Siirry suoraan sisältöön

Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina (7 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CJ61-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

12.06.2024 - 01.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 20.10.2024

Opintopistemäärä

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 28

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Esa Bärlund
  • Satu Takala

Ryhmät

  • PFYSIS22A
    PFYSIS22A
  • 28.08.2024 09:00 - 11:00, Orientaatiotunnit, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3004
  • 28.08.2024 11:00 - 13:00, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3004
  • 29.08.2024 08:00 - 10:00, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3004
  • 29.08.2024 10:00 - 12:00, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3004
  • 30.08.2024 08:00 - 10:00, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3004
  • 30.08.2024 10:00 - 12:00, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3004
  • 30.08.2024 12:00 - 16:00, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3004
  • 04.09.2024 08:00 - 10:00, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3004
  • 04.09.2024 10:00 - 12:00, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3004
  • 04.09.2024 12:00 - 14:00, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3004
  • 06.09.2024 08:00 - 10:00, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3004
  • 06.09.2024 10:00 - 12:00, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3004
  • 06.09.2024 12:00 - 16:00, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3004
  • 11.09.2024 12:00 - 14:00, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3004
  • 11.09.2024 14:00 - 16:00, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3004
  • 13.09.2024 08:15 - 11:30, Etänä, linkki ohessa. Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3004
  • 13.09.2024 14:00 - 18:00, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3004
  • 16.09.2024 08:00 - 10:00, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3004
  • 16.09.2024 10:00 - 12:00, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3004
  • 17.09.2024 10:00 - 12:00, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3004
  • 18.09.2024 08:00 - 10:00, Itsenäinen opintopiirityöskentely ensimmäiset 2h iltapäivästä siirretty tähän ja sen paikalla patient handling -orientoivat luennot.Toinen 2h itsenäistä edelleen iltapäivässä.Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3004
  • 18.09.2024 10:00 - 12:00, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3004
  • 18.09.2024 14:00 - 16:00, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3004
  • 20.09.2024 08:00 - 10:00, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3004
  • 20.09.2024 10:00 - 12:00, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3004
  • 23.09.2024 13:00 - 15:00, Asentohoidot ja AVH-potilaan siirtymiset, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3004
  • 24.09.2024 08:00 - 12:00, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3004
  • 24.09.2024 12:00 - 15:00, Asiakastyön osuus, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3004
  • 26.09.2024 16:00 - 18:00, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3004
  • 27.09.2024 08:00 - 10:00, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3004
  • 27.09.2024 10:00 - 12:00, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3004
  • 27.09.2024 12:00 - 14:00, Asentohoidot ja AVH-potilaan siirtymiset Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3004
  • 07.10.2024 10:00 - 12:00, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3004
  • 08.10.2024 12:00 - 14:00, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3004
  • 08.10.2024 14:00 - 16:00, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3004
  • 09.10.2024 12:30 - 16:00, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3004
  • 10.10.2024 12:00 - 15:00, Asiakastyön osuus, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3004

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- tunnistaa hermojärjestelmän vajavuuksia ja niiden vaikutuksia toimintakykyyn aikuisilla asiakkailla
- selittää hermojärjestelmän vajavuuksien yhteyksiä suoritus – ja osallistumisrajoitteisiin,
- tunnistaa neuropsykologisia muutoksia ja niiden vaikutuksia asiakkaan suorituksiin ja osallistumiseen,
- selittää ympäristö - ja yksilötekijöiden edistäviä ja rajoittavia tekijöitä neurologisen asiakkaan toimintakyvyssä,
- ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet.
- soveltaa ja valita asiakkaan suoritus- ja osallistumisrajoitteisiin tarkoituksenmukaisia, näyttöön perustuvia fysioterapian arviointi- ja tutkimusmenetelmiä
- suunnitella ja laatia neurologisen asiakkaan fysioterapeuttisen diagnoosin ja sen perusteella asiakaskeskeiset fysioterapian tavoitteet (GAS, SMART),
- selittää näyttöön perustuvia keskeisiä fysioterapian keinoja neurologisen asiakkaan toimintakyvyn tukemisessa,
- valita ja soveltaa näyttöön perustuvaa tutkimustietoa asiakaskeskeisen fysioterapian suunnittelussa, toteuttamisessa sekä vaikuttavuuden arvioinnissa

Sisältö

Liikkeen ja liikkumisen säätely hermostojärjestelmän tasolla (ylemmän ja alemman motoneuronin vajavuudet); yleisimpien tonus- ja liikehäiriöiden (esim. spastisiteetti, rigiditeetti, ataksia) vaikutusten tunnistaminen; yleisimpien fysioterapiaan vaikuttavien havaintokognitiivisten häiriöiden (esim. visuospatiaaliset häiriöt, neglect, apraksiat) tunnistaminen; hermojärjestelmän vajavuuksista johtuvien suoritusten ja osallistumisen rajoitteiden tunnistaminen aikuisilla; toimintakyvyn suoritusten ja osallistumisen tukeminen fysioterapian keinoin aikuisilla; teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa.

Oppimateriaalit

Luentomateriaalit ja niiden lähdemateriaalit

Soveltuvin osin:

Salpa, P. & Autti-Rämö, I. (2010). Lapsen ensimmäinen vuosi: Kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä? Helsinki: Tammi.

Shumway-Cook, A. & Woollacott, M. H. (2017). Motor control: Translating research into clinical practice (Fifth edition.). Philadelphia: Wolters Kluwer.

Opetusmenetelmät

- Lähiopetus
- Pienryhmätyöskentely ja itsenäinen työskentely ennakkoon annetuilla ajoilla, sekä niiden ulkopuolella.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Noudatetaan opintosäännön 21 § Opintojaksolle ja opintokokonaisuuteen ilmoittautuminen, arviointi
ja uusinnat selostetta uusinnoista ja korotuksista.

Sähköinen tentti viikolla 42 ItsLearning -alustalla.
Ensimmäinen uusinta viikolla 44 ItsLearning -alustalla.
Toisen uusintakerran ajankohdasta sovitaan ryhmän kanssa erikseen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Teoriaopetus: käydään läpi lähdemateriaalia soveltuvin osin.

Opintopiirityöskentely – sis. valmistautumista ja ryhmätyöskentelyä, johon on osittain myös varattu lukujärjestyksiin aikaa.

Pienryhmissä lähdemateriaaliin perehtymistä ja valmistautumista teoriaopetukseen.
Työskentely tapahtuu ItsLearningissa. Kaikkien ryhmien luoma oppimisen materiaali on avointa kaikille; yhteisvastuullisuus. Tämä työskentely valmistaa teitä myös tenttiin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Teoriaopetus, perustuen lähdekirjallisuuteen 2,5 op
Lasten fysioterapiaosuus 1,0 op
Opintopiirityöskentely, pienryhmissä (lukkarissa) 1,5 op
Physiotherapy and people with Parkinson’s disease/Optima 1,0 op
Tehtävät 1,0 op
Itse- ja vertaisarviointi pienryhmätyöskentelystä
Sähköinen tentti ItsLearning -alustalla = arvioitava suoritus, josta muodostuu opintojakson arvosana.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan Its Learning oppimisympäristössä, jonne sisältö vielä tarkentuu syksyyn mennessä.
Opintojakso ajoittuu viikoille 35-42.
Viikolla 42 on tentti ja ensimmäinen uusinta viikolla 44.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä, myös teoriatunneilla. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisimman pian ja mielellään etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit, sekä ehdottaa korvaavaa suoritusta ensisijaisesti itse ja mahdollisista korvaavuuksista sovitaan opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson tunneista.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosanan muodostaa sähköinen tentti (asteikolla Hyl - 5)
Läpipääsyraja 50%
1>50%
2>60%
3>70%
4>80%
5>90%

Kaikkien pienryhmätehtävien kohdalla hyväksytty-täydennettävä-hylätty. Pienryhmissä tehtävä ryhmätoiminnan vertaisarviointi on pakollinen suoritus opintojaksolla (hyväksytty/täydennettävä).

Opintopiirityöskentelyn tuotosten osalta hyödynnetään viisitasoista SOLO-taksonomiaa soveltuvin osin (the Structure of the Observed Learning Outcome):
Tasot:
1) Esirakenteinen (prestructural). Tehtävää ei ole suoritettu asianmukaisesti. Vastaus voi olla esimerkiksi sisäisesti ristiriitainen, eikä opiskelija ole lainkaan ymmärtänyt asiaa.
2) Yksirakenteinen ( unistructrural). Opiskelija on käsitellyt vastauksessaan vain yhtä tai vain hyvin harvoja asian kannalta relevantteja seikkoja. Ymmärtäminen on nimellistä.
3) Monirakenteinen (multistructural). Opiskelija tarkastelee asiaa monista eri näkökulmista tai tuo esiin useita relevantteja aspekteja asiasta, mutta hän käsittelee niitä irrallisen muistitiedon tasolla.
4) Relationaalinen (relational). Asiaa käsitellään monista näkökulmista, jotka kytketään toisiinsa koherentiksi kokonaisuudeksi. Opiskelija on ymmärtänyt asioiden väliset suhteet.
5) Laaja abstrakti (extended abstract). Kuten edellinen, mutta lisäksi opiskelija laajentaa asian
käsittelyä annetun informaation ulkopuolelle esimerkiksi tekemällä yleistyksiä, tarkastelemalla asiaa käsitteellisellä tasolla, tuomalla esiin erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja tai pohtimalla asiaa omakohtaisesti. Tällöin voidaan puhua jonkintasoisesta oppimisen siirtovaikutuksesta (transfer), jossa opittua tietoa sovelletaan uuteen yhteyteen .

Lähteet: http://www.johnbiggs.com.au/academic/solo-taxonomy/

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa
• selittää ihmisen tuki- ja liikuntaelimistön sekä hermoston rakenteen,
• havainnoida ja analysoida liikettä ja toimintakykyä,
• ohjata ja fasilitoida ihmisen liikettä ja liikkumista,
• tietää keskeiset neurologiset ilmiöt ja käsitteet