Siirry suoraan sisältöön

Perheen terveyden edistäminen II (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CJ59-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 15.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Ensihoito, terveydenhoito ja kätilötyö

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus

Opettaja

  • Camilla Laaksonen
  • Elina Santala

Ryhmät

  • AVOTERTS24V
    Terveydenhoitajan erikoispolku, avoin AMK, S24

Tavoitteet

Lapsiperheen terveydenhoitotyö 3 op LATE
- osaa soveltaa tietojaan lapsen kasvun ja kehityksen seurannassa ja lapsen tukemisessa yksilönä, perheen jäsenenä ja oman kulttuurinsa edustajana
- osaa toimia yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallisen kasvuympäristön ylläpitämiseksi ja edistämiseksi
- osaa soveltaa tietojaan vanhemmuuden tukemisessa perheen eri kehitysvaiheissa
- osaa toteuttaa tartuntatautien ehkäisyä ja hallitsee rokottamisen
- osaa toteuttaa perhekasvatusta

Työikäisen terveydenhoitotyö 2 op TYPE
- osaa arvioida työn, työympäristön ja työttömyyden merkitystä ihmiselle ja hänen hyvinvoinnilleen
- osaa tukea työikäisen työ- ja toimintakykyä sekä työhyvinvointia ja toimia moniammatillisesti työikäisen ja hänen perheensä kanssa

Sisältö

Lapsiperheen terveydenhoitotyö 3 op LATE
Sisällöt:
-lastenneuvolatoimintaa ohjaavat periaatteet
-lapsen ja perheen voimavaralähtöinen vanhemmuuden tukeminen lapsen eri kehitysvaiheissa
-neuvolaikäisen lapsen kasvu ja kehitys sekä määräaikaisseuranta
-lapsen näön ja kuulon seuranta
-imeväisen ja leikki-ikäisen lapsen ravitsemus
-lapsen ravitsemukseen liittyvät erityiskysymykset (ummetus, ripuli)
-rokotusohjelma ja rokottaminen
-lapsen kehitykseen liittyvät erilliskysymykset (esim. kastelu, kehitysviiveet, syömisongelmat, puheen kehityksen häiriöt ym)
-seksuaalisuuden portaat
-moniammatillinen yhteistyö

Työikäisen terveydenhoitotyö 2 op TYPE
Sisällöt:
-työkyky ja työhyvinvointi
-työterveyslainsäädäntö
-toimintasuunnitelma ja työterveyshuoltosopimus
-työpaikkaselvitys
-terveystarkastukset
-työympäristö; haitta-, vaara- ja kuormitustekijät
-työssä jaksaminen
-työperäiset sairaudet, ammattitaudit ja työtapaturmat
-työkykyä ylläpitävä toiminta ja työhyvinvoinnin edistäminen (tyky, tyhy)
-moniammatillisuus / verkostot / oman toiminnan ladun kehittäminen

Oppimateriaalit

Oppimateriaali kirjattu Its oppimisympäristöön.

Opetusmenetelmät

LANU:

TYPE: verkkoalustukset, itsenäinen oppiminen, työpaikkaselvityksen tekeminen (itsenäinen käynti työpaikalla työpaikkaselvityksen tekoa varten), kirjallinen työ (työpaikkaselvitysraportti), verkkoseminaari (työpaikkaselvityksen raportointi opiskelijaryhmälle)

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

TYPE: Suoritteiden ajankohdat (dl) kirjattu Its oppimisympäristöön ja verkkoalustusajankohdat, sekä seminaari lukujärjestylkseen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Verkkopedagogiikka
Yksilö- ja tiimitehtävät
Oppimiskeskustelut

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

LAPE:

TYPE: verkkoalustuksiin osallistuminen, työpaikkaselvityksen ja -raportin toteuttaminen ja tuottaminen, sekä näiden raportointi ja muiden töiden kuuleminen ja kommentointi verkkoseminaarissa. 2 op laajuinen TYPE -osuus edellyttää lkaskennallisesti noin 2x27 tuntia opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

Ajoitus syksy 2024, lukujärjestyksen mukaisesti

Sisältö:
LANU

TYPE: Työterveyshuollon perusteet, työterveyshoitajan työnkuva, työsuojelu, työpaikkaselvitys ja -raportin tarkoitus, sisältö, toteuttaminen ja raportointi.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

LATE: tiimitehtävä 0-5 (1/2 arvosanasta), yksilötentti 0-5 (1/2 arvosanasta)
TYPE: työpaikkaselvitys ja -raportti 0-5

Hylätty (0)

LATE:

TYPE: työpaikkaselvitystä raportteineen ei ole toteutettu annettujen ohjeiden mukaisesti. Ohjeet on kirjattu Its oppimisalustalle ja käsitellään infotunnilla.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

LATE:

TYPE: työpaikkaselvitys ja/tai työpaikakselvitysraportti on toteutettu pääsääntöisesti annettujen ohjeiden mukaisesti, mutta ovat sisällöllisesti puutteellisia tai hyvin suppeita. Työpaikkaselvitys ja raportti eivät luontevasti vastaa toisiaan ja raportista puuttuu työpaikkakäyntiin oleelliset kuuluvat asiat tai asiat on virheellisesti kirjattu. Lähteitä on käytetty hyvin suppeasti raportin pohjana.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

LATE:

TYPE: työpaikkaselvitys, sekä työpaikakselvitysraportti on toteutettu ohjeiden mukaisesti ja Työpaikkaselvitys ja raportti vastaavat sisällöllisesti hyvin toisiaan. Raporttiin on pääsääntöisesti kirjattu työpaikkakäyntiin oleelliset kuuluvat asiat ja kirjatut asiat ovat oikein. Lähteitä on käytetty raportin pohjana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

LATE:

TYPE: työpaikkaselvitys, sekä työpaikakselvitysraportti on toteutettu ohjeiden mukaisesti ja työpaikkaselvitys ja -raportti vastaavat sisällöllisesti erittäin hyvin toisiaan. Raporttiin on kirjattu työpaikkakäyntiin oleelliset kuuluvat asiat ja kirjatut asiast ovat selkeitä ja virheettömiä. Lähteitä on käytetty raportin pohjana. Ansiona lisäksi innovatiivisuus työpaikkaselvityksen toteuttamiskohteesta (altisteiltaan tai muilta osin työterveyshuollon oppimiskokemuksen näkökulmasta monipuolinen kohde).