Siirry suoraan sisältöön

Laadunhallinnan ja standardien perusteet (3 op)

Toteutuksen tunnus: TE00CE28-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2024 - 17.09.2024

Ajoitus

10.09.2024 - 08.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

170 - 200

Koulutus

  • Energia- ja ympäristötekniikan koulutus

Opettaja

  • Sari Airenne

Ryhmät

  • PEYTES24A
    PEYTES24A
  • PEYTES23A
    PEYTES23A
  • PEYTES23B
    PEYTES23B
  • PEYTES24B
    PEYTES24B
  • 10.09.2024 08:15 - 10:00, Laadunhallinnan ja standardien perusteet TE00CE28-3003
  • 17.09.2024 08:15 - 10:00, Laadunhallinnan ja standardien perusteet TE00CE28-3003
  • 03.10.2024 14:15 - 15:30, Laadunhallinnan ja standardien perusteet TE00CE28-3003
  • 08.10.2024 08:00 - 10:00, Laadunhallinnan ja standardien perusteet TE00CE28-3003, Huom! vapaaehtoinen ohjauskerta (keskustelua), ei sisällä mitään luentoa.
  • 19.11.2024 08:00 - 11:00, Laadunhallinnan ja standardien perusteet TE00CE28-3003
  • 26.11.2024 14:00 - 17:00, Laadunhallinnan ja standardien perusteet TE00CE28-3003

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan
- tuntee standardien yleisen rakenteen ja käsitteet
- osaa lukea standardia
- tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin
- tuntee yleisimmät laatustandardit (ISO 9001, ISO 14001 ja ISO 45001)

Sisältö

- Laadunhallinnan periaatteet
- Yleistietoa standardeista
- Yleiset johtamisjärjestelmästandardit

Oppimateriaalit

Itslearning alustalla jaettava materiaali. ISO 9001, ISO 14001 ja ISO 45001 standardit ovat luettavissa SFS Online -tietokannassa (FINNA)

Opetusmenetelmät

Opiskelu perustuu itsenäiseen verkko-opiskeluun. Oppimistehtävät tukevat oppimista ja antavat mahdollisuuden testata omaa osaamista.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttiä ei ole, arviointi perustuu oppimistehtäviin.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Itsenäinen opiskelu, yksilötehtävät ja ryhmissä tehtävät tehtävät (vertaisoppiminen)
Opintojaksolla tehdään tiedonhankintaa itsenäisesti ja ryhmässä.
Kestävän kehityksen näkökulma on huomioitu opintojaksolla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson eri teemoihin liittyy opiskelumateriaalia ja erilaisia oppimistehtäviä.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus:

Arvioitavat tehtävät on palautettu aikataulussa ja tehty annetun tehtäväkohtaisen ohjeistuksen mukaisesti.

Sisällön jaksotus

Opintojakso aloitetaan perehtymällä laadunhallinnan ja standardien perusteisiin. Tämän osion suoritettuaan opiskelija siirtyy opiskelemaan standardien ISO 9001 (laadunhallinta), ISO 14001 (ympäristöjärjestelmä) ja ISO 45001 (työterveys ja työsuojelu) sisältöä, tavoitteita ja soveltamista käytäntöön.
Toteutustapa on pääosin itsenäinen verkko-opiskelu.

Luentokertoja on 3 kertaa mukaanlukien Suomen Standardisoimisliiton (SFS) asiantuntijaluennon, joka järjestetään Teams-luentona. Lisäksi opintojaksolla on tarjolla erillinen ohjauskerta (Teams).

Viestintäkanava ja lisätietoja

Avoimen paikkoja 3

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu arvioitaviin tehtäviin. Arviointi on hyväksytty / hylätty.
Arviointikriteerit ovat tehtäväkohtaiset, ja ne ilmoitetaan tehtävän yhteydessä.

Arvioitavat tehtävät ovat:

Yksilötehtävä, raportti (tehtävä 1):
Tehtävä on yksilötehtävä. Arviointi tehtävästä on hyväksytty/hylätty. Opettaja arvoi tehtävän.
Tehtävistä annetaan yhteisesti palautetta lähipäivässä.

Ryhmätehtävä, Powerpoint esitys (tehtävä 2):
Tehtävät tehdään noin 4-5 opiskelijan ryhmissä. Arviointi on hyväksytty/hylätty. Opettaja arvioi tehtävän. Arvioinnissa hyödynnetään myös ryhmän itsearviointia.
Tehtävistä annetaan yhteisesti palautetta lähipäivässä.

Monivalintatehtävä opintojakson koko aihealueesta (tehtävä 3).
Tehdään itsenäisesti Itslearning -testinä.
Arviointi on hyväksytty/hylätty.

Hylätty (0)

Hylätty suoritus:

Arvioitavat tehtävät on suoritettu puutteellisesta tai niitä ei ole suoritettu aikataulussa.
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson oppimistavoitteita.