Terveysteknologian tuotekehitys (5 op)
Toteutuksen tunnus: MS00BR15-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 07.10.2024
Ajoitus
07.10.2024 - 06.02.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Insinööri (ylempi AMK), terveysteknologia
Opettaja
- Reetta Raitoharju
- Heidi Salokangas
Ryhmät
-
YTERIS24Insinööri (ylempi AMK), Terveysteknologia
-
YTERTS24Tradenomi (ylempi AMK), terveysteknologia
-
YTERTES24Terveysteknologia
-
OSTESOS24Terveysteknologia sosiaali- ja terveysalalla -osaajakoulutus
- 07.10.2024 09:00 - 12:00, Terveysteknologian tuotekehitys MS00BR15-3005 (35 hlö)
- 07.10.2024 12:00 - 16:00, Terveysteknologian tuotekehitys MS00BR15-3005
- 07.10.2024 12:00 - 16:00, Terveysteknologian tuotekehitys MS00BR15-3005 (35 hlö)
- 29.11.2024 09:00 - 12:00, Terveysteknologian tuotekehitys MS00BR15-3005 (35 hlö)
- 29.11.2024 12:00 - 16:00, Terveysteknologian tuotekehitys MS00BR15-3005
- 29.11.2024 12:00 - 16:00, Terveysteknologian tuotekehitys MS00BR15-3005 (35 hlö)
- 29.11.2024 15:00 - 16:00, Terveysteknologian tuotekehitys MS00BR15-3005 (35 hlö)
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· analysoida terveysteknologian toimialaa huomioiden alan tuotekehityksen ja liiketoiminnan erityispiirteet
· soveltaa regulatiivisia vaatimuksia lääkinnällisten laitteiden tuotekehitykseen
· soveltaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita terveysteknologiainnovaatioiden kehittämisessä
Sisältö
· tuotekehitysprosessi
· lääkinnällisten laitteiden regulaatio
· käyttäjäkeskeinen suunnittelu
Oppimateriaalit
Opettajan ilmoittama materiaali. Saatavilla Itslearningissa.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla oppiminen tapahtuu oppimissisältöön orientoivien tehtävien, niitä syventävien lähipäivien ja opittua soveltavien oppimistehtävien kautta.
Orientoivat tehtävät on tarkoitettu aihepiiriin perehtymiseen ja siihen, että opisklelija pystyy osallistumaan lähipäivän ohjelmaan, vaikkei hänelle olisi aiempaa tietämystä aiheesta. Orientoivat tehtävät sisältävät aina myös lisämateriaalia, jota voi halutessaan opiskella. Oreintoivat tehtävät tehdään yksilötehtävinä ja niiden suorittaminen ei ole pakollista kurssin suorittamiseksi.
Lähipäivillä syvennytään orientoivan tehtävän kautta tutuksi tulleeseen teemaan luentoje ja harjoitusten kautta ja jaetaan tietämystä erilaisissa keskustelevissa tehtävissä.
Oppimistehtävät tehdään ryhmätyönä ja niissä on tarkoituksena soveltaa opittua omaan tuoteidean konseptointiin ja tuotekehityksen suunnitteluun. Oppimistehtävä arvostellaan asteikolla hyl-5.
Lisäksi opintojaksolla tehdään henkilökohtainen oppimispäiväkirja, joka arvioidaan hyv/hyl.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakson toteutuksessa noudatetaan konstruktivistista oppimisnäkemystä, jonka mukaan oppinen tapahtuu oppijan aktiivisen ja sosiaalisen toiminan kautta ja jossa oppija tulkitsee oppimaansa aiempien havaintojensa kautta.
Orientoivissa tehtävissä hyödynnetään käänteisen luokkahuoneen periaatteita.
Lähipäivissä ja oppimistehtäviessä toteutetaan yhteistoiminnallista oppimista ja dialogisuutta.
Arvioitavan lopputehtävän tarkoitus on koota opittu ja reflektoida sitä konstruktiivisen oppimisnäkökulman periaatteiden mukaisesti.
The Ecodesign for Sustainable Products Regulation (ESPR) tilannekatsaus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson suorittaakseen opiskelijan on:
- Osallistuttava lähipäivien opetukseen ja oppimiseen
- Tehtävä oman tasonsa mukaan orientoivat tehtävät niin, että pystyy osallistumaan lähipäivien opetukseen.
- Laadittava ja palautettava ohjeistuksen mukainen arvosteltava lopputehtävä ryhmätyönä.
- Laadittava henkilökohtainen oppimispäiväkirja
Lähiopetus: 16 h
Orientoivat tehtävä : 24 h
Oppimispäiväkirja 20h
Arvosteltava lopputehtävä:75 h
Yhteensä: 135 h
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· analysoida terveysteknologian toimialaa huomioiden alan tuotekehityksen ja liiketoiminnan erityispiirteet
· soveltaa regulatiivisia vaatimuksia lääkinnällisten laitteiden tuotekehitykseen
· soveltaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita terveysteknologiainnovaatioiden kehittämisessä
Opintojakson sisältö
· tuotekehitysprosessi
· lääkinnällisten laitteiden regulaatio
· käyttäjäkeskeinen suunnittelu
Opintojakso toteutetaan syyslukukaudella 2024.Opintojaksolla on kolme lähiopetuskertaa kampuksella Turussa:
ma 7.10. 9-16
pe 29.11. 9-16
Viestintäkanava ja lisätietoja
Viestintä opettajiin sähköpostilla.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnissa arvioidaan numeerisesti (hyl-5) ryhmätyönä tehtävä loppuraportti.
Oppimispäiväkirja tulee olla tehtynä hyv/hyl
Raportoinnin arvioinnissa tietopohjan lisäksi kiinnitetään huomiota akateemisten konventioiden osaamiseen (kuten kirjoittamisen tyyli ja sen sävy, tekstin jäsentely, oikea viittaustekniikka ml. tekstin sisäiset viittaukset ja lähdeluettelo), asian käsittelyn syvyys.
Tehtävien palauttaminen määritellyn palautuspäivämäärän jälkeen (myöhässä) saattaa vaikuttaa tehtävän arvosanaan alentavasti.