B2B-markkinointi ja myynti (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3011667-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.06.2024 - 11.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
11.09.2024 - 24.11.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 60
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 24 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 11.09.2024 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
B2B-markkinointi ja myynti 3011667-3009 |
LEM_A309
Teoriatila
|
Ke 18.09.2024 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
B2B-markkinointi ja myynti 3011667-3009 |
EDU_2027
Frans muunto byod
|
Pe 04.10.2024 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
B2B-markkinointi ja myynti 3011667-3009 |
LEM_A308
Teoriatila
|
Ke 09.10.2024 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
B2B-markkinointi ja myynti 3011667-3009 |
LEM_A309
Teoriatila
|
Ke 23.10.2024 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
B2B-markkinointi ja myynti 3011667-3009 |
ICT_C2033_2034
Teoriatila muunto
|
Ke 30.10.2024 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
B2B-markkinointi ja myynti 3011667-3009 |
LEM_A309
Teoriatila
|
Ke 06.11.2024 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
B2B-markkinointi ja myynti 3011667-3009 |
EDU_4071
Teoriatila muunto byod
|
Ke 13.11.2024 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
B2B-markkinointi ja myynti 3011667-3009 |
LEM_A309
Teoriatila
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Ajoitus: 03.09.2024 - 5.11.2024
Kurssilla opitaan mm. seuraavia asioita:
- B2B-liiketoiminnan pääpiirteet
- Yritysasiakkaiden tarpeiden tunnistaminen, prospektointi ja liidien generointi (Smarketing)
- Asiakaslähtöinen myyntiprosessi ja myyntineuvottelut
- B2B-asiakkuuksien hallinta ja johtaminen (mm. CRM ja hoitomallit)
- B2B-markkinointitoimenpiteiden suunnittelu ja toteuttaminen eri kohderyhmille
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- kartoittaa B2B-asiakkaan tarpeita
- kerätä ja hyödyntää asiakastietoa
- soveltaa asiakaslähtöistä ajattelua myyntiprosessissa
- luoda yksinkertaisen asiakkuuksien hallintasuunnitelman
- osaa suunnitella ja toteuttaa markkinointitoimenpiteitä eri kohderyhmille
Sisältö
Yritysasiakkaiden tarpeiden tunnistaminen
Asiakaslähtöinen myyntiprosessi
Asiakkuuksien hallintasuunnitelma
Markkinointitoimenpiteiden suunnittelu ja toteuttaminen
Oppimateriaalit
Luentomateriaalit
Kirjat:
- Zimmerman, A. (2018). Business to business marketing management: A global perspective (Third edition.). Routledge. (soveltuvin osin) (tämä on kirjareflektiossa käytettävä teos)
- Kurvinen, J. & Seppä, M. (2016). B2B-markkinoinnin & myynnin pelikirja: Yritysjohdon opas myyntiin ja markkinointiin. Kauppakamari. (soveltuvin osin)
- Jobber, D., & Lancaster, G. (2015). Selling and sales management (Tenth edition.). Pearson.
Muu materiaali:
- podcastit
- blogit
- ym.
Opetusmenetelmät
- lähiopetus (luennointi, ryhmätyöskentely, parityöskentely)
- itsenäinen teorian opiskelu ja tiedonhaku
- yhteistoiminnalliset oppimismenetelmät (ryhmätyöskentely)
- yritystoimeksianto
- oppimisen tarkistustentit ITSissä (2 kpl)
- vapaaehtoinen kirjareflektio
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kaksi oppimisen tarkistustenttiä ITSissä. Ajankohdat katsotaan kurssin ensimmäisellä luennolla.
Kansainvälisyys
Yhteisöllinen oppiminen & innovaatiopedagogiikka. Opetuksessa painotetaan ja tuetaan ammattimaista työskentelyotetta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi koostuu luennoista ja koko kurssin kestävästä ryhmätyöstä (ryhmätyö 1), yksilötehtävästä ja yritystoimeksiannosta (ryhmätyö 2).
Teoriaa opiskellaan luento-osuuksilla sekä itsenäisesti. Kurssin aikana suoritetaan kaksi oppimisen tarkistustenttiä ITS-tentteinä.
Kurssin aikana on mahdollista suorittaa arvosanaa nostava, vapaaehtoinen kirjareflektio.
Kurssilla harjoitellaan myös ammattimaista työskentelyotetta, esiintymistä ja vertaispalautteen antamista. Ammattimainen työskentelyote = mm. projektinhallinnan harjoittelua, muistion pitäminen ryhmätyöskentelystä jne.
Kurssin lopuksi opiskelijat täyttävät oman ryhmänsä työskentelyä koskevan vertaispalautteen, jota opettaja voi hyödyntää arvioinneissa (=opettaja voi antaa opiskelijalle matalamman/korkeamman arvosanan, mikäli vertaisarvioinnista käy systemaattisesti ilmi opiskelijan arvosanaa nostavia/madaltavia seikkoja).
Opintojakson laajuus: 5 op = n. 135 h opiskelijan työtä
Kurssilla on 50 % läsnäoloedellytys. Kurssia ei voi läpäistä, mikäli opiskelija osallistuu lähiopetukseen vähemmän kuin 50 %. Poissaoloja ei voi korvata korvaavilla tehtävillä.
Lisätiedot
ITSLearning & sähköposti