Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen toiminnalliset työtavat / päivätoteutus (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA85-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.06.2024 - 05.11.2024

Ajoitus

05.11.2024 - 10.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 25

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Tiina Suni
  • Marika Kouki

Ryhmät

  • PSOSTK22
    Sosionomi (AMK), Turku, K22
  • PSOSTS22
    Sosionomi (AMK), Turku, S22
  • PSOSK22V
    Sosionomi (AMK), Salo, verkko K22
  • PSOSS22V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko S22
  • 12.11.2024 08:00 - 10:00, Varhaiskasvatuksen toiminnalliset työtavat / päivätoteutus TH00CA85-3003
  • 12.11.2024 10:00 - 14:00, Varhaiskasvatuksen toiminnalliset työtavat / päivätoteutus TH00CA85-3003
  • 12.11.2024 14:00 - 16:00, Varhaiskasvatuksen toiminnalliset työtavat / päivätoteutus TH00CA85-3003
  • 19.11.2024 10:00 - 14:00, Varhaiskasvatuksen toiminnalliset työtavat / päivätoteutus TH00CA85-3003
  • 19.11.2024 14:00 - 16:00, Varhaiskasvatuksen toiminnalliset työtavat / päivätoteutus TH00CA85-3003
  • 26.11.2024 10:00 - 14:00, Varhaiskasvatuksen toiminnalliset työtavat / päivätoteutus TH00CA85-3003
  • 26.11.2024 14:00 - 16:00, Varhaiskasvatuksen toiminnalliset työtavat / päivätoteutus TH00CA85-3003
  • 03.12.2024 10:00 - 14:00, Varhaiskasvatuksen toiminnalliset työtavat / päivätoteutus TH00CA85-3003
  • 03.12.2024 14:00 - 16:00, Varhaiskasvatuksen toiminnalliset työtavat / päivätoteutus TH00CA85-3003
  • 10.12.2024 10:00 - 14:00, Varhaiskasvatuksen toiminnalliset työtavat / päivätoteutus TH00CA85-3003
  • 10.12.2024 14:00 - 16:00, Varhaiskasvatuksen toiminnalliset työtavat / päivätoteutus TH00CA85-3003

Tavoitteet

• osaat tukea lapsen liikkumistaitoja ja fyysistä aktiivisuutta monipuolisesti
• hyödynnät musiikkia ja sen elementtejä toiminnassa
• ymmärrät satujen, lorujen ja draaman merkityksen lapsen oppimiselle
• tuet lapsen matemaattista ajattelua
• hallitset taidekasvatuksen perusteet

Sisältö

• lastenkirjallisuus, musiikilliset ja kielelliset työtavat, taidekasvatus, liikunta ja tutkiminen, matemaattiset taidot ja ympäristökasvatus, median käyttö
• pedagoginen dokumentointi
• erilaiset pedagogiset painotukset varhaiskasvatuksen toteutuksessa esim. liikunta, musiikki, luonto

Opetusmenetelmät

Parityöskentely, oppimistehtäväperusteinen työskentely

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija voi halutessaan suorittaa jakson osaamisen näytöllä, mikäli hänellä on varhaiskasvatuksen kouluasteen tutkinto (lähihoitaja/suuntautuminen lasten ja nuorten osaamisalaan tai lastenohjaaja tai lastenhoitajan kelpoisuus) tai aiempi sosionomin tutkinto ja lisäksi kahden vuoden työkokemus varhaiskasvatuksesta. Osaamisen näyttö suoritetaan yksilötyönä.

Opettaja antaa tehtävän suorittamiseen tarvittavat Itslearning-oikeudet, kunhan opiskelija on toimittanut vastuuopettajan nähtäväksi työ- ja tutkintotodistuksensa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kaikki jakson oppimistehtävät tulee suorittaa hyväksytysti:

Ennakkotehtävä (taidekuvatehtävä) yksilötyönä ja opetus 1 op
Lastenkirjallisuustehtävä parityönä 1,5 op
Toimintasuunnitelmat ja ohjaus parityönä 2 op
Oman oppimisen reflektointi yksilötyönä (vk-sosionomin kompetensseihin peilaten) 0,5 op

Tehtävät arvioidaan asteikolla täydennettävä / hyväksytty

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hylätty: Opiskelija ei ole mukana lähiopetuksessa läsnäolovaatimusten mukaisesti ja/tai ei suorita tehtäviä hyväksytysti.

Oppimistehtävien hyväksytyssä suorituksessa opiskelija osoittaa, että
- Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa varhaiskasvatuksessa käytettäviä monipuolisia työtapoja (leikki, liikkuminen, taiteellinen ja kielellinen ilmaisu, tutkiminen)
- Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa oppimisen eri alueilla

Sisällön jaksotus

Opettajat:
Marika Kouki
Tiina Suni

Tästä opintojaksosta toteutetaan verkkototeutuksen lisäksi lähitoteutus kampuksella, jos lähitoteutukseen ilmoittautuu vähintään 10 opiskelijaa. Olette saaneet Webropol-kyselylinkin ja valinneet jakson toteutustavan sen perusteella. HUOM! Jos et ole saanut Webropol-kyselylinkkiä, ota mahdollisimman pian yhteyttä opettajiin sähköpostitse. Tarvitsemme tarkan tiedon opiskelijamääristä kummallekin toteutukselle. Toteutustavan valinta on sitova ja koko jakso suoritetaan tämän valinnan mukaan.

Viikolla 45 itsenäinen työskentely ennakkotehtävän parissa.

ti 12.11.2024 klo 10-14 (MK, TS)
Jakson aloitus ja tehtävät, toiminnallisuus ja kokopäiväpedagogiikka
klo 14 - 16 opiskelijaparin itsenäinen työ luokassa

ti 19.11.2024 klo 10-14 (MK)
Kieli, musiikki ja draama, toiminnallista työskentelyä
klo 14 - 16 opiskelijaparin itsenäinen työ luokassa

ti 26.11.2024 klo 10-14 (TS)
Matematiikka ja tutkiva oppiminen, toiminnallista työskentelyä
klo 14 - 16 opiskelijaparin itsenäinen työ luokassa

ti 3.12.2024 klo 10-14 (MK ja TS)
Kirjallisuustehtävän purku kahdessa ryhmässä, toiminnallisia harjoituksia
klo 14 - 16 opiskelijaparin itsenäinen työ luokassa

ti 10.12.2024 klo 10-14 (MK ja TS)
Opiskelijoiden suunnittelemat ja ohjaamat toimintahetket kahdessa ryhmässä
Opintojakson päätös

Opetuksessa on läsnäolovelvoite, joka perustuu opintojaksolla käytettäviin työskentely- ja oppimismenetelmiin. Opintojakson lähiopetus sisältää toiminnallista työskentelyä, keskusteluja, vertaisoppimista sekä työpajatyöskentelyä. Osallistuminen lähiopetukseen tukee opiskelijan ammatillisen osaamisen ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä.

Poissaolosta sairauden takia voi tehdä korvaavan suorituksen enintään kahdelta päivältä opettajien erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.

Muutokset mahdollisia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.

Varhaiskasvatuksen moduulit on vuoden 2025 alusta lähtien suoritettava järjestyksessä: ensin perusopinnot (1. moduuli) ja tämän jälkeen syventävät opinnot (2. moduuli). Tästä voidaan poiketa, jos se on opiskelijan HOPS:n näkökulmasta perusteltua ja opiskelijalla on aiempaa työkokemusta vähintään vuosi varhaiskasvatuksen työtehtävistä Suomessa tai aiempia korkeakoulutasoisia varhaiskasvatuksen opintoja, jotka on hyväksiluettu hänen opintoihinsa Turun AMK:ssa.