Siirry suoraan sisältöön

Suomen kieli ja viestintä (3 op)

Toteutuksen tunnus: 1001006-3305

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.05.2024 - 02.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 07.10.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Turun ammattikorkeakoulu

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 35

Koulutus

  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, rakennusmestari

Opettaja

  • COS Opettaja
  • Jaana Kivivuori

Ryhmät

  • PRAKMS24
    Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, rakennusmestari S24
  • 02.09.2024 11:00 - 14:00, Suomen kieli ja viestintä 1001006-3305, ryhmä A
  • 09.09.2024 11:00 - 14:00, Suomen kieli ja viestintä 1001006-3305, ryhmä A
  • 18.09.2024 12:00 - 15:00, Suomen kieli ja viestintä 1001006-3305
  • 25.09.2024 12:00 - 15:00, Suomen kieli ja viestintä 1001006-3305
  • 07.10.2024 11:00 - 14:00, Suomen kieli ja viestintä 1001006-3305, ryhmä A

Tavoitteet

Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdyt asiantuntija- ja työyhteisöviestintään. Opintojaksolla harjoittelet työelämässä tarvittavia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.

Opintojakson jälkeen osaat
• toimia oman alasi viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omia viestinnällisiä valmiuksiasi
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja ammattialan käytännöt.

Sisältö

• oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
• asiatyylin tunnuspiirteet
• työelämän puheviestintätilanteet
• omien viestintätaitojen arviointi
• palautteen anto ja vastaanotto.

Oppimateriaalit

kirjallisuuslista ja linkit itslearningin oppimisalustassa

Opetusmenetelmät

Kurssi järjestetään lähitapaamisina. Tehtäväperustainen oppiminen perustuu lähitapaamisiin, itsenäisen opiskelun etäjaksoihin, verkkotapaamisiin ja -oppimiseen sekä toiminnallisuuteen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Työ edistyy olemalla läsnä ja vuorovaikutuksessa tiimin kanssa.

Opintojakso on tehtäväperusteinen eikä erillistä tenttiä järjestetä. Suoriudut opintojaksosta, kun kaikki sovitun aikataulun mukaisesti palautetut tehtäväsi on hyväksytty kurssin päättymispäivään mennessä. Aseta tavoitteeksesi kunkin tehtävän palautuspäivä.

Kuten työelämässä, työt tehdään työaikana. Mikäli et ehtinyt palauttaa tehtäviäsi kurssin kuluessa, sinulla on puoli vuotta aikaa täydentää puuttuvat tehtävät. Sen jälkeen keskeneräinen suoritus hylätään, ja työtila poistetaan oppimisalustan arkistosta.

Kun ilmoittaudut ja osallistut seuraavaan toteutukseen, huolehdi siitä, että palautat kaikki oppimistehtävät uuteen kurssialustaan. Huomaa, että uuden toteutuksen tehtävät saattavat poiketa aiemmasta. Kun ilmoittaudut uuteen toteutukseen, varaa kalenteristasi toteutukseen tarvittava työaika.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työnjohtajan tärkein taito on oman itsensä johtaminen. Kurssilla erityinen paino on siis itsensä johtamisella, koska taitava työnjohtaja hallitsee oman tekemisensä aikataulutuksen. Näin rakentaminen pysyy aikataulussa ja kustannuslaskelmissa.

Kurssin tehtävät liittyvät omien viestintätaitojen ja työelämän kehittämiseen. Vuorovaikutusosaamista toteutetaan pareittain ja pienryhmissä. Koska lähitapaamisissa valmistelet tehtäviä ja opiskelet sekä pienryhmissä että itsenäisesti, aktiivinen osallistuminen on edellytys tehtävistä suoriutumiseksi. Kurssi edellyttää valmiutta itsenäiseen työskentelyyn verkossa. Asiantuntijaraportointia tuotetaan sulautettuna ammattiopintoihin.

Viestintä tapahtuu vuorovaikutuksessa niin lähitapaamisissa kuin oppimisalustalla verkossa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli toteat, että haluat osoittaa aiemmin hankitun osaamisen muutoin kuin osallistumalla lähitapaamisiin ja ryhmän työskentelyyn ja suorittamalla tehtävät hyväksytysti, voit suorittaa opintojakson näyttönä. Ilmoittaudu opintojaksolle ja ota yhteys kurssin opettajaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksoon kuuluvat tehtävät on ohjeistettu itslearningissä. Tehtävien palautusajat ovat seuraavat:
Tehtävä 1. Minäkuva työelämässä -video 5.9.2024 mennessä
Tehtävä 2. Valmistaudu kirjoittamiseen ja lue verkkoartikkelit 10.9.2024 mennessä
Tehtävä 3. Haastattelemalla kehität itseäsi 18.9.2024 klo 12.30:een mennessä
Tehtävä 4. Opinnäytetyön tekstuaalinen analyysi 18.9.2024 klo 12.30
Tehtävä 5. Kielenhuoltotesti 20.9.2024 mennessä
Tehtävä 6. Podcast 27.9.2024 mennessä
Tehtävä 7. Verkkoartikkelin kirjoittaminen 2.10.2024 mennessä
Tehtävä 8. Hissipuhe oppimastasi lähitapaamisessa 7.10.2024

Varaa tehtävien tekemiseen aikaa seuraavasti:
• omien tavoitteiden pohdinta 3 h
• raportoinnin ja verkkoartikkelin valmistelu 16 h
• lähi- ja verkkotyöskentely 20 h
• aineistoon tutustuminen, keskusteluun osallistuminen ja oppimisen reflektointi 16 h
• vertaispalautetyöskentely 6 h
• perehtyminen viestinnän kirjallisuuteen 20 h
= 81 h, johon sisältyy verkkotapaamisia 16 h

Sisällön jaksotus

Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdyt asiantuntija- ja työyhteisöviestintään. Opintojaksolla harjoittelet viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.
Opintojakson suoritettuasi osaat
• toimia oman alasi vuorovaikutus- ja viestintätilanteissa
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alan ammattikäytännöt
• arvioida ja kehittää omia viestintätaitojasi saamasi palautteen perusteella sekä antaa rakentavaa palautetta
• tuottaa asiatyylisen ja johdonmukaisen kirjallisen esityksen hyödyntämällä hankkimaasi lähdeaineistoa
• toimia työelämän puheviestintätilanteissa
• tunnistaa yhteisöviestintään liittyvät tyylilliset näkökulmat.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kurssiin liittyvissä asioissa käytetään itsearning-alustan työtilan etusivun viestikanavaa tai oppimisalustan viestitoimintoa. Muista merkitä viestiin, mistä kurssista, tehtävästä ja ryhmästä on kyse.

Opintojakso edellyttää C-taitotason suomen kielen taitoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jokainen oppimistehtävä on suoritettava hyväksytysti. Arvosana muodostuu harjoitustehtävien, osallistumisaktiivisuuden, itsearvioinnin ja vertaispalautteen perusteella. Tehtävien arviointitaulukot ovat oppimisalustassa.

Opintojakson aikana harjoitellaan taitoja, joita tarvitaan sekä opiskelussa että työelämässä. Opetus arvioidaan vuorovaikutustilanteina, joissa aktiivisuus luetaan opiskelijan eduksi.

Kiitettävään arvosanaan edellytetään tehtävien palauttamista ensimmäiseen sovittuun palautuspäivään mennessä. Kun tähtäät kiitettävään suoritukseen, jaa osaamisesi ryhmässä ja tue toisten oppimista.

Hylätty (0)

Opiskelijan suoritus puuttuu tai se ei vastaa tehtävänantoa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1
Opiskelija osaa osallistua yhteisön vuorovaikutustilanteisiin, vastaanottaa ja antaa palautetta.
Opiskelija osaa laatia viestejä annettujen ohjeiden ja mallin mukaan.
Opiskelija osaa hankkia ohjatusti tietoa ja käyttää sitä tuotoksissaan.
Opiskelija osaa toimia annettujen ohjeiden ja toimintatapojen mukaisesti.

2
Hyvät osaamistavoitteet ovat saattaneet täyttyä, mutta opiskelijan työtahti ei ole edennyt urakka-aikataulun mukaisesti kurssin toteutusaikataulussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3
Opiskelija osaa itsenäisesti arvioida omaa viestintäosaamistaan ja muodostaa viestinnällisiä kehittämistavoitteita osana ammatillista toimintaansa.
Opiskelija osaa kuunnella ja reagoida viesteihin oman alan tavoitteiden mukaisesti.
Opiskelija osaa viestiä asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja kiinnostavasti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija osaa perustella näkemyksensä.
Opiskelija osaa hankkia alansa tietoa ja käyttää sitä kriittisesti. Opiskelija osaa työstää tavoitteellisen kirjallisen, suullisen tai visuaalisen esityksen kohdeyleisölle. Opiskelija osaa hyödyntää tehtävässä tekstilajitietoutta kielenkäyttösuositusten mukaisesti.
Opiskelija osaa noudattaa viestinnän eettisiä periaatteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija osaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan.
Opiskelija osaa ohjata, johtaa ja vaikuttaa kielellä. Opiskelija argumentoi taitavasti. Opiskelija osaa osoittaa, jakaa ja rakentaa asiantuntemusta yhteisössä.
Opiskelija osaa hankkia tietoa itsenäisesti ja asiantuntevasti tuottaakseen uutta tietoa tai uusia näkökulmia. Opiskelija osaa käyttää kieltä omaperäisesti sekä alansa käytänteiden ja kielenkäyttösuositusten mukaisesti.
Opiskelija osaa tukea muita viestintätilanteen osapuolia ja luoda rohkaisevan, luottamusta herättävän ja kannustavan viestinnän ilmapiirin.
Opiskelija osaa laatia tilanteenmukaisen kirjallisen, suullisen tai visuaalisen esityksen kohdeyleisölle harkitusti ja tavoitteellisesti aikataulun mukaisesti.