Siirry suoraan sisältöön

Digitalisaatio sote-alalla (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BQ31-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 20.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveysteknologia

Opettaja

  • Minna Salakari

Ajoitusryhmät

  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)

Ryhmät

  • YTERTES23
    Terveysteknologia

Pienryhmät

  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
  • 23.08.2024 12:30 - 15:30, Digitalisaatio sote-alalla TH00BQ31-3004 (25 hlö)
  • 03.10.2024 12:30 - 15:30, Digitalisaatio sote-alalla TH00BQ31-3004 (25 hlö)
  • 19.11.2024 08:30 - 11:30, Digitalisaatio sote-alalla TH00BQ31-3004 (25 hlö)

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· Hallitsee palvelujen digitalisaatiomuutoksen johtamisen erityispiirteet
· Hallitsee asiakkaan osallisuutta lisäävän digitalisaation erityispiirteet
· Hallitsee digitaalisen asiakaskohtaamisen edellytykset/ominaispiirteet

Sisältö

· sosiaali- ja terveyspalvelujen toteutumisen digitaalinen seuranta/todentaminen
· virtuaalinen vastaanottotoiminta ja kotisairaala
· virtuaalinen terveyden edistäminen ja terveystilan seuranta
· digitaalinen asiakaskohtaaminen
· monialaiset turvapalvelut esim. ikääntyneiden kotona asumisen tukeminen
· asiakkaan osallisuutta vahvistava digitalisaatio: kuten; henkilökohtaiset terveysarkistot, itsemittaaminen
· kotiin vietävien mobiilien sosiaali- ja terveyspalvelujen digitalisaatio

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijalla on mahdollisuus hyväksi lukea opintojakso vastaavalla opintosuorituksella.

Opiskelijalla on mahdollisuus hyväksi lukea opintojakso myös aihealueen osaamisella ja kokemusperustalla. Ahotointitapa sovitaan opettajan kanssa ennen opintojakson alkua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksoon sisältyy yksi kirjallinen ryhmätehtävä ja yksilötentti (yht. 3 op)
Opintojaksoon sisältyy itsenäistä tiedonhakua ja työskentelyä sekä tenttiin valmistautumista. (yht. 1 op)
Lähi- ja etäopetuskertoja on syksyn 2023 aikana kaikkiaan kolme. Niihin liittyy pienryhmätehtäviä.(yht. 1 op)
Lähi- ja etäopetuskerrat ovat pakollisia. Opetuskerran poissaolo korvataan korvaavalla tehtävällä, joka sovitaan erikseen opettajien kanssa kunkin opetuskerran jälkeen.

Opintojakson kokonaisuus on 5 opintopistettä.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu seuraavasti:

23.8.2023 klo 12.30-15.30
3.10. klo 12.30-15.30
19.11. klo 8.30-11.30

Opintojakson tavoitteet:

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:                           

Hallitsee palvelujen digitalisaatiomuutoksen johtamisen erityispiirteet                                 
Hallitsee asiakkaan osallisuutta lisäävän digitalisaation erityispiirteet                                       
Hallitsee digitaalisen asiakaskohtaamisen edellytykset/ominaispiirteet

Opintojakson sisältö:

sosiaali- ja terveyspalvelujen toteutumisen digitaalinen seuranta/todentaminen          
virtuaalinen vastaanottotoiminta ja kotisairaala
virtuaalinen terveyden edistäminen ja terveystilan seuranta
digitaalinen asiakaskohtaaminen                                                
monialaiset turvapalvelut esim. ikääntyneiden kotona asumisen tukeminen
asiakkaan osallisuutta vahvistava digitalisaatio: kuten; henkilökohtaiset terveysarkistot, itsemittaaminen
kotiin vietävien mobiilien sosiaali- ja terveyspalvelujen digitalisaatio

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojakso tarjotaan myös avoimeen amk-tarjontaan, 5 opiskelijaa voidaan ottaa sitä kautta opintojaksolle.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla hyl/1-5.

Hylätty (0)

Opiskelija ei osallistu lainkaan lähiopetukseen.
Kirjallisten tehtävien lähdemateriaali niukkaa ja/tai hyödyntämättä. Teoriaperusta puuttuu.
Sisältöä ei ole kohdennettu eikä työ ole sisällöltään riittävä. Työssä ei ole käsitelty keskeisiä asioita.

Työn rakenne sekava tai sisältöalueet irralliset tai osia puuttuu.
Kirjallisten tehtävien pohdinta ei kohdistu työn sisältöön tai se puuttuu kokonaan.
Ulkoasu on huolittelematon eikä vastaa amk-ohjeisiin, lähteet ja lähdeviitteet puuttuvat kokonaan tai suurimmaksi osaksi.

Opintojakson tentti on hylätty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osallistuu vain osaan lähiopetuksesta.
Kirjallisten tehtävien lähdemateriaali vähäistä ja/tai puutteellinen. Kansainvälisiä lähteitä ei ole juurikaan käytetty. Käsitteet esitetty pintapuolisesti ja puutteellisesti.

Työ on sisällöllisesti suppea tai puutteellinen (vrt. tehtävän ohjeet). Asioiden käsittely on pintapuolista.

TKirjallisten tehtävien rakenne on hajanainen tai ainakin paikoin puutteellinen. Pohdinta on pääosin niukkaa ja/tai pinnallista. Kriittinen ja asiantunteva ote ei tule juurikaan näkyviin työstä.

Ulkoasu puutteellinen, ilmaisu ainakin osin epäselvää / tehtäviä ei tehdä amk-ohjeen mukaisesti, lähteet ja lähdeviitteet ovat osin puutteelliset.

Tentti on läpäisty arvosanalla 1 tai 2.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osallistuu lähiopetukseen.
Kirjallinen tehtävä perustuu asianmukaiseen ja riittävään lähdemateriaaliin. Lähteissä on hyödynnetty jonkin verran kansainvälisiä lähteitä. Käsitteet esitetty kattavasti, hienoisia puutteita voi H3-tason työssä olla havaittavissa. H4-tasolla puutteita ei juurikaan ole.

Kirjallinen tehtävä on sisällöllisesti tarkoituksenmukainen (vrt. ohjeistus). Tehtävässä on käsitelty keskeisiä asioita. Tehtävän rakenne on melko selkeä pääasiallisesti (H3-taso) ja kaikilta osin (H4-taso) ja sisällöltään looginen. Asioita on tarkasteltu pohtien. Pohdinta on asiallisesti perusteltua.

Kirjallisen tehtävän ulkoasu on siisti, ilmaisu asiallista, tehtävä amk-ohjeen mukainen ja amk-poihjassa, lähteet ja lähdeviitteet kirjallisen työn ohjeiden mukaiset pääsääntöisesti.

Tentti on läpäisty arvosanalla 3 tai 4.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijaa osallistuu aktiivisesti lähiopetukseen.

Kirjallinen tehtävä perustuu asianmukaiseen ja monipuoliseen lähdemateriaaliin. Lähteissä on hyödynnetty kansainvälisiä lähteitä. Käsitteet esitelty laajasti ja oikein, sisältö on rajattu ja kohdennettu selkeästi. Asioita on käsitelty laajasti ja monipuolisesti tehtävän ohjeistuksen mukaisesti.

Kirjallinen tehtävä on rakenteeltaan selkeä ja johdonmukainen, sisältö loogisesti etenevä.
Asioita on tarkasteltu kriittisesti ja analysoiden. Pohdinta syvällistä ja kriittistä. Perustelut osoittavat syvällistä perehtyneisyyttä aiheeseen.

Kirjallisen tehtävän ulkoasu siisti, ilmaisu selkeää ja sujuvaa. Työ on amk-ohjeistuksen mukainen. Lähteet ja lähdeviitteet ovat kirjallisen työn ohjeiden mukaiset.

Tentti on läpäisty arvosanalla 4 tai 5.