Terveyden edistämisen monimuotoiset toimintaympäristöt (6 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BW46-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
25.03.2025 - 24.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
25.08.2025 - 14.09.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 6 op
- Lähiosuus
- 6 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
- Opettajat
- Hanna Koivikko
- Jaana Tomppo
- Nita Björklöf
- Hanna Ollikkala
- Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 16 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 16 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
PTERTK23Terveydenhoitaja (AMK), päivätoteutus K23
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Opintojakso
- TH00BW46
Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 13 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 27.08.2024 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Rokotusosaamisen verkkokurssin info, Terveyden edistämisen monimuotoiset toimintaympäristöt TH00BW46-3003 |
ICT_B2043
Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
|
Ti 10.09.2024 klo 14:15 - 15:45 (1 t 30 min) |
Rokotusosaaminen verkkokurssin vapaaehtoinen ohjaus, Terveyden edistämisen monimuotoiset toimintaympäristöt TH00BW46-3003 |
etänä
|
Ma 10.02.2025 klo 08:15 - 09:45 (1 t 30 min) |
Ammattilaiset kentältä Rusetti ry, Terveyden edistämisen monimuotoiset menetelmät TH00BY27-3003 |
ICT_C1039_Sigma
SIGMA
|
Ti 04.03.2025 klo 08:15 - 11:30 (3 t 15 min) |
Moniammatillinen äitiyshuollon toimintaympäristö-simulaatio, Terveyden edistämisen monimuotoiset toimintaympäristöt TH00BW46-3003 |
Simulation 6 MED D2028,Debriefing 6 MED D2037
|
Ti 04.03.2025 klo 12:00 - 15:15 (3 t 15 min) |
Moniammatillinen äitiyshuollon toimintaympäristö-simulaatio, Terveyden edistämisen monimuotoiset toimintaympäristöt TH00BW46-3003 |
Simulation 2 MED D2020,Debriefing 2 MED D2033
|
To 10.04.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Kulttuurisensitiivinen hoitotyö- tehtävän purku, Terveyden edistämisen monimuotoiset toimintaympäristöt TH00BW46-3003 |
ICT_C2046
Teoriatila muunto
|
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Sisältö
• Voimavaralähtöinen, motivoiva haastattelu
• Voimavarojen tunnistaminen, voimavaralomakkeet
• Puheeksiottaminen
• Rokottamisen periaatteet ja rokottamisen tarpeellisuus yhteiskunnalle
• Rokotuksin ehkäistävät taudit
• Immuniteetin muodostuminen
• Eri rokotetyypit ja niiden koostumus
• Kansallinen rokotusohjelma ja lainsäädäntö
• Rokottamisen hyödyt ja haitat
• Asiakkaan ohjaus uusimpaan näyttöön perustuvaan tietoon perustuen
• Kulttuurisensitiivisyys käsitteenä ja asiakkaan kulttuurisensitiivinen kohtaaminen hoitotyössä
Tavoitteet
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija:
• osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti asiakas- ja voimavaralähtöisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä yksilön, eri ryhmien ja yhteisöjen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
• osaa hyödyntää terveysteknologian mahdollisuuksia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveysneuvontaa ja terveydenedistämisen ohjelmia
• tuntee aikuisten kansallisen rokotusohjelman sekä erilaisten ryhmien rokottamisen
• Osaa toteuttaa rokottamisen oikein ja turvallisesti
• tuntee terveydenhoitajan roolin ja asiantuntijuuden osana moniammatillista äitiyshuollon toimintaympäristöä
• osaa kulttuurisensitiivisen hoitotyön periaatteet ja kulttuurisensitiivisen työotteen menetelmiä hoitotyössä
Sisältö
Sisältö
• Voimavaralähtöinen, motivoiva haastattelu
• Voimavarojen tunnistaminen, voimavaralomakkeet
• Puheeksiottaminen
• Rokottamisen periaatteet ja rokottamisen tarpeellisuus yhteiskunnalle
• Rokotuksin ehkäistävät taudit
• Immuniteetin muodostuminen
• Eri rokotetyypit ja niiden koostumus
• Kansallinen rokotusohjelma ja lainsäädäntö
• Rokottamisen hyödyt ja haitat
• Asiakkaan ohjaus uusimpaan näyttöön perustuvaan tietoon perustuen
• Kulttuurisensitiivisyys käsitteenä ja asiakkaan kulttuurisensitiivinen kohtaaminen hoitotyössä
Oppimateriaalit
Löytyy It`s learning alustalta.
Opetusmenetelmät
Simulaatio-oppiminen
Käänteinen oppiminen
Verkko-oppiminen
Keskusteleva luento-opetus, sekä pienryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely
Vieraileva luennoitsija
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Syksy 2025
•Ei tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Simulaatio-oppiminen
Käänteinen oppiminen
Verkko-oppiminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Syksy 2025
•Voimaantumista tukevat ohjausmenetelmät 2op= 54 opiskelijan työtuntia
•1op Icex-hankkeessa (sisältäen yhden teeman reflektoinnin)
•1op opetusta kampuksella
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
•Hylätty
Tehtävät tekemättä, ei osallistunut luokkaharjoitteluihin
Osaaminen ja ymmärrys: Tehtävä on puutteellinen tai virheellinen. Tärkeät peruskäsitteet puuttuvat, ja vastaus ei osoita riittävää ymmärtämistä voimaantumista tukevista ohjausmenetelmistä.
Soveltaminen: Ei kykene soveltamaan keskeisiä käsitteitä ja käytäntöjä terveydenhoitotyössä.
Kokonaisuus: Vastaus ei täytä minimivaatimuksia hyväksyttyyn suoritukseen.
•Hyväksytty
Tehtävät tehty ajallaan, osallistunut luokkaharjoittelutunneille.
Osaaminen ja ymmärrys: Hyvä tuntemus voimaantumista tukevista ohjausmenetelmistä ja ymmärtää keskeiset käsitteet. Vastaus osoittaa johdonmukaista tietojen soveltamista.
Soveltaminen: Osaa soveltaa opittuja tietoja ja taitoja monipuolisesti tavallisiin potilastilanteisiin.
Kokonaisuus: Vastaus on selkeä, hyvin jäsennelty ja osoittaa riittävää osaamista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Moniammatillinen äitiyshuollon toimintaympäristö: Ennakkotehtävä hyv/hyl, simulaatio hyv/hyl. Simulaatioon osallistuminen on pakollista.
Kulttuurisensitiivinen hoitotyö hyv/hyl.
Rokotusosaamisen portfolio hyv/hyl.
•Voimaantumista tukevat ohjausmenetelmät 2op
Tehtävät hyv/hyl, luokkaharjoittelu hyv/hyl (Luokkaharjoitteluun osallistuminen on pakollista (100%), poissaolot korvataan muiden ryhmien opetuksen mukana! (Korvaaminen kirjallisella tehtävällä ei ole mahdollista)).
Lisätiedot
It`s learning