Skip to main content

Instructing and Exercising Human Movement and Functioning (4 cr)

Code: TH00CL34-3002

General information


Enrollment
02.07.2024 - 08.09.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2024 - 24.11.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Local portion
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 50
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Kati Naamanka
Satu Takala
Course
TH00CL34

Realization has 31 reservations. Total duration of reservations is 89 h 0 min.

Time Topic Location
Mon 02.09.2024 time 08:00 - 11:00
(3 h 0 min)
Johdanto kurssiin, Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3002
Teams
Wed 11.09.2024 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3002
ICT_B2040 Terapiatila 2
ICT_B2038 Terapiatila 1
Wed 11.09.2024 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3002
ICT_B2040 Terapiatila 2
ICT_B2038 Terapiatila 1
Wed 18.09.2024 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3002
ICT_B2040 Terapiatila 2
ICT_B2038 Terapiatila 1
Wed 18.09.2024 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3002
ICT_B2040 Terapiatila 2
ICT_B2038 Terapiatila 1
Mon 23.09.2024 time 15:00 - 17:00
(2 h 0 min)
Lasten o&h teoria A&B, OSA 1/2 Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3002
ICT_C2033_2034 Teoriatila muunto
Tue 24.09.2024 time 15:00 - 18:00
(3 h 0 min)
Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3002
ICT_B2038 Terapiatila 1
Tue 24.09.2024 time 15:00 - 18:00
(3 h 0 min)
Lasten o&h käytäntö A, Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3002
EDU_1090 Ringsberg esitystila byod
Wed 25.09.2024 time 09:30 - 11:30
(2 h 0 min)
Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3002
ICT_B2040 Terapiatila 2
ICT_B2038 Terapiatila 1
Wed 25.09.2024 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3002
ICT_B2040 Terapiatila 2
ICT_B2038 Terapiatila 1
Mon 30.09.2024 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Lasten o&h käytäntö B, Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3002
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
Tue 01.10.2024 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
Lasten o&h teoria A&B, Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3002

Wed 02.10.2024 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3002
ICT_B2040 Terapiatila 2
ICT_B2038 Terapiatila 1
Wed 02.10.2024 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3002
ICT_B2040 Terapiatila 2
ICT_B2038 Terapiatila 1
Wed 09.10.2024 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3002
ICT_B2040 Terapiatila 2
ICT_B2038 Terapiatila 1
Wed 09.10.2024 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3002
ICT_B2040 Terapiatila 2
ICT_B2038 Terapiatila 1
Mon 21.10.2024 time 12:00 - 15:00
(3 h 0 min)
PNF teoria A&B, Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3002
ICT_B2026 Teoriatila muunto
Wed 23.10.2024 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
PNF käytäntö Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3002
ICT_B2040 Terapiatila 2
ICT_B2038 Terapiatila 1
Wed 23.10.2024 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3002
ICT_B2040 Terapiatila 2
ICT_B2038 Terapiatila 1
Wed 23.10.2024 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3002
ICT_B2040 Terapiatila 2
ICT_B2038 Terapiatila 1
Fri 25.10.2024 time 08:00 - 11:00
(3 h 0 min)
PNF käytäntö Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3002
ICT_B2040 Terapiatila 2
ICT_B2038 Terapiatila 1
Wed 30.10.2024 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3002
ICT_B2040 Terapiatila 2
ICT_B2038 Terapiatila 1
Wed 30.10.2024 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3002
ICT_B2040 Terapiatila 2
ICT_B2038 Terapiatila 1
Thu 31.10.2024 time 12:00 - 15:00
(3 h 0 min)
Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3002
ICT_B2040 Terapiatila 2
ICT_B2038 Terapiatila 1
Fri 01.11.2024 time 12:00 - 15:00
(3 h 0 min)
PNF käytäntö yläraaja A, Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3002
ICT_B2038 Terapiatila 1
ICT_B2040 Terapiatila 2
Mon 04.11.2024 time 14:00 - 17:00
(3 h 0 min)
Lasten o&h käytäntö A, Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3002
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
Thu 07.11.2024 time 12:00 - 15:00
(3 h 0 min)
Lasten o&h käytäntö B, Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3002
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
Mon 11.11.2024 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3002
ICT_B2040 Terapiatila 2
ICT_B2038 Terapiatila 1
Wed 13.11.2024 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3002
ICT_B2040 Terapiatila 2
ICT_B2038 Terapiatila 1
Tue 19.11.2024 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
Tentti / Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3002
ICT_B2038 Terapiatila 1
Wed 20.11.2024 time 09:00 - 17:00
(8 h 0 min)
Tentti / Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3002
ICT_B2038 Terapiatila 1
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Vko 36: Teams Orientaatio opintojakson työskentelyyn, tutustutaan:
sisällöt, oppimismenetelmät, tehtävät, käytännön / teoreettinen koe. Opiskelijat jaetaan pienryhmiin joissa case-työskentely tapahtuu.
Teoreettinen alustus aiheeseen.

Ennakkotehtävä (kts. ITSLearning -alustalla).

Vko 37 / KN Casetehtävien työstäminen ohjatusti.
Jatkossa: tehtävän esitysaika noin 30 min. Keskustelu esityksen edetessä, teoreettinen koko ryhmän pohdinta 30min. Käytännössä fasilitaatioratkaisuiden ohjausharjoittelu pareittain 30 min.

vko 38 / KN: 2x45min Ryhmä 1 VUOTEELTA SELINMAKUULTA ISTUMAAN NOUSU
Siirtyminen vuoteella makuuasennossa, selinmakuulta kyljelle kääntyminen vuoteella, Istumaannousu vuoteella. Tehtävän sisältöjen käsittelyä, sovellukset.

Vko 38 /ST 4 x 45min Lasten ohjaamisen ja havainnoinnin erityispiirteitä -luento ja harjoittelua

vko 39 / KN: 2x45` Ryhmä 2 ISTUMASTA SEISOMAAN NOUSU JA ISTUUTUMINEN
Tehtävän sisältöjen käsittelyä, sovellukset.

Vko 39 /ST
3 x 45min Käytännön osio 1/2 A-ryhmä
3 x 45min Käytännön osio 1/2 B-ryhmä

vko 40 / KN: 2x45` Ryhmä 3 LATTIALTA SELINMAKUULTA KONTTAUSASENTOON NOUSU. Tehtävän sisältöjen käsittelyä, sovellukset.

Vko 40 /ST
3 x 45min Käytännön osio 2/2 A-ryhmä
3 x 45min Käytännön osio 2/2 B-ryhmä

vko 41 / KN: 2 x 45` Ryhmä 4 LATTIALTA SIVUISTUNNASTA NOUSU TOISPOLVISEISONNAN KAUTTA YLÖS SEISOMAAN. Tehtävän sisältöjen käsittelyä, sovellukset.

Vko 43 x /ST 3 x 45' PNF teoria ja harjoittelua

vko 43 / KN: 2 x 45` Ryhmä 5 PORRASKÄVELY
Tehtävän sisältöjen käsittely, sovellukset.

vko XX /KN + AM 4x45` Simulaatiot SimuCenterissä. Yhteistoteutus opintojakson TULE Alaraaja kanssa.

vko 44 / KN: 2 x 45` Ryhmä 6 LATTIATASOON LASKEUTUMINEN JA YLÖSNOUSU
Tehtävän sisältöjen käsittely, sovellukset.

Vko 44 x /ST
3 x 45' PNF harjoittelua A-ryhmä
3 x 45' PNF harjoittelua B-ryhmä

vko 45 / KN: 4 x 45` Tuntisisältöjen harjoittelua ohjatusti koululla

Vko 45 x /ST
3 x 45' PNF harjoittelua A-ryhmä
3 x 45' PNF harjoittelua B-ryhmä

vko 46: Itsenäinen opiskelu: Kertausta. Ei lähitunteja lukujärjestyksessä. Toiminnan ja perusliikkumisen yhteys, ohjausharjoittelua. Valmistautuminen kokeeseen.

Vko 47 Teoria- ja käytännön koe: Teoria: teoreettinen perustelu käytännön kokeen asiakastapaukselle. Käytännön koe: asiakastapauksen ratkaisu ja simulaatio.

Objective

The student is able to
• exercise client’s functioning and it’s components in directions of client oriented goals by utilizing and applying different instructions methods and exercises,
• carry out the therapeutic exercise safely taking into account the client’s environment,
• evaluate the implementing of therapeutic exercise and if necessary change instruction and implementing plan,
• take into account the ethical guidelines of physiotherapy

Content

Movement control as a basis for facilitation, facilitation of basic movements, visual, verbal, cognitive and manual instruction in practice, giving feedback in practice, taking into account the capacity of clients at different ages in instruction and exercise.

Materials

Ensimmäisen vuoden oppimateriaalin sovellus käytäntöön
Tällä opintojaksolla ohjattu materiaali (Kts. Itslearning)
Opiskelijoiden löytämä perusteltu ja pätevä materiaali; Simulaatiotuntien edetessä syntyvät, sisältöjä koskevat opiskelijan omat muistiinpanot.

• Edeltävien opintojen sisällöt ja meteriaalit, joita sovelletaan:
Ihmisen oppimisen tukeminen -opintojakson materiaali ohjaamisen perusteista.
Biomekaniikan opintojaksojen ydinsisällöt
Liikkeen ja liikkumisen taustakäsitteet
Tasapaino käsitteenä

Exam schedules

Koe on merkitty lukujärjestykseen (vko 47).
Uusintakokeet sovitaan opettajien kanssa kaikille uusijoille samaan päivään

Pedagogic approaches and sustainable development

Asiakastapaustehtävät
Opiskelijoiden suorittamat demonstraatiot ja ohjattu simulaatioharjoittelu

Student workload

4op x 27h = 108h
Itsenäinen opiskelu
Vko 36 lähitunteihin mennessä ennakkotehtävä:
Tarkista että osaat aiempien opintojaksojen (esim. liikkumis- ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi) ydinsisällöt liikkeeseen ja liikkumiseen liittyen. Esim. liikkeen ja toimimisen havainnoinnin "polun", liikkeen ja liikkumisen taustakäsitteet, tärkeänä esim. tasapaino ilmiönä (Oppimateriaalit ja Itsin materiaalit, aiemmat oppimistehtävät). Ymmärrä mistä kehon rakenteellisista ja toiminnallisista tekijöistä (ICF) tasapainoinen liike ja toiminta rakentuu.

ITSENÄINEN OPPIMISTYÖSKENTELY opintojakson kuluessa viikolta 36 eteenpäin:
Itsissä tästä varsinainen tehtäväohje / Katin tunnit
Kukin pienryhmä syventyy yhteen asiakastapausesimerkkiin eli perusliikkumisen pulmaan. Teemat "pulmiin" antaa opettaja, "asiakkaan" jokainen ryhmä hankkii itse. Asiakastyöstä valmistellaan esitys ITSissä olevan ohjeen mukaisesti.
Kukin pienryhmä:
- videoi yhden ”asiakkaan” liikettä, liikkumista ja toimintaa, aiheena kunkin ryhmän oma teema.
- analysoi havainnoinnin avulla asiakkaalle haasteellisen toimimisen / suorituksen / liikkeen merkittävimmät kriittiset ja itsenäistä selviytymistä uhkaavat kohdat. Havainnoitavia asioita:
--> kehon liikkeiden tuottamisessa oleellisten rakenne- ja kehon toiminta-tason (ICF) edellytykset, joita suoritukseen tarvitaan.
--> oleellisten lihastyömuotojen tapahtuminen.
--> biomekaniikan mahdollistuminen: estääkö jokin edellytyksen puute/vajavuus/rajoite optimaalista biomekaniikkaa? Kompensaatiot? Asiakkaan voimavarat?
- laatii kirjallisesti asiakkaan fysioterapian tavoitteet ICF- toimintakykyluokituksen ja SMART-jäsennyksen mukaisesti.
- laatii ja kirjaa kaksi perusteltua fysioterapeuttista harjoitetta. Perustelee terapeuttisen harjoitteen valinnan sekä terapiaympäristön viitekehykseen: yksilö, tehtävä, ympäristö (Shumway-cook & Woollacott).
- ratkaisee ja kirjoittaa, miten ohjaus tulisi toteuttaa kaikkien ohjaustapojen osalta (manuaalinen/kinesteettinen, visuaalinen, verbaalinen, kognitiivinen). Ryhmä kiinnittää erityisesti huomiota manuaalisen ohjaamisen valintaan ja hallintaan. Teoreettista tukea tehtävän suorittamiseen antavat kaikki edeltävät ammattiopinnot. Lisäksi Itsissä oleva tämän opintojakson oppimateriaali, diat.
Tehtävä palautetaan Itslearningiin kunkin pienryhmän omaan palautuslaatikkoon.

Kaikki opiskelijat valmistautuvat seuraavalle lähitunnille perehtymällä kunkin ryhmän tekemään suunnitelmaan etukäteen, valmistautuminen yhteiseen reflektioon.

Evaluation methods and criteria

Läsnäolo 100%. Mahdolliset poissaolot korvataan videoimalla poissaolotunnilla käsitellyt asiat, ja näin osoitetaan sisällön hallinta. Poissaolojen korvaaminen hyväksytysti on edellytys kokeeseen osallistumiselle.
Opiskelijan työskentelyä lähitunnilla arvioidaan aktiivisuuden osalta: työskentelyyn osallistuminen fyysisesti ja kognitiivisesti läsnä ollen, kommunikointi ”asiakkaan” kanssa, tiedon ja reflektion tuottaminen, tehtävien tekemiseen osallistuminen pari- tai ryhmätyöskentelyssä.
Kokeen arviointikriteerit esitetty alla.
Kokeen arvosana 0-5.
Opintojakson arvosana perustuu käytännön kokeen arvosanaan. Kokeen lisäksi tulee olla hyväksytysti suoritettuna pienryhmätehtävä(t).

Failed (0)

ASIAKASKONTAKTI, KOHTAAMINEN, LÄSNÄOLO.
VISUAALINEN, VERBAALIS/KOGNITIIVINEN JA MANUAALINEN OHJAAMINEN:
0 ei juuri mitään fysioterapeuttista ohjaksellista mukana.
Erityisesti manuaalinen liikkeen ohjaaminen:
0 ei fasilitoiva, ehkä vaikeuttaa suoriutumista, tekee puolesta / ei ohjaa, ohjaus epäselvää
LIIKKEEN BIOMEKANIIKAN JA ANATOMIS-FYSIOLOGISTEN PERUSTEIDEN YMMÄRTÄMINEN,
0 Ei ohjannut asiakkaan kannalta mielekkäitä asioita liikkeessa / toiminnassa (biomekaniikan ja anatomis-fysiologisten asioiden ymmärräys puuttui)

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

ASIAKASKONTAKTI, KOHTAAMINEN, LÄSNÄOLO.
VISUAALINEN, VERBAALIS/KOGNITIIVINEN JA MANUAALINEN OHJAAMINEN:
1 heikko kuten edellä, puolet asioista esillä. Asiakkaan aktivointi hyvin vähäistä
2 puolet odotetuista ohjauselementeistä esillä, mutta liian voimakas / heikko / epäselvä ohjaus.
Erityisesti manuaalinen liikkeen ohjaaminen:
1 heikko kuten edellä, puolet elementeistä esillä hajanaisesti
2 ohjaa, mutta liian kepeä/voimakas/epäselvä ohjaus, peruselementit vajaat, aavistus asiakaslähtöisyyttä
LIIKKEEN BIOMEKANIIKAN JA ANATOMIS-FYSIOLOGISTEN PERUSTEIDEN YMMÄRTÄMINEN, opiskelija ”tietää mitä on ohjaamassa ja miksi”:
1 Oleelliset liikkeen kohdat/asiat ohjauksessa, mutta vain puolet oikein, hapuilua, epämääräisyyttä, asiakkaan selvästi vaikea suorittaa.
2 Oleelliset liikkeen kohdat/asiat ohjauksessa mutta puolet oikein. Asiakkaan suoritus onnistuu kömpelösti. Ohjaaja ei huomaa tai kykene korjaamaan puutteita.

Assessment criteria, good (3-4)

ASIAKASKONTAKTI, KOHTAAMINEN, LÄSNÄOLO.
VISUAALINEN, VERBAALIS/KOGNITIIVINEN JA MANUAALINEN OHJAAMINEN:
3 0hjaava siten että asiakas onnistuu, mekaanista, asiakkaan aktivointi melko vähäistä
4 sujuva, ohjaava, selkeä, ydinasiat esillä, jotain asiakaslähtöistä variaatiota
Erityisesti manuaalinen liikkeen ohjaaminen:
3 0hjaava siten että asiakkaan suoritus onnistuu, hakee ja löytää ohjauksen, kaikki ohjamisen elementit esillä, asiakaslähtöisyyden huom. vajaata
4 ohjaava, erityisen selkeä, asiakkaan helppo suorittaa
LIIKKEEN BIOMEKANIIKAN JA ANATOMIS-FYSIOLOGISTEN PERUSTEIDEN YMMÄRTÄMINEN
3 Oleelliset liikkeen biomekaan./anatomiset kohdat/asiat ovat ohjauksessa, ohjausvalinnat ovat biomekaanisesti ja anatomis-fysiologisesti perusteltavissa asiakaslähtöisesti.
4 Ohjausvalinnat ovat biomekaanisesti ja anatomis-fysiologisesti perusteltavissa ja asiakaslähtöisesti luontevasti liikkeen kuluessa säädeltyjä, opiskelija etsii mukauttamista

Assessment criteria, excellent (5)

ASIAKASKONTAKTI, KOHTAAMINEN, LÄSNÄOLO.
VISUAALINEN, VERBAALIS/KOGNITIIVINEN JA MANUAALINEN OHJAAMINEN:
5 Taidokas ohjaava,selkeä, ydinasiat esillä, asiakaslähtöistä variaatiota jossa luovuutta tilannekohtaisesti, välineiden järkevä hyödyntäminen koetehtävän rajoissa
Erityisesti manuaalinen liikkeen ohjaaminen:
5 ohjaava, taidokas, vaihteleva tilanne ja tehtävän osa-aluekohtaisesti. Asiakaslähtöistä.
LIIKKEEN BIOMEKANIIKAN JA ANATOMIS-FYSIOLOGISTEN PERUSTEIDEN YMMÄRTÄMINEN:
5 Ohjausvalinnat ovat biomekaanisesti ja anatomis-fysiologisesti perusteltavissa asiakaslähtöisesti. Sujuvaa vaihtelevuutta, opiskelija hallitsee tai kokeilee eri variaatioita tarvittaessa.

Qualifications

Courses
Musculoskeletal Anatomy
Physiology and Biomechanics in Physiotherapy
Motor Learning and Motor Development at Different Ages
Observing and Analyzing Human Movement and Functioning

Further information

Opiskelija pukeutuu tunnille käytännön oppituntien pukeutumisohjeen mukaisesti.

Poissaolot: Lähtökohtaisesti lähiopetustunneilla tulee olla läsnä. Opiskelija esittää kirjallisesti ja videolla demonstroiden poissaolotuntien oppisisällön. Eli: tapausesimerkkien yhteydessä esitetyt teoreettiset ydinasiat ja niiden käytännön demonstraatiot.

Go back to top of page