Skip to main content

Gerontological Nursing (3 cr)

Code: TH00BW41-3003

General information


Enrollment
27.05.2024 - 18.08.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2024 - 31.12.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Public Health Nursing
Teachers
Maika Kummel
Heini Ruusunen
Scheduling groups
Pienryhmä 1 (Size: 14 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 2 (Size: 14 . Open UAS : 0.)
Small groups
1
2
Course
TH00BW41

Realization has 6 reservations. Total duration of reservations is 15 h 0 min.

Time Topic Location
Tue 17.09.2024 time 13:00 - 15:00
(2 h 0 min)
INFO, Ikääntyneen hoitotyö TH00BW41-3003, Toimintarajoitteisen asiakkaan hoitotyö TH00BW42-3003
etänä
Mon 23.09.2024 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Ikääntyneen hoitotyö TH00BW41-3003, Toimintarajoitteisen asiakkaan hoitotyö TH00BW42-3003
etänä
Thu 26.09.2024 time 08:00 - 11:00
(3 h 0 min)
Ikääntyneen hoitotyö TH00BW41-3003, Toimintarajoitteisen asiakkaan hoitotyö TH00BW42-3003
etänä
Mon 30.09.2024 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Ikääntyneen hoitotyö TH00BW41-3003, Toimintarajoitteisen asiakkaan hoitotyö TH00BW42-3003
etänä
Thu 03.10.2024 time 09:00 - 10:00
(1 h 0 min)
TENTTI, Toimintarajoitteisen asiakkaan hoitotyö TH00BW42-3003
etänä
Fri 04.10.2024 time 09:00 - 11:00
(2 h 0 min)
TENTTI, Ikääntyneen hoitotyö TH00BW41-3003
etänä
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

Opintojakson osaamistavoitteet
Tavoitteet

Opiskelija
• Tietää ikääntyneen hoitotyön eettiset arvot ja periaatteet ja arvostaa vanhuutta elämänvaiheena
• Tietää ja tunnistaa ikääntymiseen liittyvät muutokset
• Tietää ja osaa käyttää iäkkään ihmisen terveyden, toimintakyvyn sekä voimavarojen arvioinnin ja niiden ylläpitämiseen käytettäviä hoitotyön menetelmiä
• Tietää tavallisimmat muistisairaudet, niiden hoito- ja palveluketjun
• Tuntee ravitsemuksen merkityksen iäkkään ihmisen hoidossa ja osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneiden ravitsemusta eri tilanteissa yhteistyössä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa
• Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneiden turvallista ja vaikuttavaa lääkehoitoa
• Osaa tukea ja ohjata perhettä ja läheisiä ikääntyvän hoidossa
• Tietää ja tunnistaa keskeisimmät kehitysvammat ja vammautumisesta aiheutuvat muutokset sekä hoitotyön auttamismenetelmät
Opintojakson sisältö
Sisältö

• Ikääntyneen hoito, geriatria ja farmakologia
• Ikääntymiseen liittyvät muutokset
• Ikääntyneen toimintakyvyn heikkenemistä ennakoivat riskitekijät
• Ikääntyneen toimintakyvyn ja voimavarojen arviointi sekä tukeminen eri ympäristöissä
• Ikääntyneen ravitsemus, sen toteuttaminen ja ohjaus eri tilanteissa
• Geroteknologia
• Muistisairaudet ja muistisairaan hoitotyö
• Ikääntyneiden hoitoon liittyvä lainsäädäntö ja ikääntyneiden palvelut: kotihoito ja muut kotiin vietävät palvelut
• Ikääntyneen lääkehoidon turvallinen ja vaikuttava toteuttaminen
• Ikääntyneen ihmisen perheen ja läheisten osallisuuden tukeminen hoidossa

Objective

Objectives

Students will
• Understand the ethical values and principles of gerontological nursing and respect old age as a stage of life
• Students will acknowledge and know how to identify any changes related to old age
• Students will acknowledge and know how to use the methods of nursing related to assessing and maintaining the health, functional capacity and resources of the elderly
• Students will become familiar with common memory disorders and the related treatment and service chains
• Understand the importance of nutrition in the treatment of the elderly and know how to plan, perform and assess the nutrition of the elderly in different circumstances in cooperation with a network of multidisciplinary experts
• Students will know how to plan, administer and assess safe and effective pharmacotherapy for the elderly
• Know how to support and guide family members in the treatment of elderly patients
• Acknowledge and be able to identify common changes caused by development disorders and disability and know the related key methods of nursing

Content

Contents

• Treatment of the elderly, geriatrics and pharmacology
• Changes related to old age
• Risk factors that indicate declining functional capacity of elderly patients
• Assessment of the functional capacity and resources of the elderly and provision of support in different environments
• Nutrition of the elderly and how to ensure proper nutrition and provide related instructions in different circumstances
• Gerontechnology
• Memory disorders and nursing of patients with memory disorders
• Legislation concerning the treatment of the elderly and the services required by the elderly: home care and other services provided at the homes of the elderly
• Safe and effective administration of pharmacotherapy for the elderly
• Supporting the involvement of family members in geriatric care

Materials

- Kelo, T., Launiemi, H., Takaluoma, M. & Tiittanen, H. 2015. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro Oy. (Myös verkossa)
- Oppitunneilla käydyt asiat ja verkkokurssit

Teaching methods

Etäopetus:
luennot, oppimiskeskustelut, itsenäiset verkkokurssit, tiimityöskentely ja seminaari

International connections

innovaatiopedagogiikka, PBL

Student workload

3 op = 81 h opiskelijan työtä, josta
- Info (2 h, yhdessä Toimintarajoitteisen asiakkaan hoitotyön kurssi-infon kanssa)
- Verkko-opetusta 9 h: Luennot (3 h) ja seminaari (4 h)
- Tentti (2 h), etänä
- Oppiporttin verkkokurssit: Vanhusten lääkehoito (1 h), Gerastenian tunnistaminen (30 min) ja Päivystystilanteet kotihoidossa (30 min)
- Tiimityöskentely
- Itsenäinen opiskelu

Further information

Its

Go back to top of page