Kirurgisen potilaan hoitotyö (4 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BV88-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.08.2024 - 11.10.2024
Ajoitus
07.10.2024 - 06.12.2024
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Sanna Ojala
- Nina Korsström
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
PENHOS23Ensihoitajakoulutus, Turku, S23
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- 11.10.2024 08:00 - 09:00, Kirurgisen potilaan hoitotyö TH00BV88-3006
- 11.10.2024 09:00 - 12:00, Kirurgisen potilaan hoitotyö TH00BV88-3006
- 21.10.2024 08:00 - 11:00, Pienryhmä 1, PRE labra 1, Kirurgisen potilaan hoitotyö TH00BV88-3006
- 21.10.2024 11:15 - 14:00, Pienryhmä 2, PRE labra 1, Kirurgisen potilaan hoitotyö TH00BV88-3006
- 23.10.2024 15:00 - 17:00, PREPUHELU Kirurgisen potilaan hoitotyö TH00BV88-3006
- 25.10.2024 08:00 - 10:00, PREPUHELU Kirurgisen potilaan hoitotyö TH00BV88-3006
- 29.10.2024 08:30 - 11:00, Postoperatiivinen hoitotyö teoria I, Kirurgisen potilaan hoitotyö TH00BV88-3006
- 07.11.2024 12:00 - 16:00, Chat simulaatio, Akuutisti sairastuneen ja vammaut. potilaan hoito sairaalassa TH00BV99-3004
- 18.11.2024 08:30 - 11:00, Pienryhmä 1, Post labra 1, Kirurgisen potilaan hoitotyö TH00BV88-3006
- 18.11.2024 11:30 - 14:00, Pienryhmä 2, Post labra 1, Kirurgisen potilaan hoitotyö TH00BV88-3006
- 19.11.2024 12:30 - 15:00, Pienryhmä 2, Post labra 2, Kirurgisen potilaan hoitotyö TH00BV88-3006
- 22.11.2024 10:00 - 13:00, Pienryhmä 1, Post labra 2, Kirurgisen potilaan hoitotyö TH00BV88-3006
- 25.11.2024 08:30 - 11:00, Post teoria 3, Kirurgisen potilaan hoitotyö TH00BV88-3006
- 28.11.2024 12:30 - 15:00, Pienryhmä 1, Post labra 3 SIMULAATIO, Kirurgisen potilaan hoitotyö TH00BV88-3006
- 29.11.2024 09:00 - 11:30, Pienryhmä 2, Post labra 3 SIMULAATIO, Kirurgisen potilaan hoitotyö TH00BV88-3006
Tavoitteet
Tavoitteet
• tietää kirurgisen potilaan hoitopolun
• osaa kirurgisesti hoidettavan potilaan hoitokokonaisuuden, sen erilaiset lähtökohdat, erityispiirteet ja eettiset vaatimukset erilaisten potilaiden kohdalla.
• osaa aseptisen ja suunnitelmallisen työskentelyn
• osaa edistää ja toteuttaa työ- ja potilasturvallisuutta kirurgisen potilaan hoidossa
• osaa suunnitella, toteuttaa, seurata ja arvioida turvallista ja vaikuttavaa kirurgisen potilaan lääke- ja nestehoitoa
• harjoittelee erilaisia kirurgisen potilaan hoitotyön auttamismenetelmiä
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kirurgisen potilaan ohjausta ja opetusta asiakas- ja ryhmä lähtöisesti yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa.
• osaa tukea kirurgisen potilaan omahoitoa leikkauksen jälkeisessä hoidossa sairaalassa ja kotona
• osaa varmistaa ajantasaisen tiedonkulun kirurgisen potilaan hoidon eri vaiheissa.
• ymmärtää elinikäisen oppimisen merkityksen kirurgisen potilaan hoitotyössä
• kehittää omaa ammattitaitoa
Sisältö
Sisältö
• Kirurgisen potilaan hoitopolut
• Yleisimmät kirurgista hoitoa vaativat sairaudet, niiden hoitotyö ja kuntoutus
• Kirurgisen potilaan hoidossa käytettävät auttamismenetelmät
• Pre- intra- ja postoperatiivinen hoitotyö
• Aseptinen työskentely
• Akuutin kivun arviointi ja hoito
• Kirurgisen haavan tarkkailu ja hoito
• Pre- intra- ja postoperatiivinen hoitotyö
• Yksilöllinen potilaan ohjaus ja omaisten ohjaus
• Kirjaaminen ja raportointi
Oppimateriaalit
Hammar, A-M. 2011. Kirurgian perusteet. WSOY . Sivut: 41-185, 186-192, 201-220, 221-234, 273-275, 278-300, 314-339, 357-398.
tai vastaavat aiheet
Roberts, P.; Alhava, E.; Höckerstedt, K; Leppäniemi, A. 2010. Kirurgia. Saatavana myös ekirjana. Terveyskirjasto, Oppiportti
Huovinen ym. 2023. Kliininen hoitotyö. Sisätauteja, kirurgisia sairauksia ja syöpätauteja sairastavan hoitotyö. Sanoma Pro Oy,
Saano & Taam-Ukkonen. Lääkehoidon käsikirja. WSOY, 2023. Pahoinvoinnin lääkehoito ja Kivun lääkehoito
Muu ajankohtainen kirjallisuus ja artikkelit, jotka ITSissä tehtäväkohtaisesti
Opetusmenetelmät
Lähi-, itsenäinen ja verkko-opetus
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Sovitaan opiskelijoiden kanssa yhdessä, tarkemmat tiedot ITSissä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tiimioppiminen, yhteistyö työelämäasiantuntijoiden kanssa, learning meetings in teams
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
vastaavan opintojakson suorittaminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus:
4 op – opiskelijan työ = 108h
Lähioppiminen eri muodoissa
Harjoittelu luokassa 1 op
Itsenäinen oppiminen, kirjallinen työ ja kotitenttiin valmistautuminen
Sisällön jaksotus
Sisältö ja ajoitus: Opintojakso sisältää 2 op englannin kielellä toteutettavia opintoja:
Kirurginen hoitotyö KIHO, Opintojakson johdanto (1h)
Surgical Nursing
Kirurgia ja farmakologia
• Kirurgisen potilaan hoitopolut; elektiivinen ja päivystyspotilas
• Pre- intra- ja postoperatiivinen hoitotyö
• Yleisimmät kirurgista hoitoa vaativat sairaudet, niiden hoitotyö ja kuntoutus
o Tuki- ja liikuntaelinsairaudet
o Ruuansulatuselimistön kirurgiset sairaudet
o Urologiset sairaudet
o Keuhko-, sydän- ja verisuonisairaudet
• Kirurgisen potilaan hoidossa käytettävät auttamismenetelmät
o Yksilöllinen potilaan ohjaus ja omaisten ohjaus
o Akuutin kivun hoito ja yleisimmät kipulääkkeet
o Erilaisten kirurgisten haavojen hoito ja avanteen hoito
o Hoidon kirjaaminen ja raportointi
o Nestehoito – ja lääkehoidon suunnitelma ja nestetasapainon laskeminen
o Verensiirto (elektiivinen kirurginen potilas)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirurgisen potilaan hoitotyö
KIHO: surgical nursing (1 painokerroin) arvosana 1-5 ja Kirjallinen työ (2) arvosana 1-5
KIRFA 1 op : kirfa tietotestit arvosana 1-5
Harjoittelu luokassa hyväksytty / hylätty (poissaolo korvattava) (100 % läsnäolo osaamisen varmistamiseksi)
its tehtävät tehty hyväksytysti
Lääkelasku hyväksytty / hylätty
Hylätty (0)
Ei osaa toteuttaa kirurgisen ja perioperatiivisten potilaiden hoitotyötä eikä osaa keskeisiä hoitomenetelmiä.
Ei osaa tukea potilaan toimintakykyä, hyvinvointia ja elämänlaatua.
Ei osaa toimia moniammatillisesti.
Ei osaa toimia asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa.
Ei osaa ohjata potilasta ja hänen läheisiään turvallisuudessa ja päätöksenteossa
Ryhmä ei kykene yhteistyöhön. Ryhmädynamiikassa ja yhteistyötaidoissa on paljon kehitettävää.
Opiskelija suhtautuu negatiivisesti kirurgisen potilaan ja leikkauspotilaan hoitotyöhön ja tuo asenteensa ilmi.
Opiskelija ei tunnista oman osaamisensa rajoja.
Opiskeluasenne ei ole kehittävä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tietää perustiedot erilaisista kirurgisen potilaan ja leikkauspotilaan hoitomenetelmistä, muttei osaa toteuttaa ko. hoitoa.
Tietää, että kirurgisen potilaan ja leikkauspotilaan toimintakykyä, hyvinvointia ja elämänlaatua tulee hoitotyössä tukea. Tietää toimia asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa, mutta tarvitsee paljon tukea toimintaansa.
Tietää kirurgisen ja leikkauspotilaan ohjaustarpeesta, mutta ei osaa toteuttaa sitä tai ohjaus on puutteellista.
Ryhmä on työskennellyt yhdessä, mutta ryhmädynamiikassa tai yhteistyötaidoissa on parannettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Osaa toteuttaa erilaisia kirurgisen ja perioperatiivisten potilaiden hoitotyötä tuettuna.
Tietää keskeiset kirurgisen ja leikkauspotilaiden hoitotyön hoitomenetelmät.
Osaa ohjata tuetusti kirurgista ja eikkaus potilasta ja hänen läheisiään turvallisuudessa ja päätöksenteossa.
Opiskelijan asenne kirurgista ja leikkauspotilaan hoitotyötä kohtaan on positiivinen. Opiskelija ottaa osaa oppimistilanteisiin.
Opiskelija tunnistaa oman osaamisensa rajat ja pyrkii kehittämään toimintaansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osaa käyttää erilaisia kirurgisten ja perioperatiivisten potilaiden hoitotyön menetelmiä eri ympäristöissä.
Osaa keskeiset kirurgiset ja leikkauspotilaiden hoitotyön hoitomenetelmät
Osaa tukea kirurgisen ja leikkauspotilaan toimintakykyä, hyvinvointia ja elämänlaatua sekä toimia moniammatillisesti asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa.
Osaa ohjata leikkauspotilasta ja hänen läheisiään turvallisuudessa ja päätöksenteossa.
Opiskelijan asenne leikkauspotilaan hoitotyötä kohtaan on positiivinen ja aktiivinen. Opiskelija hakeutuu oppimistilanteisiin ja pyrkii haastamaan omaa oppimistaan. Opiskelija tunnistaa oman osaamisensa rajat ja pyrkii kehittämään itseään ja omaa toimintaansa.