Skip to main content

Psycho-physical Approach of Physiotherapy to Support Ability to Function (3 cr)

Code: TH00BE11-3011

General information


Enrollment
12.06.2024 - 01.09.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2024 - 22.10.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
15 - 28
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Satu Takala
Scheduling groups
Pienryhmä A1 (Size: 5 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä A2 (Size: 5 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä A3 (Size: 5 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä A4 (Size: 5 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä A5 (Size: 5 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä A6 (Size: 5 . Open UAS : 0.)
Groups
PFYSIS22B
PFYSIS22B
Small groups
1
2
3
4
5
6
Course
TH00BE11

Realization has 14 reservations. Total duration of reservations is 52 h 0 min.

Time Topic Location
Mon 26.08.2024 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Orientaatio kurssille, Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3011
ICT_C3043 Teoriatila muunto
Thu 29.08.2024 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Orientaatio kurssille, Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3011
ICT_C2032 Teoriatila muunto
Mon 02.09.2024 time 08:00 - 10:00
(2 h 0 min)
Pienryhmien A1 & A2 simulaatiotunnit, Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3011
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
Wed 04.09.2024 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Pienryhmien A3, A4, A6 simulaatiotunnit, Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3011
ICT_B2034 Toiminnallisen harjoittelun tila
Wed 11.09.2024 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Pienryhmien A3, A4, A6 pienryhmätyöskentely case 1 alku, Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3011
EDU_3067 Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_3068 Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_3032 Ryhmätyö (16 hlö)
Thu 12.09.2024 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Pienryhmien A1 & A2 pienryhmätyöskentely case 1 alku, Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3011
EDU_3067 Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_3068 Ryhmätyö (6 hlö)
Mon 16.09.2024 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Pienryhmien A1 & A2 pienryhmätyöskentely case 1 purku, Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3011
EDU_3067 Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_3068 Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_3073 Oppimistila avo muunto byod
Fri 20.09.2024 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
Pienryhmien A3 -A5 pienryhmätyöskentely case 1 purku, Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3011
EDU_3067 Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_3068 Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_3032 Ryhmätyö (16 hlö)
Wed 25.09.2024 time 14:00 - 18:00
(4 h 0 min)
Pienryhmien A3 -A4, A6 pienryhmätyöskentely case 3-5 aloitus, Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3011
EDU_3067 Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_3068 Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_3032 Ryhmätyö (16 hlö)
Fri 27.09.2024 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Pienryhmien A1 & A2 pienryhmätyöskentely case 2-3 aloitus, Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3011
EDU_3067 Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_3068 Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_3038 Ryhmätyö (6 hlö)
Mon 30.09.2024 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
Pienryhmien A1 & A2 pienryhmätyöskentely case 2-3 purku, Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3011
EDU_3067 Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_3068 Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_3015 Katri (10 hlö)
Wed 02.10.2024 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Pienryhmien A3 -A5 pienryhmätyöskentely case 3-5 purku, Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3011
EDU_3067 Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_3068 Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_3032 Ryhmätyö (16 hlö)
Tue 08.10.2024 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
Kaikkien ryhmien harjoiteohjauskerta A1-A5, Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3011
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
Tue 22.10.2024 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
Loppuseminaari A1-A5, Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3011
ICT_C3044 Teoriatila muunto
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojakso toteutuu psykofyysisen fysioterapian ydinsisältöjen vuoksi lähitoteutuksena. Opiskelijat työskentelevät yhdessä kehollisesti ja teoreettisesti.
Tässä alla on kuvattuna ilmoittautumisohje.

SISÄLTÖ:
Aluksi kertaamme lyhyesti ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena -opintojakson luomaa pohjaa: psyko-fyysis-sosiaalinen ihminen, sekä täydennämme sitä aloitusluentojen puitteissa.

Tämä jakso syventää asiakkaiden kohtaamista konkreettisesti.
Teemoja:
Asiakkaan voimavarojen arvioiminen. Tähän liittyy motivaation (motivaatiotasot) selvittäminen muutokseen (muutosvaihemalli) pyrittäessä.
Fysioterapian mahdollisuuksia, terapiasovelluksia asiakkaan toimintakyvyn tukemisessa, kun asiakkaalla on esimerkiksi:
- traumaattinen kriisi, kehityskriisi, elämänkriisi
- masennus
- ahdistuneisuutta
- (krooninen) kipu
- syömishäiriö
- paniikkihäiriö
- jokin riippuvuus (käsitellään ilmiönä)

Fysioterapiassa asiakkaan kanssa kehollisesti työskennellessä em. asiat saattavat ovat läsnä ja niitä voidaan fysioterapian keinoin helpottaa.
Lisäksi sisällössä paneudutaan edelleen fysioterapeutin ammatillisten rajojen tunnistamiseen.

ILMOITTAUTUMISOHJEET:
Pfysis22B jakaantuu pienryhmiin, joilla on hieman eri aikataulut osittain.
- A1 ja A2
- A3, A4 ja A5

26.8. 2 x 45min ja
29.8. 2 x 45min orientaatiotunnit yhteisesti kaikille pienryhmille. Käydään läpi työskentelytavat ja orientoidutaan aiheeseen.

2.9. 2 x 45min A1 ja A2 ja
3.9. 2 x 45min A3, A4 ja A5:
Kokemukselliset harjoitetunnit opettajajohtoisesti, ei vaadi ennakkovalmistautumista. Joustavat, lämpimät vaatteet.

11.9. 4 x 45min A3, A4 ja A5, sekä
12.9. 4 x 45min A1 ja A2:
Case 1 aloitustutoriaali pienryhmissä, vaatii ennakkovalmistautumisen ja -tehtävän tekemisen.

16.9. 4 x 45min A1 ja A2, sekä
20.9. 4 x 45min A3, A4 ja A5:
Case 1 ratkaisututoriaali, opettaja osallistuu keskusteluihin.

25.9. 4 x 45min A3, A4 ja A5, sekä
27.9. 4 x 45min A1 ja A2:
Case 2 aloitustutoriaali pienryhmissä, ei ennakkotehtävää

30.9. 4 x 45min A1 ja A2, sekä
1.10. 4 x 45min A3, A4 ja A5:
Case 2 ratkaisututoriaali, opettaja osallistuu keskusteluihin.

8.10. Laadittujen case 1 ja 2 PP-esitykset ja harjoitteiden ohjauskerrat, A1, A2, A3, A4 ja A5.
22.10. Loppuseminaari A1, A2, A3, A4 ja A5.



Aloitus:
KOKO ryhmä Pfysis22B osallistuu siis opintojakson aloitukseen yhdessä (seuraa lukujärjestystä):
- Ennen orientaatiotunnille tuloa, lue oma Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena -raporttisi, sekä ennakkomateriaalit, jotka tulevat Itsiin ennen kurssin alkua.
- orientaatio kurssille (ryhmäjaot, kurssirakenne, tehtävät, läsnäolo).
- orientaatio opintojakson sisältöihin ja materiaaleihin ennen tapausesimerkkien käsittelyjen alkua
- Ilmoittautumisryhmissä aiheeseen orientoivasti 2 x 45min kokemuksellinen harjoitekerta, jossa pääpaino on harjoitteista keskustelemisessa.

Tapausesimerkkien käsittelyt, eli pienryhmätunnit toteutuvat seuraavasti:
Pienryhmät A1 ja A2 ja pienryhmät A3, A4 ja A5 sisältävät käytännön toimintaa ja harjoittelua, kerran viikossa, yhteensä 4 kertaa lähitoteutuksena.
Nämä neljä kertaa koostuvat kahden tapausesimerkin käsittelyistä ItsLearning-alustalla kuvatusti á 4 x 45min pienryhmissä.
- ryhmätyöskentelyä edellytetään itsenäisesti lähitapaamisten välissä
Ensimmäinen asiakastapaus: aloitustutoriaali 4 x 45min ja ratkaisututoriaali 4 x 45min
Toinen asiakastapaus: aloitustutoriaali 4 x 45min ja ratkaisututoriaali 4 x 45min
Lisäksi:
Koko Pfysis22B
- tapausesimerkkeihin liittyen oman aiheen pohjalta PowerPoint -esitys ja laadittujen psykofyysisten harjoitteiden ohjaus muulle ryhmälle. 6-8 x 45min -> tämä aikataulu tarkentuu vielä. Varattuna nyt 8h.

- loppuseminaari 4 x 45min

Toteutussuunnitelma ja tehtävät tarkentuvat ItsLearning-alustalla

Objective

The student is able to
• identify the developmental crises , traumatic crises and their connections with client’s ability to function,
• describe testers to evaluate client’s resources,
• evaluate the psychophysical entity of human at different ages by using physiotherapeutic examination methods,
• implement physiotherapy using a psycho-physical approach,
• support the client and his/her relatives to maintain and promote the ability to function.

Content

Psycho-physical approach in physiotherapy, development crises, traumatic crises and their phases, levels of motivation, solution centered model, analysis of resources, depression, constriction, chronic pain, eating disorders, panic disorders, addition as phenomena.

Materials

Opiskelijoiden omat tiedonhaut pääosassa.

Lisäksi voi hyödyntää mm. seuraavia materiaaleja soveltuvin osin:

Bunkan B.Tutkimuksia löydettävissä.
Psykofyysinen fysioterapia, julkaisut 1-4 Roxendal G. (1985) Body awareness therapy and the body awareness scale. Treatment and evaluation in psychiatric physiotherapy
Siirala J., Palomäki K. 2016. Kehon viisaat viestit. 2. painos. Viro 2017.
Fysioterapeutin käsikirja (Kauranen,K. 2019)
Luomajoki, H. 2020 (Toim.) Ammattilaisen kipukirja.
Talvitie U. ym. (2006 tai uudempi) Fysioterapia

Linkkejä:
http://www.psyfy.net/
http://ic-ppmh.org/
http://www.ibk.nu/

Teaching methods

Teoriatietoon perehtyminen, tapausesimerkkien ratkaiseminen, aktiiviset keskustelut sekä harjoitukset/simulaatiot ryhmän ja opettajan kanssa, kirjallinen raporttitehtävä ryhmätyönä.

Pedagogic approaches and sustainable development

Problem Based Learning
Läsnäolo pakollinen

Student workload

Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus
3 x 27 t = 81 tuntia sisältäen
Ennakkotehtävä ja kontaktioppimisiin valmistautuminen 6h
Teoriatiedon hakeminen 8
Teoriatietoon perehtyminen 8
Kirjallinen tehtävä ryhmän kanssa 23h (sis. tiedonhakua, keskustelua, powerPointin ja harjoitteiden laatimisen ja esittämisen, sekä raportin kirjoittamisen)
Kontaktioppiminen 32h
Itsereflektio 2h
Vertaispalautteen antaminen 2h

Evaluation methods and criteria

ARVOSANAN MUODOSTUMINEN
Asiakkaan psyko-fyysis-sosiaalista kokonaisuutta tukevan fysioterapeutin ammatillisen kyvykkyyden kehittyminen:
1) Tapausesimerkkien perusteella koostetun, lähteistetyn raportin kirjoittaminen ryhmätyönä:1-5.
Arvioinnin pohjalla: Sovellettu Solo –taksonomia. Lähteet: http://www.johnbiggs.com.au/academic/solo-taxonomy/
2) Opiskelijan oppimistyöskentely tunneilla: oman ja muiden oppimisen aktiivinen tukeminen.
3) Itse- ja vertaisarvioinnin tuottaminen kirjallisesti, pyydetyllä tavalla, hyv/täydennettävä,
Se ja tuntiaktiivisuus voivat vaikuttaa arvosanaan +- 0,6p.
4) Kirjallisen opintojaksopalautteen tuottaminen.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

1 = Esirakenteinen (prestructural). Tehtävää ei ole suoritettu asianmukaisesti tai se on suoritettu niukasti juuri ja juuri ohjeiden mukaan, jolloin käsittely on suppeaa. Vastaus voi olla esimerkiksi sisäisesti ristiriitainen, eikä opiskelija ole lainkaan ymmärtänyt asiaa, vaan toistaa kopioiden ja vain harvojen lähteiden tekstiä.

2 = Yksirakenteinen ( unistructrural). Opiskelija on käsitellyt vastauksessaan vain yhtä tai vain hyvin harvoja asian kannalta relevantteja asioita. Tehtävä saattaa sisältää paljonkin asian kannalta epäoleellista tietoa. Ymmärtäminen on nimellistä, pinnallista, lähdemateriaalia sellaisenaan toistavaa.

Assessment criteria, good (3-4)

3 = Monirakenteinen (multistructural). Opiskelija käsittelee asiaa monista eri näkökulmista tai tuo esiin useita relevantteja aspekteja, mutta käsittelee niitä erillään toisistaan, ei synteesiä. Ymmärtäminen on irrallisen muistitiedon varassa, sirpaleisuutta. Tehtävästä ei käy ilmi miten esitetyt asiat liittyvät tai vaikuttavat toisiinsa.
4 = Relationaalinen (relational). Asiaa käsitellään monista eri näkökulmista jotka kytketään toisiinsa koherentiksi kokonaisuudeksi. Opiskelija on ymmärtänyt asioiden väliset suhteet.

Assessment criteria, excellent (5)

5 = Laaja abstrakti (extended abstract). Edellisten lisäksi opiskelija laajentaa käsittelyä annetun informaation ulkopuolelle esimerkiksi tekemällä yleistyksiä, pohtimalla asiaa omakohtaisesti tai tuomalla esiin erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja soveltaen tai laajentaen annettua informaatiota tai lähdemateriaalissa esitettyjä näkökulmia. Tällöin voidaan puhua jonkintasoisesta oppimisen siirtovaikutuksesta (transfer), jossa opittua tietoa sovelletaan uuteen yhteyteen.

Qualifications

The student is able to explain the entity of human in the point of physiotherapy view.

Further information

Kaikilla opintojakson tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä, myös teoriatunneilla. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisimman pian ja mielellään etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit, sekä ehdottaa korvaavaa suoritusta ensisijaisesti itse ja mahdollisista korvaavuuksista sovitaan opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson tunneista.

Go back to top of page