Siirry suoraan sisältöön

Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 1 (2 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BY07-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.08.2024 - 01.09.2024

Ajoitus

22.08.2024 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Henna Vuoriranta
  • Iida Laine
  • Kati Naamanka
  • Pirjo Pennanen

Ryhmät

  • PFYSIS24B
    PFYSIS24B
  • PFYSIS24
    Fysioterapeutti (AMK), S24
  • PFYSIS24A
    PFYSIS24A

Tavoitteet

• Opiskelija tutustuu omaan opiskeluryhmäänsä ja ammattikorkeakouluun työyhteisönä.
• Opiskelija osaa kertoa Turun ammattikorkeakoulusta oppimisympäristönä.
• Opiskelija osaa kertoa, mitä ja miten omalla alalla opiskellaan.
• Opiskelijaa osaa kertoa opiskelukykyyn vaikuttavista asioista ja niihin liittyvistä käytänteistä.

Opiskelutaidot
• Opiskelija tunnistaa omat haasteensa ja mahdollisuutensa opiskelussa ja opintojen etenemisessä.
• Opiskelija osaa toimia opiskelu- ja työryhmissä ryhmän tavoitteen toteutumista edistäen.
• Opiskelija tunnistaa yhteisöllisyyden ja yhteisten pelisääntöjen merkityksen opiskelussa ja työelämässä.
• Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa rakentavaa ja oppimista edistävää palautetta.
• Opiskelija sitoutuu tavoitteelliseen opiskeluun.

Opiskelua tukevat palvelut
• Opiskelija tietää ammattikorkeakouluopiskelun ohjaus- ja neuvontapalvelut.
Peppi ja HOPS (henkilökohtainen oppimissuunnitelma)
• Opiskelija tuntee oman koulutuksensa oppimissuunnitelman sisällön ja rakenteet.
• Opiskelija ymmärtää, mikä on HOPS ja miksi se tehdään.
• Opiskelija osaa käyttää Peppiä.
• Opiskelija tietää opiskelumahdollisuudet muiden korkeakoulujen tarjonnassa.
• Opiskelija tietää mahdollisuudet opintojen ja osaamisen hyväksi lukemiseen.

Sisältö

• yhteistyötaidot ja ryhmässä toimiminen
• opiskelijakunta TUO
• erilaisiin oppimisympäristöihin ja työkaluihin tutustuminen: tilat, Peppi, Messi, ITSlearning, sähköposti, työjärjestys, kirjasto
• korkeakouluopiskelun erityispiirteet verrattuna toisen asteen opiskeluun: mm. ajankäytön suunnittelun tärkeys, suuri itsenäisen työskentelyn määrä
• koulutusalan erityispiirteet, oman koulutuksen rakenne, HOPS eli henkilökohtainen oppimissuunnitelma
• ohjaus- ja neuvontapalvelut, opintososiaaliset asiat, terveydenhuolto, vakuutukset

Korkeakouluopiskelun taidot
o Messin ”Opiskelu sujumaan” ja muu opiskelutaitomateriaali
o Ajanhallinta
o Ryhmädynamiikka ja ryhmätyötaidot
o Turvallisuus Turun AMK:ssa
o Opiskelu- ja työyhteisössä toimiminen
o Opiskelijan palaute- ja vaikuttamisväylät

Opiskelua tukevat palvelut
o Ohjaus- ja neuvontapalvelut: opettajatuutori, opinto-ohjaaja, vertaistuutori, VIP-opiskelija, opintoneuvoja, kv-koordinaattori, koulutusvastaava, koulutus-ja tutkimuspäällikkö
o Hyvinvoinnin tukiväylät: opintopsykologi, opiskeluterveydenhuollon palvelut (terveydenhoitaja, lääkäri- ja psykologipalvelut), esteettömyys, lukitestaus

Peppi ja HOPS
o Oppimissuunnitelma: perusopinnot, ammattiopinnot, harjoittelu ja opinnäytetyö sekä vapaasti valittavat opinnot; miten ja millä perusteella niitä valitaan
o Peppi, HOPS:n laatiminen ja päivittäminen
o Peppi, opintojaksoille ilmoittautuminen
o kehityskeskustelu
o tieto oman alansa työtehtävistä ja perustaitovaatimuksista
o kansainvälistymisen mahdollisuudet kotimaassa ja ulkomailla
o Peppi, opintojen ja osaamisen hyväksi lukemisen ohjeistus ja sähköinen asiointi
o Muiden korkeakoulujen opintotarjonta ja opiskelumahdollisuudet

Oppimateriaalit

Itsin kotipesässä sekä opiskelija Messissä ilmoitettu materiaali opintoihin liittyen.

Opetusmenetelmät

- Yhteisiin ryhmätapaamisiin osallistuminen
- Itsin Kotipesän tehtävät
- Henkilökohtaiseen ohjauskeskusteluun osallistuminen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opinnoissa ei ole tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Vertaisoppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

• Yhteisiin ryhmätapaamisiin osallistuminen
• Itsin Kotipesän tehtävät
• Henkilökohtaiseen ohjauskeskusteluun osallistuminen.

2 op vastaa 54h opiskelijan tekemää työtä. Kokonaisuudesta 1op toteutuu syksyllä 2024 ja 1 op keväällä 2025.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Jakson hyväksytty suoritus edellyttää, että kaikkiin tehtäviin on vastattu annetussa määräajassa sekä opiskelija on vastannut tehtävänannon kaikkiin kohtiin sekä tehtävän sisältö vastaa tehtävänantoon. Opintojakso on hyväksytty, kun kaikki opintojakson tehtävät on suoritettu hyväksytysti ja palautettu ajallaan.

Opiskelija on tutustunut omaan opiskeluryhmäänsä ja ammattikorkeakouluun työyhteisönä. Opiskelija osaa kertoa Turun ammattikorkeakoulusta oppimisympäristönä. Opiskelija osaa kertoa, mitä ja miten omalla alalla opiskellaan. Opiskelijaa osaa kertoa opiskelukykyyn vaikuttavista asioista ja niihin liittyvistä käytänteistä. Opiskelija on tutustunut erilaisiin oppimisympäristöihin ja työkaluihin sekä pyrkii itsenäisesti käyttämään niitä ( Peppi, Messi, ITS, sähköposti, työjärjestys ja kirjasto). Opiskelija ymmärtää korkeakouluopiskelun erityispiirteet verrattuna toisen asteen opiskeluun: mm. ajankäytön suunnittelun tärkeys sekä ymmärtää itsenäisen työskentelyn tärkeyden. Opiskelija tietää fysioterapia-alan erityispiirteet, oman koulutuksen rakenne. Opiskelija on laatinut HOPSin eli henkilökohtainen oppimissuunnitelman sekä käynyt tuutor-opettajan kanssa HOPS-keskustelun.

Hylätty:

Yksi tai useampi edellämainituista kriteereistä ei täyty. Opiskelija ei toimi ohjeiden mukaisesti. Tehtävät ovat tekemättä, tehtävänannon kaikkiin kohtiin ei ole vastattu tai ne ovat erittäin puutteellisin tiedoin palautettu. Opiskelija ei esitä selitystä poissaoloihinsa, eikä esitä poissaoloa korvaavaa suunnitelmaa.

Sisällön jaksotus

Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot- eli Kote-opintojen sisältö:
• Opiskelija tutustuu omaan opiskeluryhmäänsä ja Turun ammattikorkeakouluun työyhteisönä sekä oppimisympäristönä. Lisäksi opiskelija perehtyy mm. opintojen rakenteeseen, sisältöön, oppimisjärjestelmiin ja tulee tietoiseksi erilaisista tukipalveluista.

Toteutus pitää sisällään:
• Kote-tunnit eli ryhmän yhteiset tapaamiset lukujärjestyksen mukaisesti
• Henkilökohtaiset tuutorkeskustelut lukukauden aikana.
• Moniammatillinen päivä yhdessä muiden kuntoutusalojen kanssa.

SYKSY 2024:
Orientoivat opinnot: to -pe 22-23.8. ja ma 26.8. klo 8-16
-Yhteistyötaidot ja ryhmässä toimiminen: tutustuminen ryhmään sekä opettaja- ja vertaistuutoriin (Ryhmäytymisharjoitukset ja ryhmän pelisäännöt – harjoitukset)
-Erilaisiin oppimisympäristöihin ja työkaluihin tutustuminen yleisesti: tilat, Peppi, Messi, Itslearning, Digi-startti, sähköposti, työjärjestys, kirjasto: opiskelijatuutorit apuna tiloihin tutustumisessa, tietojärjestelmiin tutustumisessa jne.
-Korkeakouluopiskelun erityispiirteet verrattuna toisen asteen opiskeluun: mm. ajankäytön suunnittelun tärkeys, suuri itsenäisen työskentelyn määrä
-Fysioterapia-alan erityispiirteet, oman koulutuksen rakenne, HOPS eli henkilökohtainen oppimissuunnitelma. Opetussuunnitelma: perusopinnot, ammattiopinnot: käsitellään oman koulutuksen opetussuunnitelmaa sekä esitellään opiskelijoille Pepin käyttöä ja kehityskeskustelutehtäviä
-Opiskelijakunta TUO, ohjaus- ja neuvontapalvelut, opintososiaaliset asiat, terveydenhuolto, vakuutukset: näiden esittelyt tapahtuvat ensimmäisinä päivinä yhdessä kaikkien tulosalueen uusien opiskelijoiden infon yhteydessä
-Tutkintosääntöön tutustuminen, salassapitolomakkeen allekirjoitus
-Aikataulut ja muut ajankohtaiset asiat

1. Ryhmätapaaminen:
-Opiskelu- ja työelämätaitoja koskeva materiaali Messissä.
-Hyvinvoinnin tukiväylät: opintopsykologi, opiskeluterveydenhuollon palvelut (terveydenhoitaja, lääkäri- ja psykologipalvelut), esteettömyys, lukitestaus. Huolikaavion läpikäynti.
-Ohjaus- ja neuvontapalvelut: opettajatuutori, opinto-ohjaaja, opintosihteeri, kv-koordinaattori, koulutusvastaava, kt-päällikkö.
-Opintojen etenemisen periaatteet: Peppi, opintojaksoille ilmoittautuminen, uusintatenttiin ilmoittautuminen, kehityskeskustelut opiskelu- ja työelämätaitona, HOPS:n laatiminen ja päivittäminen, opintojen ja osaamisen hyväksi lukemisen ohjeistus ja sähköinen asiointi
-Aikataulut ja muut ajankohtaiset asiat

2. Ryhmätapaaminen:
-Opiskeluryhmän pelisäännöt, työ- ja opiskeluyhteisössä toimiminen, työroolissa toimiminen, ryhmädynamiikka ja ryhmätyötaidot
-Opintojen etenemisen periaatteet: Harjoittelu ja opinnäytetyö sekä vapaasti valittavat opinnot; miten ja millä perusteella niitä valitaan.
-Lukukauden yhteenveto ja seuraavaan lukukauteen orientoituminen (minä opiskelijana ja ryhmän jäsenenä-harjoituksia). AHOTointi. Toisen vuoden edeltävyysehtojen tarkastelu.
-Aikataulut ja muut ajankohtaiset asiat

Ryhmätapaaimisten lisäksi jokainen opiskelija varaa omalle tuutor-opettajalleen yhden ajan ohjauskeskusteluun.Henkilökohtaiset keskustelut 30 min / opiskelija.

KEVÄT 2025:

1. Ryhmätapaaminen
-Opiskeluryhmän pelisääntöjen kertaus, työ- ja opiskeluyhteisössä toimiminen, työroolissa toimiminen, ryhmädynamiikka ja ryhmätyötaidot, oman opiskeluryhmän tarkastelu ja opiskelijan palauteväylät (Minä opiskelijana ja ryhmän jäsenenä-harjoituksia). Harjoittelupaikkojen infot ja hakuun liittyvät asiat.
-Aikataulut ja muut ajankohtaiset asiat.

2. Ryhmätapaaminen
-Tieto oman alansa työtehtävistä ja perustaitovaatimuksista sekä kansainvälistymismahdollisuudet kotimaassa ja ulkomailla (Tulevaisuuteni-harjoitus). Ammattiyhdistystoiminta (Mauri was here, VK-kustannus, Tehy, Nyyti). Moniammatillisuusopinnot. Uraohjaus.
-Aikataulut ja muut ajankohtaiset asiat.

3. Ryhmätapaaminen
-Lukuvuoden arviointi ja palaute. Mahdollisen portfoliotehtävän ohjeistus ja käynnistys. Vapaamuotoinen ryhmän yhteinen lukuvuoden päätös (Portfolio-tehtävä).
-Aikataulut ja muut ajankohtaiset asiat.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Läsnäolo: Kaikilla opintojaksojen lähitunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä.

Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä lähitunneille etäyhteyttä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty/hylätty:

Osallistuminen lähitunneille Hyv - Hyl
HOPS:n keskustelut, itslearningissa olevien tehtävien suorittaminen ja omien opintojen suunnittelu Hyv - Hyl

Opettajan arviointi: annettujen tehtävien hoitaminen aikataulussa sekä muu opiskelijan toiminta opintojakson aikana +/-

Esitietovaatimukset

Ei edeltävyysehtoja