Service Guidance (5 cr)
Code: TH00BP32-3008
General information
- Enrollment
-
12.06.2024 - 18.09.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
18.09.2024 - 08.12.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Master School
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 25
- Degree programmes
- Master of Management and Leadership in Health Care
- Teachers
- Heli Vaartio-Rajalin
- Marjo Vähäkangas
- Scheduling groups
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Size: 3 . Open UAS : 3.)
- Small groups
- Open UAS quota. Please enroll without selecting this group.
- Course
- TH00BP32
Realization has 4 reservations. Total duration of reservations is 13 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Wed 18.09.2024 time 09:00 - 11:30 (2 h 30 min) |
Palveluohjaus TH00BP32-3008 |
Toteutetaan etänä:
|
Wed 25.09.2024 time 10:00 - 15:00 (5 h 0 min) |
Palveluohjaus TH00BP32-3008 |
Toteutetaan etänä
|
Thu 14.11.2024 time 09:00 - 11:30 (2 h 30 min) |
Palveluohjaus TH00BP32-3008 |
ITSENÄISTÄ OPISKELUA
|
Wed 04.12.2024 time 08:30 - 11:30 (3 h 0 min) |
Palveluohjaus TH00BP32-3008 |
Toteutetaan etänä
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Palveluohjaus-opintojakson (5op) tavoitteena on, että opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakaslähtöistä palveluohjausta itsenäisesti ja vastuullisesti yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa.
Opintojakson keskeiset sisällöt:
· Palveluohjaus asiakastyömenetelmänä
· Palveluvaikuttavuus
· Asiakkaan ohjauksen etiikka
Opetus:
18.9 klo 9.00-11.30 Orientaatio opintojaksolle, palveluohjauksen taustaa, keskeiset käsitteet
25.9 klo 10.00-15.00 Palveluohjaus menetelmänä, asiakaskeskeisyys, etiikka
14.11 klo 9.00-11.30 Itsenäistä opiskelua/Palveluohjaus eri näkökulmista
4.12 klo 8.30-11.30 Seminaari (pakollinen läsnäolo)
Linkit etätapaamisiin löytyvät Tuudosta sekä ITS työtilasta.
Objective
After completing the course, the student is able to:
· Plan, implement and assess customer-driven service guidance independently and responsibly in cooperation with other participants
Content
· Service guidance as an approach in customer work
· Effectiveness of service
· Ethics of customer guidanc
Materials
Kurssimateriaali:
Blommila, K., Juntunen, M. & Kosunen, S. (toim.). (2022). Puheenvuoroja palveluohjauksesta. Helsinki: Suomen palveluohjausyhdistys SPO ry.
Hietapakka, L., Karjalainen, P., Liukko, E. & Sinervo, T. (2019). Monialaista palvelujen yhteensovittamista tarvitsevien asiakkaiden sekä työ- ja toimintakyvyn tukitarpeiden tunnistaminen Suomessa. Tutkimuksesta tiiviisti 52. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
Hirsikangas, S. (2021). Hoitoon sitoutuminen, siihen yhteydessä olevat tekijät ja palveluohjausintervention vaikutukset terveyspalveluja paljon käyttävillä asiakkailla. Oulun yliopisto. Lääketieteellinen tiedekunta. Väitöskirja. http://urn.fi/urn:isbn:9789526230528
Hudon, C., ym. (2020). Case Management in Primary Care for Frequent Users of Health Care Services: A Realist Synthesis. Annals Family Medicine 18 (3), 218–226. doi: 10.1370/afm.2499
Hujala, A. & Lammintakanen, J. (2018). Paljon sote-palveluja tarvitsevat ihmiset keskiöön. Kunnallisalan kehittämissäätiön Julkaisu 12. KAKS – Kunnallisalan kehittämissäätiö
Kieli- ja kulttuurisensitiivinen palveluohjaus. (2023). Juntunen & Kosunen Terveysportissa: https://www.terveysportti.fi/apps/dtk/shk/article/shk25133/search/palveluohjaus?db=24
Niemelä, J. (2020). Palveluohjaava sote-järjestelmä vai palveluohjaus – vai molemmat? Diak Puheenvuoro 32. Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://issuu.com/diak_publications/docs/puheenvuoro_32_web
Perheiden palveluohjaus. (2023). Kero & Kosunen Terveysportissa: https://www.terveysportti.fi/apps/dtk/shk/article/shk25134?toc=1121629
Ristolainen, H.; Roivas, P.; Mustonen, E. & Hujala, A. (2020). Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Teoksessa Hujala, A. & Taskinen, H. (toim.) Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Tampere: Tampere University Press, 241-266. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/123995/978-952-
Saarinen, S. & Kilkku, N. (2021). Ohjauksen käsitteet mielenterveys- ja päihdetyössä – näkyykö asiakkaan osallisuus? Kuntoutus, 44(2), 25–35. https://doi.org/10.37451/kuntoutus.109477
Suomen Palveluohjausyhdistys, SPO ry. (2021). Mitä palveluohjaus on? https://bin.yhdistysavain.fi/1594782/dfB9oRpewIcY2vxAiDjZ0VUj8T/Mit%C3%A4%20palveluohjaus%20on.pdf
Syöpään sairastuneen tuki ja palveluohjaus. (2020). Terveysportti: https://www.terveysportti.fi/apps/dtk/shk/article/pjh01983/search/palveluohj
Teaching methods
Opintojakso toteutuu verkko-opetuksena.
Exam schedules
Kurssitehtävän palautus ITSiin 27.11.2024 ennen klo 16.00, ja viimeistellyn esityksen palautus ITSiin 8.12 2024.
International connections
Itsenäinen tiedonhaku ja kurssimateriaaliin paneutuminen, aktiivinen osallistuminen etäluentoihin ja opetuskertojen aikana järjestettäviin ryhmäkeskusteluihin, parityöhön (kirjallinen työ, johon kuuluu haastattelutehtävä) sekä e-seminaariin koko sen keston ajan.
Kestävän kehityksen kompetenssit eli tulevaisuusorientoituneisuus, normatiivinen ajattelu, systeeminen ajattelu, yhteistyö ja kriittinen ajattelu ilmenevät kirjallisessa paritehtävässä.
Completion alternatives
ei ole
Student workload
Opintojakson hyväksytyksi suorittamiseksi opiskelijan tulee tehdä itsenäistä tiedonhakua ja paneutua kurssimateriaaliin sekä osoittaa nämä kirjallisessa tehtävässä; osallistua aktiivisesti etäluentoihin ja opetuskertojen aikana järjestettäviin ryhmäkeskusteluihin; osallistua vastuullisesti parityöhön (kirjallinen työ, johon kuuluu haastattelutehtävä) sekä e-seminaariin koko sen keston ajan.
Opintojakson työmäärä:
5op = 135tuntia
Oppimistehtävä 4 op
Opetukseen osallistuminen 1 op
KIRJALLISEN TEHTÄVÄN (4 op) OHJE
Tehtävä toteutetaan parityönä. Parit muodostetaan ensimmäisenä kurssipäivänä. Oppimistehtävä perustuu kurssikirjallisuuteen, itse etsittyyn lisämateriaaliin sekä asiantuntija- ja/tai asiakashaastatteluihin. Raportissa kuvataan omassa työssä/organisaatiossa toteutuva asiakaslähtöinen palveluohjausprosessi ja työskentelyä uudistavat toimenpiteet.
Tehtävän teossa on haastateltava 1–2 eri ammattialojen asiantuntijaa ja/tai asiakasta omassa tai jossain muussa organisaatiossa. Haastattelussa voit hyödyntää ao. oppimistehtävän sisältöön liittyviä kysymyksiä.
Oppimistehtävässä edellytettävä sisältö:
1. Määritelkää, mitä tarkoittaa asiakaslähtöinen palveluohjaus haastateltavan sote-alan toimintaympäristössä. Hyödyntäkää kurssikirjallisuutta, itse etsittyjä lähteitä ja omaa reflektiotanne.
2. Kuvailkaa lyhyesti asiakasryhmä, jonka palveluohjaukseen perehdytte. Kuvatkaa lyhyesti, mitkä lait ja muut ohjeet ohjaavat ammatillista työtä ja/tai palveluohjausta, ja miten.
3. Perustelkaa, mikä on palveluohjauksen merkitys eri näkökulmista (asiakas, sote-henkilöstö, esihenkilö/t, hyvinvointialue/organisaatio).
4. Kuvailkaa ja arvioikaa, miten kyseisen asiakasryhmän palveluohjaus toteutuu valitsemassanne työssä/organisaatiossa tällä hetkellä (tieto palveluohjauksesta, sen saatavuus ja saavutettavuus, sisältö, eettisyys, menetelmät ja työvälineet, moniammatillinen yhteistyö, henkilöstön osaaminen, johtaminen ym.). Voitte hyödyntää tässä myös haastatteluja oman pohdinnan tueksi.
5. Pohtikaa, miten ja kenen kanssa edellä kuvailemaanne palveluohjausta pitäisi ko. organisaatiossa kehittää edellisen kohdan havaintojen perusteella, jotta se olisi entistä asiakaslähtöisempää ja tuloksellisempaa? Miltä tulevaisuuden vaikuttava palveluohjaus voisi näyttää? Haastattelut voivat tukea myös tätä kysymystä.
Muotoseikat ja palautus:
Oppimistehtävässä kannattaa hyödyntää kuviota tekstin lisäksi (esim. itse piiretyt/lähteistä viitatut). Tehtävä tehdään Turun AMK:n kirjallisen työn ohjeiden mukaan (MESSI – raporttipohja). Se sisältää kansilehden, sisällysluettelon, johdannon, asiasisällön sekä lähdeluettelon. Tehtävän laajuus enintään 12–15 sivua. Älä ylitä sivumäärää, sillä se on osa ohjeistusta.
Tehtävä palautetaan 27.11 2024 klo 16.00 mennessä Its learningiin. Lisäksi jokainen pari tuottaa lyhyen (5–8 dian) esityksen työstään Its learningiin (esim. PP, Prezi ym.). 4.12 2024 työt esitetään pienryhmissä. Palautteen perusteella viimeistellyt oppimistehtävät tallennetaan Its learningin palautuslaatikkoon 8.12 2024.
Further information
YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin. Avoimesta AMK:sta max. 3 opiskelijaa mukaan.