Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyvän asiakkaan fysioterapian erityspiirteet (2 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BE13-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.05.2024 - 01.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 01.12.2024

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 60

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Iida Laine

Ryhmät

  • PFYSIS23
    Fysioterapeutti (AMK), S23
  • 21.10.2024 08:00 - 12:00, Preppaustunti, Ikääntyvän asiakkaan fysioterapian erityspiirteet TH00BE13-3013

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• tunnistaa ikääntymiseen liittyviä psyykkisiä ja fyysisiä muutoksia, joilla on merkitystä asiakkaan toimintakykyyn hänen toimintaympäristössään,
• käyttää geriatrisen asiakkaan toimintakykyä arvioivia näyttöön perustuvia mittareita,
• tunnistaa apuvälinetarpeen ja esteettömyyden merkityksen arjessa selviytymisessä,
• valita ja käyttää geriatrisen asiakkaan toimintakykyä ylläpitäviä ja edistäviä näyttöön perustuvia fysioterapian menetelmiä
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet.

Sisältö

Toimintakyky vanhuudessa, vanhuksen toimintakyvyn ylläpitäminen ja edistäminen fysioterapian keinoin, vanhuksen toimintakyvyn arvioiminen, vanhenemiseen liittyvät kognitiivisten toimintojen muutokset ja niiden merkitys fysioterapian toteutuksessa, geriatrinen kuntoutus, erilaiset teknologiset ratkaisut ikääntyvän toimintakyvyn tukena.

Oppimateriaalit

Itslearningissa ilmoitettu materiaali on netistä saatavilla, tämän lisäksi opiskelijan oma tiedonhaku.

Kirjoja:
-Shumway-Cook, A., & Woollacott, M. H. (2022). Motor control: Translating research into clinical practice (6rd ed.). Lippincott Williams & Wilkins.: Chapter 14: Aging and Mobility
-Kisner C.,Colby L. A. & Borstad J. 2023. Therapeutic Exercise - Foundations and techniques. 8. Painos.: Chapter 24 (Older adult): s. 973-100
-Kauranen, K. (2022) Kuormitusfysiologia. Liikuntatieteellinen seura. 2. uud. painos: Kappale 7: Optimaalinen kuormitus elinkaaren eri vaiheissa s. 426–475

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu, verkkotehtävät, joiden avulla osoitetaan aiheen tuntemus.
Asiakastyöskentely VOITAS-ryhmässä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkotehtävät ovat avoinna 01.12.2024 asti. Verkkotehtävien ohjeistus ja palautus toteutuu Itslearning -verkkoalustalla.

Tehtäviä tarkistetaan aina kuukauden viimeisen päivän jälkeen (Syksy 2024: 30.09., 31.10., 30.11. ja 02.12. --> tämä on viimeinen tarkistuskerta myös uusintatenteille!). Arvioinnit tehdään viikon (7 päivän) sisällä ilmoitetusta päivästä.

Verkko-osuuden oppimistehtäviä voi suorittaa omassa aikataulussa 24/7 periaatteella Itslearningissa.

Opintojakson kaikki tehtävät tulee olla palautettuina 01.12.2024 klo 23.59 mennessä. (huom. palautuslaatikot sulkeutuvat tämän jälkeen).

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Verkko- ja Innovaatiopedagogiikka sekä asiakastyöskentely.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2op = 2 x 27 = 54t opiskelijan työtä. Oppimistehtävät ja opintojakson aikataulu on kuvattu tarkemmin Itslearning alustalla.

Asiakastyöskentely 1 op ja verkkotehtävät 1 op

1. RAI-järjestelmä –” Resident Assessment Instrument” (hyv / hyl)
2. Muistipuisto, muisti ja apuvälineet. Muistitoimintojen ylläpitäminen ja kognitiota tukevien apuväineiden kartoitus. Tehtävässä kaksi kysymystä, vastaukset esseemuodossa. (hyl - 5)
3. Ravitsemuksen, ikääntyneiden masennuksen ja kaatumispelon yhteys kaatumistapaturmiin ja yleisten kaatumisenvaaran riskitekijöiden tunnistaminen. Vastaus essee -muodossa. (hyl - 5)
4. Voitas- asiakastyöskentely sisältää: Voitas-asaikasryhmän alku- ja lopputestauksien tekemisen. Ikääntyneen näyttöön perustuva tasapaino- ja voimaharjoittelun sekä ikääntyneen toimintakyvyn mittaaminen ja arviointi. Sisältää oppimisen reflektion yhdistettynä essee-tehtävään annetun lähdemateriaalin pohjalta. (hyl - 5 )

Asiakastyöskentely: opiskelijat toteuttavat kolmikkoina tai pareittain alku- ja lopputestauksen voitas-ryhmissä. Testaus sisältää SPPB, yhden jalan seisonta ja puristusvoima -testit. Testit perehdytetään opiskelijoille opintojakson aikana.

Ryhmiin osallistuu yli 75-vuotiaita itsenäisesti kotona asuvia ja ilman palveluita pärjääviä ikääntyneitä. Asiakkaat liikkuvat sisätiloissa ilman apuvälineitä (ulkona voi olla käytössä rollaattori). Asiakkaat jaksavat turvallisesti ja yhtäjaksoisesti kävellä vähintään 500 m.

Yksi ryhmän kerta kestää 75 min ja ryhmän kokoontuu kaksi kertaa viikossa kahdeksan viikon ajan.
Ryhmät toteutuvat ajanjaksoilla: vko 36–43 ja vko 44–51.
Opintojakson opettaja määrittää opiskelijoille heidän voitas-ryhmänsä, jota he testaavat sekä parit/kolmikot.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu ajalla: 01.09.2024-01.12.2024

Vko 22 (31.05.24 klo 12.30-13.30, Teams) järjetetään etänä lyhyt orientaatio opintojakson aikatauluista ja sisällöistä, tämä tallennetaan ja löytyy myöhemmin opintojakson itsistä
Linkki: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_YjNhMmU3YjItZjdiMS00OTNlLWEyNjEtZjhlMjliNWE0NjRh%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22ab32bc86-12f2-4b38-b262-c5775982e241%22%2c%22Oid%22%3a%222c7f4726-50d0-4499-84ed-0c5441f2d5ae%22%7d

Opintojakson orientaatio 2,5 h on vko 35

Opintojakson sisältöteemat (osiot kuvattu tarkemmin Itslearningissa):

1. RAI-järjestelmä –” Resident Assessment Instrument” (hyv / hyl)
2. Muistipuisto, muisti ja apuvälineet. Muistitoimintojen ylläpitäminen ja kognitiota tukevien apuväineiden kartoitus. (hyl - 5)
3. Ravitsemuksen, ikääntyneiden masennuksen ja kaatumispelon yhteys kaatumistapaturmiin ja yleisten kaatumisenvaaran riskitekijöiden tunnistaminen. (hyl - 5)
4. Voitas- asiakastyöskentely (hyv/hyl): Voitas-asiakasryhmän alku- ja lopputestauksien tekemisen.
5. Ikääntyneen näyttöön perustuva tasapaino- ja voimaharjoittelun sekä ikääntyneen toimintakyvyn mittaaminen ja arviointi. Sisältää oppimisen reflektion yhdistettynä esseetehtävään annetun lähdemateriaalin pohjalta. (hyl - 5)


Testien perehdytykset ovat vko 35 4 h ja vko 43 4 h.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojakson kaikki viestintä tapahtuu Itslearning -alustalla. Olethan yhteydessä opintojakson opettajaan mikäli et pääse Itslearning -alustalle. Itslearning aukee vasta, kun ilmoittautumiset on hyväksytty.

Opiskelijat valitsee yhden VoiTas-ryhmä, jonka kanssa tehdään alku- ja loppumittaukset (ohjeet ja perehdytys tulee elokuussa 2024). Yhden ryhmän mittauksiin voi osallistua 3 opiskelijaa. Mittaukset tulee sijoittua kurssin alku- ja loppupuolelle (ei kuitenkaan tarvitse olla ensimmäinen ja viimeinen kerta). Opiskelijat ilmoittavat VoiTas-ryhmän ohjaajalle mittauskerrat ennakkoon! Mikäli joku opiskelijoista on poissa mittauspäivästä, korvaa hän tämän toisen VoiTas-ryhmän kanssa (poissaoloista ilmoitukset opintojakson opettajalle)

Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi: hyl-5

Arvosanan eli suoritusmerkinnän saa, kun kaikki opintojakson tehtävät ovat on hyväksytysti suoritettuna Itslearningissa annettuun määräaikaan mennessä.

Kaikki opintojakson tehtävät tulee palauttaa Itslearningalustalle. Oppimistehtävät tulee palauttaa ensisijaisesti ensimmäisenä niihin osoitettuna palautuspäivänä ja palauttamatta jättäminen vastaa hylättyä/täydennettävää suoritusta. Hylätyt/täydennettävät suoritukset palautetaan opettajan määrittämän aikataulun mukaisesti.

Arvosana muodostuu seuraavista suoritteista ja niiden keskiarvosta:
1. Verkkokurssin todistus: RAI-järjestelmä –” Resident Assessment Instrument” (hyv / hyl)
2. Essee: Muistipuisto, muisti ja apuvälineet. Muistitoimintojen ylläpitäminen ja kognitiota tukevien apuväineiden kartoitus. (hyl - 5)
3. Essee: Ravitsemuksen, ikääntyneiden masennuksen ja kaatumispelon yhteys kaatumistapaturmiin ja yleisten kaatumisenvaaran riskitekijöiden tunnistaminen. (hyl - 5)
4. Voitas- asiakastyöskentely (hyv/hyl): Voitas-asiakasryhmän alku- ja lopputestauksien tekemisen.
5. Essee: Ikääntyneen näyttöön perustuva tasapaino- ja voimaharjoittelun sekä ikääntyneen toimintakyvyn mittaaminen ja arviointi. Sisältää oppimisen reflektion yhdistettynä esseetehtävään annetun lähdemateriaalin pohjalta. (hyl - 5)
6. Opettajan arviointi: annettujen tehtävien hoitaminen aikataulussa sekä muu opiskelijan toiminta opintojakson aikana +/-

(Tarkemmat arviointikriteerit on ilmoitettu tehtäväkohtaisesti Itslearningissa tehtävänannon yhteydessä)

Hylätty (0)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelija ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti. Verkkotehtävät ovat tekemättä tai ne ovat erittäin puutteellisin tiedoin palautettu.
- Opiskelija ei ole perehtynyt oppimisalustalla saatavilla olevaan materiaaliin ja /tai tehtävänantoon, eikä toimi niiden mukaisesti
- Opiskelija ei perustele omaa toimintaansa hyödyntäen ammattialansa tietoperustaa (opiskeluvaiheeseen suhteutettuna)

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija ei tunnista tai pysty osoittamaan selkeästi ikääntymiseen liittyviä psyykkisiä ja fyysisiä muutoksia, joilla on merkitystä asiakkaan toimintakykyyn hänen toimintaympäristössään,
- Geriatrisen asiakkaan toimintakykyä arvioivia näyttöön perustuvia mittareiden käytön ymmärrys ja perusteet eivät tule osoitetuksi tehtävillä lainkaan
- Opiskelija ei tunnistaa tai pysty osoittamaan selkeästi apuvälinetarpeen ja esteettömyyden merkityksen arjessa selviytymisessä,
- Opiskelija ei osaa valita ja käyttää geriatrisen asiakkaan toimintakykyä ylläpitäviä ja edistäviä näyttöön perustuvia fysioterapian menetelmiä
- Opiskelija ei osaa ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet.
- Opiskelijan toiminta on epäjohdonmukaista ja sekavaa opiskeluvaiheeseen suhteutettuna
- Opiskelija ei kykene reflektoimaan oppimistaan tai toimintaansa
- Opiskelija ei ota vastaan palautetta ja/tai muuta toimintaansa palautteen pohjalta
- Opiskelija vaarantaa potilasturvallisuuden ja/tai työ- ja opiskeluympäristön turvallisuuden

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Opiskelija ei tunnista ja/tai noudata fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita, lakeja, asetuksia ja sovittuja toimintaohjeita
- Opintojakson tehtävät ovat tekemättä, tehtävänannon kaikkiin kohtiin ei ole vastattu tai ne ovat erittäin puutteellisin tiedoin palautettu.
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus ei ole kunnioittavaa, luotettavaa ja /tai rehellistä, eikä hän kanna vastuuta toiminnastaan.
- Opiskelijan toiminta on epäammatillista opiskeluvaiheeseen suhteutettuna
- Korkea plagiointiprosentti johtaa tehtävän täydentämispyyntöön. Systemaattinen plagiointi (esim. toisen opiskelijan vastausten käyttö) johtaa kurssin hylkäämiseen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelija käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- Opiskelija käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- Opiskelijan näyttöön perustuva tiedonhaku on puutteellista eikä opiskelija osaa kriittisesti arvioida hakemaansa tietoa. Lähteiden käyttö on pintapuoleista tai vähäistä.
- Opiskelija tietoperusta on sirpaleinen ja asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi
- Kirjalliset tehtävät on kirjoitettu kokonaisin lausein, hyvällä suomen kielellä.
- Kirjallisissa töissä pohdinta on pinnallista ja tiedon synteesiin ei päästä.

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa annettujen ohjeiden mukaan ohjattuna
- Opiskelija tunnistaa ikääntymiseen liittyviä psyykkisiä ja fyysisiä muutoksia, joilla on merkitystä asiakkaan toimintakykyyn hänen toimintaympäristössään sekä tietää niihin vaikuttavia tekijöitä
- Opiskelija osaa tietää geriatrisen asiakkaan toimintakyvyn arvioinnin näyttöön perustuvia mittareita, mutta niiden käyttö on heikkoa, sekavaa ja epävarmaa.
- Opiskelija tunnistaa apuvälinetarpeen ja esteettömyyden merkityksen arjessa selviytymisessä, mutta ilmiön kuvaaminen on irrallisen muistitiedon varassa, tiedon soveltaminen ei onnistu
- Opiskelija tunnistaa ja tietää geriatrisen asiakkaan toimintakykyä ylläpitäviä ja edistäviä näyttöön perustuvia fysioterapian menetelmiä sekä tietää niihin vaikuttavia tekijöitä
- Opiskelija ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet sekä tietää niihin vaikuttavia tekijöitä
- Opiskelija toimii turvallisesti työ- ja opiskeluympäristössä
- Fysioterapeuttisten menetelmien käyttö ja päätelmien tekeminen / kliininen päättely vaativat ohjausta ja varmistusta
- Opiskelija kykenee palautteen vastaanottamiseen ja pyrkii muuttamaan toimintaansa sen perusteella

VASTUU JA ITSENÄISYYS (PÄTEVYYS)
- Opiskelija toimii tavoitteellisesti ja noudattaa sovittuja aikatauluja
- Opiskelija osaa organisoida omaa toimintaansa
- Opiskelija osaa ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- Opiskelija tunnistaa ja toimii fysioterapeutin työtä ohjaavien eettisten periaatteiden, lakien, asetusten ja sovittujen toimintaohjeiden mukaisesti
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus on kunnioittavaa, luotettavaa ja rehellistä
- Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia
- Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ja osaamistaan kriittisesti, tunnistaen omia vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteita

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Kuten edellä
- Opiskelijan tietoperusta hahmottuu kokonaisuutena
- Opiskelija osaa etsiä näyttöön perustuvaa tietoa eri tietolähteistä sekä tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä tiedonlähteitä systemaattisesti
- Kirjalliset tehtävät on kirjoitettu selkeästi jäsenneltynä
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
- Kirjallisissa töissä on omaa pohdintaa ja synteesiin on pyritty

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Kuten edellä
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa annettujen ohjeiden mukaan itsenäisesti
- Opiskelija osaa selittää ikääntymiseen liittyviä psyykkisiä ja fyysisiä muutoksia, joilla on merkitystä asiakkaan toimintakykyyn hänen toimintaympäristössään ja nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- Opiskelija osaa käyttää geriatrisen asiakkaan toimintakykyä arvioivia näyttöön perustuvia mittareita
- Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata asiakkaan apuvälinetarpeen ja esteettömyyden merkityksen arjessa selviytymisessä ja nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- Opiskelija osaa valita ja käyttää geriatrisen asiakkaan toimintakykyä ylläpitäviä ja edistäviä näyttöön perustuvia fysioterapian menetelmiä
- Opiskelija ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet.
- Opiskelija kykenee osittain itsenäisesti päätelmien tekemiseen / kliiniseen päättelyyn
- Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja muuttaa toimintaansa sen perusteella

VASTUU JA ITSENÄISYYS (PÄTEVYYS)
- Kuten edellä
- Opiskelija toimii tavoitteellisesti ja noudattaa sovittuja aikatauluja
- Opiskelija osaa organisoida omaa toimintaansa
- Opiskelija osaa ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- Opiskelija huomioi dialogisuuden ja pyrkii toimimaan vuorovaikutustilanteissa tasavertaisesti
- Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ja osaamistaan kriittisesti, tunnistaen omia vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteita

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Kuten edellä
- Opiskelija käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- Opiskelija osaa etsiä ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa asiantuntevasti ja itsenäisesti
- Opiskelija osaa käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
- Kirjallisissa töissä näkyy tiedon soveltaminen, synteesi ja itsenäinen pohdinta
- Verkkotehtävien kokonaisuus on erittäin hyvä, ja kirjoitetut asiat perustellaan monipuolisesti lähteitä hyödyntäen.

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Kuten edellä
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa annettujen ohjeiden mukaan itsenäisesti
- Opiskelija ymmärtää ikääntymiseen liittyviä psyykkisiä ja fyysisiä muutoksia, joilla on merkitystä asiakkaan toimintakykyyn hänen toimintaympäristössään ja nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- Opiskelija osaa käyttää ja soveltaa geriatrisen asiakkaan toimintakykyä arvioivia näyttöön perustuvia mittareita
- Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaen kuvata asiakkaan apuvälinetarpeen ja esteettömyyden merkityksen arjessa selviytymisessä ja nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- Opiskelija ymmärtää ja osaa käyttää geriatrisen asiakkaan toimintakykyä ylläpitäviä ja edistäviä näyttöön perustuvia fysioterapian menetelmiä
- Opiskelija ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet.
- Opiskelija pystyy soveltamaan teoriatietoa käytännön tilanteissa
- Opiskelija kykenee päätelmien tekemiseen / kliiniseen päättelyyn pääosin itsenäisesti

VASTUU JA ITSENÄISYYS (PÄTEVYYS)
- Kuten edellä
- Opiskelija kantaa vastuuta opitun jakamisesta
- Opiskelija osaa organisoida omaa toimintaansa ja on itseohjautuva