00 - 17:00
(2 h 0 min)
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00BU13-3007
ICT_C2046 Teoriatila muunto
Mon 04.11.2024 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00BU13-3007
verkossa
Wed 06.11.2024 time 12:00 - 15:00
(3 h 0 min)
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00BU13-3007
EDU_4071 Oppimistila muunto byod
Thu 07.11.2024 time 08:00 - 10:00
(2 h 0 min)
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00BU13-3007
ICT_B1032_Beta BETA
Thu 14.11.2024 time 08:00 - 10:00
(2 h 0 min)
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00BU13-3007
verkossa
Thu 21.11.2024 time 08:00 - 10:00
(2 h 0 min)
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00BU13-3007
verkossa
Mon 25.11.2024 time 08:00 - 10:00
(2 h 0 min)
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00BU13-3007
verkossa
Thu 28.11.2024 time 08:00 - 10:00
(2 h 0 min)
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00BU13-3007
verkossa
Wed 11.12.2024 time 11:00 - 14:00
(3 h 0 min)
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00BU13-3007
ICT_B1032_Beta BETA
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Toteutuksen keskeisimmät tavoitteet ja sisältö:

Opiskelija hallitsee ympäristösuojelun perusteet ja periaatteet.
Opiskelija tuntee ympäristönsuojelun lähtökohdat ja esimerkinomaisesti keskeisimmät / mielenkiintoisimmat ympäristöongelmat.

Sisältö:

Kurssillä perehdytään keskeisimpiin ympäristöongelmiin ja niiden ratkaisukeinoihin. Osa aiheista on opettajan valitsemia, osan saa opiskelijat äänestää opettajan toimittamalta listalta ja osa kurssin sisällöstä tehdään pienryhmissä opiskeliojiden itsensä toimesta.

- Moduulissa laaditaan ryhmätöinä Prezi-ympäristöön ”opintopaketit” keskeisimmistä ja mielenkiintoisimmista ympäristöongelmista
- Tiimityö tehdään orientaatiopäivillä muodostetuissa ryhmissä. Vastuu työn laadusta on ryhmillä itsellään,
- Työ tehdään opettajan ohjauksessa.

Ajoitus:

Kurssi alkaa viikolla 37, jolloin käydään tarkemmin läpi kurssin kulku. Opettajavetoisia oppitunteja on viikottain, minkä lisäksi pienryhmissä tehtävä osuus jakautuu ryhmien suunnittelemalla tavalla koko syksyn mitalle. Kurssi päättyy tenttiin, joka pidetään 11.12.2024 Uusintatenttikerrat ovat 14.1. 2025 ja 4.2.2025.

Objective

- The student knows the history of environmental protection, and is familiar with central environmental problems.
- The student understands the principles of environmental protection.

Content

The course consist of lectures lead by lecturer and learning material produced by students themselves.

Materials

Kurssin oppimateriaali on kerätty kurssilla käytettävälle Itslearning-oppimisalustalle. Aiheeseen perehtymiseen on tarjolla laajalti alan kirjallisuutta ja verkkomateriaalia niin videoina, podcasteina kuin erilaisina tekstipohjaisina uutisina ja artikkeleina. Materiaali on pääsääntöisesti tukimateriaalia ja kurssin suorituksen kannalta keskeisin materiaali on opettajan sekä opiskelijoiden pienryhmien tekemää. Materiaali löytyy kurssin Itslearning-alustalta.

Teaching methods

Kurssin aiheiiri on hyvin laaja, minkä vuoksi eri aihealueita ehditään käydä läpi vain rajallisesti. Tarkoitus on, että kurssi antaa kattavan kokonaiskuvan laajemmasta aihepiiristä ja tarjoaa mahdollisuudet opiskelijan oman perehtymisen kautta aiheen syvempään haltuunottoon.

Kurssi jakatuu opettajavetoisiin oppitunteihin ja opiskelijoiden pienryhmissä tekemän kurssimateriaalin tuottamiseen. Oppimismenetelmissä korostuu kriittisen tiedonhaun oppiminen ja yhteistyön tekeminen. Opittava asia pysyy paljolti teoriatasolla, mutta tiedon soveltamisen tärkeyskin nousee kurssimateriaalin omatoimisessa työstämisessä esiin. Ympäristöongelmien läpikäynnissä on ratkaisukeskeinen ote.

Opiskelijan omassa työssä korostuu tiedon kriittisen hankinnan opettelu ja sen avulla toisille tehdyn oppimaterialin tekemimen. Kurssin yhtenä oppimismenetelmänä on oppia opettamalla. Kurssi tarjoaa myös vuorovaikutteisia oppimistilaisuuksia niin luokkahuone- / auditorio kuin verkkoympäristössäkin.

Exam schedules

Kurssin lopuksi järjestetään lukujärjestykseen merkittynä aikana lopputentti 11.12.2024. Sen jäkeen kurssin tentin voi suoriittaa kahtena uusintatenttikerralla (14.1.2025 ja 4.2.2025) energia- ja ympäristötekniikan yleisinä tenttikertoina. Tenttien tarkemmat ajankohdat (kellonajat) ja pitopaikat sekä niille ilmoittautumistapa käydään läpi kurssin alkaessa ja varsinaisen lopputentin alussa.

Pedagogic approaches and sustainable development

Kestävä kehitys on koko kurssin läpileikkaava teema. Ympäristöongelmien esittelyssä ekologinen kestävyys ja sen merkitys hahmottuvat luonnon asettamien rajojen ymmärtämisenä. Usein ympäristöongelman luonne pitää sisällään myös sosiaalisen kestävyyden vaarantumisen ja tämä tulee eri ympäristoongelmien kohdalla esille, kuten myös ongelmista aiheutuvien erilaisten kustannusten kasvu ja taloudellisen toimeliaisuuden väheneminen, minkä kautta taloudellinen kestävyys hahmottuu käsiteltävien aiheiden kautta.

Completion alternatives

Kurssi on mahdollista suorittaa muualla ja hyväksilukea riittävästi samanlainen ja -tasoinen kurssisuoritus omaan opintorekisteriin. Tällaiset käsitellään tapauskohtaisesti opettajan kanssa.

Student workload

Keskimäärin opiskelijan työmärä on kurssilla 4 op * 27 h/op = 110 h. Työ jakautuu suurin piirtein alla kuvatusti:

Opettajavetoisia oppitunteja on 9*2 h= 18. Niihin liittyy jokaiseen opiskelijan ennakkotyötä ja jäkitehtäviä noin 3 h -> 27 h, yhteensä 45 h.

Ympäristön kemikalisoitumiseen liittyy työpajatyylinen opettajavetoinen 3 h osio, johon kuluu opiskelijan ennakkoon tekemä osuus,ja asian reflektointi 11 h -> yhteensä 14 h.

Pienryhmissä tehtävän oppimateriaalin koostamisen osuus on noin 40 h.

Koko kurssin aihepiirin kertaus lopputentiin on n. 11 h.

Evaluation methods and criteria

Kurssilla arvioidaan tietosisällöllinen pohja ja toimiminen pienryhmissä. Tietosisällöllisen pohjan arviointi tapahtuu kurssin päätteeksi pidettävässä tentissä.

Kokonaisuudessaan kurssin arvosana muodostuu seuraavasti:
- Lopputentti (mukana kurssikohtainen materiaali ml. ekotoksikologia + ryhmien tekemät prezit) 60%
- Prezien tekemiseen liittyvä työ ja esitykset 20%
- Itsearviointi ja ryhmän muiden jäsenten arviointi 20%

Failed (0)

Arviointi koostuu opettajien arvioimasta ympäristöongelmiin ja niiden ratkaisuun keskittyvästä substanssiosaamisesta sekä opiskelijoiden ryhmissä tekemän työn omakohtaisen ryhmätyöosaamisen arvoiinnista.

Hylätty suoritus, substanssiosaaminen:

Opiskelija ei tunne keskeisimpien ympäristöongelmien syitä ja merkitystä. Opiskelija ei hahmota mekanismeja ja tapojoa, joilla ympäristöongelmiin voidaan puuttua.

Hylätty suoritus, ryhmätyöosaaminen:

Opiskelija ei tee ryhmssään sovittuja tehtäviä eikä siten toimi ryhmätyön osana ryhmä tavoitteiden eteen.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Arviointi koostuu opettajien arvioimasta ympäristöongelmiin ja niiden ratkaisuun keskittyvästä substanssiosaamisesta sekä opiskelijoiden ryhmissä tekemän työn omakohtaisen ryhmätyöosaamisen arvoiinnista.

Tyydyttävä, suoritus, substanssiosaaminen:

Opiskelija osaa keskeisimpien ympäristöongelmien syitä ja merkitystä. Opiskelija kykenee hahmottamaan keskeisimpiten ympäristöongelmien mekanismeja ja tapojoa, joilla ympäristöongelmiin voidaan puuttua.

Tyydyttävä suoritus, ryhmätyöosaaminen:

Opiskelija tekee vain keskeisimmät ryhmssä sovitut tehtävät (ehkä useiden muistutusten jälkeen). Opiskelija toimii osana ryhmää, ryhmän tavoitteiden eteen mutta yhteistyön tekeminen on vielä vaatimatonta ja ei-itseohjautuvaa.

Assessment criteria, good (3-4)

Arviointi koostuu opettajien arvioimasta ympäristöongelmiin ja niiden ratkaisuun keskittyvästä substanssiosaamisesta sekä opiskelijoiden ryhmissä tekemän työn omakohtaisen ryhmätyöosaamisen arvoiinnista.

Hyvä suoritus, substanssiosaaminen:

Opiskelija osaa keskeisimpien ympäristöongelmien syyt ja niiden merkityksen ja osaa hiukan soveltaa tietämystään laajemmalle. Opiskelija kykenee hahmottamaan keskeisimpien ympäristöongelmien mekanismit ja osaa hyödyntää osaamistaan teoriatasolla hyvin, Opiskelija osaa hyödyntää osaamistaan, joilla ympäristöongelmiin voidaan puuttua.

Hyvä suoritus, ryhmätyöosaaminen:

Opiskelija toimii hyvin ryhmäsä osana ja tekee vaaditut tehtävät oma-aloitteisesti ja ryhmää hyödytten. Opiskelijan toiminta pitää ryhmän muutenkin yhteistyössä toimivana, on muita motivoivaa ja esimerkkiä näyttävää.

Assessment criteria, excellent (5)

Arviointi koostuu opettajien arvioimasta ympäristöongelmiin ja niiden ratkaisuun keskittyvästä substanssiosaamisesta sekä opiskelijoiden ryhmissä tekemän työn omakohtaisen ryhmätyöosaamisen arvoiinnista.

Kiitettävä suoritus, substanssiosaaminen:

Opiskelija hallitsee keskeisimpien ympäristöongelmien syyt ja niiden merkityksen erittäin hyvin sekä osaa soveltaa tietämystään moitteetta laajemmalle. Opiskelija hahmottaa ympäristöongelmien mekanismit moitteetta ja osaa hyödyntää osaamistaan teoriatasolla onelmitta, Opiskelija kykenee osoittamaan miten voi hyödyntää kurssin aihepiiriin liittyvää osaamistaan ympäristöongelmiin puuttumiseksi. ympäristöongelmiin voidaan puuttua.

Kitettävä suoritus, ryhmätyöosaaminen:

Opiskelija kykenee ottamaan hyvin vastuuta ryhmätyön tekemisestä ja työn johtamisesta. Jos työ ei etene opiskelija saa toiminnallaan sen käyntiin..Opiskelijan toiminta pitää ryhmän yhteistyössä toimivana, on muita motivoivaa ja esimerkkiä näyttävää.

Further information

Kurssin viestintä tapahtuu sähköpostilla ja kurssin oppimisalustalla Itslearningissa. Henkilökohtaisemman viestintä toivotaan tapahtuvan sähköpostissa ja kurssiin liittyvät koko ryhmää koskevat ilmoitukset yms. kesktetään Itslearningiin. Kurssin opettajien sähköpostiosoiteet ovat (sami.lyytinen@turkuamk.fi ja piia.leskinen@turkuamk.fi)

Avoimen kiintiö: 3 opiskelijaa
Väylä: 3 opiskelijan kiintiö

Go back to top of page