Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistämisen monimuotoiset toimintaympäristöt (6 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BW46-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
25.03.2025 - 24.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
25.08.2025 - 14.09.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
6 op
Lähiosuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Terveydenhoitajakoulutus
Opettajat
Hanna Koivikko
Jaana Tomppo
Nita Björklöf
Hanna Ollikkala
Ajoitusryhmät
Pienryhmä 1 (Koko: 16 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 2 (Koko: 16 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
PTERTK23
Terveydenhoitaja (AMK), päivätoteutus K23
Pienryhmät
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Opintojakso
TH00BW46

Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 13 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ti 27.08.2024 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Rokotusosaamisen verkkokurssin info, Terveyden edistämisen monimuotoiset toimintaympäristöt TH00BW46-3003
ICT_B2043 Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
Ti 10.09.2024 klo 14:15 - 15:45
(1 t 30 min)
Rokotusosaaminen verkkokurssin vapaaehtoinen ohjaus, Terveyden edistämisen monimuotoiset toimintaympäristöt TH00BW46-3003
etänä
Ma 10.02.2025 klo 08:15 - 09:45
(1 t 30 min)
Ammattilaiset kentältä Rusetti ry, Terveyden edistämisen monimuotoiset menetelmät TH00BY27-3003
ICT_C1039_Sigma SIGMA
Ti 04.03.2025 klo 08:15 - 11:30
(3 t 15 min)
Moniammatillinen äitiyshuollon toimintaympäristö-simulaatio, Terveyden edistämisen monimuotoiset toimintaympäristöt TH00BW46-3003
Simulation 6 MED D2028,Debriefing 6 MED D2037
Ti 04.03.2025 klo 12:00 - 15:15
(3 t 15 min)
Moniammatillinen äitiyshuollon toimintaympäristö-simulaatio, Terveyden edistämisen monimuotoiset toimintaympäristöt TH00BW46-3003
Simulation 2 MED D2020,Debriefing 2 MED D2033
To 10.04.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Kulttuurisensitiivinen hoitotyö- tehtävän purku, Terveyden edistämisen monimuotoiset toimintaympäristöt TH00BW46-3003
ICT_C2046 Teoriatila muunto
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Sisältö
• Voimavaralähtöinen, motivoiva haastattelu
• Voimavarojen tunnistaminen, voimavaralomakkeet
• Puheeksiottaminen
• Rokottamisen periaatteet ja rokottamisen tarpeellisuus yhteiskunnalle
• Rokotuksin ehkäistävät taudit
• Immuniteetin muodostuminen
• Eri rokotetyypit ja niiden koostumus
• Kansallinen rokotusohjelma ja lainsäädäntö
• Rokottamisen hyödyt ja haitat
• Asiakkaan ohjaus uusimpaan näyttöön perustuvaan tietoon perustuen
• Kulttuurisensitiivisyys käsitteenä ja asiakkaan kulttuurisensitiivinen kohtaaminen hoitotyössä

Tavoitteet

Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija:
• osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti asiakas- ja voimavaralähtöisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä yksilön, eri ryhmien ja yhteisöjen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
• osaa hyödyntää terveysteknologian mahdollisuuksia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveysneuvontaa ja terveydenedistämisen ohjelmia
• tuntee aikuisten kansallisen rokotusohjelman sekä erilaisten ryhmien rokottamisen
• Osaa toteuttaa rokottamisen oikein ja turvallisesti
• tuntee terveydenhoitajan roolin ja asiantuntijuuden osana moniammatillista äitiyshuollon toimintaympäristöä
• osaa kulttuurisensitiivisen hoitotyön periaatteet ja kulttuurisensitiivisen työotteen menetelmiä hoitotyössä

Sisältö

Sisältö
• Voimavaralähtöinen, motivoiva haastattelu
• Voimavarojen tunnistaminen, voimavaralomakkeet
• Puheeksiottaminen
• Rokottamisen periaatteet ja rokottamisen tarpeellisuus yhteiskunnalle
• Rokotuksin ehkäistävät taudit
• Immuniteetin muodostuminen
• Eri rokotetyypit ja niiden koostumus
• Kansallinen rokotusohjelma ja lainsäädäntö
• Rokottamisen hyödyt ja haitat
• Asiakkaan ohjaus uusimpaan näyttöön perustuvaan tietoon perustuen
• Kulttuurisensitiivisyys käsitteenä ja asiakkaan kulttuurisensitiivinen kohtaaminen hoitotyössä

Oppimateriaalit

Löytyy It`s learning alustalta.

Opetusmenetelmät

Simulaatio-oppiminen
Käänteinen oppiminen
Verkko-oppiminen
Keskusteleva luento-opetus, sekä pienryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely
Vieraileva luennoitsija

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Syksy 2025
•Ei tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Simulaatio-oppiminen
Käänteinen oppiminen
Verkko-oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Syksy 2025
•Voimaantumista tukevat ohjausmenetelmät 2op= 54 opiskelijan työtuntia
•1op Icex-hankkeessa (sisältäen yhden teeman reflektoinnin)
•1op opetusta kampuksella

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

•Hylätty
Tehtävät tekemättä, ei osallistunut luokkaharjoitteluihin
Osaaminen ja ymmärrys: Tehtävä on puutteellinen tai virheellinen. Tärkeät peruskäsitteet puuttuvat, ja vastaus ei osoita riittävää ymmärtämistä voimaantumista tukevista ohjausmenetelmistä.
Soveltaminen: Ei kykene soveltamaan keskeisiä käsitteitä ja käytäntöjä terveydenhoitotyössä.
Kokonaisuus: Vastaus ei täytä minimivaatimuksia hyväksyttyyn suoritukseen.

•Hyväksytty
Tehtävät tehty ajallaan, osallistunut luokkaharjoittelutunneille.
Osaaminen ja ymmärrys: Hyvä tuntemus voimaantumista tukevista ohjausmenetelmistä ja ymmärtää keskeiset käsitteet. Vastaus osoittaa johdonmukaista tietojen soveltamista.
Soveltaminen: Osaa soveltaa opittuja tietoja ja taitoja monipuolisesti tavallisiin potilastilanteisiin.
Kokonaisuus: Vastaus on selkeä, hyvin jäsennelty ja osoittaa riittävää osaamista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Moniammatillinen äitiyshuollon toimintaympäristö: Ennakkotehtävä hyv/hyl, simulaatio hyv/hyl. Simulaatioon osallistuminen on pakollista.

Kulttuurisensitiivinen hoitotyö hyv/hyl.

Rokotusosaamisen portfolio hyv/hyl.

•Voimaantumista tukevat ohjausmenetelmät 2op
Tehtävät hyv/hyl, luokkaharjoittelu hyv/hyl (Luokkaharjoitteluun osallistuminen on pakollista (100%), poissaolot korvataan muiden ryhmien opetuksen mukana! (Korvaaminen kirjallisella tehtävällä ei ole mahdollista)).

Lisätiedot

It`s learning

Siirry alkuun