Siirry suoraan sisältöön

Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina (4 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CL21-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.05.2024 - 27.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
27.08.2024 - 08.11.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Kuntoutus ja suun terveys
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
Fysioterapeuttikoulutus
Opettajat
Iida Laine
Ajoitusryhmät
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
Ryhmät
PFYSIS24
Fysioterapeutti (AMK), S24
PFYSIS24A
PFYSIS24A
PFYSIS24B
PFYSIS24B
Pienryhmät
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
Opintojakso
TH00CL21

Toteutuksella on 24 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 47 t 45 min.

Aika Aihe Tila
Ti 27.08.2024 klo 09:00 - 10:45
(1 t 45 min)
Orientaatio opintojaksolle & Oppiminen tiedon rakentamisena, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004
ICT_B1026_Gamma GAMMA
Ke 04.09.2024 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Motorisen oppimisen tukeminen & motorinen kontrolli, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004
ICT_B1041_Omega OMEGA
To 05.09.2024 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Itsenäinen opiskelu / ryhmätyöskentely, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004
To 05.09.2024 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Mallintaminen ja feedback, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004
EDU_3026_3027 Teoriatila avo byod
Pe 06.09.2024 klo 08:00 - 10:00
(2 t 0 min)
Ohjaaminen fysioterapiassa (käytäntö), Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
ICT_B2034 Toiminnallisen harjoittelun tila
Pe 06.09.2024 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Ohjaaminen fysioterapiassa (käytäntö), Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
ICT_B2034 Toiminnallisen harjoittelun tila
Ti 10.09.2024 klo 14:00 - 16:00
(2 t 0 min)
Ihmisen oppiminen tukeminen, yksilö-ympäristö-tehtävä & ryhmätyöskentely, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004
ICT_C2033_2034 Teoriatila muunto
To 12.09.2024 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Itsenäinen opiskelu / ryhmätyöskentely, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004
To 12.09.2024 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Itsenäinen opiskelu / ryhmätyöskentely, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004
Pe 13.09.2024 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Motorisen oppimisen tukeminen, Harjoittelun suunnittelun seitsemän valintaa, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004
ICT_B1026_Gamma GAMMA
Ma 16.09.2024 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Videotehtävän opettajajohtoinen työstötunti / palautteenanto, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004
ICT_B2026 Teoriatila muunto
Ma 16.09.2024 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Videotehtävän opettajajohtoinen työstötunti / palautteenanto, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004
EDU_3004 Josef muunto byod
Ke 18.09.2024 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Motorisen kehityksen näkökulmaa: vauvaikä, lapset ja nuoret, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004
ICT_C1035_Delta DELTA
To 19.09.2024 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Itsenäinen opiskelu / ryhmätyöskentely, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004
Pe 20.09.2024 klo 08:00 - 10:00
(2 t 0 min)
Motorisen kehityksen näkökulmaa: työikäiset ja ikääntyneet, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004
ICT_B1026_Gamma GAMMA
Ti 24.09.2024 klo 08:00 - 10:00
(2 t 0 min)
Ohjaaminen ja taidon opettaminen (käytäntö), Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
ICT_B2034 Toiminnallisen harjoittelun tila
ICT_B2035 Fysikaalisen terapian ja lastahoidontila
Ti 24.09.2024 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Ohjaaminen ja taidon opettaminen (käytäntö), Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
ICT_B2034 Toiminnallisen harjoittelun tila
ICT_B2035 Fysikaalisen terapian ja lastahoidontila
Ke 02.10.2024 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Motorisen oppimisen teorioiden yhteenveto & kertaus, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004
ICT_B1026_Gamma GAMMA
Ma 07.10.2024 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Motorisen taidon videoiden purkutunti, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004
ICT_B2026 Teoriatila muunto
Ma 07.10.2024 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Motorisen taidon videoiden purkutunti, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004
ICT_B2026 Teoriatila muunto
Ke 23.10.2024 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Varsinainen tentti, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004
ICT_C1035_Delta DELTA
Ke 06.11.2024 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Opintojakson yhteenveto- ja palautetunti, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004
ICT_B1041_Omega OMEGA
Ke 13.11.2024 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
1. uusintatentti, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004
ICT_C1035_Delta DELTA
To 05.12.2024 klo 14:00 - 16:00
(2 t 0 min)
2. uusintatentti, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004
EDU_2003 Erik muunto byod
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Sisällöt kuvattu tarkemmin Itslearningissa

Vko 35
A&B yhdessä (3h): Orientaatio opintojaksolle & Oppiminen tiedon rakentamisena

Vko 36
A&B yhdessä (2h): Motorisen oppimisen tukeminen & motorinen kontrolli
A&B yhdessä (2h): Motorinen oppiminen fysioterapiassa, mallintaminen ja feedback
A&B erikseen (2h): Ohjaaminen fysioterapiassa (käytäntö)

Vko 37
A&B yhdessä (2h): Ihmisen oppiminen tukeminen, yksilö-ympäristö-tehtävä & ryhmätyöskentely
A&B yhdessä (2h): Motorisen oppimisen tukeminen, Harjoittelun suunnittelun seitsemän valintaa

Vko 38
A&B erikseen (2h): Videotehtävän opettajajohtoinen työstötunti / palautteenanto
A&B yhdessä (2h): Motorisen kehityksen näkökulmaa: vauvaikä, lapset ja nuoret
A&B yhdessä (2h): Motorisen kehityksen näkökulmaa: työikäiset ja ikääntyneet

Vko 39
A&B erikseen (2h): Ohjaaminen ja taidon opettaminen (käytäntö)
A&B yhdessä (2h): Motorisen oppimisen teorioiden yhteenveto & kertaus

Vko 41
A&B erikseen (2h): Motorisen taidon videoiden purkutunti

Vko 43
Varsinainen tentti

Vko 45
A&B yhdessä (2h): Opintojakson yhteenveto- ja palautetunti

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata motorisen kehityksen pääperiaatteet ja -piirteet,
- selittää, miten eri tekijät vaikuttavat liikkeen ja liikkumisen kehittymiseen ja muotoutumiseen eri ikäkausina
- kuvata erilaisia oppimisen muotoja ja oppimiseen vaikuttavia tekijöitä eri ikäkausina,
- selittää konstruktivistisen oppimisteorian, motorisen oppimisen ja kontrollin peruskäsitteet,
- selittää näyttöön perustuvat fysioterapeuttisen ohjaamisen menetelmät ja käyttää niitä mm. motorisen oppimisen ohjaamisessa,
- hyödyntää erilaisia ohjausympäristöjä suunnitellessaan ja toteuttaessaan fysioterapeuttista ohjaamista

Sisältö

Motorisen kehityksen yleiset periaatteet ja pääpiirteet eri ikäkausina, reflektiivisten liikkeiden vaihe, varhaisten liiketaitojen vaihe, erikoistuneiden liiketaitojen vaihe, aikuisuus ja vanhuus.

Ihmiskäsitys, oppiminen käsitteenä, eri oppimisteorioita, erilaisia ja eri-ikäisiä oppijoita, motorinen kontrolli, motorisen taidon oppiminen ja harjoittelun ohjaaminen (visuaalinen, verbaalinen, kognitiivinen ja manuaalinen ohjaus), erilaiset ohjausympäristöt (digitaalisuus) ja teknologian hyödyntäminen ohjauksessa.

Oppimateriaalit

Shumway-Cook, A., & Woollacott, M. H. (2022). Motor control: Translating research into clinical practice (6rd ed.). Lippincott Williams & Wilkins.

Saatavilla https://login.ezproxy.turkuamk.fi/login?url=https://www.lwwhealthlibrary.com

Chapter 1: Motor Control: Issues and Theories
Chapter 2: Motor Learning and Recovery of Function (sivulle 34 asti)
Chapter 9: Aging and Postural control
Chapter 13: Development of Mobility
Chapter 14: Aging and Mobility

Magill, R. A., & Anderson, D. I. (2017). Motor learning and control: Concepts and applications (Eleventh edition.). McGraw-Hill Education. (Saatavilla E-kirjana Finnan kautta)
Chapter 1: The Classification of Motor Skills
Chapter 5: Motor Control theories
Chapter 12: The Stages of Learning
Chapter 14: Demonstration and Verbal Instructions
Chapter 15: Augmented Feedback
Chapter 16: Practice Variability and Specificity
Chapter 17: The Amount and Distribution of Practice
Chapter 18: Whole and Part Practice
Chapter 19: Mental Practice

Kauranen, K. (2022) Kuormitusfysiologia. Liikuntatieteellinen seura. 2. uud. painos.
Optimaalinen kuormitus elinkaaren eri vaiheissa s. 426–475

Kauranen, K., & Tiainen, T. (2011). Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellinen seura. --> Soveltuvin osin, koska materiaali on jo vanhaa!
Motorinen suorituskyky s. 8-16
Motoriikan säätelyä käsittelevät ja selittävät teoriat s. 28-39
Liike ja liikkuminen s. 198-207
Motorinen oppiminen s. 291- 321, s. 336-426.

Itslearningissa ilmoitettu materiaali on verkossa saatavilla olevaa materiaalia.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu, lähi- ja verkko-opiskelu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Varsinainen tentti: 23.10.2024 10.00 - 11.30, paikka: DELTA ICT_C1035_Delta
1. Uusintatentti: 13.11.2024 12.30 - 14.00, paikka: DELTA ICT_C1035_Delta

2. Uusintatentti: 27.11.2024 12.30 - 14.00, paikka: Erik muunto byod EDU_2003
--> Uusi aika (sovittu yhdessä opiskelijoiden kanssa 18.11.24 / IL) Paikka: Erik muunto byod EDU_2003 Aika 05.12.2024 14.15 - 15.45

Opiskelijalla on oikeus uusia toteutuksen hylätty tenttisuoritus kaksi kertaa. Hyväksyttyä tenttisuoritusta ei voi tällä toteutuksella korottaa (Tutkintosääntö 23 § Opintosuorituksen uusinta ja arvosanan korottaminen)

Poissaolo tentistä = hylätty suoritus.

Kansainvälisyys

Lähiopetus: Keskusteleva luento, pari- ja pienryhmätyöskentely
Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä.
Verkko-opetus: ITS-materiaali ja opiskeltavaan sisältöön orientoivia tehtäviä.
Vertaisoppiminen: Ryhmätehtäviä lähiopetustunneilla ja itsenäisenä opiskeluna.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4 op = 108h opiskelijan työtä

Esitietovaatimukset

Ei edeltävyysehtoja

Lisätiedot

Avoimen amk:n kiintiöpaikkoja on 5.
Avoimen AMK:n opiskelijat: Osa tunneista saatetaan tehdä tutkinto-opiskelijoille A ja B-ryhmille erikseen (sama aihe vedetään kaksi kertaa, mutta vain pienemmälle porukalle kerrallaan). Osallistu siis vain yhden ryhmän opetukseen (mieluiten sen, missä teet ryhmätyön).

Läsnäolo:

Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson osiosta vastaavan opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.

Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä lähitunneille etäyhteyttä.

Siirry alkuun