Mielenterveys- ja päihdehoitotyö (7 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BY26-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 11.10.2024
Ajoitus
07.10.2024 - 08.11.2024
Opintopistemäärä
7 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
72 % Lähiopetus, 28 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Koulutus
- Kätilökoulutus
Opettaja
- Elina Santala
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
PKÄTIS23Kätilö (AMK), päivätoteutus
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- 07.10.2024 08:00 - 12:00, Infoa ja psykiatriaa, Mielenterveys- ja päihdehoitotyö TH00BY26-3003
- 08.10.2024 08:00 - 14:00, Mielenterveys- ja päihdehoitotyö TH00BY26-3003
- 22.10.2024 12:00 - 16:00, Palvelujärjestelmä, Mielenterveys- ja päihdehoitotyö TH00BY26-3003
- 24.10.2024 10:00 - 16:00, Mielenterveys eri ikäryhmissä, Mielenterveys- ja päihdehoitotyö TH00BY26-3003
- 29.10.2024 08:00 - 14:00, Pienryhmä 1, Prekliininen, Mielenterveys- ja päihdehoitotyö TH00BY26-3003
- 30.10.2024 12:00 - 17:00, Pienryhmä 2, Prekliininen, Mielenterveys- ja päihdehoitotyö TH00BY26-3003 alkaa klo 12.00
- 04.11.2024 08:00 - 13:00, Pienryhmä 1, Prekliininen, Mielenterveys- ja päihdehoitotyö TH00BY26-3003
- 05.11.2024 08:00 - 13:00, Pienryhmä 2, Prekliininen, Mielenterveys- ja päihdehoitotyö TH00BY26-3003
- 06.11.2024 08:00 - 10:00, TENTTI, Mielenterveys- ja päihdehoitotyö TH00BY26-3003
- 08.11.2024 10:00 - 16:00, Raskausajan masennus-seminaari, Mielenterveys- ja päihdehoitotyö TH00BY26-3003
Tavoitteet
sMielenterveys ja päihdehoitotyö 7 op KMIPÄ
Opintojaksosta osa toteutetaan englannin kielellä
Tavoitteet
Opiskelija:
· Hallitsee mielenterveyden edistämisen kaiken mielenterveystyön lähtökohtana
· Hallitsee mielenterveys- ja päihdehoitotyön palvelujärjestelmän ja osaa toimia moniammatillisessa verkostotyössä
· Osaa tunnistaa mielenterveys- ja päihdepotilaan hoidon tarpeita, puuttumaan ongelmiin ja ohjaamaan potilaan tarkoituksenmukaiseen hoitoon sekä kirjata hoidon tarpeita, suunnitella ja toteuttaa hoitoa sekä arvioida sen vaikutuksia sekä tehdä tarvittavat johtopäätökset.
· Tunnistaa keskeiset mielenterveyden häiriöt ja osaa niiden hoidon lähtökohdat
· Tunnistaa eri ikäisten potilaiden hoidon tarpeet ja lähtökohdat
· Osaa toimia työ- ja potilasturvallisuutta edistäen mielenterveys- ja päihdepotilaiden hoidossa
· Ymmärtää eettisten ohjeiden, arvojen, periaatteiden ja lakien merkityksen toimintaa ohjaavina tekijöinä mielenterveyden ja päihdehoitotyössä
· Osaa käyttää mielenterveyden ja päihdehoitotyön menetelmiä noudattaen toipumisorientaation periaatteita
· Ymmärtää hoitosuhdetyöskentelyn ja työnohjauksen merkityksen ja osaa tukea sekä ohjata potilasta ja hänen läheisiään
· Osaa toteuttaa turvallisia ja vaikuttavia monipuolisia biologisia hoitoja, kuten lääkehoitoa, sekä psykososiaalisia hoitomuotoja osana mielenterveys- ja päihdepotilaan hoitoa.
· Ymmärtää kriisin osana ihmisen normaalia kehitystä ja osaa määritellä traumafokusoituneen hoidon tarpeita
· Ymmärtää kokemusasiantuntijuuden merkityksen kokonaisvaltaisen hoidon kehittämisessä
Sisältö
Sisältö
Mielenterveyden hoitotyön perusteet
· positiivinen mielenterveys käsitteenä
· mielenterveyden yhteiskunnallinen merkitys ja osa-alueet
· hoidollinen vuorovaikutus (asenteet, etiikka, ammatillinen vuorovaikutus)
· palvelujärjestelmäosaaminen
· mielenterveyden edistämiseen tähtääviä kansallisia ja kansainvälisiä hankkeita
· tahdonvastaisen hoidon prosessi, vapaaehtoiseen hoitoon hakeutuminen
· voimavaraistava työote
· psykoottisen potilaan kohtaaminen
· kriisityö
· motivoiva haastattelu ja mini-interventio
· potilaan hoitoonohjaus
· psyykenlääkkeet
· keskeisimmät mielenterveyshäiriöt sekä niiden tunnistaminen ja hoito
· riippuvuusproblematiikka
· alkoholin terveydelliset vaikutukset ja riskikäyttö
· yleisimmät huumausaineet, käytön tunnistaminen
Raskauden ja synnytyksen jälkeinen aika
· Äitiysajan mielenterveyden edistäminen
· Mielenterveyden arviointi raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen
· Synnytyksen jälkeisen masennuksen tunnistaminen ja hoitaminen
· Äidin ja lapsen välisen kiintymyssuhteen rakentuminen
Lapset ja nuoret sekä heidän perheensä
· lapsen kehitys ja mielenterveys
· lasten ja nuorten keskeiset mielenterveyshäiriöt
· perheiden tukemien
Ikääntyneet
· ikääntyneiden keskeiset mielenterveyden haasteet ja häiriöt
· ikääntyneet päihteiden käyttö
Oppimateriaalit
Hämäläinen, Kanerva, Kuhanen, Schubert & Seuri. 2017. Mielenterveyshoitotyö. Sanomapro. Sivut 18-101 ja 139-339
Lönnqvist, J., Marttunen, M., Henriksson, M., Partonen, T., Aalberg, V. & Seppälä, O. 2017. Psykiatria. [Helsinki]: Kustannus Oy Duodecim.
- Mielenterveyden häiriöiden diagnostiikka ja luokittelu
- Mielenterveyden häiriöt
Aalto, M., Alho, H. & Niemelä, S. 2018. Huume- ja lääkeriippuvuudet. [Helsinki]: Kustannus Oy Duodecim.
Mielenterveys ja päihdehoitotyön Käypä hoito -suositukset
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento, itsenäisiä tehtäviä, ryhmätehtäviä, tentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti xxxx klo xx, uusintatenttiajankohdasta keskusteltava erikseen!
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Keskusteltava opettajan kanssa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
22h aktivoivaa luentoa
10h prekliinistä harjoittelua (100 % läsnäolo)
2h tentti
27h Kehittämishankkeista käytäntöön -tehtävä
40 h Stigama-tehtävä sekä palvelujärjestelmätehtävä
88h tenttiin lukeminen
Sisällön jaksotus
Info opintojaksosta + Mitä on mielenterveys? (2h)
Masennus, Kaksisuuntainen mielialahäiriö (2h)
Psykoosisairaudet, persoonallisuushäiriöt (2h)
Päihteet ja riippuvuuden hoito (2h)
Mielenterveys- ja päihdetyö + Stigma (2h)
Mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmä(2h)
Kriisit ja traumat (2h)
Meilenterveys- ja päihdeongelmien enaltaehkäisty (2h)
Perheenmielenterveys (2h)
Hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi (2h)
TENTTI (2h)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti 0-5
Tehtävät HyV-Täydennettävä-Hylätty
Prekliinisillä tuonneilla 100% paikalla olo, possaolo korvattava tai osallistuttava toisen ryhmän prekliinissiin.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole vastannut aiheeseen tai asiasisältö virheellinen.
Käsitteitä käytetään virheellisesti.
Tentissä tai tehtävissä ei ole tunnistettavissa minkäänlaista jäsentelyä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Vastataan esitettyyn kysymykseen, mutta selvitys niukkaa tai siinä on runsaasti asian vierestä.
Asiat todetaan, mutta perustelut ovat puutteellisia.
Käsitteiden hallinnassa on puutteita.
Jäsentely aiheista on puutteellinen tai asiat esitetään toisistaan irrallisina tai sattuman varaisessa järjestyksessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Selvitystä, jonka perusteellisuudessa voi olla pieniä puutteita tai rajauksessa löysyyttä.
Täsmällistä ilmaisua ja asioiden perustelua.
Käsitteet hallitaan.
Jäsentely on ymmärrettävää ja loogista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Perusteellista asian hallintaa ja selvitystä, joka on asiallisesti rajattu.
Täsmällistä ilmaisua, asioiden perustelua ja ammatillista kasvua.
Käsitteiden hallintaa, loogisuus ja soveltaminen
Jäsentely on loogista ja esiin tulee kriittinen ammatillinen ajattelu.