Higher Education Studies and Working Life Skills 1 (2 cr)
Code: TH00BY07-3007
General information
- Enrollment
-
19.08.2024 - 26.08.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
22.08.2024 - 31.05.2025
Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Local portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 50
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Teachers
- Henna Vuoriranta
- Iida Laine
- Kati Naamanka
- Pirjo Pennanen
- Course
- TH00BY07
Realization has 23 reservations. Total duration of reservations is 40 h 45 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Wed 28.08.2024 time 10:00 - 11:00 (1 h 0 min) |
VK-kustannus kirjaesittely, Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 1 TH00BY07-3007 |
EDU_2025_2026
Oppimistila avo byod
|
Thu 29.08.2024 time 13:00 - 14:00 (1 h 0 min) |
Kirjastoinfo, Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 1 TH00BY07-3007 |
ICT_B1026_Gamma
GAMMA
|
Wed 04.09.2024 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 1 TH00BY07-3007 |
ICT_B2026
Teoriatila muunto
|
Thu 19.09.2024 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Mauri-kiertue ja LSFT-info, Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 1 TH00BY07-3007 |
ICT_B1026_Gamma
GAMMA
|
Thu 03.10.2024 time 13:00 - 13:45 (0 h 45 min) |
Tehy-info ft-opiskelijoille, Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 1 TH00BY07-3007 |
https://turkuamk.zoom.us/j/65439675801
|
Wed 09.10.2024 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 1 TH00BY07-3007 |
ICT_B2026
Teoriatila muunto
|
Wed 06.11.2024 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 1 TH00BY07-3007 |
ICT_B2026
Teoriatila muunto
|
Tue 12.11.2024 time 10:00 - 11:30 (1 h 30 min) |
Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 1 TH00BY07-3007 |
ICT_C1039_Sigma
SIGMA
|
Wed 11.12.2024 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 1 TH00BY07-3007 |
ICT_B2026
Teoriatila muunto
|
Wed 22.01.2025 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 1 TH00BY07-3007 |
ICT_C2033_2034
Teoriatila muunto
|
Mon 10.02.2025 time 08:15 - 10:00 (1 h 45 min) |
B1 pienryhmä Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 1 TH00BY07-3007 |
ICT_C2032
Teoriatila muunto
|
Wed 12.02.2025 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
A1-pienryhmätunti, Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 1 TH00BY07-3007 |
EDU_3004
Josef muunto byod
|
Wed 12.02.2025 time 12:30 - 14:00 (1 h 30 min) |
B2 pienryhmä Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 1 TH00BY07-3007 |
ICT_C2032
Teoriatila muunto
|
Thu 13.02.2025 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
A2-pienryhmätunti, Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 1 TH00BY07-3007 |
ICT_C2032
Teoriatila muunto
|
Thu 13.03.2025 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
A1-pienryhmätunti, Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 1 TH00BY07-3007 |
ICT_A1038b
Teoriatila
|
Mon 17.03.2025 time 12:30 - 14:00 (1 h 30 min) |
B1 pienryhmä Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 1 TH00BY07-3007 |
ICT_C2032
Teoriatila muunto
|
Wed 19.03.2025 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
B2 pienryhmä Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 1 TH00BY07-3007 |
ICT_C2032
Teoriatila muunto
|
Thu 20.03.2025 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
A2-pienryhmätunti, Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 1 TH00BY07-3007 |
EDU_3029
Lovisa muunto byod
|
Tue 22.04.2025 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 1 TH00BY07-3007 |
EDU_1089
Maskulin esitystila byod
|
Wed 23.04.2025 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
A2-pienryhmätunti, Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 1 TH00BY07-3007 |
ICT_B1033
Teoriatila
|
Thu 24.04.2025 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
A1-pienryhmätunti, Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 1 TH00BY07-3007 |
ICT_C2032
Teoriatila muunto
|
Fri 25.04.2025 time 08:15 - 10:00 (1 h 45 min) |
B2 pienryhmä Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 1 TH00BY07-3007 |
ICT_C2032
Teoriatila muunto
|
Tue 13.05.2025 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 1 TH00BY07-3007 |
EDU_1090
Ringsberg esitystila byod
|
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot- eli Kote-opintojen sisältö:
• Opiskelija tutustuu omaan opiskeluryhmäänsä ja Turun ammattikorkeakouluun työyhteisönä sekä oppimisympäristönä. Lisäksi opiskelija perehtyy mm. opintojen rakenteeseen, sisältöön, oppimisjärjestelmiin ja tulee tietoiseksi erilaisista tukipalveluista.
Toteutus pitää sisällään:
• Kote-tunnit eli ryhmän yhteiset tapaamiset lukujärjestyksen mukaisesti
• Henkilökohtaiset tuutorkeskustelut lukukauden aikana.
• Moniammatillinen päivä yhdessä muiden kuntoutusalojen kanssa.
SYKSY 2024:
Orientoivat opinnot: to -pe 22-23.8. ja ma 26.8. klo 8-16
-Yhteistyötaidot ja ryhmässä toimiminen: tutustuminen ryhmään sekä opettaja- ja vertaistuutoriin (Ryhmäytymisharjoitukset ja ryhmän pelisäännöt – harjoitukset)
-Erilaisiin oppimisympäristöihin ja työkaluihin tutustuminen yleisesti: tilat, Peppi, Messi, Itslearning, Digi-startti, sähköposti, työjärjestys, kirjasto: opiskelijatuutorit apuna tiloihin tutustumisessa, tietojärjestelmiin tutustumisessa jne.
-Korkeakouluopiskelun erityispiirteet verrattuna toisen asteen opiskeluun: mm. ajankäytön suunnittelun tärkeys, suuri itsenäisen työskentelyn määrä
-Fysioterapia-alan erityispiirteet, oman koulutuksen rakenne, HOPS eli henkilökohtainen oppimissuunnitelma. Opetussuunnitelma: perusopinnot, ammattiopinnot: käsitellään oman koulutuksen opetussuunnitelmaa sekä esitellään opiskelijoille Pepin käyttöä ja kehityskeskustelutehtäviä
-Opiskelijakunta TUO, ohjaus- ja neuvontapalvelut, opintososiaaliset asiat, terveydenhuolto, vakuutukset: näiden esittelyt tapahtuvat ensimmäisinä päivinä yhdessä kaikkien tulosalueen uusien opiskelijoiden infon yhteydessä
-Tutkintosääntöön tutustuminen, salassapitolomakkeen allekirjoitus
-Aikataulut ja muut ajankohtaiset asiat
1. Ryhmätapaaminen:
-Opiskelu- ja työelämätaitoja koskeva materiaali Messissä.
-Hyvinvoinnin tukiväylät: opintopsykologi, opiskeluterveydenhuollon palvelut (terveydenhoitaja, lääkäri- ja psykologipalvelut), esteettömyys, lukitestaus. Huolikaavion läpikäynti.
-Ohjaus- ja neuvontapalvelut: opettajatuutori, opinto-ohjaaja, opintosihteeri, kv-koordinaattori, koulutusvastaava, kt-päällikkö.
-Opintojen etenemisen periaatteet: Peppi, opintojaksoille ilmoittautuminen, uusintatenttiin ilmoittautuminen, kehityskeskustelut opiskelu- ja työelämätaitona, HOPS:n laatiminen ja päivittäminen, opintojen ja osaamisen hyväksi lukemisen ohjeistus ja sähköinen asiointi
-Aikataulut ja muut ajankohtaiset asiat
2. Ryhmätapaaminen:
-Opiskeluryhmän pelisäännöt, työ- ja opiskeluyhteisössä toimiminen, työroolissa toimiminen, ryhmädynamiikka ja ryhmätyötaidot
-Opintojen etenemisen periaatteet: Harjoittelu ja opinnäytetyö sekä vapaasti valittavat opinnot; miten ja millä perusteella niitä valitaan.
-Lukukauden yhteenveto ja seuraavaan lukukauteen orientoituminen (minä opiskelijana ja ryhmän jäsenenä-harjoituksia). AHOTointi. Toisen vuoden edeltävyysehtojen tarkastelu.
-Aikataulut ja muut ajankohtaiset asiat
Ryhmätapaaimisten lisäksi jokainen opiskelija varaa omalle tuutor-opettajalleen yhden ajan ohjauskeskusteluun.Henkilökohtaiset keskustelut 30 min / opiskelija.
KEVÄT 2025:
1. Ryhmätapaaminen
-Opiskeluryhmän pelisääntöjen kertaus, työ- ja opiskeluyhteisössä toimiminen, työroolissa toimiminen, ryhmädynamiikka ja ryhmätyötaidot, oman opiskeluryhmän tarkastelu ja opiskelijan palauteväylät (Minä opiskelijana ja ryhmän jäsenenä-harjoituksia). Harjoittelupaikkojen infot ja hakuun liittyvät asiat.
-Aikataulut ja muut ajankohtaiset asiat.
2. Ryhmätapaaminen
-Tieto oman alansa työtehtävistä ja perustaitovaatimuksista sekä kansainvälistymismahdollisuudet kotimaassa ja ulkomailla (Tulevaisuuteni-harjoitus). Ammattiyhdistystoiminta (Mauri was here, VK-kustannus, Tehy, Nyyti). Moniammatillisuusopinnot. Uraohjaus.
-Aikataulut ja muut ajankohtaiset asiat.
3. Ryhmätapaaminen
-Lukuvuoden arviointi ja palaute. Mahdollisen portfoliotehtävän ohjeistus ja käynnistys. Vapaamuotoinen ryhmän yhteinen lukuvuoden päätös (Portfolio-tehtävä).
-Aikataulut ja muut ajankohtaiset asiat.
Objective
On the course, the student gets to know Turku University of Applied Sciences as an organisation and work community.
- The student gets to know his/her study group and TUAS as a work community.
- The student can tell about Turku University of Applied Sciences as a learning environment.
- The student can tell what is studied and how you study in the field in question.
- The student can tell about issues affecting the ability to study and the related practices
The course Higher education study skills and working life skills II continues on and deepens the themes of course I. During the first year of studies, the student’s responsibility for the studies increases.
Higher education study skills
- The student can evaluate his/her activities as a student in higher education and recognise his/her development needs
- The student understands the importance of study skills for the ability to study and as a working life skill
- The student recognizes the disadvantages of prolonged problematic situations for his/her studies
- The student recognizes the significance of the evaluation of and reflection on his/her own activities (self-reflection skills) in higher education studies and in developing as an expert
- The student can act in study groups and teams, and promotes reaching the group's target
- The student recognizes the significance of community-orientation and joint rules in studies and working life
- The student can give and receive constructive feedback which also promotes learning
- The student gives feedback through the student barometre questionnaire
Progress in studies and the targeted study time
- The student is committed to target-oriented studying
Support services for students
- The student is familiar with the guidance and counselling services in UAS studies
Peppi and ISP
- The student is familiar with the contents and structure of the curriculum of his/her degree programme
- The student understands what ISP is and why it is created
- The student knows how to use Peppi
- The student knows the opportunities for the accreditation of studies and competence
Content
- cooperation skills and working in a team
- Student Union TUO
- getting to know different learning environments and tools premises, Peppi, Messi, ITSlearning, email, course timetables, library
- the special qualities of higher education studies compared to upper secondary/vocational studies: e.g. the importance of planning the use of time, large amount of independent work
- the special qualities of the field of study, the structure of the degree programme, ISP i.e. the individual study plan
- guidance and counselling services, student benefits, health care, insurances
Higher education study skills
- The material related to study and working life skills in Messi, the study skills guides of other higher education institutions and other study skills material online
- Planning of time use and using a calendar
- Broaching a subject and getting help from different guidance actors
- Expertise – of which skills do the actions of an expert consist
- Group dynamic and teamwork skills
- A safe study environment, the rules and regulations of TUAS
- The rules of the study group, acting in a work and study community, acting in the worker role
- Students' ways and methods of giving and receiving feedback
- Practising feedback skills
Progress in studies and the targeted study time
- The significance of completing 55 cr for the financing of the UAS
- months of student financial aid
- right to be absent
Support services for students
Guidance and counselling services: tutor teacher, study guidance counsellor, study secretary, international relations coordinator, degree programme leader, head of education and research
Routes which support well-being: study counselling psychologist, students’ health care services (public health nurse, doctor's and psychologist's services), accessibility, reading proficiency tests
Peppi and ISP
- Curriculum: core studies, professional studies, practical training and thesis and elective studies; how and based on what to select them
- Peppi, enrolling for courses
- Peppi, enrolling to resit examinations
- Development discussions as a study and working life skill
- Peppi, creating and updating the ISP
- knowledge on the tasks and basic skill requirements in the field
- internationalisation opportunities, in the home country and abroad
Materials
Itsin kotipesässä sekä opiskelija Messissä ilmoitettu materiaali opintoihin liittyen.
Teaching methods
- Yhteisiin ryhmätapaamisiin osallistuminen
- Itsin Kotipesän tehtävät
- Henkilökohtaiseen ohjauskeskusteluun osallistuminen
Exam schedules
Opinnoissa ei ole tenttiä.
Pedagogic approaches and sustainable development
Vertaisoppiminen
Completion alternatives
Ei ole.
Student workload
• Yhteisiin ryhmätapaamisiin osallistuminen
• Itsin Kotipesän tehtävät
• Henkilökohtaiseen ohjauskeskusteluun osallistuminen.
2 op vastaa 54h opiskelijan tekemää työtä. Kokonaisuudesta 1op toteutuu syksyllä 2024 ja 1 op keväällä 2025.
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty:
Jakson hyväksytty suoritus edellyttää, että kaikkiin tehtäviin on vastattu annetussa määräajassa sekä opiskelija on vastannut tehtävänannon kaikkiin kohtiin sekä tehtävän sisältö vastaa tehtävänantoon. Opintojakso on hyväksytty, kun kaikki opintojakson tehtävät on suoritettu hyväksytysti ja palautettu ajallaan.
Opiskelija on tutustunut omaan opiskeluryhmäänsä ja ammattikorkeakouluun työyhteisönä. Osaa kertoa Turun ammattikorkeakoulusta oppimisympäristönä. Opiskelija osaa kertoa, mitä ja miten omalla alalla opiskellaan. Osaa kertoa opiskelukykyyn vaikuttavista asioista ja niihin liittyvistä käytänteistä. Opiskelija on tutustunut erilaisiin oppimisympäristöihin ja työkaluihin sekä pyrkii itsenäisesti käyttämään niitä ( Peppi, Messi, ITS, sähköposti, työjärjestys ja kirjasto). Ymmärtää korkeakouluopiskelun erityispiirteet verrattuna toisen asteen opiskeluun: mm. ajankäytön suunnittelun tärkeys sekä ymmärtää itsenäisen työskentelyn tärkeyden. Tietää fysioterapia-alan erityispiirteet, oman koulutuksen rakenne. Opiskelija on laatinut HOPSin eli henkilökohtainen oppimissuunnitelman sekä käynyt tuutor-opettajan kanssa HOPS-keskustelun.
Hylätty:
Yksi tai useampi edellämainituista kriteereistä ei täyty.
ja / tai:
- ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
- toiminta ja vuorovaikutus ei ole kunnioittavaa, luotettavaa ja / tai rehellistä, eikä hän kanna vastuuta toiminnastaa.
- ei kykene reflektoimaan oppimistaan tai toimintaansa, eikä huomioi saamaansa palautetta.
- vaarantaa potilasturvallisuuden ja / tai työ- ja opiskeluympäristön turvallisuuden
Evaluation methods and criteria
Hyväksytty/hylätty:
Opettaja antaa opintojakson suoritusmerkinnän, kun kaikki opintojakson suoritteet ovat on hyväksytysti suoritettuna. Opiskelijan osaaminen opintojaksolla arvioidaan opiskeluvaiheeseen suhteutettuna. Opettaja antaa suoritusmerkinnän neljän viikon kuluttua Peppiin merkitystä opintojakson päättymispäivästä.
Opintojakson oppimistehtävät tulee palauttaa opettajan antamien ohjeiden ja aikataulun mukaisesti. Palauttamatta jättäminen vaadittuun aikatauluun mennessä vastaa hylättyä suoritusta. Tehtävän palauttaminen myöhässä tai hylätyn tehtävän uusiminen tehdään opettajan antamien ohjeiden ja aikataulun mukaisesti
Opintojakson loppuarvosana muodostuu seuraavien osioiden keskiarvosanasta
1. Osallistuminen lähitunneille Hyv - Hyl
2. HOPS:n keskustelut Hyv - Hyl
3. Itslearningissa olevien tehtävien suorittaminen Hyv - Hyl
4. Omien opintojen suunnittelu Hyv - Hyl
Qualifications
Ei edeltävyysehtoja
Further information
Läsnäolo: Kaikilla opintojaksojen lähitunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä.
Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä lähitunneille etäyhteyttä.