Siirry suoraan sisältöön

Asiakkaan rinta- ja lannerangan alueen toimintakyvyn tutkiminen ja fysioterapian perusteet (3 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CL27-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.05.2024 - 02.09.2024

Ajoitus

07.10.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 52

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Iida Laine
  • Pirjo Pennanen

Ryhmät

  • PFYSIS23
    Fysioterapeutti (AMK), S23
  • PFYSIS23B
    PFYSIS23B
  • PFYSIS23A
    PFYSIS23A

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää rinta- ja lannerangan alueen toimintoihin liittyvien rajoitteiden, oireiden sekä lääketieteellisten toimenpiteiden vaikutuksen eri-ikäisten asiakkaiden toimintakykyyn,
• tutkia ja arvioida luotettavasti ja toistettavasti näyttöön perustuvin fysioterapian menetelmin asiakkaan toimintakykyä ICF:n tasoilla (osallistuminen, suoritus, rakenne) mm. asiakkaan tuntemuksia, toiminnallista haittaa, toiminnallista liikkuvuutta ja voimaa, sensoriikkaa, neuraalikudoksen liukuvuutta, käyttäen fysioterapian eri tutkimismenetelmiä,
• tehdä tutkimisen tuloksista oikeansuuntaisia johtopäätöksiä selittääkseen asiakkaan toimintakykyä ja rakenteen, suorituksen ja osallistumisen tason ongelmia,
• selittää ja toteuttaa terapeuttisen harjoittelun, manuaalisen terapian ja ohjauksen periaatteita, joilla voidaan ennaltaehkäistä, ylläpitää ja /tai edistää asiakkaan suoritusta ja osallistumista.

Sisältö

Tuki- ja liikuntaelimistön eri rakenteiden keskeiset oireet, erityisesti rinta- ja lannerangan alueen spesifi ja toiminnallinen tutkiminen ja harjoittamisen perusteet, fysioterapiaprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi näyttöön perustuen sekä ottaen huomioon erilaiset lääketieteelliset toimenpiteet.

Harjoittelun periaatteiden soveltaminen kuntoutuksessa ja ennaltaehkäisevän näkökulman huomioiminen, toiminnallinen harjoittelu, erilaisten harjoitusympäristöjen ja -välineiden hyödyntäminen, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa.

Oppimateriaalit

Luentomateriaali.
Itslearningissa ilmoitettu materiaali on verkossa saatavilla olevaa materiaalia.
Toiminnallisen anatomian materiaalit (kertaa!)
Käypä hoito -suositukset
Hoito-ohjeet.fi (Fysioterapia, Ortopedia)
Duodecim Oppiportti / Fysiatria (vain amk:n verkossa)

KIRJALLISUUTTA:

Nivelliikkuvuuksien ja liikkuvuuden mittaaminen (kertaa koko rangan osalta):

Clarkson, H. 2013 (tai uudempi). Musculoskeletal Assessment – Joint Motion and Muscle Testing. 3. painos. Lippincott Williams & Wilkins. (Saatavilla verkossa.)
VVSHP (2016). Toimintakyvyn mittari. To-Mi-kansio. saatavilla verkossa: https://hoito-ohjeet.fi/OhjepankkiVSSHP/Toimintakyvyn%20mittarit.pdf

Liike- ja liikekontrollihäiriöt:

Luomajoki, H., Pfeiffer, F., Steiner, C., & Saarikko, L. (2022). Liikkeen ja liikekontrollin häiriöt (2. uudistettu painos.). VK-Kustannus Oy.
o Kpl 1 Liike- ja liikekontrollin häiriöiden teoriaa ja taustaa
o Kpl 2 Lannerangan liike- sekä liikekontrollin häiriöt
o Kappaleesta 2 etenkin osio: Lannerangan liikekontrollin testipatteristo s. 86–94
Kauranen, K., Müller, E., Saastamoinen, N., & Sinivuori, E. (2021). Fysioterapeutin käsikirja (4., uudistettu painos.). Sanoma Pro Oy.
o Kappale 2.3 Selkäkivun tutkiminen ja fysioterapia (liikekontrollin testit: s.116 alkaen)

Terapeuttinen harjoittelu:

Kisner, J, Borstad J. & Colby, L-A. (2023) Therapeutic exercise, Foundations and Techniques. 8th ed. FA Davis Company. (Koko teos soveltuu sellaisenaan materiaaliksi, alla muutamia tärkeimpiä kappaleita)
o Chapter 4: Stretching for Improved Mobility (kertausta)
o Chapter 6: Resistance Exercise for Impaired Muscle Performance (kertausta)
o Chapter 14: The Spine: Structure, Function, and Posture
o Chapter 15: The Spine: Management Guidelines
o Chapter 16: The Spine: Exercise and Manipulation Interventions

Tarnanen, S., & Holopainen, R. (2022). Harjoittelu ja tule-terveys (1. painos.). VK-Kustannus. (Koko teos soveltuu sellaisenaan materiaaliksi, alla muutamia tärkeimpiä kappaleita)
o Kpl 1 Harjoittelun taustaa ja keskeisiä käsitteitä – Johdattelu kirjan aiheisiin
o Kpl 2 Näyttöön perustuva TULE-kuntoutus
o Kpl 4 Suoritus- ja toimintakykyä parantavan harjoittelun perusteet (kertausta)
o Kpl 6 Harjoittelun suunnittelusta toteutukseen

Kauranen, K., Müller, E., Saastamoinen, N., & Sinivuori, E. (2021). Fysioterapeutin käsikirja (4., uudistettu painos.). Sanoma Pro Oy.
o Kappale 2.3 Selkäkivun tutkiminen ja fysioterapia (Tässä osiossa on myös liikkuvuuden ja neuraalikudoksen testejä!)
o Kappale 3.12 Fysioterapia selkäydinvaurion yhteydessä
o Kappale 6.2: Kasvuikäisen selkäsairaudet
o Kappale 10 Terapeuttinen harjoittelu

Sensoriikka:

Lundy-Ekman, L. (2018). Neuroscience; fundamentals for rehabilitation. 5th edition. Elsevier. (Lempparin kirjasto)
- Kappale 7 Somatosensation: Clinical application; Function of Sensation ja Tests of Somatosensation (sensoriikan tutkiminen)
- Kappale 6 Somatosensory system

Neuraalikudos:

Kisner, J, Borstad J. & Colby, L-A. (2023) Therapeutic exercise, Foundations and Techniques. 8th ed. FA Davis Company.
-Chapter 13: Peripheral Nerve disorders and managment. (Neurodynaamiset testit s. 412-417)

Opettajan diamateriaali, joka perustuu:
Shacklock 2005. Clinical neurodynamics. A new system of musculoskeletal treatment. (Lempparin kirjasto)
Butler DS. 1991/2000. Mobilisation of the nervous system. Edinburgh: Churchill Livingstone (Lempparin kirjasto)
Adler S.S. ym 2008. PNF in Practice. (Lempparin kirjasto)
Kauranen, K., Müller, E., Saastamoinen, N., & Sinivuori, E. (2021). Fysioterapeutin käsikirja (4., uudistettu painos.). Sanoma Pro Oy.
o Kappale 2.3 Selkäkivun tutkiminen ja fysioterapia (neuraalikudoksen testit: alkaen s.109)

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu, lähi- ja verkko-opiskelu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Varsinainen tentti, X, paikka: X
1. Uusintatentti: X, paikka: X (Korotukset ja hylätyt arvosanat)
2. Uusintatentti järjestetään tarvittaessa (Vain hylätyt arvosanat)

Opiskelijalla on oikeus uusia toteutuksen hylätty tenttisuoritus kaksi kertaa.

Poissaolo tentistä = hylätty.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus: Keskusteleva luento, pari- ja pienryhmätyöskentely
Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä.
Simulaatio-opetus: oikeiden asiakastilanteiden simuloiminen.
Verkko-opetus: ITS-materiaali ja opiskeltavaan sisältöön orientoivia tehtäviä.
Vertaisoppiminen: Ryhmätehtäviä lähiopetustunneilla ja itsenäisenä opiskeluna.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op = 81 h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Sisällöt tarkemmin kuvattuna materiaaleineen itslearningissa:

VKO 41
A&B yhdessä (2h +2h): Orientoituminen opintojaksoon: Selän alueen ongelmat, tutkiminen & fysioterapia. Valmistautuminen käytännön tunteihin.

Ennakkovalmistautuminen: tutustu ITSissä materiaaleihin tutkimisen aloittamisen sekä liikekontrollin osalta:

VKO 41:
A&B erikseen (2h): Käytännön tutkimisen aloitus: haastattelusta käytäntöön, havainnointi, toiminnallinen tutkiminen, kliininen päättely, rintarangan tutkiminen

VKO 43:
A&B erikseen (4h) Käytännön tunti: Rinta- ja lannerangan spesifi tutkiminen: Liikekontrolli (teoria & käytäntö)

VKO 44:
A&B erikseen (3h) Käytännön tunti: Simulaatio Medisiina D:n simucenterissä

Ennakkovalmistautuminen: tutustu ITSissä materiaaleihin sensoriikan osalta:

VKO 45:
A&B yhdessä (2h) Sensoriikka; teoriaa, tutkimiseen valmistautuminen

A&B erikseen (4h) Sensoriikka: tutkiminen ja merkitys kliinisessä päättelyssä ja terapiassa, käytännön tunti. Lisäksi puhutaan kliinisestä päättelystä ja neuraalikudoksen kuntouttamisesta.

Ennakkovalmistautuminen: tutustu ITSin neuraalikudoksen materiaaleihin:

VKO 46:
A&B yhdessä (2h) Neuraalikudoksen tutkiminen ja mobilisointi fysioterapiassa teoriassa. Neuraalikudoksen testaamiseen fysioterapeuttisen tutkimisen keinona. Selkäydin- ja hermovauriot. Valmistautuminen käytännön tunteihin.

A&B erikseen (4h) Neuraalikudoksen tutkiminen, käytännön harjoittelu käytännössä. Lisäksi puhutaan kliinisestä päättelystä ja neuraalikudoksen kuntouttamisesta.

VKO 47:
A&B erikseen (4h): Terapeuttinen harjoittelu teoria & käytäntö

A&B erikseen (3h) Teoria: Yhteenvetoa ja kliinistä päättelyä sekä ennaltaehkäisyn näkökulma, Konservatiivinen vs. operatiivinen näkökulma, Lapset / ikääntyneet: rasitusmurtumat, kaatumiset. Käytännön tunti: Rinta- ja lannerangan ja SI-nivelen spesifi tutkiminen ja kertaus.

Ennakkovalmistautuminen annettujen case-esimerkkeihin tutustuminen (löytyvät tehtävänantoineen itsistä):

VKO 48
A&B erikseen (4h) Ryhmätöiden seminaari (läsnäolo pakollista)

VKO 49:
Varsinainen tentti

VKO 51:
A&B yhdessä (1h): Opintojakson palaute- ja yhteenvetotunti

Viestintäkanava ja lisätietoja

Tunneilla ammatillinen pukeutuminen.

Huomioi edeltävyysehdot:
Opiskelija osaa kuvata tuki- ja liikuntaelimistön sekä hermoston rakenteen ja toiminnan. Hän osaa selittää fysioterapeuttisen tutkimisen periaatteet (haastattelu, havainnointi, mittaaminen, palpaatio) ja käyttää fysioterapeuttisen ohjaamisen keinoja tukemaan ihmisen motorista oppimista. Lisäksi opiskelija osaa tutkia asiakkaan terveyskuntoa ja tietää sensoriikan arvioinnin ja terapeuttisen harjoittelun periaatteet.

Lähiopetustunneilla (käytännön tunneilla) tulee olla läsnä:
Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.

Käytännön tuntien poissaoloista tehdään aina osaamisen näyttö, ohjeet Itslearningissa.

Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä etäyhteyttä lähitunneille.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi: hyl-5

Arvosanan eli suoritusmerkinnän saa, kun kaikki opintojakson tehtävät ovat on hyväksytysti suoritettuna Itslearningissa annettuun määräaikaan mennessä.

Kaikki opintojakson tehtävät tulee palauttaa Itslearningalustalle. Oppimistehtävät tulee palauttaa ensisijaisesti ensimmäisenä niihin osoitettuna palautuspäivänä ja palauttamatta jättäminen vastaa hylättyä/täydennettävää suoritusta. Hylätyt/täydennettävät suoritukset palautetaan opettajan määrittämän aikataulun mukaisesti.

Arvosana muodostuu seuraavista suoritteista:
1. Ennakkotehtävät ennen opintojakson alkua (hyv - hyl / täydennettävä)
a. Teema Lantionpohja ja erkauma (luento 2 h / verkossa – Linkki itslearningissa)
b. Alaselkäpotilaan anamneesi (oppiportin verkkokurssi)
c. Alaselkäpotilaan kliininen tutkiminen (oppiportin verkkokurssi)
2. Asiakascase – ryhmätehtävä: hyl-hyv (Tarkemmat arviointikriteerit on ilmoitettu tehtäväkohtaisesti Itslearningissa tehtävänannon yhteydessä). Voi vaikuttaa +/- opintojakson arvosanaan
3. Tentti: hyl-5 (Arvioinnissa käytetään tasavälistä skaalaa, alin hyväksytyn raja on 50 % maksimipisteistä.)
4. Ryhmätehtäviin liittyvä itse- ja vertaisarviointi voi vaikuttaa opintojakson arvosanaan +/-
5. Itslearningiin palautetut yksilösuorituksena ja ryhmässä tehtävät tuntitehtävät: hyväksytty / hylätty. (Tarkemmat arviointikriteerit on ilmoitettu tehtäväkohtaisesti Itslearningissa tehtävänannon yhteydessä)
6. Tehtävien myöhässä lähettäminen saattaa vaikuttaa laskevasti opintojakson arvosanaan
7. Opintojakson tunneille osallistuminen sekä niillä työskentely
8. Opettajan arviointi: annettujen tehtävien hoitaminen aikataulussa sekä muu opiskelijan toiminta opintojakson aikana +/-

Hylätty (0)

Hylätty = Tentin pisteet: <50 % maksimipistemäärästä

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelija ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
- Opiskelija ei ole perehtynyt oppimisalustalla saatavilla olevaan materiaaliin ja /tai tehtävänantoon, eikä toimi niiden mukaisesti
- Opiskelija ei perustele omaa toimintaansa hyödyntäen ammattialansa tietoperustaa (opiskeluvaiheeseen suhteutettuna)

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija ei tunnista tai pysty osoittamaan rinta- ja lannerangan alueen toimintoihin liittyvien rajoitteiden, oireiden sekä lääketieteellisten toimenpiteiden vaikutuksia eri-ikäisten asiakkaiden toimintakykyyn, ei osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- Ymmärrys ja perusteet tutkia ja arvioida luotettavasti ja toistettavasti näyttöön perustuvin fysioterapian menetelmin asiakkaan toimintakykyä ICF:n tasoilla (osallistuminen, suoritus, rakenne) mm. asiakkaan tuntemuksia, toiminnallista haittaa, toiminnallista liikkuvuutta ja voimaa, sensoriikkaa, neuraalikudoksen liukuvuutta, käyttäen fysioterapian eri tutkimismenetelmiä ei tule osoitetuksi
- Kliininen päättely on ohjattuna epäjohdonmukaista, heikkoa sekä epävarmaa
- Ei tunnista tai pysty osoittamaan terapeuttisen harjoittelun, manuaalisen terapian ja ohjauksen perusperiaatteita, joilla voidaan ennaltaehkäistä, ylläpitää ja /tai edistää asiakkaan suoritusta ja osallistumista ei tunnista tai tiedä niihin vaikuttavia tekijöitä
- Opiskelijan toiminta on epäjohdonmukaista ja sekavaa opiskeluvaiheeseen suhteutettuna
- Opiskelija ei kykene reflektoimaan oppimistaan tai toimintaansa
- Opiskelija ei ota vastaan palautetta ja/tai muuta toimintaansa palautteen pohjalta
- Opiskelija vaarantaa potilasturvallisuuden ja/tai työ- ja opiskeluympäristön turvallisuuden

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Opiskelija ei tunnista ja/tai noudata fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita, lakeja, asetuksia ja sovittuja toimintaohjeita
- Opintojakson tehtävät ovat tekemättä, tehtävänannon kaikkiin kohtiin ei ole vastattu tai ne ovat erittäin puutteellisin tiedoin palautettu.
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus ei ole kunnioittavaa, luotettavaa ja /tai rehellistä, eikä hän kanna vastuuta toiminnastaan.
- Opiskelijan toiminta on epäammatillista opiskeluvaiheeseen suhteutettuna

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1 = Tentin pisteet: =50 % maksimipistemäärästä
2 = Tentin pisteet: >60 %maksimipistemäärästä

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelija käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- Opiskelija käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- Opiskelijan näyttöön perustuva tiedonhaku on puutteellista eikä opiskelija osaa kriittisesti arvioida hakemaansa tietoa
- Opiskelija tietoperusta on sirpaleinen ja asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi
- Kirjalliset tehtävät on kirjoitettu kokonaisin lausein, hyvällä suomen kielellä.
- Kirjallisissa töissä pohdinta on pinnallista ja tiedon synteesiin ei päästä

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa annettujen ohjeiden mukaan ohjattuna
- Opiskelija tunnistaa ja tietää rinta- ja lannerangan alueen toimintoihin liittyvien rajoitteiden, oireiden sekä lääketieteellisten toimenpiteiden vaikutuksen eri-ikäisten asiakkaiden toimintakykyyn ja osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- Osaa ohjattuna tutkia ja arvioida luotettavasti ja toistettavasti näyttöön perustuvin fysioterapian menetelmin asiakkaan toimintakykyä ICF:n tasoilla (osallistuminen, suoritus, rakenne) mm. asiakkaan tuntemuksia, toiminnallista haittaa, toiminnallista liikkuvuutta ja voimaa, sensoriikkaa, neuraalikudoksen liukuvuutta, käyttäen fysioterapian eri tutkimismenetelmiä ja osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- Osaa ohjattuna tehdä tutkimisen tuloksista pääosin oikeansuuntaisia johtopäätöksiä selittääkseen asiakkaan toimintakykyä ja rakenteen, suorituksen ja osallistumisen tason ongelmia
- Tunnistaa ja tietää sekä osaa ohjattuna toteuttaa terapeuttisen harjoittelun, manuaalisen terapian ja ohjauksen perusperiaatteita, joilla voidaan ennaltaehkäistä, ylläpitää ja /tai edistää asiakkaan suoritusta ja osallistumista sekä osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- Opiskelija toimii turvallisesti työ- ja opiskeluympäristössä
- Fysioterapeuttisten menetelmien käyttö ja päätelmien tekeminen / kliininen päättely vaativat ohjausta ja varmistusta
- Opiskelija kykenee palautteen vastaanottamiseen ja pyrkii muuttamaan toimintaansa sen perusteella

VASTUU JA ITSENÄISYYS (PÄTEVYYS)
- Opiskelija toimii tavoitteellisesti ja noudattaa sovittuja aikatauluja
- Opiskelija osaa organisoida omaa toimintaansa
- Opiskelija osaa ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- Opiskelija tunnistaa ja toimii fysioterapeutin työtä ohjaavien eettisten periaatteiden, lakien, asetusten ja sovittujen toimintaohjeiden mukaisesti
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus on kunnioittavaa, luotettavaa ja rehellistä
- Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia
- Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ja osaamistaan kriittisesti, tunnistaen omia vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteita

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 = Tentin pisteet: 3>70 % maksimipistemäärästä
4 = Tentin pisteet: 4>80 % maksimipistemäärästä

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Kuten edellä
- Opiskelijan tietoperusta hahmottuu kokonaisuutena
- Opiskelija osaa etsiä näyttöön perustuvaa tietoa eri tietolähteistä sekä tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä tiedonlähteitä systemaattisesti
- Kirjalliset tehtävät on kirjoitettu selkeästi jäsenneltynä
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
- Kirjallisissa töissä on omaa pohdintaa ja synteesiin on pyritty

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Kuten edellä
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa annettujen ohjeiden mukaan itsenäisesti
- Opiskelija osaa kuvata ja selittää rinta- ja lannerangan alueen toimintoihin liittyvien rajoitteiden, oireiden sekä lääketieteellisten toimenpiteiden vaikutuksen eri-ikäisten asiakkaiden toimintakykyyn ja osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- Osaa tutkia ja arvioida luotettavasti ja toistettavasti näyttöön perustuvin fysioterapian menetelmin asiakkaan toimintakykyä ICF:n tasoilla (osallistuminen, suoritus, rakenne) mm. asiakkaan tuntemuksia, toiminnallista haittaa, toiminnallista liikkuvuutta ja voimaa, sensoriikkaa, neuraalikudoksen liukuvuutta, käyttäen fysioterapian eri tutkimismenetelmiä ja osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- Osaa tehdä tutkimisen tuloksista pääosin oikeansuuntaisia johtopäätöksiä selittääkseen asiakkaan toimintakykyä ja rakenteen, suorituksen ja osallistumisen tason ongelmia
- Osaa selittää, kuvata ja toteuttaa terapeuttisen harjoittelun, manuaalisen terapian ja ohjauksen perusperiaatteita, joilla voidaan ennaltaehkäistä, ylläpitää ja /tai edistää asiakkaan suoritusta ja osallistumista sekä osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja muuttaa toimintaansa sen perusteella

VASTUU JA ITSENÄISYYS (PÄTEVYYS)
- Kuten edellä
- Opiskelija toimii tavoitteellisesti ja noudattaa sovittuja aikatauluja
- Opiskelija osaa organisoida omaa toimintaansa
- Opiskelija osaa ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- Opiskelija huomioi dialogisuuden ja pyrkii toimimaan vuorovaikutustilanteissa tasavertaisesti
- Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ja osaamistaan kriittisesti, tunnistaen omia vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteita

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 = Tentin pisteet: >90 % maksimipistemäärästä

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Kuten edellä
- Opiskelija käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- Opiskelija osaa etsiä ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa asiantuntevasti ja itsenäisesti
- Opiskelija osaa käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
- Kirjallisissa töissä näkyy tiedon soveltaminen, synteesi ja itsenäinen pohdinta

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Kuten edellä
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa annettujen ohjeiden mukaan itsenäisesti
- Opiskelija ymmärtää ja osaa kuvata sekä selittää rinta- ja lannerangan alueen toimintoihin liittyvien rajoitteiden, oireiden sekä lääketieteellisten toimenpiteiden vaikutuksen eri-ikäisten asiakkaiden toimintakykyyn ja osaa nimetä sekä ymmärtää niihin vaikuttavia tekijöitä
- Osaa itsenäisesti, luotettavasti sekä toistettavasti tutkia ja arvioida näyttöön perustuvin fysioterapian menetelmin asiakkaan toimintakykyä ICF:n tasoilla (osallistuminen, suoritus, rakenne) mm. asiakkaan tuntemuksia, toiminnallista haittaa, toiminnallista liikkuvuutta ja voimaa, sensoriikkaa, neuraalikudoksen liukuvuutta, käyttäen fysioterapian eri tutkimismenetelmiä ja ymmärtää sekä osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- Osaa itsenäisesti tehdä tutkimisen tuloksista oikeansuuntaisia johtopäätöksiä selittääkseen asiakkaan toimintakykyä ja rakenteen, suorituksen ja osallistumisen tason ongelmia
- Ymmärtää ja osaa itsenäisesti toteuttaa terapeuttisen harjoittelun, manuaalisen terapian ja ohjauksen perusperiaatteita, joilla voidaan ennaltaehkäistä, ylläpitää ja /tai edistää asiakkaan suoritusta ja osallistumista.
- Opiskelija pystyy soveltamaan teoriatietoa käytännön tilanteissa
- Opiskelija kykenee päätelmien tekemiseen / kliiniseen päättelyyn pääosin itsenäisesti

VASTUU JA ITSENÄISYYS (PÄTEVYYS)
- Kuten edellä
- Opiskelija kantaa vastuuta opitun jakamisesta
- Opiskelija osaa organisoida omaa toimintaansa ja on itseohjautuva

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa kuvata tuki- ja liikuntaelimistön sekä hermoston rakenteen ja toiminnan. Hän osaa selittää fysioterapeuttisen tutkimisen periaatteet (haastattelu, havainnointi, mittaaminen, palpaatio) ja käyttää fysioterapeuttisen ohjaamisen keinoja tukemaan ihmisen motorista oppimista. Lisäksi opiskelija osaa tutkia asiakkaan terveyskuntoa ja tietää sensoriikan arvioinnin ja terapeuttisen harjoittelun periaatteet.