Valinnainen harjoittelu: fysioterapia urheilijan suorituksen tukena (20 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BF33-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.05.2024 - 02.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
6 - 20
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 20
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Esa Bärlund
- Anu Granberg
- Iida Laine
- Annukka Myllymäki
- Kati Naamanka
- Afrisa Kapella
- Satu Takala
Ryhmät
-
PFYSIS21Fysioterapeutti (AMK), S21
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• suunnitella ja toteuttaa asiakaslähtöistä fysioterapiaa osana urheilijan ennaltaehkäisevää ja kuntouttavaa harjoittelua,
• työskennellä osallistuvaa otetta käyttäen aktiivisesti ja vastuullisesti valitsemassaan työelämäverkostossa,
• työskennellä moniammatillisessa työryhmässä urheilijan suorituksen tukemiseksi ottaen huomioon suorituksen vaateet ja harjoittelun resurssit,
• käyttää omaan toimintaansa liittyviä tietojärjestelmiä,
• arvioida ja kehittää eettistä osaamistaan.
Sisältö
Oppimisympäristönä erilaiset fysioterapiapalveluita tuottavat organisaatiot, hankkeet ja projektit.
Oppimateriaalit
Oppiminen etenee fysioterapeuttikoulutuksessa kumulatiivisesti, joten harjoittelu edellyttää sitä, että opiskelija on omaksunut ennen harjoittelujakson alkua edeltävien opintojen sisältöjen mukaisen osaamisen.
Oppimateriaalina em. osaamisen liittyvä materiaali sekä harjoittelupaikan määrittämä oheismateriaali.
Opetusmenetelmät
- Opiskelija reflektoi omaa osaamistaan ennen harjoittelua ja asettaa kirjalliset tavoitteet omalle oppimiselleen.
- Opiskelija toimii aktiivisesti harjoittelun asiakastilanteissa ja muiden tehtävien toteutuksessa soveltaen teoriaa käytäntöön kokemuksellisen oppimisen kautta.
- Opiskelija arvioi oppimisensa ja osaamisensa kehittymistä suullisesti ja kirjallisesti sekä hakee aktiivisesti ohjausta ja palautetta toiminnastaan harjoittelun edetessä.
- Opiskelija tuottaa yhdessä valinnaisessa harjoittelussa kerran joko:
A) Kirjallisen asiakasraportin, jossa käytetään fysioterapianimikkeistön lisäksi ICF-koodeja toimintakyvyn ja sen edellytysten kuvauksen jäsentämisessä.
B) Työelämälähtöisen, arjen työstä nousevan kehittämistehtävän. Harjoittelu paikka antaa aiheen kehittämistyölle. Työnlaajuus hyväksytetään harjoittelua ohjaavan opettajan kanssa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
ENNEN HARJOITTELUN ALKUA Opiskelija perehtyy ITSin Harjoittelu Clinical practise -kansiossa olevaan harjoittelun oppaaseen perusteellisesti selvittäen omat vastuunsa harjoittelussa. Epäselvät asiat opiskelija ottaa esille ohjaavan opettajan kanssa. Opiskelijan tulee ottaa huomioon oppaan määrittämien tehtävien lisäksi harjoittelupaikkakohtaiset tehtävät hyvissä ajoin.
Oppimistavoitteet: itsearviointi ja tavoitteet –lomake palautetaan opettajan kommentoitavaksi. Opiskelija muokkaa kommentoitua lomaketta tarpeen mukaan siten, että hän voi lähettää tavoitteensa ohjaavalle fysioterapeutille. Opiskelija ja ohjaava fysioterapeutti tarkastelevat opiskelijan asettamia tavoitteita harjoittelupaikassa ensimmäisen harjoitteluviikon kuluessa sekä tarvittaessa opiskelija muokkaa asettamiaan tavoitteita. Kirjalliset tavoitteet viedään myös SUN HARKKA -alustalle.
HARJOITTELUSSA fysioterapeuttiopiskelija työskentelee fysioterapeutin ohjauksessa fysioterapeutin tehtävissä. Opiskelija vastaa hänelle annettujen työtehtävien hoitamisesta fysioterapeuttiohjaajalleen ja opettajaohjaajalle.
Alkutavoitekeskustelu toteutetaan Teamsin välityksellä (1–2 viikolla), ja siihen osallistuvat opiskelija, ohjaava fysioterapeutti ja opettaja. Opiskelija sopii tavoitekeskustelun ajankohdan ohjaajansa kanssa opettajien antamien aikataulujen puitteissa.
Opiskelija laatii kirjallisen itsearvioinnin tavoitekeskusteluihin ja palauttaa sen SUN HARKKAAN viimeistään kaksi päivää ennen tavoitekeskusteluja.
Harjoittelun puoliväliin mennessä kirjallinen asiakasraportti tai kehittämistehtävä on jo aloitettu. Ohjaava fysioterapeutti tarkistaa työn sisällön oikeellisuuden ja opettaja jäsennyksen, tavoitteet, toteutuksen jne. Opiskelijan kannattaa palauttaa työnluonnos mahdollisimman varhain oppimisalustalle (SUN HARKKA), jotta ohjaava opettaja voi tarvittaessa ohjata raportin etenemistä. Valmis työ tulee palauttaa oppimisalustalle viimeistään harjoittelun päätyttyä.
Loppuarviointiin osallistuvat opiskelija, ohjaava fysioterapeutti ja opettaja.
Opiskelija järjestää loppuarviointikeskustelun harjoittelun oppaassa kuvatulla tavalla. Opiskelija valmistautuu keskusteluun siten, että hän vie keskustelua eteenpäin esitellen oman oppimisensa edistymistä ja jatkokehittymistarpeita tavoitekohtaisesti kirjalliseen itsearviointiinsa nojautuen.
Loppuarviointikeskustelu toteutuu pääsääntöisesti Teamsin tms. välityksellä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Opiskelija pitää ohjaavan opettajan ja fysioterapeutin tietoisena harjoittelussa ja koulussa tapahtuvista asioista. Harjoittelun prosessista ja siihen liittyvistä käytännöistä.
- Itsearviointi ja tavoitteet: kirjallinen itsearviointi ja tavoitteet ennen harjoittelua ja täydentäminen loppuarviointiin (itsenäinen opiskelu)
- Opiskelija tuottaa yhdessä valinnaisessa harjoittelussa kerran joko:
A) Kirjallisen asiakasraportin, jossa käytetään fysioterapianimikkeistön lisäksi ICF-koodeja toimintakyvyn ja sen edellytysten kuvauksen jäsentämisessä.
B) Työelämälähtöisen, arjen työstä nousevan kehittämistehtävän. Harjoittelu paikka antaa aiheen kehittämistyölle. Työnlaajuus hyväksytetään harjoittelua ohjaavan opettajan kanssa.
- Dokumenttien arkistointi: Opiskelija arkistoi harjoitteluun liittyvät dokumentit SUN HARKKA -sovellukseen. Opiskelija varmistaa myös, että ohjaava fysioterapeutti on palauttanut täytettynä SUN HARKKAAN arviointilomakkeen.
- Opintopisteet määräytyy tehtyjen tuntien mukaisesti 1 op vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä
- Esim: 9 op laajuisen harjoittelujakson kokonaiskesto on 243 h, josta 210 h (6x35 viikkotuntia) suoritetaan harjoittelupaikassa ja kirjataan järjestelmään työvuoroina. Loput 33 tuntia on varattu opiskelijan itsenäiseen työskentelyyn (koululla tapahtuvat asiat, harjoittelupäiviin valmistautuminen, oppimistehtävien tekeminen jne.) ja tämän opettaja kuittaa tehdyksi arviointikeskusteluun harjoittelun päätteeksi.
Sisällön jaksotus
Harjoitteluajankohta syksyllä 2024: viikot 36–41 & viikot 43–48
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kaikki poissaolot ilmoitetaan ohjaavalle opettajalle ja fysioterapeutille.
-Lähtökohtaisesti kaikki poissaolot korvataan (7 h/työpäivä). Huomioikaa tässä myös arkipyhät ja/tai mahdollisiin pajapäiviin osallistumisenne.
-Maksimissaan korvata voi 3 päivän poissalon (21 h).
-Jos mahdollista, ensisijaisesti poissalo korvataan käytännön työskentelynä harjoittelupaikassa, toissijaisesti kirjallisella tehtävällä, joka tukee opiskelijan osaamisen kehittymistä. Kirjallisen tehtävän ohjeet ovat Fysioterapeuttikoulutus, harjoittelut/ PT clinical practice -alustalla.
-Opiskelija, jolle on tulossa harjoittelun poissaolo, voi myös tiedustella ”opiskelijatyön” tarpeesta Liilabissa ja ilmoittautua suoraan Annukalle ja Milkalle ja korvata poissaolon siellä.
-Neljän (4) päivän, tai sitä useamman päivän poissaolot vähennetään tehtävistä harjoittelun opintopisteistä. Tässä tapauksessa opiskelija pyrkii tekemään puuttuvat harjoittelun tunnit tulevissa harjoitteluissaan. Tämä suunnitellaan ja sovitaan yhdessä oman opettaja tutorin kanssa
-Opiskelijan on myös mahdollista erikseen neuvotella ja sopia, harjoittelupaikan ja ohjaavan opettajan kanssa, harjoittelun korvattavien päivien takaisin tekeminen pidentämällä kyseistä harjoittelua. Jos harjoittelua pidennetään, opiskelijan pitää varmistaa, että harjoittelusopimus kattaa myös pidennetyn ajan.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Vallinnaiset harjoittelut arvioidaan: hyväksytty - hylätty
Arviointikriteerit ITSissä ja SUN HARKKA-sovelluksessa.
Harjoittelujakson arvosana koostuu kolmen osa-alueen arvioinneista: työskentely harjoittelupaikassa, asiakasraportti/kehittämistehtävä yhdessä valinnaisessa harjoittelussa sekä harjoitteluoppaassa mainittujen vastuutehtävien hoitaminen.
Työskentelyä harjoittelupaikassa arvioi ohjaava fysioterapeutti / fysioterapeutit fysioterapeuttikoulutuksen asettamien kriteerien mukaan ohjaavan opettajan tuella (asteikkona hylätty – hyväksytty). Arvioinnissa painottuvat fysioterapeuttinen tutkiminen ja kliininen päättely, terapiaosaaminen sekä ohjaus- ja opetusosaaminen. Asiakasraportin/kehittämistyön ammatillisuutta arvioi opettaja harjoittelun kriteerien mukaisesti. Harjoitteluoppaassa mainittujen vastuutehtävien hoitamisen arvioivat sekä ohjaava fysioterapeutti että ohjaava opettaja em. kriteerejä hyödyntäen. Vastuutehtäviin kuuluu mm. opintojakson arviointien ym. dokumenttien skannaus ja lataus SUN HARKKA -sovellukseen.
Opettaja merkitsee opintojakson arvosanan opintosuoritusrekisteriin, kun opiskelija on tehnyt hyväksytysti kaikki opintojaksoon liittyvät suoritteet ja tehtävät.