Skip to main content

Business-to-Business Marketing and Sales (5 cr)

Code: 3011667-3009

General information


Enrollment
01.06.2024 - 11.09.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
11.09.2024 - 24.11.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Engineering and Business
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 60
Degree programmes
Degree Programme in Business
Teachers
Saara Tikkanen
Course
3011667

Realization has 8 reservations. Total duration of reservations is 24 h 0 min.

Time Topic Location
Wed 11.09.2024 time 08:00 - 11:00
(3 h 0 min)
B2B-markkinointi ja myynti 3011667-3009
LEM_A309 Teoriatila
Wed 18.09.2024 time 08:00 - 11:00
(3 h 0 min)
B2B-markkinointi ja myynti 3011667-3009
EDU_2027 Frans muunto byod
Fri 04.10.2024 time 08:00 - 11:00
(3 h 0 min)
B2B-markkinointi ja myynti 3011667-3009
LEM_A308 Teoriatila
Wed 09.10.2024 time 08:00 - 11:00
(3 h 0 min)
B2B-markkinointi ja myynti 3011667-3009
LEM_A309 Teoriatila
Wed 23.10.2024 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
B2B-markkinointi ja myynti 3011667-3009
ICT_C2033_2034 Teoriatila muunto
Wed 30.10.2024 time 08:00 - 11:00
(3 h 0 min)
B2B-markkinointi ja myynti 3011667-3009
LEM_A309 Teoriatila
Wed 06.11.2024 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
B2B-markkinointi ja myynti 3011667-3009
EDU_4071 Teoriatila muunto byod
Wed 13.11.2024 time 08:00 - 11:00
(3 h 0 min)
B2B-markkinointi ja myynti 3011667-3009
LEM_A309 Teoriatila
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Ajoitus: 03.09.2024 - 5.11.2024

Kurssilla opitaan mm. seuraavia asioita:
- B2B-liiketoiminnan pääpiirteet
- Yritysasiakkaiden tarpeiden tunnistaminen, prospektointi ja liidien generointi (Smarketing)
- Asiakaslähtöinen myyntiprosessi ja myyntineuvottelut
- B2B-asiakkuuksien hallinta ja johtaminen (mm. CRM ja hoitomallit)
- B2B-markkinointitoimenpiteiden suunnittelu ja toteuttaminen eri kohderyhmille

Objective

Having completed the course, the student is able to
- identify B2B customer needs
- orient oneself with different types of CRM systems
- apply customer oriented thinking in sales processes
- gather und utilize data on customers
- create a basic customer relationship management plan
- plan and implement marketing activities for different customer groups

Content

Yritysasiakkaiden tarpeiden tunnistaminen
Asiakaslähtöinen myyntiprosessi
Asiakkuuksien hallintasuunnitelma
Markkinointitoimenpiteiden suunnittelu ja toteuttaminen

Materials

Luentomateriaalit

Kirjat:
- Zimmerman, A. (2018). Business to business marketing management: A global perspective (Third edition.). Routledge. (soveltuvin osin) (tämä on kirjareflektiossa käytettävä teos)
- Kurvinen, J. & Seppä, M. (2016). B2B-markkinoinnin & myynnin pelikirja: Yritysjohdon opas myyntiin ja markkinointiin. Kauppakamari. (soveltuvin osin)
- Jobber, D., & Lancaster, G. (2015). Selling and sales management (Tenth edition.). Pearson.

Muu materiaali:
- podcastit
- blogit
- ym.

Teaching methods

- lähiopetus (luennointi, ryhmätyöskentely, parityöskentely)
- itsenäinen teorian opiskelu ja tiedonhaku
- yhteistoiminnalliset oppimismenetelmät (ryhmätyöskentely)
- yritystoimeksianto
- oppimisen tarkistustentit ITSissä (2 kpl)
- vapaaehtoinen kirjareflektio

Exam schedules

Kaksi oppimisen tarkistustenttiä ITSissä. Ajankohdat katsotaan kurssin ensimmäisellä luennolla.

International connections

Yhteisöllinen oppiminen & innovaatiopedagogiikka. Opetuksessa painotetaan ja tuetaan ammattimaista työskentelyotetta.

Student workload

Kurssi koostuu luennoista ja koko kurssin kestävästä ryhmätyöstä (ryhmätyö 1), yksilötehtävästä ja yritystoimeksiannosta (ryhmätyö 2).

Teoriaa opiskellaan luento-osuuksilla sekä itsenäisesti. Kurssin aikana suoritetaan kaksi oppimisen tarkistustenttiä ITS-tentteinä.

Kurssin aikana on mahdollista suorittaa arvosanaa nostava, vapaaehtoinen kirjareflektio.

Kurssilla harjoitellaan myös ammattimaista työskentelyotetta, esiintymistä ja vertaispalautteen antamista. Ammattimainen työskentelyote = mm. projektinhallinnan harjoittelua, muistion pitäminen ryhmätyöskentelystä jne.

Kurssin lopuksi opiskelijat täyttävät oman ryhmänsä työskentelyä koskevan vertaispalautteen, jota opettaja voi hyödyntää arvioinneissa (=opettaja voi antaa opiskelijalle matalamman/korkeamman arvosanan, mikäli vertaisarvioinnista käy systemaattisesti ilmi opiskelijan arvosanaa nostavia/madaltavia seikkoja).

Opintojakson laajuus: 5 op = n. 135 h opiskelijan työtä

Kurssilla on 50 % läsnäoloedellytys. Kurssia ei voi läpäistä, mikäli opiskelija osallistuu lähiopetukseen vähemmän kuin 50 %. Poissaoloja ei voi korvata korvaavilla tehtävillä.

Further information

ITSLearning & sähköposti

Go back to top of page