Siirry suoraan sisältöön

Strategia, laatu ja arviointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BP33-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 11.09.2024

Ajoitus

11.09.2024 - 03.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 25

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen

Opettaja

  • Heli Vaartio-Rajalin

Ryhmät

  • YTEKEK24
    Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, K24
  • 11.09.2024 08:30 - 11:30, Strategia, laatu ja arviointi TH00BP33-3007
  • 02.10.2024 08:30 - 11:30, Strategia, laatu ja arviointi TH00BP33-3007
  • 30.10.2024 08:30 - 11:30, Strategia, laatu ja arviointi TH00BP33-3007
  • 21.11.2024 12:30 - 15:30, Strategia, laatu ja arviointi TH00BP33-3007 (40 hlöä)
  • 03.12.2024 08:30 - 09:45, Strategia, laatu ja arviointi TH00BP33-3007

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· strategiaprosessit ja sen menetelmät sekä arvioida ja kehittää toiminnan laatua
· päätöksenteon palvelujärjestelmän eri konteksteissa

Sisältö

· Tulevaisuuden toimintaympäristöt ja palvelut sosiaali- ja terveysalalla
· Päätöksenteko palvelujärjestelmässä
· Strategisen ajattelun, päätöksenteon ja johtamisen merkitys työyhteisölle ja palvelujen tuottamiselle
· Strategiaprosessin vaiheet, niihin liittyvät lähestymistavat ja välineet (analyysit, BSC, tiedolla johtaminen)
· Strategisen toiminnan ja päätöksenteon etiikka, arviointi, laatu ja vaikuttavuus
· Johdettu strategia ja muutosprosessi

Oppimateriaalit

Kurssikirjallisuus:

Akman, M., Ayhan Bayer, D., Usanma Koban, B., Marti, T., Decat, P., Lefeuvre, Y., & Miller, R. 2022. Organization of primary care. Primary Health Care Research & Development 23, E49. doi:10.1017/S1463423622000275

Bryson, John M., Lauren Hamilton Edwards, and David M. Van Slyke. 2018. Getting Strategic about Strategic Planning Research. Public Management Review 20(3): 317– 39.

Bryson J. 2018. Strategic Planning for Public and Nonprofit Organizations: A Guide to Strengthening and Sustaining Organizational Achievement, 5th edition, John Wiley & Sons, Incorporated (e-kirja)

Einola, S. 2018. The interplay between the sociomaterial, cognitive and paradox views in the field of strategy as practice : “How can we know what we think until we see what we do”. Acta Wasaensia 402. Väitöskirja. Vaasan yliopisto. University of Vaasa. Linkki: The interplay between the sociomaterial, cognitive and paradox views in the field of strategy as practice : "How can we know what we think until we see what we do" - Osuva (uwasa.fi)

Einola, S & Kohtamäki, M. 2016. Sosiomateriaalisten käytäntöjen rooli kuntaorganisaation strategiatyössä. Hallinnon tutkimus 35 (3), 189-203, 2016.1 Linkki: Sosiomateriaalisten käytäntöjen rooli kuntaorganisaation strategiatyössä näkymä (journal.fi)

George, B. 2020. Successful Strategic Plan Implementation in Public Organizations: Connecting People, Process, and Plan (3Ps). Public Administration Review 81: 793–8. https://doi.org/10.1111/puar.13187

George, B and Sebastian D. 2018. Strategic-Decision Quality in Public Organizations: An Information Processing Perspective. Administration & Society 50(1): 131–56.

George B, Walker R & Monster J. Does Strategic Planning Improve Organizational Performance? A Meta-Analysis. Public administration review. 2019. 79,6, 810-819. https://doi.org/10.1111/puar.13104 Linkki: Does Strategic Planning Improve Organizational Performance? A Meta?Analysis - George - 2019 - Public Administration Review - Wiley Online Library

Harisalo R. 2021. Organisaatioteoriat. Tietosanoma.Helsinki.

Johnson G, Whittington R, Scholes K & Angwin D. 2020. Exploring Strategy (Text Only). 12th edition. Pearson (e-kirja)

Juuti P & Luoma M. 2022. Strateginen ajattelu ja johtaminen. Matka läpi maailmankuvien. Ps-kustannus. /Saatavana e-kirjana, 7 kpl lisenssejä.

Kamensky M. 2014. Strateginen johtaminen menestyksen timantti. Alma Talent (e-kirja)
Peltoniemi J. 2018. Kaiken keskellä : keskijohto strategisen muutoksen tekijänä ja kokijana. Väitöskirja on julkaistu sarjassa Jyväskylä Studies in Business and Economics numerona 190, Jyväskylä 2018, ISSN 1457-1986, ISBN 978-951-39-7513-5 (printti), ISBN 978-951-39-7514-2 (PDF). Teos on saatavilla sähköisessä muodossa osoitteessa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7514-2

Perera, R. & Peiro M. 2012. Strategic planning in healthcare organizations. Rev Esp Cardiol (Engl Ed). . 2012 Aug;65(8):749-54. DOI: 10.1016/j.recesp.2012.04.005 Linkki: Strategic planning in healthcare organizations - PubMed (nih.gov)

Ryynänen, S.P. & Harisalo, R. 2018. A strategic and good governance perspective on handling patient complaints. International Journal of Health Care Quality Assurance 31(8), 923-934. https://doi.org/ 10.1108/IJHCQA-11-2016-0168

Ritakallio T & Vuori T. 2018. Elävä strategia. Alma Talent. Vuorinen T. 2021. Strategiakirja- 20 työkalua. 3 painos. Alma Talent.

Šilenskyt A. 2020. Corporate strategy implementation: how strategic plans become individual strategic actions across organizational levels of the MNC. Acta Wasaensia. Väitöskirja. Vaasan yliopisto. Linkki:Corporate strategy implementation : how strategic plans become individual strategic actions across organizational levels of the MNC - Osuva (uwasa.fi)

Uzarski, D. & Broome, M.E. 2019. A Leadership Framework for Implementation of an Organization's Strategic Plan. Journal of Professional Nursing 35(1), 12-17. Linkki: https://doi.org/10.1016/j.profnurs.2018.09.007.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen perehtyminen opintojakson keskeiseen kirjallisuuteen, aktiivinen osallistuminen opetukseen eli alustuksiin ja keskusteluihin, sekä ryhmätehtävä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ryhmätehtävän palautus Itslearningiin 15.11 klo 12.00 ja seminaarissa saadun palautteen jälkeen lopullisen ryhmätyön palautus viimeistään 25.11 2024 klo 12.00 päivällä,
Toisen ryhmän vertaisarviointi - palautus Itsiin 20.11 2024 ennen klo 8.00 aamulla.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa.

Opetuspäivien aikana perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan omia kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Ryhmätehtävissä korostuu laajemman tehtäväkokonaisuuden yhdessä suorittaminen, projektimainen työskentely sekä konstruktivistinen omien kokemuksien jakaminen ryhmän jäsenten kanssa. Oppimistehtävänä on toimeksianto Varsinais-Suomen hyvinvointialueelta, ja siinä ilmenevät kestävän kehityksen kompetenssit eli tulevaisuusorientoituneisuus, normatiivinen ajattelu, systeeminen ajattelu, yhteistyö ja kriittinen ajattelu.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisuutta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opetus:
Alustuksia ja toiminnallista ryhmätyöskentelyä 16h
Itsenäinen opiskelu: 36h
Ryhmätehtävä: 83h
Yhteensä: 135h

Oppimistehtävä:
Oppimistehtävä tehdään 3 hengen vapaavalintaisissa ryhmissä. Ilmoittaudu ryhmään 13.9.2024 mennessä ITSin ilmoittautumistyökalun kautta (löydät ilmoittautumisen suunnitelmat välilehdeltä). HUOM: kun jakaudutte pienryhmiin kurssitehtävää varten, niin huomioikaa, että ryhmään osallistuminen edellyttää aktiivista osallistumista opetuskertoihin 2.10 ja 30.10. Tästä syystä ryhmien kokoonpano voidaan lyödä lukkoon vasta 30.10 jälkeen.

Tehtävänänne on valita yksi alla olevista toimeksiannoista ja työstää siihen ratkaisu/idea/suunnitelma/ ehdotus tms.Toimeksiannot ovat seuraavat:

1. Miten kaikki hyvinvointialueen kaikki vakituiset ja sijaistavat työntekijät saadaan sitoutumaan uuteen strategiaan ja visioon/laatulupaukseen? Miten strategiaan ja visioon/laatulupaukseen sitoutumista tulisi arvioida/seurata?
2. Miten strategia ja visio/laatulupaus tulevat osaksi organisaation ja yksiköiden kehittämistoimintaa ja laadunvarmistusta? Miten strategian ja vision/laatulupauksen toteutumista tulisi arvioida/seurata osana laatutyöskentelyä?
4. Miten strategia ja visio/laatulupaus tehdään tutuksi myös hyvinvointialueen asukkaille? MIten heidän kokemustaan niiden toteutumista tulisi arvioida/seurata?

Ryhmän tehtävä on työstää luova, innostava ja kauaskantoinen mutta realistinen ratkaisu/ratkaisuja/idea/suunnitelma/ehdotus valittuun toimeksiantoon ja pichata ratkaisu 21.11 2024 pidettävässä e-seminaarissa. Tuotos voi olla esimerkiksi peli, tapahtuma tms.

Ryhmän tulee laatia pitch deck esityksen tueksi. Ohje pitch deckin laadintaan:

Pitch deckin tehtävä on tukea pitchaustanne visuaalisesti ja korostaa ja auttaa hahmottamaan sen pääpointit. Pich deckin toteutus on vapaamuotoinen, mutta siinä tulee käydä selkeästi ilmi myös teoreettinen tausta/tieteellinen tieto, jonka pohjalta olette lähteneet työstämään ratkaisua toimeksiantoon. Tehtävän laadinnassa tulee siis hyödyntää teoreettista ja tutkimuksellista tietoa (tämä tulee myös tehdä näkyväksi pich decissä ja esityksessä).

Pich deck toimii tehtävän kirjallisena raporttina, joten erillistä raporttia ei laadita.

Pitchaus 21.11 2024 klo 12.30-15.30
Seminaaripäivässä kukin ryhmä pitää vuorollaan noin 10 minuutin pitchauksen Varhan edustajille, sekä muille tiimeille ja opettajalle. Lisäksi opponoinnille ja kysymyksille varataan aikaa noin 5 minuuttia. Ryhmä johtaa keskustelua ja jakaa puheenvuoroja.

Sisällön jaksotus

Opintojakson pääsisältöjä ovat:
-strategiaprosessin vaiheet ja tavoitteet
-strategisen ajattelun ja laatujohtamisen käsitteet ja menetelmät
-toiminnan arviointi ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristöissä

Opetuspäivät:
11.9 klo 8.30 -11.30
2.10 klo 8.30 -11.30
30.10 2024 klo 8.30 -11.30
21.11 2024 klo 12.30-15.30 (kampuksella)
3.12 klo 8.30-9.45

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK - opintoja, ei sovellu AMK - opintoihin. Avoin YAMK-opiskeluun maksimi 3 opiskelijaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kohdistuu aktiiviseen osallistumiseen kaikkiin opetustapaamisiin sekä niiden aikana järjestettäviin pienryhmäkeskusteluihin, sekä opintojakson aikana suoritettavaan oppimistehtävään (kurssikirjallisuuteen tutustuminen, ryhmätehtävän ratkaisun laatiminen ja esittäminen, toisen ryhmän tehtävänratkaisun vertaisarviointi, seminaariin osallistuminen koko sen keston ajan, ryhmätehtävän viimeistely).

Hylätty (0)

Hylätty:
Ei ole osallistunut opetustapaamisiin ja/tai ryhmätehtävään.
Palautettu tehtävä on ylimalkainen ja/tai ei vastaa tehtävänantoon.
Lopullisessa tehtävässä ei ole huomioitu seminaarissa saatuja kysymyksiä, kommentteja tai muuta palautetta

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1: Esityksen sisältö perustuu joko kurssimateriaalin siteeraamiseen (luennot, kurssikirjallisuus) tai omien kokemusten yhdistelmään
Esityksessä käytetään yleiskieltä strategiseen ajatteluun tai laatujohtamiseen liittyvien käsitteiden sijaan
Esityksen sisältö vastaa heikosti tai ei ollenkaan esitettyyn kysymykseen
Esitetty ratkaisu on luonteeltaan suppea, tavanomainen tai epäsopiva
Esityksessä tuodaan hajanaisesti esiin ratkaisuun liittyviä tekijöitä visuaalisesti ja verbaalinen esitys on toistava tai epärelevantti
Lopullisessa tehtävässä ei ole huomioitu seminaarissa saatuja kysymyksiä, kommentteja tai muuta palautetta

2: Esityksen sisältö perustuu kurssimateriaalin siteeraamiseen (luennot, kurssikirjallisuus) sekä oman ammatillisen reflektion yhdistelmään
Esityksessä käytetään satunnaisesti strategiseen ajatteluun tai laatujohtamiseen liittyviä käsitteitä
Esityksen sisältö vastaa osin esitettyyn kysymykseen
Esitetty ratkaisu on luonteeltaan hyvin tavanomainen ja kertaluonteinen
Esityksessä tuodaan esiin ratkaisun sisällöt visuaalisesti ja sama kerrataan verbaalisesti
Lopullisessa tehtävässä ei ole huomioitu seminaarissa saatuja kysymyksiä, kommentteja tai muuta palautetta

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3: Esityksen sisältö perustuu kurssimateriaalin lukemiseen (luennot, kurssikirjallisuus - mm. Juutin kirja) sekä oman ammatillisen reflektion yhdistelmään
Esityksessä käytetään satunnaisesti strategisen ajattelun tai laatujohtamisen käsitteitä tai niiden menetelmiä
Esityksen sisältö vastaa esitettyyn kysymykseen ymmärrettävästi
Esitetty ratkaisu on luonteeltaan melko tavanomainen tai kertaluonteinen
Esityksessä tuodaan esiin ratkaisun keskeiset sisällöt visuaalisesti ja sisältö kerrataan verbaalisesti
Lopullisessa tehtävässä on huomioitu seminaarissa saadut kysymykset, kommentit tai muu palaute

4: Esityksen sisältö perustuu kurssimateriaalin ymmärtämiseen (luennot, kurssikirjallisuus - mm. Juutin kirja) sekä itsenäisen tiedonhankinnan tai oman ammatillisen reflektion yhdistelmään
Esityksessä käytetään asianmukaisesti strategisen ajattelun ja laatujohtamisen käsitteitä tai menetelmiä
Esityksen sisältö vastaa esitettyyn kysymykseen ymmärrettävästi ja realistisesti
Esitetty ratkaisu on luonteeltaan melko innovatiivinen ja siinä on huomioitu pitkän aikavälin strategiatyön tarpeita
Esityksessä tuodaan esiin ratkaisun keskeiset sisällöt visuaalisesti ja verbaalisesti perustellen
Lopullisessa tehtävässä on huomioitu seminaarissa saadut kysymykset, kommentit ja muu palaute

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Esityksen sisältö perustuu kurssimateriaalin ymmärtämiseen (luennot, kurssikirjallisuus - mm. Juutin kirja) sekä itsenäisen tiedonhankinnan ja oman ammatillisen reflektion yhdistelmään
Esityksessä käytetään asianmukaisesti strategisen ajattelun ja laatujohtamisen käsitteitä sekä menetelmiä
Esityksen sisältö vastaa esitettyyn kysymykseen kattavasti, ymmärrettävästi ja realistisesti
Esitetty ratkaisu on luonteeltaan innovatiivinen ja kattaa myös pitkän aikavälin toiminnan
Esityksessä tuodaan esiin ratkaisun keskeiset sisällöt visuaalisesti ja verbaalisesti perustellen sekä syventäen
Lopullisessa tehtävässä on rakentavasti huomioitu seminaarissa saadut kysymykset, kommentit ja muu palaute