Ikä- ja muistiystävällinen asuin– ja elinympäristö (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BQ09-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
12.06.2024 - 22.08.2024
Ajoitus
22.08.2024 - 04.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 25
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, gerontologinen asiantuntijuus
Opettaja
- Heli Vaartio-Rajalin
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 3. Avoin AMK: 3.)
Ryhmät
-
YGEROK24VGerontologinen asiantuntijuus, K24 (verkko)
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
- 22.08.2024 13:00 - 15:30, Ikä- ja muistiystävällinen asuin– ja elinympäristö TH00BQ09-3005
- 09.09.2024 09:00 - 13:30, Ikä- ja muistiystävällinen asuin– ja elinympäristö TH00BQ09-3005
- 28.10.2024 09:00 - 14:00, Ikä- ja muistiystävällinen asuin– ja elinympäristö TH00BQ09-3005
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· arvioida ikä- ja muistiystävällisen asuin- ja elinympäristön kehittämisen suunnat ja mahdollisuudet
· hahmottaa historian ja kulttuurin vaikutuksia ihmisten elämänkulkuun ja vanhuuteen
· Hahmottaa ja hyödyntää kolmannen sektorin toimintakentän mahdollisuuksia asiantuntijatyössään
Sisältö
· Koti nyt ja tulevaisuudessa (2030-visio)
· Asuinalueet ja paikallisuus (alueellisen erityispiirteet, historia, kulttuuri)
· Monipuolistuvat, ikäyställiset asuin- ja toimintaympäristöt (asumisen tuki ja turva)
· Muistiystävällinen yhteiskunta
· Järjestöjen monipuoliset mahdollisuudet (mm ennakoiva ja etsivä työ)
Oppimateriaalit
Asuinympäristön turvallisuuskävelyn muistilista, www.spek.fi
Björkqvist, T. & Rappe, E. 2021. Ympäristö muistin tukena. https://www. ikainstituutti.fi
Karvonen, K, Korpelainen, O. & Mansala, H. 2021. Muistiystävällinen taloyhtiö
- tietoa taloyhtiötoimijoille muistisairautta sairastavan asukkaan kanssa toimimiseen ja asumisturvallisuuden edistämiseen. https://www.muistiturku.fi/media/filer_public/6b/64/6b646fdf-2e96-424e-bdaf-cc4a3a1f8ed4/muistiystavallinen_taloyhtio_valmis_1.pdf
Mustonen, O. & Murto, J. 2021. Vinkkejä taloyhtiön Kotikulmilla-toimintaan. https://www. ikainstituutti.fi
Myller, T., & Mynttinen, M. 2023. Ikääntyneiden kotona asumisen tukeminen – integratiivinen kirjallisuuskatsaus. Gerontologia, 37(4), 314–333. https://doi.org/10.23989/gerontologia.128180
Osallisuutta, elämänhallintaa ja hyvää arkea iäkkäänä – Elämänote-ohjelma, https://www. ikainstituutti.fi
Pulkkinen, M. 2019. Iäkkäiden osallisuus: Terveys, asuminen ja yhteisöllisyys – kirjallisuuskatsaus. https://www. ikainstituutti.fi
Rajaniemi, J. & Rappe, E. 2022. Ikäturvallinen asuinalue. https://www. ikainstituutti.fi
Rappe, E., Kotilainen, H., Rajaniemi,J. & Topo, P. 2018. Muisti- ja ikäystävällisyyttä
asuinympäristöihin. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-11-4806-4
Siltanen, H., Parisod, H., Suhonen, R. & Holopainen, A. 2023. Muistisairaan hyvän elämän mahdollistava ympärivuorokautisen hoivan asuinympäristö. Hoitotiede 35(4).
Laatusuositus aktiivisen ja toimintakykyisen ikääntymisen ja kestävien palvelujen turvaamiseksi 2024–2027. 2024. STM julkaisuja 2024:4. Kappale 6.
Wahlroos, N., Narsakka, N., Stolt, M. & Suhonen, R. 2023. Physical Environment Maintaining Independence and Self-management of Older People in Long-Term Care
Settings—An Integrative Literature Review. JOURNAL OF AGING AND ENVIRONMENT
37(3), 295–313. https://doi.org/10.1080/26892618.2022.2092927
Yhteisöllisyyttä asuinalueille ja asumiseen https://www.ikainstituutti.fi/content/uploads/2017/06/Asuva_kansalaisopas_8s_www.pdf
Opetusmenetelmät
Itsenäinen perehtyminen opintojakson keskeiseen kirjallisuuteen sekä itsenäinen tiedonhaku tietokannoista, aktiivinen osallistuminen opetukseen eli alustuksiin ja niiden aikana järjestettäviin keskusteluihin, sekä pienryhmänä tehtävä oppimistehtävä, joka sisältää kirjallisuuskatsauksen sekä kehittämisehdotusten laadinnan sekä mahdollisesti haastattelu- ja havainnointiosioita.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ryhmäjako tehdään 22.8 opetuskerralla, ja kirjallinen oppimistehtävä jätetään ITS-alustalle viimeistään ke 23.10 kl 12.00 päivällä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa.
Opetuspäivien aikana perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan omia kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Oppimistehtävässä korostuu laajemman tehtäväkokonaisuuden yhdessä suorittaminen, projektimainen työskentely sekä konstruktivistinen oman osaamisen jakaminen ryhmän jäsenten kanssa. Oppimistehtävänä on toimeksianto Varsinais-Suomen Kiinteistöliitolta, ja siinä ilmenevät kestävän kehityksen kompetenssit eli tulevaisuusorientoituneisuus, normatiivinen ajattelu, systeeminen ajattelu, yhteistyö ja kriittinen ajattelu.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valhtoehtoista suoritustapaa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetus:
Alustuksia ja toiminnallista ryhmätyöskentelyä 16h
Itsenäinen opiskelu: 20h
Oppimistehtävä: 99h
Yhteensä: 135h
Oppimistehtävä pienryhmässä, 5-6 opiskelijaa/ryhmä:
Laatikaa ensin tietokantahakujen ja tutkimustiedon sekä vapaaehtoisjärjestöjen (esim. perhehoitoliitto, muistiyhdistys, näkövammaliitto jne.) materiaalin pohjalta kirjallisuuskatsaus, jossa määrittelette mitä konkreettisesti tarkoittaa ikä- ja muistiystävällisyys (kodin ja asuinympäristön turvallisuus, esteettömyys ja yhteisöllisyys), ja mitä ikä- ja muistiystävällisyyden toteutumisesta Suomessa tiedetään,
Edetkää sitten laatimaan kehittämissuunnitelma/opas taloyhtiölle tms.: kts alla ryhmät 1-6, joista valitsette yhden.
Kokonaisuutena on tavoitteena kirjallinen työ max 20s tekstiä (fontti 12, riviväli 1,5), sekä kansilehti ja lähdeluettelo Messin ohjeiden mukaan.
Teemat:
Ryhmä 1 ja 2, Monipuolistuvat, ikäystävälliset asuin- ja toimintaympäristöt (asumisen tuki ja turva) Asumisen turvallisuus (fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen, tiedollinen ja taloudellinen).
Miten taloyhtiön turvallisuudessa tulee huomioida toimintakyvyltään heikentyneet asukkaat, haasteet ja ratkaisut? Asiantuntija haastattelut mm. pelastuslaitos, Spek.
Mitä turvalaitteita on ja voisiko taloyhtiöllä olla siirrettäviä asuntokohtaisia laitteita niitä tarvitseville. Haastattelu turvalaitteiden toimittajataho, kotihoito tms, jolla kokemusta turvalaitteiden käytöstä.
(Turvallisuuskävely + palotarkastus pelastuslaitoksen ohjeiden mukaan toteutus taloyhtiön kanssa, tulokset ja mallinnus)
Ryhmä 3, Muistiystävällinen yhteiskunta muistiystävällisyys
Miten kohdata muistisairas naapuri ja voiko taloyhtiö tukea kotona asumista?
Miten eri tahot voisivat tehdä yhteistyötä taloyhtiössä asuvien muistisairaiden asukkaiden suhteen (taloyhtiö, sote palvelut, järjestötoimijat)
Mitä ongelmia muistisairaat ovat aiheuttaneet ja miten niihin voisi varautua. ohje taloyhtiölle
Miten Muistiystävällinen taloyhtiö -opasta voitaisiin hyödyntää taloyhtiössä, saavuttaa taloyhtiöt, koulutus? tiedotus?
Ryhmä 4 ja 5. Asuinalueet ja paikallisuus (alueellisen erityispiirteet, historia, kulttuuri), esteettömyys
Esteettömyys nyt ja ennen (asiantuntijahaastattelut esim. esteettömyyskoordinaattori, korjausneuvoja)?
Esteettömyyskorjaukset asunnossa ja taloyhtiössä, alueelliset erot?
(Esteettömyyskartoitus taloyhtiölle, sen tuloksista raportointi ja muutosehdotukset, ESKEH)
Ryhmä 6, Järjestöjen monipuoliset mahdollisuudet (mm ennakoiva ja etsivä työ) yhteisöllisyys
Millaista yhteisöllistä toimintaa, johon kaikkien asukkaiden olisi mahdollista osallistua taloyhtiössä voisi järjestää? (Asiantuntijahaastattelut)
Miten yhteistyötä 3. sektorin kanssa voisi hyödyntää? Verkostojen kartoitus
(Pilottikokeilu yhteisöllisen toiminnan järjestäminen taloyhtiöön ja toiminnan jatkamiseen motivointi taloyhtiössä oma-toimisesti)
Sisällön jaksotus
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· arvioida ikä- ja muistiystävällisen asuin- ja elinympäristön kehittämisen suunnat ja mahdollisuudet
· hahmottaa historian ja kulttuurin vaikutuksia ihmisten elämänkulkuun ja vanhuuteen
· hahmottaa ja hyödyntää kolmannen sektorin toimintakentän mahdollisuuksia asiantuntijatyössään
Sisältö
· Koti ja kodin merkitys nyt ja tulevaisuudessa
· Monipuolistuvat asuin- ja toimintaympäristöt
· Ikä- ja muistiystävällinen elin-ja asuinympäristö
22.8 2024 klo 13.00-15.30 Kurssi-info, kurssitehtävän ohjeistus ja ryhmäjako, sekä alustus
9.9 20204 klo 9-13.30 Alustus ja vierasluento
28.10 2024 klo 9.00-14.00 E-seminaari eli oppimistehtävien tulosten esittely toimeksiantajalle
Viestintäkanava ja lisätietoja
YAMK - opintoja, ei sovellu AMK - opintoihin. Avoin YAMK-opiskeluun maksimi 3 opiskelijaa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen opetustapaamisiin sekä ryhmässä toteutettavaan oppimistehtävään ja sen esittämiseen toimeksiantajalle, sekä toisten ryhmien esitysten kuunteleminen ja niistä käytäviin keskusteluihin osallistuminen koko webinaarin ajan
Hylätty (0)
Ei ole osallistunut opetustapaamisiin ja/tai ryhmätehtävään.
Palautettu oppimistehtävä on jäsentymätön, sisällöltään ylimalkainen ja/tai ei vastaa toimeksiantoon.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1:
Oppimistehtävän sisältö perustuu joko kurssimateriaalin siteeraamiseen (luennot, kurssikirjallisuus) tai omien kokemusten kuvailuun.
Oppimistehtävässä määritellään ikä- ja muistiystävällisyys muttei niiden ulottuvuuksia ja/tai menetelmiä.
Oppimistehtävän sisältö vastaa heikosti tai ei ollenkaan toimeksiantoon, ja esitetty ratkaisu on luonteeltaan suppea, tavanomainen tai epäsopiva.
2:
Oppimistehtävän sisältö perustuu kurssimateriaalin siteeraamiseen (luennot, kurssikirjallisuus) sekä oman ammatillisen reflektion yhdistelmään
Oppimistehtävässä käytetään satunnaisesti ikä- ja muistiystävällisyyden käsitteitä ja niiden ulottuvuuksia.
Oppimistehtävän sisältö vastaa osin toimeksiantoon. Esitetty ratkaisu on luonteeltaan hyvin tavanomainen ja kertaluonteinen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3:
Oppimistehtävän sisältö perustuu kurssimateriaalin lukemiseen (luennot, kurssikirjallisuus) sekä oman ammatillisen reflektion yhdistelmään
Oppimistehtävässä käytetään satunnaisesti ikä- ja muistiystävällisyyden käsitteiden ulottuvuuksia tai menetelmiä.
Oppimistehtävän sisältö vastaa esitettyyn toimeksiantoon ymmärrettävästi. Esitetty ratkaisu on luonteeltaan melko tavanomainen tai kertaluonteinen
4:
Oppimistehtävän sisältö perustuu kurssimateriaalin ymmärtämiseen (luennot, kurssikirjallisuus) sekä itsenäisen tiedonhankinnan tai oman ammatillisen reflektion yhdistelmään
Oppimistehtävässä käytetään asianmukaisesti ikä- ja muistiystävällisyyden käsitteiden ulottuvuuksia sekä menetelmiä.
Oppimistehtävän sisältö vastaa esitettyyn toimeksiantoon ymmärrettävästi ja realistisesti
Esitetty ratkaisu on luonteeltaan melko innovatiivinen ja siinä on huomioitu pitkän aikavälin tarpeita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Oppimistehtävän sisältö perustuu kurssimateriaalin ymmärtämiseen (luennot, kurssikirjallisuus) sekä itsenäisen tiedonhankinnan ja oman ammatillisen reflektion yhdistelmään
Oppimistehtävässä käytetään asianmukaisesti ikä- ja muistiystävällisyyden käsitteiden ulottuvuuksia sekä menetelmiä.
Oppimistehtävän sisältö vastaa esitettyyn toimeksiantoon kattavasti, ymmärrettävästi ja realistisesti. Esitetty ratkaisu on luonteeltaan innovatiivinen ja kattaa myös pitkän aikavälin toiminnan.