Kiertotalouden liiketoiminnan perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: MS00CM65-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 06.09.2024
Ajoitus
03.09.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Insinööri (ylempi AMK), kestävä kiertotalous
- Tradenomi (ylempi AMK), kestävä kiertotalous
Opettaja
- Henna Knuutila
- Piia Nurmi
- Annika Holmbom
Ryhmät
-
YKEKIS24Insinööri (ylempi AMK), kestävä kiertotalous
-
YKEKTS24Tradenomi (ylempi AMK), kestävä kiertotalous
- 03.09.2024 09:00 - 17:00, Koulutuskohtainen aloituspäivä ja Kiertotalouden liiketoiminnan perusteet MS00CM65-3002
- 03.09.2024 13:00 - 16:00, Kiertotalouden liiketoiminnan perusteet MS00CM65-3002
- 01.10.2024 09:00 - 12:00, Kiertotalouden liiketoiminnan perusteet MS00CM65-3002
- 21.10.2024 09:00 - 12:00, Kiertotalouden liiketoiminnan perusteet MS00CM65-3002
- 11.11.2024 09:00 - 12:00, Kiertotalouden liiketoiminnan perusteet MS00CM65-3002
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija:
- Tunnistaa kiertotalouden keskeiset periaatteet ja toiminnat sekä sen hyödyt ympäristö-, sosiaalis-taloudellisista näkökulmista
- Ymmärtää millaisia kiertotalouden liiketoimintamalleja on olemassa ja osaa kehittää niitä
- Ymmärtää tarpeen laajemman yhteiskunnallisen muutoksen syntymiselle
- tuntee ohjauskeinoja, joilla kiertotaloutta edistetään
- tuntee tapoja, joilla kiertotalouden arvoketjuja rakennetaan
Sisältö
Kiertotalouden liiketoiminnan perusteet -kurssilla opiskelijat oppivat, että kiertotalous on uusi talouden malli, jossa materiaalit kierrätetään ja tuotteille luodaan lisäarvoa palveluiden ja innovaatioiden kautta. Kiertotalous vastaa suurimpiin globaaleihin haasteisiin, kuten ilmastomuutokseen, luonnonvarojen ehtymiseen ja monimuotoisuuden menetykseen. Kiertotalouden tavoitteiden saavuttaminen vaatii kuitenkin uudenlaista ajattelua ja toimintamalleja, monipuolista asiantuntemusta ja liiketoiminnan uudelleen suuntautumista. Erityisesti tarvitaan erityyppisiä ammattilaisia, jotka pystyvät ratkaisemaan kiertotalouden toteuttamiseen liittyvät vaikeat ongelmat.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali löytyy itslearning-alustalta.
Opetusmenetelmät
Luennot, tehtävät, itsenäinen opiskelu
ryhmätyö,
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssilla ei ole tenttiä vaan arvosana muodostuu tehtävien kautta.
Oppimistehtävät tulee palauttaa palautuspäivään mennessä. Jos myöhästyt deadlinesta, saat kyseisestä tehtävästä yhden numeron alemman arvosanan kuin olisit saanut muuten.
Kaikki oppimistehtävät on oltava palautettuna opintojakson toteutuksen päättyessä, ellei opettajan kanssa ole sovittu toisin ennen toteutuksen päättymistä. Jos haluat kysyä tätä, ota yhteyttä kurssin vastuuopettajaan (Piia Nurmi) ennen kuin kurssi päättyy. Tällöin kurssin kokonaisarvosana laskee yhden arvosanayksikön verran.
Hyvin harvinaisissa tapauksissa voit uusia yksittäisen hylätyn oppimistehtävä. Tässäkin tapauksessa ota yhteys kurssin vastuuopettajaan. Tässäkin tapauksessa kokonaisarvosanasi kurssilta laskee yhden arvosanayksikön.
Hyväksyttyä kurssisuoritusta ei voi korottaa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Kurssin työtavat pohjaavan Turku AMK:ssa käytössä olevaan innopeda-työtapaan. Mukana on erilaisia työskentelyn tapoja. Opimme tekemällä ja osallistumalla sekä keskustelemalla.
Kurssilla opiskellaan kiertotaloutta. Se on keskeinen tapa saada aikaan kestävän kehityksen mukainen yhteiskunta ja yritystoiminta. Se on siis työkalu muutokseen. Opit siitä lisää tällä kurssilla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei muita suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi on 5op, eli vastaa 135h opiskelijan työtä.
Sisällön jaksotus
Kurssi alkaa 03.09.2024 ja se päättyy 15.12.2024
Lähitapaamisten lisäksi kurssilla on omaehtoisesti suoritettavia osuuksia sekä ryhmätyö.
Kurssin lähitapaamiset:
03.09.2024 13-16 kampuksella Turussa
01.10.2024 9-12 kampuksella Turussa
21.10.2024 9-12 zoomissa
11.11.2024 9-12 zoomissa
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kommunikointi mieluiten lähitapaamisissa tai sähköpostitse piia.nurmi@turkuamk.fi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Perusteet kurssilla on viisi tehtävää:
Tehtävä 1 käsitteistä, dl 29.9. (20% arvosanasta)
Tehtävä 2 ohjauskeinoista, dl 22.10. (hyv/hyl & lyhyt sanallinen palaute)
Tehtävä 3 arvoketjuista, dl 15.12. (hyv/hyl & lyhyt sanallinen palaute)
Tehtävä 4 ryhmätyö, dl 10.11. (60% arvosanasta)
Tehtävä 5: vertaisarviointi ryhmätyöstä, dl 17.11. (20% arvosanasta)
Tehtävien kohdalla ITS-alustalla on tarkemmat tehtäväkohtaiset arviointikriteerit.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole tehnyt tehtäviä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa huonosti kiertotalouden keskeiset periaatteet ja toiminnat sekä sen hyödyt ympäristö-, sosiaalis-taloudellisista näkökulmista
Opiskelija ymmärtää huonosti millaisia kiertotalouden liiketoimintamalleja on olemassa ja ei juuri osaa kehittää niitä
Opiskelija ei ymmärrä tarvetta laajemman yhteiskunnallisen muutoksen syntymiselle
Opiskelija ei juuri tunne ohjauskeinoja, joilla kiertotaloutta edistetään.
Opiskelija ei juuri tunne tapoja, joilla kiertotalouden arvoketjuja rakennetaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tunnistaa hyvin kiertotalouden keskeiset periaatteet ja toiminnat sekä sen hyödyt ympäristö-, sosiaalis-taloudellisista näkökulmista
Opiskelija ymmärtää hyvin millaisia kiertotalouden liiketoimintamalleja on olemassa ja osaa kehittää niitä.
Opiskelija ymmärtää tarpeen laajemman yhteiskunnallisen muutoksen syntymiselle
Opiskelija tuntee hyvin ohjauskeinoja, joilla kiertotaloutta edistetään.
Opiskelija tuntee tapoja, joilla kiertotalouden arvoketjuja rakennetaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tunnistaa erinomaisesti kiertotalouden keskeiset periaatteet ja toiminnat sekä sen hyödyt ympäristö-, sosiaalis-taloudellisista näkökulmista
Opiskelija ymmärtää erinomaisesti millaisia kiertotalouden liiketoimintamalleja on olemassa ja osaa kehittää niitä.
Opiskelija ymmärtää erinomaisesti tarpeen laajemman yhteiskunnallisen muutoksen syntymiselle
Opiskelija tuntee erinomaisesti ohjauskeinoja, joilla kiertotaloutta edistetään.
Opiskelija erinomaisesti tuntee tapoja, joilla kiertotalouden arvoketjuja rakennetaan.