Siirry suoraan sisältöön

Fysioterapian perusteet (3 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CL19-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.05.2024 - 02.09.2024

Ajoitus

27.08.2024 - 01.11.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja suun terveys

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 60

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Iida Laine
  • FT1 Virtuaalihenkilö7
  • Kirsi Karlsson

Ajoitusryhmät

  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • PFYSIS24B
    PFYSIS24B
  • PFYSIS24
    Fysioterapeutti (AMK), S24
  • PFYSIS24A
    PFYSIS24A

Pienryhmät

  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
  • 27.08.2024 14:00 - 16:00, Orientaatio opintojaksolle, Fysioterapian perusteet TH00CL19-3004
  • 30.08.2024 14:00 - 16:00, Fysioterapian keskeiset käsitteet ja kirjaaminen, Fysioterapian perusteet TH00CL19-3004
  • 05.09.2024 08:00 - 10:00, Teknologia- ja esteettömyys- ja saavutettavuusosaaminen, Fysioterapian perusteet TH00CL19-3004
  • 13.09.2024 10:00 - 12:00, Ydinosaaminen & kliininen päättely, Fysioterapian perusteet TH00CL19-3004
  • 16.09.2024 08:00 - 10:00, Fysioterapeutin eettiset ohjeet, Fysioterapian perusteet TH00CL19-3004
  • 18.09.2024 14:00 - 16:00, Fysioterapeutin eettiset ohjeet, Fysioterapian perusteet TH00CL19-3004
  • 23.09.2024 12:00 - 14:00, Fysioterapeutit esittelemässä omaa työtään, Fysioterapian perusteet TH00CL19-3004
  • 26.09.2024 08:00 - 12:00, Fysioterapian perusteet TH00CL19-3004
  • 26.09.2024 13:00 - 14:00, Fysioterapian perusteet TH00CL19-3004_ tutustumiskäynti liikuntalaboratorioon
  • 26.09.2024 14:00 - 15:00, Fysioterapian perusteet TH00CL19-3004_ Tutustuminen liikuntalaboratorioon
  • 27.09.2024 10:00 - 14:00, Learning Cafe-työskentely, Fysioterapian perusteet TH00CL19-3004
  • 21.10.2024 12:00 - 16:00, Seminaari: ryhmätöiden esitykset, Fysioterapian perusteet TH00CL19-3004
  • 23.10.2024 12:00 - 16:00, Seminaari: ryhmätöiden esitykset, Fysioterapian perusteet TH00CL19-3004

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• tiedostaa fysioterapiatoimintaa ohjaavat arvot, normit ja eettiset periaatteet sekä ammatin lähtökohdat: prosessimaisuus, asiakaslähtöisyys ja näyttöön perustuva työnote,
• tunnistaa erilaisia fysioterapian jäsennysmalleja,
• kuvata fysioterapeutin tehtäväalueita sosiaali-, terveys-, liikunta- ja kuntoutuspalvelujärjestelmissä,

Sisältö

Fysioterapian teoreettisia lähtökohtia: eettiset periaatteet, fysioterapia tieteenä, fysioterapiaa jäsentävät mallit, tutkittuun tietoon perustuva fysioterapian näyttöön perustuva toiminta, fysioterapeutin rooli, oma persoona työvälineenä ja asiakaslähtöisyys.

Oppimateriaalit

- Fysioterapeutin ydinosaaminen. 2016. Suomen fysioterapeutit. ISBN 978-952-93-8727-4.

- Kauranen, K., Müller, E., Saastamoinen, N., & Sinivuori, E. (2021). Fysioterapeutin käsikirja (4., uudistettu painos.). Sanoma Pro Oy.
Kpl 1 Johdanto fysioterapiaan

- Kisner C.,Colby L. A. & Borstad J. 2023. Therapeutic Exercise - Foundations and techniques. 8. Painos.
Chapter 1 (Therapeutic exercise, foundational concepts)

- Itslearningissa ilmoitettu materiaali on verkossa saatavilla olevaa materiaalia.
- Opiskelijoiden tiedonhaun tuottamat lähteet

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu ja monimuoto-opiskelu.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus: Keskusteleva luento, pari- ja pienryhmätyöskentely
Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä.
Verkko-opetus: ITS-materiaali ja opiskeltavaan sisältöön orientoivia tehtäviä.
Vertaisoppiminen: Ryhmätehtäviä lähiopetustunneilla ja itsenäisenä opiskeluna.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op = 81 h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Tarkempi sisältöjen kuvaus ja oppimistehtävät löytyvät Itslearningista

VKO 35:
A & B yhdessä (2h): Orientaatio opintojaksolle (Fysioterapian ydinosaamisen osa-alueisiin tutustuminen sekä opintojakson tehtävien esittely)
A & B yhdessä (2h): Fysioterapian keskeiset käsitteet ja kirjaaminen (Fysioterapian mallit, kirjaaminen/dokumentointi)

VKO 36:
A & B yhdessä (2h): Teknologia- ja esteettömyys- ja saavutettavuusosaaminen

VKO 37:
A & B yhdessä (2h): Ydinosaaminen & kliininen päättely: Keskustelevalla luennolla käydään läpi fysioterapiaprosessia, kliinistä päättelyä ja päätöksentekoa fysioterapiassa.

VKO 38:
A & B erikseen (2h): Fysioterapeutin eettiset ohjeet

VKO 39:
A & B erikseen (4h): Learning Cafe-työskentely (fysioterapian ydinosaamisen osa-alueet)
A & B yhdessä (2h): Fysioterapeutit esittelemässä omaa työtään --> tarkentuu vielä
A ja B erikseen (1h): Tutustuminen Liikuntalaboratorioon, Medisiina D

VKO 43:
A & B erikseen (4h): Seminaari: ryhmätöiden esitykset

VKO 45:
A & B erikseen (3h): Työhön tutustumisen purkutunti ja opintojakson yhteenveto

Viestintäkanava ja lisätietoja

Avoimen amk:n kiintiöpaikkoja on 5.
Avoimen AMK:n opiskelijat: Osa tunneista saatetaan tehdä tutkinto-opiskelijoille A ja B-ryhmille erikseen (sama aihe vedetään kaksi kertaa, mutta vain pienemmälle porukalle kerrallaan). Osallistu siis vain yhden ryhmän opetukseen (mieluiten sen, missä teet ryhmätyön).

Toisen asteen yhteistyön myötä sopimuspohjaisesti kiintiö 5 Turun hierojakoulun opiskelijalle ja 5 Suomen urheiluopiston (Turun toteutus) opiskelijalle.

Introduction to Physiotherapy -opintojakso suositellaan suorittamaan tämän kurssin kanssa yhtäaikaa

Kaikilla opintojakson lähitunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson osiosta vastaavan opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.

Kaikista poissaoloista tehdään aina osaamisen näyttö/korvaava tehtävä, ohjeet Itslearningissa

Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä etäyhteyttä lähitunneille.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi: hyl-5

Opettaja antaa opintojakson suoritusmerkinnän, kun kaikki opintojakson suoritteet ovat on hyväksytysti suoritettuna. Opiskelijan osaaminen opintojaksolla arvioidaan opiskeluvaiheeseen suhteutettuna. Opettaja antaa suoritusmerkinnän neljän viikon kuluttua Peppiin merkitystä opintojakson päättymispäivästä.

Opintojakson oppimistehtävät tulee palauttaa opettajan antamien ohjeiden ja aikataulun mukaisesti. Palauttamatta jättäminen vaadittuun aikatauluun mennessä vastaa hylättyä suoritusta. Tehtävän palauttaminen myöhässä tai hylätyn tehtävän uusiminen tehdään opettajan antamien ohjeiden ja aikataulun mukaisesti

Opintojakson loppuarvosana muodostuu seuraavien osioiden keskiarvosanasta:
1. Itsiin palautetut itsenäiset ja ryhmätehtävät: hyväksytty / hylätty.
2. Fysioterapian ydinosaamisen osalue – ryhmätehtävä: hyl-5 (Tarkemmat arviointikriteerit on ilmoitettu tehtäväkohtaisesti Itslearningissa tehtävänannon yhteydessä)
3. Ryhmätehtävään liittyvä itse- ja vertaisarviointi voi vaikuttaa kurssin arvosanaan +/-
4. Työhön tutustuminen ja sen raportointi hyl-5 (Tarkemmat arviointikriteerit on ilmoitettu tehtäväkohtaisesti Itslearningissa tehtävänannon yhteydessä)
5. Tiedonhaku (itsenäinen verkossa suoritettava osio): hyväksytty / hylätty.
6. Läsnäolo: Opintojakson tunneille osallistuminen sekä niillä työskentely: hyväksytty / hylätty

Sisällöt sekä oppimistehtävät on kuvattu tarkemmin Itslearning-alustalla. Jokaisen sisältöteeman alla on yksi tai useampi palautettava oppimistehtävä. Tarkemmat arviointikriteerit on ilmoitettu tehtäväkohtaisesti Itslearningissa tehtävänannon yhteydessä.

Hylätty (0)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
- ei perustele omaa toimintaansa hyödyntäen ammattialansa tietoperustaa

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- ei tunnista tai pysty osoittamaan selkeästi toiminnallaan fysioterapiatoimintaa ohjaavia arvoja, normeja ja eettisiä periaatteita tai ammatin
lähtökohtia: prosessimaisuus, asiakaslähtöisyys ja näyttöön perustuva työnote
- ei tunnista mitä ovat erilaiset fysioterapian jäsennysmallit
- ei tunnista fysioterapeutin tehtäväalueita sosiaali-, terveys-, liikunta- ja kuntoutuspalvelujärjestelmissä
- ei kykene reflektoimaan oppimistaan tai toimintaansa, eikä huomioi saamaansa palautetta.
- vaarantaa potilasturvallisuuden ja / tai työ- ja opiskeluympäristön turvallisuuden
- valitsemat vuorovaikutuskeinot eivät ole asiakas- tai oppimistilanteeseen sopivia

AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- ei tunnista ja / tai noudata fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita, lakeja, asetuksia ja sovittuja toimintaohjeita
- toiminta ja vuorovaikutus ei ole kunnioittavaa, luotettavaa ja / tai rehellistä, eikä hän kanna vastuuta toiminnastaan

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- näyttöön perustuva tiedonhaku on puutteellista eikä opiskelija osaa kriittisesti arvioida hakemaansa tietoa
- tietoperusta on sirpaleinen ja asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi
- osoittaa oppimistehtävissä kykyä tuottaa asiasisältöä luettavassa ja ymmärrettävässä muodossa, mutta tiedon pohdinta on pinnallista ja
synteesiin ei päästä

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- osaa kuvata yleisellä tasolla fysioterapiatoimintaa ohjaavat arvot, normit ja eettiset periaatteet sekä ammatin lähtökohdat: prosessimaisuus, asiakaslähtöisyys ja näyttöön perustuva työnote sekä tietää niihin vaikuttavia tekijöitä
- osaa kuvata yleisellä tasolla erilaisia fysioterapian jäsennysmalleja sekä tietää niihin vaikuttavia tekijöitä
- osaa kuvat yleisellä tasolla fysioterapeutin tehtäväalueita sosiaali-, terveys-, liikunta- ja kuntoutuspalvelujärjestelmissä sekä tietää niihin vaikuttavia tekijöitä
- fysioterapeuttisten menetelmien käyttö ja päätelmien tekeminen vaativat ohjausta ja varmistusta
- kykenee toimintansa itsereflektioon, mutta se on pinnallista ja / tai epärealistista
- kykenee palautteen vastaanottamiseen ja pyrkii muuttamaan toimintaansa sen perusteella
- kykenee toimimaan turvallisesti erilaisissa ohjaus- ja vuorovaikutustilanteissa

AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- tunnistaa toiminnassaan fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita
- toimii lakien, asetusten ja sovittujen toimintaohjeiden mukaisesti
- selittää ja tunnistaa ammatillisen osaamisensa ja toimintansa edellytyksiä ja seurauksia
- osaa toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole itseohjautuvaa
- toiminta ja vuorovaikutus on kunnioittavaa, luotettavaa ja rehellistä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- tietoperusta hahmottuu kokonaisuutena
- osaa etsiä näyttöön perustuvaa tietoa eri tietolähteistä sekä tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- osaa käyttää keskeisiä tiedonlähteitä systemaattisesti
- osaa käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
- osoittaa oppimistehtävissä kykyä jäsennellä asiasisältöä selkeästi, ja pyrkii synteesiin ja omaan pohdintaan

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi
- osaa kuvata fysioterapiatoimintaa ohjaavat arvot, normit ja eettiset periaatteet sekä ammatin lähtökohdat: prosessimaisuus, asiakaslähtöisyys ja näyttöön perustuva työnote sekä osaa nimetä/ymmärtää niihin vaikuttavia tekijöitä
- osaa kuvata erilaisia fysioterapian jäsennysmalleja sekä osaa nimetä/ymmärtää niihin vaikuttavia tekijöitä
- osaa kuvata fysioterapeutin tehtäväalueita sosiaali-, terveys-, liikunta- ja kuntoutuspalvelujärjestelmissä
- kykenee osittain itsenäisesti päätelmien tekemiseen
- ottaa vastaan palautetta ja muuttaa toimintaansa sen perusteella
- reflektoi toimintaansa ja kykenee käymään keskustelua saamastaan palautteesta
- toimii turvallisesti ja luotettavasti annettujen ohjeiden mukaisesti työ- ja opiskeluympäristössä

AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- osaa organisoida omaa toimintaansa ja toimii oma-aloitteisesti sekä vastuullisesti
- toimii fysioterapeutin työtä ohjaavien eettisten periaatteiden mukaisesti ja kykenee osittain itsenäisesti eettiseen päätöksentekoon
- jäsentää ja arvioi systemaattisesti omaa ammatillista toimintaansa
- toimii ammatillisesti vuorovaikutustilanteissa sekä kykenee ammatilliseen keskusteluun
- toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa sovittuja aikatauluja
- huomioi dialogisuuden ja pyrkii toimimaan vuorovaikutustilanteissa tasavertaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- osaa etsiä ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa asiantuntevasti ja itsenäisesti
- osaa käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
- osoittaa oppimistehtävissä kykyä tiedon soveltamiseen, synteesiin ja omaan pohdintaan
- pystyy soveltamaan teoriatietoa käytännön tilanteissa

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- ymmärtää ja osaa kuvata laaja-alaisesti fysioterapiatoimintaa ohjaavat arvot, normit ja eettiset periaatteet sekä ammatin lähtökohdat: prosessimaisuus, asiakaslähtöisyys ja näyttöön perustuva työnote sekä osaa nimetä/ymmärtää niihin vaikuttavia tekijöitä
- ymmärtää ja osaa kuvata laaja-alaisesti erilaisia fysioterapian jäsennysmalleja sekä osaa nimetä/ymmärtää niihin vaikuttavia tekijöitä
- ymmärtää ja osaa kuvata laaja-alaisesti fysioterapeutin tehtäväalueita sosiaali-, terveys-, liikunta- ja kuntoutuspalvelujärjestelmissä
- kykenee päätelmien tekemiseen pääosin itsenäisesti
- osaa arvioida omaa toimintaansa ja osaamistaan kriittisesti, tunnistaen omia vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteita
- toimii itsenäisesti, suunnitelmallisesti, turvallisesti ja luotettavasti työ- ja opiskeluympäristössä

AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- arvioi ja kehittää kriittisesti ja rakentavasti omaa ammatillista toimintaansa
- toimii ammatillisesti ja vie ammatillista keskustelua eteenpäin
- kantaa vastuuta opitun jakamisesta ja ryhmässä toimimisesta
- osaa organisoida ryhmän toimintaa ja kykenee tarvittaessa johtamaan omaa ja ryhmän toimintaa
- sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
- toimii vuorovaikutustilanteissa dialogisesti ja tasavertaisesti

Esitietovaatimukset

Ei edeltävyysehtoja