Julkisorganisaation johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3071055-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.05.2024 - 29.09.2024
Ajoitus
01.10.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 35
Opettaja
- Keijo Varis
Ryhmät
-
YLIKES24Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoiminnan kehittäminen
-
VAVY2425Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat (YAMK)
- 08.10.2024 09:00 - 16:15, Julkisorganisaation johtaminen 3071055-3007
- 12.11.2024 09:00 - 16:15, Julkisorganisaation johtaminen 3071055-3007
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa kuvata julkissektorin toimintaympäristönätuntee henkilöstöjohtamisen ja muutosjohtamisen periaatteet julkisorganisaatiossaselostaa hyvän hallinnon periaatteettietää tehtävää määrittävät säädöksettulkita taloushallinnon tuottamaa informaatiota
Sisältö
julkisen sektorin rakenne, toiminta ja muutoksettaloushallinto johtamisen välineenähenkilöstö ja muutosjohtaminenjulkissektoria ohjaavat säädöksethyvän hallinnon periaatteet
Oppimateriaalit
Mainittu ITSLEARNINISSÄ.
Pääasiassa Keijo Variksen omat luentomateriaalit ja valikoituja sivuja tietyistä oppikirjoista, mutta mitään niistä ei tarvitse lukea läheskään kokonaan, siksi niitä ei mainita tässä yhteydessä.
Opetusmenetelmät
Lähiopetuspäivät koostuvat luennoista, videoista ja ryhmätöistä. Lähiopetuspäivien jälkeen opiskelijat tekevät itsenäisesti annetun oppimistehtävän, "MINUN KÄSITYKSENI HYVÄSTÄ JULKISESTA JOHTAMISESTA", joka palautetaan tiedostona ITSLEARNINGissä annetussa aikataulussa sille ITSLEARNINGISSÄ varattuihin palautuslaatikoihin.
Oppimistehtävän tekemisen voi ja kannattaa aloittaa heti ensimmäisen kohtaktiopetuspäivän jälkeen ja edetä sen tekemisessä omaa tahtiaan kohti palauttamisen eräpäivää.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä, vaan yksi isompi oppimistehtävä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Monimuoto-oppiminen (luennot, videot, yksilö- ja ryhmätyöt)
Kestävän kehityksen ulottuvuuksista tällä kurssilla keskitytään johdon toiminnan sosiaaliseen vastuuseen, laillisuuteen, etiikkaan ja henkilöstön hyvinvointiin, jotta jokainen voi jäädä terveenä eläkkeelle työuransa päätteeksi. Oletuksena on, että työhyvinvointi edistää organisaation tuottavuutta ja tehokkuutta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Viisi opintopistettä vastaa keskimäärin 135 tuntia opiskelijan työtä, josta 16 tuntia on kontaktiopetusta ja loput 119 tuntia on opiskelijan itsenäistä opiskelua ja oppimistehtävän tekemistä.
Opintojakso suoritetaan tekemällä hyväksytysti ITSLEARNINGISSÄ opastettu yksilötehtävä eli essee "MINUN KÄSITYKSENI HYVÄSTÄ JULKISESTA JOHTAMISESTA".
Sisällön jaksotus
Lähiopetuspäivät:
Ti 8.10.2024, klo 9-16 (Luokka:EDU_2027)
Ti 12.11.2024, klo 9-16 (Luokka:EDU_3003)
Julkista organisaatiota ei voi johtaa tuntematta julkisen organisaation tavoitteita, erityispiirteitä ja julkiseen organisaatioon liittyvää peruslainsäädäntöä, joihin tutustutaan tällä opintojaksolla.
Opintojakson tavoitteet, sisältö ja rakenne:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee:
• Julkisen sektorin toimintaympäristön erityispiirteet
• Hyvän hallinnon periaatteet ja siihen vaikuttavat oleelliset säädökset
• Julkisen sektorin päätöksenteon forumit ja päätöksenteon tavat
• Julkisen budjettitalouden ja sen toiminnalle asettamat rajoitteet
• Julkisten hankintojen (kilpailutuksen) pääperiaatteet ja sen milloin kannattaa tehdä itse ja milloin ostaa tuotteita/palveluita julkisorganisaation ulkopuolelta
• Julkisen hallinnon valvonnan ja muutoksenhaun pääperiaatteet
• Asioiden ja ihmisten johtaminen haasteet ja hyvät tavat julkisella sektorilla
Opintojakson sisältö:
• Valtio, kunta ja voittoa tavoittelematon sektori verrattuna voittoa tavoittelevaan yrityssektoriin
• Julkisen hallinnon toimintaympäristö ja hyvän hallinnon lainsäädännöllinen pohja
• Työ- ja virkamiesoikeuden perusteet
• Julkisten hankintojen pääperiaatteet
• Hyvä julkinen asioiden ja ihmisten johtaminen
Tämä opintojakso koostuu kahdesta lähiopetuspäivästä ja yksilöllisestä yhdestä laajasta oppimistehtävästä, "MINUN KÄSITYKSENI HYVÄSTÄ JULKISESTA JOHTAMISESTA", joka palautetaan tiedostoina ITSLEARNING-systeemiin siellä annetussa aikataulussa. Esseelle on annettu selkeä runko ITSLEARNING-systeemissä.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Sähköposti: keijo.varis@turkuamk.fi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiasteikko on 0-5, jossa 5= kiitettävä, 3-4= hyvä ja 1-2= tyydyttävä. Nolla (0) on hylätty.
Arvioinnin kohteena on annetun oppimistehtävän sisällön kattavuus ja laatu.
Hylätty (0)
Opiskelija ei palauttanut oppimistehtävää annetussa ajassa. Oppimistehtävän vastaus ei vastaa oppimistehtävän toimeksiantoa ja annettua sisällysluetteloa. Vastaukset ovat liian yleisiä, eivätkä vastaa oppimistehtävän sisällysluetteloa ja opintojaksolla käsiteltyjä asioita/teorioita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on palauttanut oppimistehtävän. Oppimistehtävään annetut vastaukset vastaavat annettuja tehtäviä/annettua sisällysluetteloa, mutta ovat melko yleisiä/pinnallisia ja vastaavat vain jossain määrin kurssilla käsiteltyjä teorioita/kysymyksiä ja sisältävät vain pinnallista keskustelua/pohdintaa henkilökohtaisista kokemuksista/tilanteista omissa organisaatioissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on palauttanut oppimistehtävän annetussa ajassa. Oppimistehtävään annetut vastaukset vastaavat annettua tehtävänantoa/sen sisällysluetteloa ja ovat syvällisiä ja vastaavat kattavasti kurssilla käsiteltyjä teorioita/kysymyksiä ja sisältävät kattavaa/syvällistä keskustelua/pohdintaa henkilökohtaisista kokemuksista/tilanteista omassa organisaatiossa. Vastauksesta selviää selvästi, mikä on opiskelijan perusteltu oma käsitys hyvästä julkisesta johtajuudesta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on palauttanut oppimistehtävän annetussa ajassa. Oppimistehtävässä annetut vastaukset ovat olennaisia ja syvällisiä tehtävänannon kannalta ja vastaavat hyvin/kattavasti annettua toimeksiantoa/sen sisällysluetteloa ja kurssilla käsiteltyjä teorioita/kysymyksiä ja sisältävät kattavaa/syvällistä keskustelua/pohdintaa henkilökohtaisista kokemuksista/tilanteista omissa organisaatioissa.
Oppimistetävän esseestä selviää selvästi, mikä on opiskelijan oma hyvin perusteltu käsitys hyvästä julkisesta johtajuudesta.
Lisäksi oppimistehtävän vastaus saattaa sisältää myös sellasia teorioita ja näkökulmia, jotka ovat tehtävän kannalta olennaisia, mutta joita ei ole käsitelty kontaktiopetuksessa tai ITSLEARNINGI-oppimateriaalissa. Toisin sanoen opiskelija on osallistunut tarjotun oppimateriaalin lisäksi syvälliseen ja laaja-alaiseen itseopiskeluun kuitenkaan hylkäämättä ja sivuuttamatta kurssilla tarjottua oppimateriaalia.