Siirry suoraan sisältöön

Suun terveyden edistäminen (6 op)

Toteutuksen tunnus: 7051060-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 15.09.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

6 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 25

Koulutus

  • Suuhygienistikoulutus

Opettaja

  • Riikka Hellman

Ryhmät

  • PSUUNS24
    Suuhygienisti (AMK), S24
  • 27.08.2024 10:00 - 11:30, Suun terveyden edistäminen 7051060-3007/Blokki 1
  • 30.08.2024 10:00 - 11:30, Suun terveyden edistäminen 7051060-3007/Tutor teams
  • 03.09.2024 10:00 - 11:30, Suun terveyden edistäminen 7051060-3007/Teams
  • 09.09.2024 10:00 - 11:30, Suun terveyden edistäminen 7051060-3007/Tutor teams
  • 11.09.2024 10:00 - 11:30, Suun terveyden edistäminen 7051060-3007/Peruttu/Itsenäinen työskentely
  • 18.09.2024 12:30 - 14:00, Suun terveyden edistäminen 7051060-3007/Tutor Blokki 1
  • 24.09.2024 08:15 - 11:30, Suun terveyden edistäminen 7051060-3007/SIMULAATIO
  • 01.10.2024 10:00 - 11:30, Suun terveyden edistäminen 7051060-3007/Teams
  • 01.10.2024 12:30 - 14:00, Suun terveyden edistäminen 7051060-3007/Tutor teams
  • 10.10.2024 10:00 - 11:30, Suun terveyden edistäminen 7051060-3007/Teams
  • 10.10.2024 14:15 - 15:45, Suun terveyden edistäminen 7051060-3007/tutor teams
  • 21.10.2024 14:00 - 15:45, Suun terveyden edistäminen 7051060-3007/Kv-info in english/ ICT Beta
  • 23.10.2024 14:00 - 15:45, Suun terveyden edistäminen 7051060-3007/Kv-info suomeksi ICT-talo Alpha
  • 29.10.2024 08:15 - 11:30, Suun terveyden edistäminen 7051060-3007/SIMULAATIO
  • 05.11.2024 10:00 - 11:30, Suun terveyden edistäminen 7051060-3007/Teams
  • 05.11.2024 12:30 - 14:00, Suun terveyden edistäminen 7051060-3007/Tutor Blokki 3
  • 13.11.2024 10:00 - 12:00, Suun terveyden edistäminen 7051060-3007/Tentti
  • 20.11.2024 08:30 - 09:45, Suun terveyden edistäminen 7051060-3007/tutor Teams
  • 28.11.2024 08:15 - 09:45, Suun terveyden edistäminen 7051060-3007/tutor Teams
  • 03.12.2024 08:15 - 09:45, Suun terveyden edistäminen 7051060-3007/Blokki 2/Cloetta

Tavoitteet

Opiskelija
- (I lukukausi) Tietää suun terveyden edistämisen strategiat ja menetelmät
- (I-lukukausi) Tunnistaa suun sairauksien ehkäisyssä käytettävät aineet ja välineet
- (I-II lukukausi) Ymmärtää ja osaa suun sairauksien ehkäisyn ja varhaishoidon menetelmät eri ikäkausina
- (II-lukukausi) Osaa kuvata purentaelimen kasvun ja kehityksen ja poikkeamat, suun rakenteen, hampaiden kehittymisen ja toiminnan
- (I-II lukukausi) Osaa suun terveyteen ja terveyden edistämiseen vaikuttavat tekijät eri ikäkausina

Sisältö

Suun terveyden edistämisen strategiat ja menetelmät
Suun terveyden merkitys hyvinvointiin ja sen edistäminen eri ikäkausina.
Suun sairauksien ehkäisy ja varhaishoidon menetelmät eri ikäkausina
Karieksen käypähoitosuositus
Suun sairauksien ehkäisyssä käytettävät välineet ja aineet
Purentaelimen kasvu, kehitys, toiminta ja poikkeamat
Imetys ja purentaelimen kasvu
Suuontelon rakenne, hampaiden kehittyminen

Oppimateriaalit

Syksy 2024:
Terve suu kirja, löytyy Terveysportista
Itsissä oleva opintojakson materiaali
Itsenäinen tiedonhaku
Kevät 2025:
Itselearning oppimisalustan materiaalit. Terve suu kirjan artikkelit
itsenäinen tiedonhaku

Opetusmenetelmät

Syksy 2024 ja kevät 2025:
Etä- ja lähiopetus, pari- ja ryhmätyöskentely, simulaatioharjoittelu, itsenäinen työskentely, digitaaliset menetelmät, kirjallinen tentti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Syksy 2024
Tentti viikolla 46, 13.11., mahdolliset uusinnat seuraavissa uusintatenttipäivissä joulukuu 2024 sekä tammikuu 2025.

Kevät 2025:
Tentti viikolla
Uusintapäivät ilmoitetaan opintojakson aikana.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Syksy 2024 ja kevät 2025:
- Tiimioppiminen
- Itsenäinen oppiminen
- Aktvioivat oppimismenetelmät
- Simulaatio-oppiminen
- Kestävän kehityksen huomioiminen siirtymien vähentämisellä, etätunnit.
Opintojaksolla opitaan teoriassa ja harjoitellaan simulaatioympäristössä suun terveyden edistämiseen liittyviä suuhygienistin ammatillisia työelämätaitoja.
Lisäksi suunnitellaan ja toteutetaan suun terveydenedistämistapahtuma Juniori amk keväällä 2025.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Syksy 2024
3 op = 81h opiskelijan työtä
Etä- ja simulaatio-opetus sekä tentti 26 h
Itsenäinen työskentely 55 h (sisältää yksilötehtävien tekemisen sekä tenttiin, etä- ja lähiopetustunneille ja simulaatiotunneille valmistautumisen)
Kevät 2025 (muutokset mahdollisia)
3 op= 81 opiskelijan itsenäistä työtä
16 h opetusta
4 h Juniori AMK toteutus (läsnä)
2 h tentti (läsnä)
Itsenäinen työskentely 57h (sisältää Juniori AMK tapahtuman suunnitelman, ryhmätehtävän yksilötehtävän ja tenttiin valmistautumisen)

Sisällön jaksotus

Syksy 2024
Vko 35-48
Sisältö:
Terveen suun merkitys hyvinvoinnille
Sylki ja sen merkitys suun terveyteen
Sylkitestit
Suun mikrobit
Karies ja suun terveys: karieksen käypähoito -suositus
Ravinto ja suun terveys: syömistottumukset, sokerit, juomat, eroosio
Fluorin ja ksylitolin merkitys suun terveyden edistämisessä
Suun omahoito: Suun ja hampaiden puhdistusvälineet, suun hoitotuotteet (hammastahnat, suuvedet), suun mekaaninen puhdistaminen
Tutortunnit


Kevät 2025: Aikataulu tarkentuu syksyllä 2024.
Vk 3-20 (muutokset mahdollsia)
Lasten suun terveyden edistäminen
Raskausaika ja suun terveys
Purentaelimen kehitys ja kasvu sekä poikkeamat
Hampaiden kehittyminen ja puhkeaminen
Tutortunnit

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Syksy 2024 ja kevät 2025
Läsnäolo ja aktiivisuus teoriatunneilla, max. poissaolo 4h, ylimenevä poissaolo korvattava kirjallisella tehtävällä.
Läsnäolo simulaatiotunneilla ja suun terveydenedistämistapahtumassa pakollinen, poissaolot korvattava
Kirjallinen tentti arvioidaan asteikolla H-5 (syksyllä tentti osiosta I, keväällä osiosta II)
Opintojakso on hyväksytty, kun kaikki yksilö- ja ryhmätehtävät, simulaatiot sekä tentti on suoritettu hyväksytysti ja mahdolliset poissaolot on korvattu.
Arvosana muodostuu syksyn ja kevään opintokonaisuudesta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja hankkii tietoa eri tietolähteistä asianmukaisesti
• tunnistaa luotettavia tietolähteitä.
• toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• tekee ohjattuna toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää ohjattuna oman alansa menetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
• tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun sovituista tehtävistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

• erittelee keskeisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita
• erottaa tutkitun tiedon arkitiedosta
• hankkii tietoa oman alansa tietolähteistä asianmukaisesti.
• toimii erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
• selittää oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii vastuullisesti ja joustavasti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

• käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja erittelee niiden välisiä suhteita,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja itsenäisesti oman alansa tietolähteistä.
• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä aloitteellisesti
• vertailee omaan toimintaansa liittyviä vaihtoehtoja käyttäen perusteluna oman alansa tietoperustaa,
• soveltaa oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti sekä ottaen tilanteen huomioon,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
• arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii aktiivisesti ja tavoitteisesti ryhmän toimintaa edistäen.