Skip to main content

Basics of Pharmacotherapy (5 cr)

Code: TH00BY16-3004

General information


Enrollment
02.07.2024 - 12.09.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2024 - 25.11.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Teaching languages
Finnish
English
Degree programmes
Degree Programme in Midwifery
Teachers
Reino Tissari
Sanna Ojala
Scheduling groups
Pienryhmä 1 (Size: 15 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 2 (Size: 15 . Open UAS : 0.)
Small groups
1
2
Course
TH00BY16

Realization has 20 reservations. Total duration of reservations is 60 h 30 min.

Time Topic Location
Wed 04.09.2024 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Lääkehoidon perusteet TH00BY16-3004
ICT_A3058 Ensihoito
Wed 04.09.2024 time 15:00 - 17:00
(2 h 0 min)
Vapauttava lääkelasku, Nestehoito TH00BV83-3007
ICT_B1047_Alpha ALPHA
Mon 16.09.2024 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Lääkelaskupaja 1, Lääkehoidon perusteet TH00BY16-3004
ICT_A1038b Teoriatila
Mon 30.09.2024 time 09:00 - 11:00
(2 h 0 min)
Lääkelaskupaja 2, Lääkehoidon perusteet TH00BY16-3004
ICT_B2026 Teoriatila muunto
Tue 01.10.2024 time 08:00 - 10:00
(2 h 0 min)
Lääkelaskupaja 3 , Lääkehoidon perusteet TH00BY16-3004
ICT_B1033 Teoriatila
Fri 04.10.2024 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
etänä Lääkehoidon perusteet TH00BY16-3004
Etänä
Thu 10.10.2024 time 08:00 - 12:30
(4 h 30 min)
ALOITUS klo 8.00 Lääkehoidon 1. teemapäivä
etänä
Mon 14.10.2024 time 08:00 - 14:00
(6 h 0 min)
LABRA 1 Lääkehoidon rastit, Akuutisti sairastuneen ja vammaut. potilaan hoito sairaalassa TH00BV99-3004
ICT_B3028 Lääkehoito 1
ICT_B3029 Lääkehoito 2
ICT_B3025 Potilaan kliininen tutkiminen
ICT_B3036 Vastaanotto
Mon 14.10.2024 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
Lääkehoidon perusteet TH00BY16-3004
Etänä
Tue 15.10.2024 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
LABRA 2 Lääkehoidon perusteet TH00BY16-3004
ICT_B3029 Lääkehoito 2
Tue 15.10.2024 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
LABRA 2 Lääkehoidon perusteet TH00BY16-3004
Wed 23.10.2024 time 16:00 - 18:00
(2 h 0 min)
Rästipaja 4, Lääkehoidon perusteet TH00BY16-3004
ICT_C2032 Teoriatila muunto
Thu 24.10.2024 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Lääkehoidon 2. teemapäivä
etänä
Thu 24.10.2024 time 13:00 - 15:00
(2 h 0 min)
Learning cafe, Lääkehoidon perusteet TH00BY16-3004
etänä
Tue 29.10.2024 time 13:00 - 17:00
(4 h 0 min)
Pienryhmä 1, LABRA 3, Lääkehoidon perusteet TH00BY16-3004
ICT_B3043 Hoitotyö 4
Wed 30.10.2024 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Pienryhmä 2, LABRA 3, Lääkehoidon perusteet TH00BY16-3004
ICT_B3029 Lääkehoito 2
Fri 08.11.2024 time 08:00 - 10:15
(2 h 15 min)
aloitus klo 8.00 LABRA 4Lääkehoidon perusteet TH00BY16-3004
ICT_B3029 Lääkehoito 2
Fri 08.11.2024 time 10:15 - 12:30
(2 h 15 min)
LABRA 4 Lääkehoidon perusteet TH00BY16-3004
ICT_B3029 Lääkehoito 2
Fri 08.11.2024 time 12:30 - 16:00
(3 h 30 min)
Pienryhmä 2, Simulaatio, Lääkehoidon perusteet TH00BY16-3004
Etänä
Fri 15.11.2024 time 14:00 - 18:00
(4 h 0 min)
etänä Simulaatio Lääkehoidon perusteet TH00BY16-3004
Etänä
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

· lääke ja lääkkeen kehittäminen
· lääkkeiden tunnistaminen ja rinnakkaisvalmisteet
· lääkkeiden luokittelu
· farmakodynamiikka ja farmakokinetiikka
· lääkemuodot, lääkkeen antotavat, sekä lääkehoidon välineet
· keskeiset haittavaikutukset sekä yhteisvaikutusmekanismit
· lääkehuolto- ja hoito osana sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmää
· lääkehuollon ja -hoidon ohjaus ja valvonta
· keskeiset säädökset ja suositukset
· lääke- ja lääkitysturvallisuus potilasturvallisuuden osa-alueena
· reseptilääkkeet ja itsehoitolääkkeet
· lääkehoitoa koskevat keskeiset tietolähteet
· lääkehoitosuunnitelma lääkehoidon toteuttamisen perustana
· sairaanhoitajan tehtävät lääkehoidon toteuttajana lääkehoitoprosessin eri vaiheissa
· potilaan lääkityksen ja riskitietojen selvittäminen
· lääkehoidon tarpeen ja muutostarpeen tunnistaminen
· lääkehoidon toteutuksen suunnittelu
· lääkehoidon toteuttaminen, ohjaus ja neuvonta
· lääkehoitoon sitoutumisen edistäminen
· lääkehoidon toteutumisen seuranta ja vaikuttavuuden arviointi
· lääkityksen tarkistus
· lääkehoidon dokumentointi ja raportointi
· lääkehoitoprosessiin liittyvien riskien tunnistaminen ja lääkitysturvallisuuden edistäminen
· lääkehoitopassi
· lääkelaskenta

Objective

The student:

• Students will comprehend the importance of ethical perspectives, legislation and evidence-based knowledge in decision-making regarding pharmacotherapy
• Students will understand the role of occupational and patient safety in pharmacotherapy and know how to act in order to promote medication safety in different phases of pharmacotherapy according to the pharmacotherapy plan
• Students will know how to describe effective, safe, efficient, appropriate and economic pharmaceutical services and pharmacotherapy in the context of social welfare and health care
• Students will know the roles and responsibilities of different professional groups and medication users in the provision of pharmacotherapy
• Students will become familiar with the basics of pharmacology and pharmacy required in nursing
• Students will know the responsibilities and duties of nurses as medication administrators throughout the treatment process
• Students will know the reliable evidence-based sources of information in pharmacotherapy and how to apply them
• Students will know how to perform pharmacotherapy by using various routes of administration safely and applying the aseptic technique and how to use the required instruments correctly
• Students will know how to perform pharmacotherapy according to the physician’s instructions and have the mathematical skills and dosage calculation skills required in pharmacotherapy
• Students will understand the objectives of pharmacotherapy and the significance of personal guidance and commitment to pharmacotherapy in the patient’s overall treatment regimen
• Students can assess their own pharmacotherapy skills with the medication passport

Content

Contents:

• Key regulations and basics of ethics
• Guidance and supervision of pharmacotherapy
• Safety of medicinal products and pharmacotherapy
• Key concepts and sources of information of pharmacotherapy
• Doses of medications and how they affect the body
• Pharmaceutical forms and administration methods
• Primary adverse reactions and interaction with other medicinal products
• Pharmacotherapy plan and the safety of the pharmacotherapy process
• Pharmacotherapy equipment and aseptic techniques
• Documentation
• Guidance and counselling
• Dosage calculation
• The role of the medication passport in assessing your competence

Materials

Saano & Taam-Ukkonen (2020) Lääkehoidon käsikirja 9. uudistettu painos
Osat:
Lääkehoidon keskeiset käsitteet ja tietolähteet
Sairaanhoitajan lääkehoidon osaaminen
Lääkehuolto eri toimintaympäristöissä
Lääkkeenanto luonnollista reittiä
Lääkkeen antaminen injektiona

Nikkola, Nurkka, Paloposki. Annos oivallusta. SanomaPro Oy. (viimeisin painos).

Teaching methods

· Lähi- ja Verkko-oppiminen
· Tiimi-oppiminen
· Tehtäväperustainen oppiminen
· Tentit ja tietotestit
· Harjoittelu luokassa
· Lääkelaskupaja
· Itsenäinen oppiminen

Exam schedules

Aikataulu löytyy itslearningista

Pedagogic approaches and sustainable development

· Työelämälähtöisyys (teemapäivät ja harjoittelu luokassa)
· Tiimioppiminen (harjoittelu luokassa)
· Yhteisopettajuus (teemapäivät, lääkelaskenta ja luennot)
· Simulaatiot
· Käänteinen oppiminen

Completion alternatives

Opintojakson suorittaminen toisen ryhmän kanssa vastaavassa opintojakson

Student workload

Lähiopetus 24h
Alkutentti (Ville) kirjatenttinä 20h
Farmakologian tietotestit 10h
Itsenäinen työskentely (its tehtävät ja laskut yms.) 51h
Prekliinisiä harjoittelutunteja (sis. Simulaatiot) 19h
Lääkelaskupajat ja lääkelaskukoe 8h

Evaluation methods and criteria

Alkutentti (Ville) HYL–K5 (Painotus 1/3)
Farmakologia tietotestit HYL –K5 (Painotus 1/3)
Lopputentti HYL–K5 (Painotus 1/3)
Läsnäolo prekliinisessä harjoittelussa ja simulaatioissa (hyv/hyl) (100 % läsnäolo osaamisen varmistamiseksi)
Pakolliset kurssitehtävät (hyv/hyl) tulee olla hyväksyttyinä 3 arkipäivää ennen loppusimulaatioita
Lääkelaskukoe (Hyv/Hyl)

Failed (0)

-Ei osoita riittävää tietämystä lääkehoidon peruskäsitteistä ja opinto-jakson mukaisista tavoitteista.
-Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
-Jättää annetut tehtävät tekemättä.
-Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
-Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
-Ei vastaanota eikä anna palautetta.
-Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
-Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
-Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
-Käyttäytyy epäammatillisesti.
-Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

- Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä lääkehoidon opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
-Hyödyntää ammatillista tietoa.
-Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
-Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
-Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
- Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
- Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
-Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä.
-Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
-Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä
-Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestä-vään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Assessment criteria, good (3-4)

- Jäsentää lääkehoidon opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
- Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
-Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
-Osaa itsenäisesti valita eri vaihto-ehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
-Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
-Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
-Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
-On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
-Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
-Käyttäytyy ammatillisesti.
- Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Assessment criteria, excellent (5)

- Ymmärtää lääkehoidon opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
-Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
-Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihto-ehtoja.
-Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
-Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
-Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
-Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
-Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
-Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti.
-Kehittää omaa ja ryhmän vuoro-vaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimuk-set sekä tarpeet huomioon ottaen.
-Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
-Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.

Go back to top of page