Perheen terveyden edistäminen II (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CJ59-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 15.09.2024
Ajoitus
19.08.2024 - 24.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Ensihoito, terveydenhoito ja kätilötyö
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Camilla Laaksonen
- Nita Björklöf
Ryhmät
-
AVOTERTS24VTerveydenhoitajan erikoispolku, avoin AMK, S24
- 21.08.2024 12:30 - 16:00, LATE, Perheen terveyden edistäminen II TH00CJ59-3002
- 10.09.2024 10:00 - 12:00, Lapsiperheen terveyden edistäminen, Perheen terveyden edistäminen II TH00CJ59-3002
- 18.09.2024 08:15 - 12:00, LATE oppimiskeskustelu 2, Perheen terveyden edistäminen II TH00CJ59-3002
- 24.09.2024 08:15 - 12:00, LATE oppimiskeskustelu 3, Perheen terveyden edistäminen II TH00CJ59-3002
- 02.10.2024 08:15 - 10:45, LATE oppimisen jakaminen, Perheen terveyden edistäminen II TH00CJ59-3002
- 02.10.2024 14:15 - 15:30, TYPE info, Perheen terveyden edistäminen II TH00CJ59-3002
- 23.10.2024 13:30 - 14:00, TYPE vapaaehtoinen ohjaus Perheen terveyden edistäminen II TH00CJ59-3002
- 06.11.2024 08:30 - 11:00, TYPE alustukset, Perheen terveyden edistäminen II TH00CJ59-3002
- 06.11.2024 12:30 - 13:00, TYPE vapaaehtoinen ohjaus Perheen terveyden edistäminen II TH00CJ59-3002
- 13.11.2024 08:30 - 11:30, TYPE työpaikkaselvitysesitykset, Perheen terveyden edistäminen II TH00CJ59-3002
Tavoitteet
Lapsiperheen terveydenhoitotyö 3 op LATE
- osaa soveltaa tietojaan lapsen kasvun ja kehityksen seurannassa ja lapsen tukemisessa yksilönä, perheen jäsenenä ja oman kulttuurinsa edustajana
- osaa toimia yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallisen kasvuympäristön ylläpitämiseksi ja edistämiseksi
- osaa soveltaa tietojaan vanhemmuuden tukemisessa perheen eri kehitysvaiheissa
- osaa toteuttaa tartuntatautien ehkäisyä ja hallitsee rokottamisen
- osaa toteuttaa perhekasvatusta
Työikäisen terveydenhoitotyö 2 op TYPE
- osaa arvioida työn, työympäristön ja työttömyyden merkitystä ihmiselle ja hänen hyvinvoinnilleen
- osaa tukea työikäisen työ- ja toimintakykyä sekä työhyvinvointia ja toimia moniammatillisesti työikäisen ja hänen perheensä kanssa
Sisältö
Lapsiperheen terveydenhoitotyö 3 op LATE
Sisällöt:
-lastenneuvolatoimintaa ohjaavat periaatteet
-lapsen ja perheen voimavaralähtöinen vanhemmuuden tukeminen lapsen eri kehitysvaiheissa
-neuvolaikäisen lapsen kasvu ja kehitys sekä määräaikaisseuranta
-lapsen näön ja kuulon seuranta
-imeväisen ja leikki-ikäisen lapsen ravitsemus
-lapsen ravitsemukseen liittyvät erityiskysymykset (ummetus, ripuli)
-rokotusohjelma ja rokottaminen
-lapsen kehitykseen liittyvät erilliskysymykset (esim. kastelu, kehitysviiveet, syömisongelmat, puheen kehityksen häiriöt ym)
-seksuaalisuuden portaat
-moniammatillinen yhteistyö
Työikäisen terveydenhoitotyö 2 op TYPE
Sisällöt:
-työkyky ja työhyvinvointi
-työterveyslainsäädäntö
-toimintasuunnitelma ja työterveyshuoltosopimus
-työpaikkaselvitys
-terveystarkastukset
-työympäristö; haitta-, vaara- ja kuormitustekijät
-työssä jaksaminen
-työperäiset sairaudet, ammattitaudit ja työtapaturmat
-työkykyä ylläpitävä toiminta ja työhyvinvoinnin edistäminen (tyky, tyhy)
-moniammatillisuus / verkostot / oman toiminnan ladun kehittäminen
Oppimateriaalit
Oppimateriaali kirjattu Its oppimisympäristöön.
Opetusmenetelmät
LANU:
TYPE: verkkoalustukset, itsenäinen oppiminen, työpaikkaselvityksen tekeminen (itsenäinen käynti työpaikalla työpaikkaselvityksen tekoa varten), kirjallinen työ (työpaikkaselvitysraportti), verkkoseminaari (työpaikkaselvityksen raportointi opiskelijaryhmälle)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
TYPE: Suoritteiden ajankohdat (dl) kirjattu Its oppimisympäristöön ja verkkoalustusajankohdat, sekä seminaari lukujärjestylkseen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Verkkopedagogiikka
Yksilö- ja tiimitehtävät
Oppimiskeskustelut
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
LAPE:
TYPE: verkkoalustuksiin osallistuminen, työpaikkaselvityksen ja -raportin toteuttaminen ja tuottaminen, sekä näiden raportointi ja muiden töiden kuuleminen ja kommentointi verkkoseminaarissa. 2 op laajuinen TYPE -osuus edellyttää lkaskennallisesti noin 2x27 tuntia opiskelijan työtä.
Sisällön jaksotus
Ajoitus syksy 2024, lukujärjestyksen mukaisesti
Sisältö:
LANU
TYPE: Työterveyshuollon perusteet, työterveyshoitajan työnkuva, työsuojelu, työpaikkaselvitys ja -raportin tarkoitus, sisältö, toteuttaminen ja raportointi. Etäyhteys toteutuu Teams TYPE -työtilan kautta: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AhQhkUOa4frTgOrRJ-xL89HEKJQ43P4zUqe1iufDwPVg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=ddff6950-5f6d-4bfc-9a8c-2e7aa79184be&tenantId=ab32bc86-12f2-4b38-b262-c5775982e241
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
LATE: tiimitehtävä 0-5 (1/2 arvosanasta), yksilötentti 0-5 (1/2 arvosanasta)
TYPE: työpaikkaselvitys ja -raportti 0-5
Opintojakson kokonaisrvosana muodostuu LATE ja TYPE arvosanojen keskiarvosta. Kumpikin osa tulee olla suoritettuna vähintään 1.
Hylätty (0)
LATE:
TYPE: työpaikkaselvitystä raportteineen ei ole toteutettu annettujen ohjeiden mukaisesti. Ohjeet on kirjattu Its oppimisalustalle ja käsitellään infotunnilla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
LATE:
TYPE: työpaikkaselvitys ja/tai työpaikakselvitysraportti on toteutettu pääsääntöisesti annettujen ohjeiden mukaisesti, mutta ovat sisällöllisesti puutteellisia tai hyvin suppeita. Työpaikkaselvitys ja raportti eivät luontevasti vastaa toisiaan ja raportista puuttuu työpaikkakäyntiin oleelliset kuuluvat asiat tai asiat on virheellisesti kirjattu. Lähteitä on käytetty hyvin suppeasti raportin pohjana.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
LATE:
TYPE: työpaikkaselvitys, sekä työpaikakselvitysraportti on toteutettu ohjeiden mukaisesti ja Työpaikkaselvitys ja raportti vastaavat sisällöllisesti hyvin toisiaan. Raporttiin on pääsääntöisesti kirjattu työpaikkakäyntiin oleelliset kuuluvat asiat ja kirjatut asiat ovat oikein. Lähteitä on käytetty raportin pohjana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
LATE:
TYPE: työpaikkaselvitys, sekä työpaikakselvitysraportti on toteutettu ohjeiden mukaisesti ja työpaikkaselvitys ja -raportti vastaavat sisällöllisesti erittäin hyvin toisiaan. Raporttiin on kirjattu työpaikkakäyntiin oleelliset kuuluvat asiat ja kirjatut asiast ovat selkeitä ja virheettömiä. Lähteitä on käytetty raportin pohjana. Ansiona lisäksi innovatiivisuus työpaikkaselvityksen toteuttamiskohteesta (altisteiltaan tai muilta osin työterveyshuollon oppimiskokemuksen näkökulmasta monipuolinen kohde).