Skip to main content

Basics of Nursing and Elderly Care (7 cr)

Code: TH00CJ51-3003

General information


Enrollment
23.08.2024 - 27.08.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
26.08.2024 - 25.10.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
7 cr
Local portion
7 cr
Mode of delivery
Contact learning
Teaching languages
English
Seats
10 - 30
Degree programmes
Degree Programme in Midwifery
Teachers
Hanna Koivikko
Jaana Koskela
Nita Björklöf
Satu Halonen
Course
TH00CJ51

Realization has 23 reservations. Total duration of reservations is 55 h 0 min.

Time Topic Location
Mon 26.08.2024 time 08:15 - 09:45
(1 h 30 min)
Info, Basics of Nursing and Elderly Care TH00CJ51-3003
ICT_B2026 Teoriatila muunto
Mon 26.08.2024 time 10:00 - 11:30
(1 h 30 min)
Oppimiskeskustelu; ikääntyneen hoitotyö, Basics of Nursing and Elderly Care TH00CJ51-3003
ICT_B2026 Teoriatila muunto
Thu 29.08.2024 time 08:15 - 09:45
(1 h 30 min)
Teemapäivä: Hoitotyön historia ja ammatillisuus hoitotyössä
Zoom
Mon 02.09.2024 time 12:30 - 15:00
(2 h 30 min)
Luokkaharjoittelu-käsihygienia ja eristyspukeutuminen, Basics of Nursing and Elderly Care TH00CJ51-3003
ICT_B3041 Hoitotyö 3
ICT_B3043 Hoitotyö 4
Tue 03.09.2024 time 08:15 - 11:30
(3 h 15 min)
Luokkaharjoittelu-pesut & petaus, Basics of Nursing and Elderly Care TH00CJ51-3003
ICT_B3039 Hoitotyö 1
ICT_B3040 Hoitotyö 2
Mon 09.09.2024 time 14:00 - 16:15
(2 h 15 min)
Luokkaharjoittelu-ruokailussa avustaminen &nml, Basics of Nursing and Elderly Care TH00CJ51-3003
ICT_B3043 Hoitotyö 4
ICT_B3041 Hoitotyö 3
Thu 12.09.2024 time 08:15 - 09:45
(1 h 30 min)
Teemapäivä: Hoitotyön päätöksenteko
Zoom
Mon 16.09.2024 time 12:30 - 15:45
(3 h 15 min)
Luokkaharjoittelu-katetrointi ja erittäminen, Basics of Nursing and Elderly Care TH00CJ51-3003
ICT_B3039 Hoitotyö 1
ICT_B3040 Hoitotyö 2
Thu 26.09.2024 time 08:15 - 11:30
(3 h 15 min)
Teemapäivä: Potilasturvallisuus
Zoom
Wed 02.10.2024 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
Oppimiskeskustelu; potilaan tutkiminen, Basics of Nursing and Elderly Care TH00CJ51-3003
EDU_1091 Hammarbacka esitystila byod
Thu 03.10.2024 time 08:15 - 11:00
(2 h 45 min)
Teemapäivä: Ihon ja haavanhoito
Zoom
Mon 07.10.2024 time 12:30 - 15:00
(2 h 30 min)
Luokkaharjoittelu-kudoseheys, Basics of Nursing and Elderly Care TH00CJ51-3003
ICT_B3040 Hoitotyö 2
ICT_B3041 Hoitotyö 3
Wed 09.10.2024 time 08:15 - 11:00
(2 h 45 min)
Teemapäivä: Suunhoito
Zoom
Fri 11.10.2024 time 10:00 - 11:30
(1 h 30 min)
Luokkaharjoittelu- potilaan tutkiminen, Basics of Nursing and Elderly Care TH00CJ51-3003
ICT_B3041 Hoitotyö 3
ICT_B3025 Potilaan kliininen tutkiminen
Fri 11.10.2024 time 12:30 - 14:00
(1 h 30 min)
Luokkaharjoittelu - Potilaan tutkiminen Basics of Nursing and Elderly Care TH00CJ51-3003
ICT_B3041 Hoitotyö 3
ICT_B3025 Potilaan kliininen tutkiminen
Tue 22.10.2024 time 08:15 - 09:45
(1 h 30 min)
Minisimulaatio, Basics of Nursing and Elderly Care TH00CJ51-3003
ICT_B3043 Hoitotyö 4
Tue 22.10.2024 time 12:00 - 17:00
(5 h 0 min)
ENSIAPURASTIT, Akuutisti sairastuneen potilaan ensihoito TH00BV86-3006
ICT_A2065 Ensiapu
ICT_A3058 Ensihoito
ICT_B3039 Hoitotyö 1
ICT_A3028 Lastenhoitotyö
ICT_C2033_2034 Teoriatila muunto
ICT_B2026 Teoriatila muunto
ICT_C1039_Sigma SIGMA
Wed 23.10.2024 time 08:15 - 12:00
(3 h 45 min)
Teemapäivä: Hoitotyön kirjaaminen
Zoom
Wed 30.10.2024 time 12:30 - 15:45
(3 h 15 min)
Luokkaharjoittelu-asentohoidot ja potilassiirrot, Basics of Nursing and Elderly Care TH00CJ51-3003
ICT_B3043 Hoitotyö 4
ICT_B3041 Hoitotyö 3
Thu 31.10.2024 time 08:15 - 09:45
(1 h 30 min)
Lukupiiri, kuoleman kohtaaminen, Basics of Nursing and Elderly Care TH00CJ51-3003
ICT_A3028 Lastenhoitotyö
Thu 31.10.2024 time 10:00 - 11:30
(1 h 30 min)
Luokkaharjoittelu-vainajan laitto, Basics of Nursing and Elderly Care TH00CJ51-3003
ICT_B3039 Hoitotyö 1
ICT_B3043 Hoitotyö 4
Mon 11.11.2024 time 12:30 - 14:00
(1 h 30 min)
RÄSTIKERTA - Basics of Nursing and Elderly Care TH00CJ51-3003
ICT_B3039 Hoitotyö 1
Wed 13.11.2024 time 14:15 - 15:45
(1 h 30 min)
Tentti, Basics of Nursing and Elderly Care TH00CJ51-3003
ICT_B1041_Omega OMEGA
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Ajoitus: viikot 35-45
Sisältö:
Ammatillinen vuorovaikutus ja hoitosuhde
Hoitoprosessi, päätöksenteko ja kirjaaminen
Potilasturvallisuus, tietoturva ja ergonomia
Hoitotyön auttamismenetelmät ja päivittäisissä toimissa avustaminen
Potilaan tilan ja peruselintoimintojen tarkkailu
Ravintoaineiden tarve ja merkitys
Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio ikääntyneillä

Objective

Student:

• Knows the key concepts of nursing
• Knows the values and principles guiding nursing
• Knows the principles of professional interaction and cooperation
• Uses the nursing process to make decisions and record nursing work
• Uses the national nursing work recording model to record nursing work
• Knows the key principles of patient safety
• Can ensure patient safety in their own operations and in the work community
• Can assess the patient’s resources and care needs, define the patient’s care needs and objectives, and plan and implement key methods of assistance innursing, promoting the customer’s/patient’s resources
• Students will know the ethical values and principles of nursing elderly people, and values old age as a stage in life
• Students will acknowledge and know how to identify any changes related to old age
• Students will acknowledge and know how to use the methods of nursing related to assessing and maintaining the health, functional capacity and resources of the elderly
• Students will become familiar with common memory disorders and the related treatment and service chains
• Students will know the importance of nutrition for elderly persons
• Students can plan, implement and evaluate safe and effective pharmacotherapy for the elderly
• Students will know how to support and guide family members in the treatment of elderly patients
• Knows the principles of aseptic work, ergonomics, pain and chronic wound care and can apply the information in nursing work
• Can systematically assess the need for immediate treatment and can act in situations requiring immediate first aid
• Knows the principles and can function as a nurse in connection with death
• Knows the key methods, prerequisites and implementation of examining a person
• Interacts with the customer and the work community
• Knows what treatment-related infections and management of infection risks mean: hand hygiene, use of protective equipment, safe care environment
• Knows microbiology and basics, and the meaning of immunity and defence system
• Knows the purpose and knowledge base of vaccination

Content

Content

• Key concepts of nursing
• Values, principles and key concepts that steer nursing
• Professional interaction and clear communications
• Nursing process, decision-making in nursing and documentation in nursing
• Starting points for patient safety and arranging a safe care environment
• Information security and data protection
• Ergonomic working and assisting in patient’s mobility
• Patient monitoring
• Assisting in daily activities
• Common methods of assisting and treatment methods required in nursing
• Tissue integrity, prevention of bedsores and treatment of chronic wounds
• Elderly care, gerontology, geriatrics and pharmacology
• Changes related to old age
• Risk factors that indicate declining functional capacity of elderly patients
• Assessment of the functional capacity and resources of the elderly and provision of support in different environments
• Nutrition of the elderly and how to ensure proper nutrition and provide related instructions in different circumstances
• Memory disorders and nursing of patients with memory disorders
• Legislation concerning the treatment of the elderly and the services required by the elderly: home care and other services provided at the homes of the elderly
• Safe and effective administration of pharmacotherapy for the elderly
• Supporting the involvement of family members in the treatment of elderly patients
• Pain assessment and unmedicated pain management methods
• First aid and basic resuscitation
• Interaction and communication competence
• Clinical examination of a patient following the ABCDE principles
• Key methods for examining people: interview, anamnesis, inspection, palpation, auscultation, percussion, observation and indicators
• Preconditions of good clinical examinations and their implementation: general condition, breathing, circulation, consciousness, excretion, musculoskeletal system, skin
• Aseptic techniques, infection prevention, hand hygiene, precautions and isolation arrangements
• Resistance and immunisation, infection risk management and hygiene recommendations
• The most common treatment-related infections and the microbes causing them

Materials

Oppikirja:
Blomqvist M., Rummukainen T., Sainio T., Simola T & Tyrisevä-Ryösö M. Hoitotyön perusosaaminen. Sanoma pro, 2022, 1. painos ja ItsLearning oppimisympäristön materiaalit.

Teaching methods

Monimuotoiset aktivoivat lähi-, verkko- ja simulaatiomenetelmät sekä luokkaharjoittelu. Ammatillista toimintaa opitaan tiimeissä hoitoon liittyvissä perus- ja erityistilanteissa.

Exam schedules

Yksilötentti 7.11.2024 klo 8.15-9.45

Pedagogic approaches and sustainable development

Turun ammattikorkeakoulun innovaatiopedagogiikan mukaan keskeisinä lähtökohtina ovat kestävä kehitys, monialaisuus, tutkimus- ja kehitystoiminta, joustavat opetussuunnitelmat, digitaalisten oppimismenetelmien hyödyntäminen, yrittäjyys ja palvelutoiminta sekä kansainvälisyys. Opiskelija nähdään aktiivisena, itsenäisenä ja vastuullisena oppijana.

Completion alternatives

Ei ole.

Student workload

7 op = 189 h opiskelijan työtä.
Yksilö- ja ryhmätehtävät, verkkokurssit, tietotestit 1 op = 27 h
Ensiapu 1 op = 27 h
Luokkaharjoittelu ja simulaatio 4 op = 108 h, joista lähiopetusta 29 h + teemapäivät 15 h + kunnonkodin opintokäynti 2 h
Yksilötentti ja siihen valmistautuminen 1 op = 27 h

Evaluation methods and criteria

Tehtävät 1 op: hyväksytty/ hylätty/ täydennettävä
Tietotestit 1 op: 1-5
Luokkaharjoittelu 4 op: ennakkotehtävien tekeminen ja aktiivinen osallistuminen: hyväksytty/ hylätty
Yksilötentti 1 op: numeerinen arviointi HYL-5
Minisimulaatiot: HYV/HYL

ARVIOINTI: Tentti muodostaa 50% opintojakson kokonaisarvosanasta ja tietotestit 50 %

Luokkaharjoittelut ja simulaatiot edellyttävät 100 % läsnäoloa. Poissaolot tulee korvata toisen pienryhmän mukana tai rästikerralla.

Failed (0)

TIEDOT:
Ei osoita riittävää tietämystä Hoitotyön perusteiden peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näke-myksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
TAIDOT:
Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Ei tunne keskeisiä toimintata-poja eikä perustele valintojaan.
Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
ASENTEET:
Ei vastaanota eikä anna palautetta.
Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentyssä.
Käyttäytyy epäammatillisesti.
Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuu-teen tai hyvinvoinnin edistämiseen

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

TIEDOT:
Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset Hoitotyön perusteiden opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Hyödyntää ammatillista tietoa.
TAIDOT:
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
ASENTEET:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä
Tunnistaa vuoro-vaikutustaitonsa.
Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Assessment criteria, good (3-4)

TIEDOT:
Jäsentää Hoitotyön perusteiden opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
Osaa selittää,
vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
TAIDOT:
Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
ASENTEET:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuoro-vaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
Käyttäytyy ammatillisesti.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Assessment criteria, excellent (5)

TIEDOTt:
Ymmärtää Hoitotyön perusteiden opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
TAIDOT:
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
ASENTEET:
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti.
Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.

Further information

Mikäli on opintojaksoon liittyvä kysymys, joka ei ratkea itsin ohjeista niin ota sähköpostilla yhteyttä vastuuopettajiin.


Harjoittelutunneilla tarvitaan hoitopuku ja työkengät.

Go back to top of page