Siirry suoraan sisältöön

Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen (3 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BY28-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 04.09.2024

Ajoitus

04.09.2024 - 02.10.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Kätilökoulutus

Opettaja

  • Hanna Koivikko
  • Satu Halonen

Ajoitusryhmät

  • Pienryhmä 1 (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • PKÄTIS22
    Kätilö (AMK), päivätoteutus

Pienryhmät

  • Pienryhmä 1
  • Pienryhmä 2
  • 04.09.2024 08:15 - 11:30, Info ja seksuaalikasvatus, Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen TH00BY28-3005
  • 11.09.2024 08:15 - 09:45, Pienryhmä 1, Seksuaalikasvatus työpajat, Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen TH00BY28-3005
  • 11.09.2024 10:00 - 12:00, Pienryhmä 2, Seksuaalikasvatus työpajat, Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen TH00BY28-3005
  • 18.09.2024 12:30 - 16:00, Palvelujärjestelmätehtävien purku, Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen TH00BY28-3005
  • 20.09.2024 08:00 - 12:00, Palvelujärjestelmätehtävien purku, Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen TH00BY28-3005
  • 24.09.2024 08:00 - 12:00, Seksuaalikasvatustilanteiden esittely, Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen TH00BY28-3005
  • 30.09.2024 08:00 - 16:00, Seksuaalikasvatus päivä - Maunun koulu, Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen TH00BY28-3005
  • 02.10.2024 08:15 - 11:30, Oppimiskeskustelu kokemuksista, Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen TH00BY28-3005

Tavoitteet

Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen ja perheen hoitotyö 3 op KSELIS

Tavoitteet

Opiskelija:
• Ymmärtää seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen merkityksen yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta sekä kansainvälisesti
• Osaa toimia seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäjänä ja ohjata asiakasta seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvissä kysymyksissä
• Tietää seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämiseen, tutkimiseen ja hoitoon liittyvän palvelujärjestelmän

Sisältö

Sisältö
• Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen kansallisesti ja kansainvälisesti
• Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen käsitteet
• Seksuaalioikeudet
• Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen yhteiskunnalliset ilmiöt ja visiot
• Seksuaali- ja lisääntymisterveyden haasteet kansallisesti ja kansainvälisesti
• Seksuaalikasvatus, -neuvonta ja menetelmät
• Terveyden edistämisen tasot, mallit, prosessit ja menetelmät osana kätilötyötä
• Seksuaalisuuden puheeksi ottamisen mallit ja tasot
• Seksologia
• Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen menetelmät
• Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen elämänkulun eri vaiheissa
• Seksuaali- ja lisääntymisterveyspalvelut
• Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen eri toimintaympäristöissä
• Monialainen yhteistyö seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisessä

Opetusmenetelmät

Oppimiskesksutelut, Verkkokurssi, ryhmätyö ja seksuaalikasvatustilanteen suunnittelu ja toteutus.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Käänteinen oppiminen, ryhmätyö ja verkkokurssi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op on 81 h:a opiskelijan työtä.

Kontaktiopetusta 14h + Prekliiniset harjoittelutunnit (6h) 1op

Seksuaaliterveyden edistäminen ja palavelujärjestelmäryhmätehtävä + Kehotunnekasvatus -verkkokurssi. 1op

Seksuaalikasvatustehtävä, 1op

Sisällön jaksotus

Toteutuu vko 36-

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson yleiset arviointikriteerit on kuvattu tässä toteutussuunnitelmassa. Tarkemmat tehtävien arviointikriteerit on kuvattu Itsissä.

Arvioinnin kohteet:

Kehotunnekasvatus-verkkokurssi hyv./hyl.

Seksuaaliterveyden edistäminen ja palavelujärjestelmäryhmätehtävä, H-5

Seksuaalikasvatustehtävä, hyv./täydennettävä

Hylätty (0)

TIEDOT:
Ei osoita riittävää tietämystä Seksuaaliterveyden edistämisen opintojakson peruskäsitteistä ja mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.

TAIDOT:
Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.

ASENTEET:
Ei vastaanota eikä anna palautetta.
Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
Käyttäytyy epäammatillisesti.
Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

TIEDOT:
Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäisiä Seksuaaliterveyden edistämisen opintojaksoon liittyvää peruskäsitteistöä.
Hyödyntää ammatillista tietoa.

TAIDOT:
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella toimintaansa tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.

ASENTEET:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä
Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

TIEDOT:
Osaa selittää ja vertailla Seksuaaliterveyden edistämisen opintojaksoon liittyvien käsitteiden välisiä suhteita.
Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.

TAIDOT:
Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja osaa perustella valintansa.
Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.

ASENTEET:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
Käyttäytyy ammatillisesti.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

TIEDOT:
Ymmärtää Seksuaaliterveyden edistämisen laajaalaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syyseuraussuhteita.
Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.

TAIDOT:
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai osaa erinomaisesti perustella ja soveltaa toimintamallejaan.

ASENTEET:
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.