Strategia, laatu ja arviointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BP33-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
11.06.2024 - 11.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
11.09.2024 - 03.12.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi / Master School
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 25
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen
- Opettajat
- Heli Vaartio-Rajalin
- Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 3 . Avoin AMK : 3.)
- Ryhmät
-
YTEKEK24Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, K24
- Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
- Opintojakso
- TH00BP33
Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 13 t 15 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 11.09.2024 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
Strategia, laatu ja arviointi TH00BP33-3007 |
Etänä: linkki ilmoitetaan myöhemmin
|
Ke 02.10.2024 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
Strategia, laatu ja arviointi TH00BP33-3007 |
Etänä: linkki ilmoitetaan myöhemmin
|
Ke 30.10.2024 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
Strategia, laatu ja arviointi TH00BP33-3007 |
Etänä: linkki ilmoitetaan myöhemmin
|
To 21.11.2024 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
Strategia, laatu ja arviointi TH00BP33-3007 (40 hlöä) |
ICT_C2046
Teoriatila muunto
|
Ti 03.12.2024 klo 08:30 - 09:45 (1 t 15 min) |
Strategia, laatu ja arviointi TH00BP33-3007 |
Etänä: linkki ilmoitetaan myöhemmin
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakson pääsisältöjä ovat:
-strategiaprosessin vaiheet ja tavoitteet
-strategisen ajattelun ja laatujohtamisen käsitteet ja menetelmät
-toiminnan arviointi ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristöissä
Opetuspäivät:
11.9 klo 8.30 -11.30
2.10 klo 8.30 -11.30
30.10 2024 klo 8.30 -11.30
21.11 2024 klo 12.30-15.30 (kampuksella)
3.12 klo 8.30-9.45
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· strategiaprosessit ja sen menetelmät sekä arvioida ja kehittää toiminnan laatua
· päätöksenteon palvelujärjestelmän eri konteksteissa
Sisältö
· Tulevaisuuden toimintaympäristöt ja palvelut sosiaali- ja terveysalalla
· Päätöksenteko palvelujärjestelmässä
· Strategisen ajattelun, päätöksenteon ja johtamisen merkitys työyhteisölle ja palvelujen tuottamiselle
· Strategiaprosessin vaiheet, niihin liittyvät lähestymistavat ja välineet (analyysit, BSC, tiedolla johtaminen)
· Strategisen toiminnan ja päätöksenteon etiikka, arviointi, laatu ja vaikuttavuus
· Johdettu strategia ja muutosprosessi
Oppimateriaalit
Kurssikirjallisuus:
Akman, M., Ayhan Bayer, D., Usanma Koban, B., Marti, T., Decat, P., Lefeuvre, Y., & Miller, R. 2022. Organization of primary care. Primary Health Care Research & Development 23, E49. doi:10.1017/S1463423622000275
Bryson J. 2018. Strategic Planning for Public and Nonprofit Organizations: A Guide to Strengthening and Sustaining Organizational Achievement, 5th edition, John Wiley & Sons, Incorporated (e-kirja)
Friman, S., Ikonen, T., Eloranta, S. & Suominen S. 2020. Sosiaali- ja terveydehuollon alueellisten palveluketjujen kehittäminen. Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehti 57, 332-347.
Friman, S., Suominen, S., Eloranta, S. & Ikonen, T. 2021. Selvitys sote-yksiköistä - laadunarviointi puutteellisinta ostopalveluissa. Lääkärilehti 35, 31-38.
Friman, S., Maijala, R., Eloranta, S., Suominen. S. & Ikonen, T. 2024. The characteristics of leadership and their effectiveness in quality management in healthcare - A systematic literature review and a content analysis. Health Services Management Research 0(0), 1-13.
George, B. 2020. Successful Strategic Plan Implementation in Public Organizations: Connecting People, Process, and Plan (3Ps). Public Administration Review 81: 793–8. https://doi.org/10.1111/puar.13187
George B, Walker R & Monster J. Does Strategic Planning Improve Organizational Performance? A Meta-Analysis. Public administration review. 2019. 79,6, 810-819. https://doi.org/10.1111/puar.13104 Linkki: Does Strategic Planning Improve Organizational Performance? A Meta?Analysis - George - 2019 - Public Administration Review - Wiley Online Library
Harisalo R. 2021. Organisaatioteoriat. Tietosanoma.Helsinki.
Johnson G, Whittington R, Scholes K & Angwin D. 2020. Exploring Strategy (Text Only). 12th edition. Pearson (e-kirja)
Juuti P & Luoma M. 2022. Strateginen ajattelu ja johtaminen. Matka läpi maailmankuvien. Ps-kustannus. /Saatavana e-kirjana, 7 kpl lisenssejä.
Ryynänen, S.P. & Harisalo, R. 2018. A strategic and good governance perspective on handling patient complaints. International Journal of Health Care Quality Assurance 31(8), 923-934. https://doi.org/ 10.1108/IJHCQA-11-2016-0168
Ritakallio T & Vuori T. 2018. Elävä strategia. Alma Talent. Vuorinen T. 2021. Strategiakirja- 20 työkalua. 3 painos. Alma Talent.
Šilenskyt A. 2020. Corporate strategy implementation: how strategic plans become individual strategic actions across organizational levels of the MNC. Acta Wasaensia. Väitöskirja. Vaasan yliopisto. Linkki:Corporate strategy implementation : how strategic plans become individual strategic actions across organizational levels of the MNC - Osuva (uwasa.fi)
Uzarski, D. & Broome, M.E. 2019. A Leadership Framework for Implementation of an Organization's Strategic Plan. Journal of Professional Nursing 35(1), 12-17. Linkki: https://doi.org/10.1016/j.profnurs.2018.09.007.
Opetusmenetelmät
Itsenäinen perehtyminen opintojakson keskeiseen kirjallisuuteen, aktiivinen osallistuminen opetukseen eli alustuksiin ja keskusteluihin, sekä ryhmätehtävä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ryhmätehtävän palautus Itslearningiin 15.11 klo 12.00 ja seminaarissa saadun palautteen jälkeen lopullisen ryhmätyön palautus viimeistään 25.11 2024 klo 12.00 päivällä,
Toisen ryhmän vertaisarviointi - palautus Itsiin 20.11 2024 ennen klo 8.00 aamulla.
Kansainvälisyys
Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa.
Opetuspäivien aikana perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan omia kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Ryhmätehtävissä korostuu laajemman tehtäväkokonaisuuden yhdessä suorittaminen, projektimainen työskentely sekä konstruktivistinen omien kokemuksien jakaminen ryhmän jäsenten kanssa. Oppimistehtävänä on toimeksianto Varsinais-Suomen hyvinvointialueelta, ja siinä ilmenevät kestävän kehityksen kompetenssit eli tulevaisuusorientoituneisuus, normatiivinen ajattelu, systeeminen ajattelu, yhteistyö ja kriittinen ajattelu.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisuutta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetus:
Alustuksia ja toiminnallista ryhmätyöskentelyä 16h
Itsenäinen opiskelu: 36h
Ryhmätehtävä: 83h
Yhteensä: 135h
Oppimistehtävä:
Oppimistehtävä tehdään 3 hengen vapaavalintaisissa ryhmissä. HUOM: kun jakaudutte pienryhmiin kurssitehtävää varten, niin huomioikaa, että ryhmään osallistuminen edellyttää aktiivista osallistumista opetuskertoihin 11.9 ja 2.10. Tästä syystä ryhmien kokoonpano voidaan lyödä lukkoon vasta 2.10 jälkeen.
Tehtävänänne on valita yksi alla olevista toimeksiannoista ja työstää siihen ratkaisu/idea/suunnitelma/ ehdotus tms.Toimeksiannot ovat seuraavat:
1. Miten kaikki hyvinvointialueen kaikki vakituiset ja sijaistavat työntekijät saadaan sitoutumaan uuteen strategiaan ja visioon/laatulupaukseen? Miten strategiaan ja visioon/laatulupaukseen sitoutumista tulisi arvioida/seurata?
2. Miten strategia ja visio/laatulupaus tulevat osaksi organisaation ja yksiköiden kehittämistoimintaa ja laadunvarmistusta? Miten strategian ja vision/laatulupauksen toteutumista tulisi arvioida/seurata osana laatutyöskentelyä?
3. Miten strategia ja visio/laatulupaus tehdään tutuksi myös hyvinvointialueen asukkaille? MIten heidän kokemustaan niiden toteutumista tulisi arvioida/seurata?
Ryhmän tehtävä on työstää luova, innostava ja kauaskantoinen mutta realistinen ratkaisu/ratkaisuja/idea/suunnitelma/ehdotus valittuun toimeksiantoon ja pichata ratkaisu 21.11 2024 pidettävässä seminaarissa. Tuotos voi olla esimerkiksi peli, tapahtuma tms.
Ryhmän tulee laatia pitch deck esityksen tueksi. Ohje pitch deckin laadintaan:
Pitch deckin tehtävä on tukea pitchaustanne visuaalisesti ja korostaa ja auttaa hahmottamaan sen pääpointit. Pich deckin toteutus on vapaamuotoinen, mutta siinä tulee käydä selkeästi ilmi myös teoreettinen tausta/tieteellinen tieto, jonka pohjalta olette lähteneet työstämään ratkaisua toimeksiantoon. Tehtävän laadinnassa tulee siis hyödyntää teoreettista ja tutkimuksellista tietoa (tämä tulee myös tehdä näkyväksi pich decissä ja esityksessä).
Pich deck toimii tehtävän kirjallisena raporttina, joten erillistä raporttia ei laadita.
Pitchaus 21.11 2024 klo 12.30-15.30
Seminaaripäivässä kukin ryhmä pitää vuorollaan noin 10 minuutin pitchauksen Varhan edustajille, sekä muille tiimeille ja opettajalle. Lisäksi opponoinnille ja kysymyksille varataan aikaa noin 5 minuuttia. Ryhmä johtaa keskustelua ja jakaa puheenvuoroja.
Lisätiedot
YAMK - opintoja, ei sovellu AMK - opintoihin. Avoin YAMK-opiskeluun maksimi 3 opiskelijaa.