Siirry suoraan sisältöön

Terveysteknologian tuotekehitys (5 op)

Toteutuksen tunnus: MS00BR15-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 07.10.2024

Ajoitus

07.10.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Insinööri (ylempi AMK), terveysteknologia

Opettaja

  • Reetta Raitoharju
  • Heidi Salokangas

Ryhmät

  • YTERIS24
    Insinööri (ylempi AMK), Terveysteknologia
  • YTERTS24
    Tradenomi (ylempi AMK), terveysteknologia
  • YTERTES24
    Terveysteknologia
  • OSTESOS24
    Terveysteknologia sosiaali- ja terveysalalla -osaajakoulutus
  • 07.10.2024 09:00 - 12:00, Terveysteknologian tuotekehitys MS00BR15-3005 (35 hlö)
  • 07.10.2024 12:00 - 16:00, Terveysteknologian tuotekehitys MS00BR15-3005 (35 hlö)
  • 07.10.2024 12:00 - 16:00, Terveysteknologian tuotekehitys MS00BR15-3005
  • 29.11.2024 09:00 - 12:00, Terveysteknologian tuotekehitys MS00BR15-3005 (35 hlö)
  • 29.11.2024 12:00 - 16:00, Terveysteknologian tuotekehitys MS00BR15-3005 (35 hlö)
  • 29.11.2024 12:00 - 16:00, Terveysteknologian tuotekehitys MS00BR15-3005

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· analysoida terveysteknologian toimialaa huomioiden alan tuotekehityksen ja liiketoiminnan erityispiirteet
· soveltaa regulatiivisia vaatimuksia lääkinnällisten laitteiden tuotekehitykseen
· soveltaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita terveysteknologiainnovaatioiden kehittämisessä

Sisältö

· tuotekehitysprosessi
· lääkinnällisten laitteiden regulaatio
· käyttäjäkeskeinen suunnittelu

Oppimateriaalit

Opettajan ilmoittama materiaali. Saatavilla Itslearningissa.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla oppiminen tapahtuu oppimissisältöön orientoivien tehtävien, niitä syventävien lähipäivien ja opittua soveltavien oppimistehtävien kautta.

Orientoivat tehtävät on tarkoitettu aihepiiriin perehtymiseen ja siihen, että opisklelija pystyy osallistumaan lähipäivän ohjelmaan, vaikkei hänelle olisi aiempaa tietämystä aiheesta. Orientoivat tehtävät sisältävät aina myös lisämateriaalia, jota voi halutessaan opiskella. Oreintoivat tehtävät tehdään yksilötehtävinä ja niiden suorittaminen ei ole pakollista kurssin suorittamiseksi.

Lähipäivillä syvennytään orientoivan tehtävän kautta tutuksi tulleeseen teemaan luentoje ja harjoitusten kautta ja jaetaan tietämystä erilaisissa keskustelevissa tehtävissä.

Oppimistehtävät tehdään ryhmätyönä ja niissä on tarkoituksena soveltaa opittua omaan tuoteidean konseptointiin ja tuotekehityksen suunnitteluun. Oppimistehtävä arvostellaan asteikolla hyl-5.

Lisäksi opintojaksolla tehdään henkilökohtainen oppimispäiväkirja, joka arvioidaan hyv/hyl.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakson toteutuksessa noudatetaan konstruktivistista oppimisnäkemystä, jonka mukaan oppinen tapahtuu oppijan aktiivisen ja sosiaalisen toiminan kautta ja jossa oppija tulkitsee oppimaansa aiempien havaintojensa kautta.
Orientoivissa tehtävissä hyödynnetään käänteisen luokkahuoneen periaatteita.
Lähipäivissä ja oppimistehtäviessä toteutetaan yhteistoiminnallista oppimista ja dialogisuutta.
Arvioitavan lopputehtävän tarkoitus on koota opittu ja reflektoida sitä konstruktiivisen oppimisnäkökulman periaatteiden mukaisesti.
The Ecodesign for Sustainable Products Regulation (ESPR) tilannekatsaus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson suorittaakseen opiskelijan on:
- Osallistuttava lähipäivien opetukseen ja oppimiseen
- Tehtävä oman tasonsa mukaan orientoivat tehtävät niin, että pystyy osallistumaan lähipäivien opetukseen.
- Laadittava ja palautettava ohjeistuksen mukainen arvosteltava lopputehtävä ryhmätyönä.
- Laadittava henkilökohtainen oppimispäiväkirja

Lähiopetus: 16 h
Orientoivat tehtävä : 24 h
Oppimispäiväkirja 20h
Arvosteltava lopputehtävä:75 h

Yhteensä: 135 h

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· analysoida terveysteknologian toimialaa huomioiden alan tuotekehityksen ja liiketoiminnan erityispiirteet
· soveltaa regulatiivisia vaatimuksia lääkinnällisten laitteiden tuotekehitykseen
· soveltaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita terveysteknologiainnovaatioiden kehittämisessä

Opintojakson sisältö
· tuotekehitysprosessi
· lääkinnällisten laitteiden regulaatio
· käyttäjäkeskeinen suunnittelu

Opintojakso toteutetaan syyslukukaudella 2024.Opintojaksolla on kolme lähiopetuskertaa kampuksella Turussa:

ma 7.10. 9-16
pe 29.11. 9-16

Viestintäkanava ja lisätietoja

Viestintä opettajiin sähköpostilla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa arvioidaan numeerisesti (hyl-5) ryhmätyönä tehtävä loppuraportti.

Oppimispäiväkirja tulee olla tehtynä hyv/hyl

Raportoinnin arvioinnissa tietopohjan lisäksi kiinnitetään huomiota akateemisten konventioiden osaamiseen (kuten kirjoittamisen tyyli ja sen sävy, tekstin jäsentely, oikea viittaustekniikka ml. tekstin sisäiset viittaukset ja lähdeluettelo), asian käsittelyn syvyys.

Tehtävien palauttaminen määritellyn palautuspäivämäärän jälkeen (myöhässä) saattaa vaikuttaa tehtävän arvosanaan alentavasti.