Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys- ja päihdehoitotyö ensihoidossa ja hoitotyössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BV94-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 13.11.2024

Ajoitus

08.11.2024 - 11.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Ensihoitajakoulutus

Opettaja

  • Elina Santala

Ryhmät

  • PENHOS23
    Ensihoitajakoulutus, Turku, S23
  • 08.11.2024 11:00 - 17:00, Infoa ja psykiatriaa, Mielenterveys- ja päihdehoitotyö ensihoidossa ja hoitotyössä TH00BV94-3006
  • 21.11.2024 10:00 - 14:00, Riippuvuussairaudet, palvelujärjestelmä, Mielenterveys- ja päihdehoitotyö ensihoidossa ja hoitotyössä TH00BV94-3006
  • 26.11.2024 10:00 - 14:00, Hoitajana mielenterveys ja päihdetyössä, Mielenterveys- ja päihdehoitotyö ensihoidossa ja hoitotyössä TH00BV94-3006
  • 05.12.2024 08:00 - 12:00, Mielenterveys eri ikäryhmissä, mielenterveystyön menetelmät, Mielenterveys- ja päihdehoitotyö ensihoidossa ja hoitotyössä TH00BV94-3006
  • 09.12.2024 10:00 - 12:00, Mielenterveystyön menetelmät, Mielenterveys- ja päihdehoitotyö ensihoidossa ja hoitotyössä TH00BV94-3006
  • 11.12.2024 08:00 - 10:30, TENTTI, Mielenterveys- ja päihdehoitotyö ensihoidossa ja hoitotyössä TH00BV94-3006

Tavoitteet

Tavoitteet
• Hallitsee mielenterveyden edistämisen kaiken mielenterveystyön lähtökohtana.
• Hallitsee mielenterveys- ja päihdehoitotyön palvelujärjestelmän ja osaa toimia moniammatillisessa verkostotyössä.
• Osaa tunnistaa mielenterveys- ja päihdepotilaan hoidon tarpeita, puuttua ongelmiin ja ohjata potilasta tarkoituksenmukaiseen hoitoon sekä kirjata hoidon tarpeita, suunnitella ja toteuttaa hoitoa sekä arvioida sen vaikutuksia sekä tehdä tarvittavat johtopäätökset.
• Tunnistaa keskeiset eri ikäisten mielenterveyden häiriöt, hoidon tarpeet ja osaa niiden hoidon lähtökohdat ensihoidossa ja mielenterveystyössä.
• Osaa toimia työ- ja potilasturvallisuutta edistäen mielenterveys- ja päihdepotilaiden ensihoidossa ja hoitotyössä.
• Ymmärtää eettisten ohjeiden, arvojen, periaatteiden ja lakien merkityksen toimintaa ohjaavina tekijöinä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä.
• Osaa käyttää mielenterveyden ja päihdehoitotyön menetelmiä noudattaen toipumisorientaation periaatteita.
• Ymmärtää hoitosuhdetyöskentelyn ja työnohjauksen merkityksen ja osaa tukea sekä ohjata potilasta ja hänen läheisiään.
• Osaa toteuttaa turvallisia ja vaikuttavia monipuolisia biologisia hoitoja, kuten lääkehoitoa, sekä psykososiaalisia hoitomuotoja osana mielenterveys- ja päihdepotilaan hoitoa.
• Ymmärtää kriisin osana ihmisen normaalia kehitystä ja osaa määritellä traumafokusoituneen hoidon tarpeita.
• Ymmärtää kokemusasiantuntijuuden merkityksen kokonaisvaltaisen hoidon kehittämisessä
• Psyykenlääkkeet
• Keskeisimmät mielenterveyshäiriöt sekä niiden tunnistaminen ja hoito
• Riippuvuusproblematiikka
• Alkoholin terveydelliset vaikutukset ja riskikäyttö
• Yleisimmät huumausaineet, käytön tunnistaminen

Sisältö

Sisältö
Mielenterveyden hoitotyön perusteet
• positiivinen mielenterveys käsitteenä
• mielenterveyden yhteiskunnallinen merkitys ja osa-alueet
• hoidollinen vuorovaikutus ensihoidossa ja hoitotyössä (asenteet, etiikka, ammatillinen vuorovaikutus)
• palvelujärjestelmäosaaminen
• mielenterveyden edistämiseen tähtääviä kansallisia ja kansainvälisiä hankkeita tahdonvastaisen hoidon prosessi ja vapaaehtoiseen hoitoon hakeutuminen
• voimavaraistava työote ja Recovery-malli
• psykoottisen potilaan kohtaaminen
• kriisityö
Lapset ja nuoret sekä heidän perheensä
• lapsen kehitys ja mielenterveys
• lasten ja nuorten keskeiset mielenterveyshäiriöt
• perheiden tukemien
Ikääntyneet
• ikääntyneiden keskeiset mielenterveyden haasteet ja häiriöt
• ikääntyneet päihteiden käyttö
• motivoiva haastattelu ja mini-interventio
• potilaan hoitoonohjaus ja pakon käytön vähentäminen

Oppimateriaalit

Hämäläinen, Kanerva, Kuhanen, Schubert & Seuri. 2017. Mielenterveyshoitotyö. Sanomapro. Sivut 18-101 ja 139-339

Lönnqvist, J., Marttunen, M., Henriksson, M., Partonen, T., Aalberg, V. & Seppälä, O. 2017. Psykiatria. [Helsinki]: Kustannus Oy Duodecim.
- Mielenterveyden häiriöiden diagnostiikka ja luokittelu
- Mielenterveyden häiriöt

Aalto, M., Alho, H. & Niemelä, S. 2018. Huume- ja lääkeriippuvuudet. [Helsinki]: Kustannus Oy Duodecim.

Mielenterveys ja päihdehoitotyön Käypä hoito -suositukset

Opetusmenetelmät

Työpajatyöskentely, keskustelevat luennot, tehtävät, tentti

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Keskusteltava opettajan kanssa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1. THL:n itsemurhien ehkäisyn verkkokoulu
2. Tentti
3. Kehittämishankkeet mielenterveystyötä kehittämässä

Työpajatyöskentely ja keskustelevat luennot 20h
Tehtävät ja tenttiin valmistautuminen 115 h

Sisällön jaksotus

2h Info, Mitä on mielenterveys
4h Masennus, ahdistus, kaksisuuntainen mielialahäiriö, psykoosisairaudet
4h Päihdesairaudet, MT-potilaan tutkiminen
4h Palvelujärjestelmä, lainsäädäntö, Kriisipotilaan kohtaaminen
4h Eri ikäisten kohtaaminen mipä-työssä, mielenterveystyön menetelmät
2h Tentti

Viestintäkanava ja lisätietoja

Söhköposti, itslearning

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistunut työskentelyyn aktiivisest Hyv-Hyl
Kirjalliset tehtävät Hyv-Hyl
Tentti Hyl-K5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole vastannut aiheeseen tai asiasisältö virheellinen.
Käsitteitä käytetään virheellisesti.
Tentissä tai tehtävissä ei ole tunnistettavissa minkäänlaista jäsentelyä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Vastataan esitettyyn kysymykseen, mutta selvitys niukkaa tai siinä on runsaasti asian vierestä.
Asiat todetaan, mutta perustelut ovat puutteellisia.
Käsitteiden hallinnassa on puutteita.
Jäsentely aiheista on puutteellinen tai asiat esitetään toisistaan irrallisina tai sattuman varaisessa järjestyksessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Selvitystä, jonka perusteellisuudessa voi olla pieniä puutteita tai rajauksessa löysyyttä.
Täsmällistä ilmaisua ja asioiden perustelua.
Käsitteet hallitaan.
Jäsentely on ymmärrettävää ja loogista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Perusteellista asian hallintaa ja selvitystä, joka on asiallisesti rajattu.
Täsmällistä ilmaisua, asioiden perustelua ja ammatillista kasvua.
Käsitteiden hallintaa, loogisuus ja soveltaminen
Jäsentely on loogista ja esiin tulee kriittinen ammatillinen ajattelu.