Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina (4 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CL21-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.05.2024 - 02.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 08.11.2024
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Iida Laine
Ryhmät
-
PFYSIS24BPFYSIS24B
-
PFYSIS24Fysioterapeutti (AMK), S24
-
PFYSIS24APFYSIS24A
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata motorisen kehityksen pääperiaatteet ja -piirteet,
- selittää, miten eri tekijät vaikuttavat liikkeen ja liikkumisen kehittymiseen ja muotoutumiseen eri ikäkausina
- kuvata erilaisia oppimisen muotoja ja oppimiseen vaikuttavia tekijöitä eri ikäkausina,
- selittää konstruktivistisen oppimisteorian, motorisen oppimisen ja kontrollin peruskäsitteet,
- selittää näyttöön perustuvat fysioterapeuttisen ohjaamisen menetelmät ja käyttää niitä mm. motorisen oppimisen ohjaamisessa,
- hyödyntää erilaisia ohjausympäristöjä suunnitellessaan ja toteuttaessaan fysioterapeuttista ohjaamista
Sisältö
Motorisen kehityksen yleiset periaatteet ja pääpiirteet eri ikäkausina, reflektiivisten liikkeiden vaihe, varhaisten liiketaitojen vaihe, erikoistuneiden liiketaitojen vaihe, aikuisuus ja vanhuus.
Ihmiskäsitys, oppiminen käsitteenä, eri oppimisteorioita, erilaisia ja eri-ikäisiä oppijoita, motorinen kontrolli, motorisen taidon oppiminen ja harjoittelun ohjaaminen (visuaalinen, verbaalinen, kognitiivinen ja manuaalinen ohjaus), erilaiset ohjausympäristöt (digitaalisuus) ja teknologian hyödyntäminen ohjauksessa.
Oppimateriaalit
Shumway-Cook, A., & Woollacott, M. H. (2022). Motor control: Translating research into clinical practice (6rd ed.). Lippincott Williams & Wilkins.
Vanhempi versio ladattavissa verkossa.
Chapter 1: Motor Control: Issues and Theories
Chapter 2: Motor Learning and Recovery of Function (sivulle 34 asti)
Chapter 9: Aging and Postural control
Chapter 13: Development of Mobility
Chapter 14: Aging and Mobility
Magill, R. A., & Anderson, D. I. (2017). Motor learning and control: Concepts and applications (Eleventh edition.). McGraw-Hill Education. (Saatavilla E-kirjana Finnan kautta)
Chapter 1: The Classification of Motor Skills
Chapter 5: Motor Control theories
Chapter 12: The Stages of Learning
Chapter 14: Demonstration and Verbal Instructions
Chapter 15: Augmented Feedback
Chapter 16: Practice Variability and Specificity
Chapter 17: The Amount and Distribution of Practice
Chapter 18: Whole and Part Practice
Chapter 19: Mental Practice
Kauranen, K. (2022) Kuormitusfysiologia. Liikuntatieteellinen seura. 2. uud. painos.
Optimaalinen kuormitus elinkaaren eri vaiheissa s. 426–475
Kauranen, K., & Tiainen, T. (2011). Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellinen seura. --> Soveltuvin osin, koska materiaali on jo vanhaa!
Motorinen suorituskyky s. 8-16
Motoriikan säätelyä käsittelevät ja selittävät teoriat s. 28-39
Liike ja liikkuminen s. 198-207
Motorinen oppiminen s. 291- 321, s. 336-426.
Itslearningissa ilmoitettu materiaali on verkossa saatavilla olevaa materiaalia.
Opetusmenetelmät
Itsenäinen opiskelu, lähi- ja verkko-opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Varsinainen tentti: XX, paikka: X
1. Uusintatentti: XX, paikka: X (Korotukset ja hylätyt arvosanat)
2. Uusintatentti järjestetään tarvittaessa (Vain hylätyt arvosanat)
Opiskelijalla on oikeus uusia toteutuksen hylätty tenttisuoritus kaksi kertaa. Lisäksi opiskelijalla on oikeus korottaa hyväksyttyä arvosanaa kerran uusintatentin ajankohtana tai opettajan ilmoittamana muuna ajankohtana.
Poissaolo tentistä = hylätty suoritus.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetus: Keskusteleva luento, pari- ja pienryhmätyöskentely
Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä.
Verkko-opetus: ITS-materiaali ja opiskeltavaan sisältöön orientoivia tehtäviä.
Vertaisoppiminen: Ryhmätehtäviä lähiopetustunneilla ja itsenäisenä opiskeluna.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4 op = 108h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Sisällöt kuvattu tarkemmin Itslearningissa
Vko 35
A&B yhdessä (3h): Orientaatio opintojaksolle & Oppiminen tiedon rakentamisena
A&B yhdessä (2h): Motorisen oppimisen tukeminen & motorinen kontrolli
Vko 36
A&B yhdessä (2h): Motorinen oppiminen fysioterapiassa, mallintaminen ja feedback
A&B erikseen (2h): Ohjaaminen fysioterapiassa (käytäntö)
Vko 37
A&B yhdessä (2h): Motorisen oppimisen tukeminen, Harjoittelun suunnittelun seitsemän valintaa
A&B yhdessä (2h): Ihmisen oppiminen tukeminen, yksilö-ympäristö-tehtävä & ryhmätyöskentely
Vko 38
A&B erikseen (2h): Videotehtävän opettajajohtoinen työstötunti / palautteenanto
A&B yhdessä (2h): Motorisen kehityksen näkökulmaa: vauvaikä, lapset ja nuoret
A&B yhdessä (2h): Motorisen kehityksen näkökulmaa: työikäiset ja ikääntyneet
Vko 39
A&B yhdessä (2h): Motorisen oppimisen teorioiden yhteenveto & kertaus
Vko 41
A&B erikseen (2h): Motorisen taidon videoiden purkutunti
Vko 43
Varsinainen tentti
Vko 45
A&B yhdessä (2h): Opintojakson yhteenveto- ja palautetunti
Viestintäkanava ja lisätietoja
Avoimen amk:n kiintiöpaikkoja on 5.
Avoimen AMK:n opiskelijat: Osa tunneista saatetaan tehdä tutkinto-opiskelijoille A ja B-ryhmille erikseen (sama aihe vedetään kaksi kertaa, mutta vain pienemmälle porukalle kerrallaan). Osallistu siis vain yhden ryhmän opetukseen (mieluiten sen, missä teet ryhmätyön).
Läsnäolo:
Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson osiosta vastaavan opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.
Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä lähitunneille etäyhteyttä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi: hyl-5
Arvosanan eli suoritusmerkinnän saa, kun kaikki opintojakson tehtävät ovat on hyväksytysti suoritettuna Itslearningissa annettuun määräaikaan mennessä.
Kaikki opintojakson tehtävät tulee palauttaa Itslearningalustalle. Oppimistehtävät tulee palauttaa ensisijaisesti ensimmäisenä niihin osoitettuna palautuspäivänä ja palauttamatta jättäminen vastaa hylättyä/täydennettävää suoritusta. Hylätyt/täydennettävät suoritukset palautetaan opettajan määrittämän aikataulun mukaisesti.
Arvosana muodostuu seuraavista suoritteista:
1. Motorisen taidon opettaminen (videon analysointi) – ryhmätehtävä: hyl-5 (Tarkemmat arviointikriteerit on ilmoitettu tehtäväkohtaisesti Itslearningissa tehtävänannon yhteydessä). Painotus 50% opintojakson arvosanasta.
2. Tentti: hyl-5 (Arvioinnissa käytetään tasavälistä skaalaa, alin hyväksytyn raja on 50 % maksimipisteistä.) Painotus 50% opintojakson arvosanasta.
3. Ryhmätehtävään liittyvä itse- ja vertaisarviointi voi vaikuttaa kurssin arvosanaan +/-
4. Itslearningiin palautetut yksilösuorituksena ja ryhmässä tehtävät tuntitehtävät: hyväksytty / hylätty. (Tarkemmat arviointikriteerit on ilmoitettu tehtäväkohtaisesti Itslearningissa tehtävänannon yhteydessä)
5. Tehtävien myöhässä lähettäminen saattaa vaikuttaa laskevasti opintojakson arvosanaan
6. Opintojakson tunneille osallistuminen sekä niillä työskentely
7. Opettajan arviointi: annettujen tehtävien hoitaminen aikataulussa sekä muu opiskelijan toiminta opintojakson aikana +/-
Hylätty (0)
Hylätty = Tentin pisteet: <50 % maksimipistemäärästä
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelija ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
- Opiskelija ei ole perehtynyt oppimisalustalla saatavilla olevaan materiaaliin ja /tai tehtävänantoon, eikä toimi niiden mukaisesti
- Opiskelija ei perustele omaa toimintaansa hyödyntäen ammattialansa tietoperustaa (opiskeluvaiheeseen suhteutettuna)
AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija ei tunnista tai pysty osoittamaan motorisen kehityksen pääperiaatteita ja -piirteitä ja/tai niihin vaikuttavia tekijöitä
- Ei tunnista tai pysty osoittamaan, miten eri tekijät vaikuttavat liikkeen ja liikkumisen kehittymiseen ja muotoutumiseen eri ikäkausina, eikä tunnista niihin vaikuttavia tekijöitä
- Ei tunnista erilaisia oppimisen muotoja ja oppimiseen vaikuttavia tekijöitä eri ikäkausina
- Ei tunnista tai pysty osoittamaan konstruktivistisen oppimisteorian, motorisen oppimisen ja kontrollin peruskäsitteitä
- Ei ymmärrä näyttöön perustuvat fysioterapeuttisen ohjaamisen menetelmien perusteita, eikä osaa käyttää niitä mm. motorisen oppimisen ohjaamisessa eikä tiedä niihin vaikuttavia tekijöitä
- Ei tunnista ja/tai huomioi erilaisia ohjausympäristöjä suunnitellessaan ja toteuttaessaan fysioterapeuttista ohjaamista
- Opiskelijan toiminta on epäjohdonmukaista ja sekavaa opiskeluvaiheeseen suhteutettuna
- Opiskelija ei kykene reflektoimaan oppimistaan tai toimintaansa
- Opiskelija ei ota vastaan palautetta ja/tai muuta toimintaansa palautteen pohjalta
- Opiskelija vaarantaa potilasturvallisuuden ja/tai työ- ja opiskeluympäristön turvallisuuden
VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Opiskelija ei tunnista ja/tai noudata fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita, lakeja, asetuksia ja sovittuja toimintaohjeita
- Opintojakson tehtävät ovat tekemättä, tehtävänannon kaikkiin kohtiin ei ole vastattu tai ne ovat erittäin puutteellisin tiedoin palautettu.
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus ei ole kunnioittavaa, luotettavaa ja /tai rehellistä, eikä hän kanna vastuuta toiminnastaan.
- Opiskelijan toiminta on epäammatillista opiskeluvaiheeseen suhteutettuna
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 = Tentin pisteet: =50 % maksimipistemäärästä
2 = Tentin pisteet: >60 %maksimipistemäärästä
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelija käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- Opiskelija käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- Opiskelijan näyttöön perustuva tiedonhaku on puutteellista eikä opiskelija osaa kriittisesti arvioida hakemaansa tietoa
- Opiskelija tietoperusta on sirpaleinen ja asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi
- Kirjalliset tehtävät on kirjoitettu kokonaisin lausein, hyvällä suomen kielellä.
- Kirjallisissa töissä pohdinta on pinnallista ja tiedon synteesiin ei päästä
AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa annettujen ohjeiden mukaan ohjattuna
- Opiskelija tietää ja tunnistaa motorisen kehityksen pääperiaatteet ja -piirteet ja tietää niihin vaikuttavia tekijöitä
- Tietää ja tunnistaa, miten eri tekijät vaikuttavat liikkeen ja liikkumisen kehittymiseen ja muotoutumiseen eri ikäkausina ja tietää niihin vaikuttavia tekijöitä
- Tietää ja tunnistaa erilaisia oppimisen muotoja ja oppimiseen vaikuttavia tekijöitä eri ikäkausina ja tietää niihin vaikuttavia tekijöitä
- Tietää ja tunnistaa konstruktivistisen oppimisteorian, motorisen oppimisen ja kontrollin peruskäsitteet
- Tietää ja tunnistaa näyttöön perustuvat fysioterapeuttisen ohjaamisen menetelmät ja käyttää niitä mm. motorisen oppimisen ohjaamisessa ja tietää niihin vaikuttavia tekijöitä
- Tietää ja tunnistaa erilaisia ohjausympäristöjä suunnitellessaan ja toteuttaessaan fysioterapeuttista ohjaamista
- Opiskelija toimii turvallisesti työ- ja opiskeluympäristössä
- Fysioterapeuttisten menetelmien käyttö ja päätelmien tekeminen / kliininen päättely vaativat ohjausta ja varmistusta
- Opiskelija kykenee palautteen vastaanottamiseen ja pyrkii muuttamaan toimintaansa sen perusteella
VASTUU JA ITSENÄISYYS (PÄTEVYYS)
- Opiskelija toimii tavoitteellisesti ja noudattaa sovittuja aikatauluja
- Opiskelija osaa organisoida omaa toimintaansa
- Opiskelija osaa ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- Opiskelija tunnistaa ja toimii fysioterapeutin työtä ohjaavien eettisten periaatteiden, lakien, asetusten ja sovittujen toimintaohjeiden mukaisesti
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus on kunnioittavaa, luotettavaa ja rehellistä
- Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia
- Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ja osaamistaan kriittisesti, tunnistaen omia vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteita
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 = Tentin pisteet: 3>70 % maksimipistemäärästä
4 = Tentin pisteet: 4>80 % maksimipistemäärästä
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Kuten edellä
- Opiskelijan tietoperusta hahmottuu kokonaisuutena
- Opiskelija osaa etsiä näyttöön perustuvaa tietoa eri tietolähteistä sekä tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä tiedonlähteitä systemaattisesti
- Kirjalliset tehtävät on kirjoitettu selkeästi jäsenneltynä
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
- Kirjallisissa töissä on omaa pohdintaa ja synteesiin on pyritty
AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Kuten edellä
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa annettujen ohjeiden mukaan itsenäisesti
- Opiskelija osaa kuvata motorisen kehityksen pääperiaatteet ja -piirteet ja nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- Osaa selittää, miten eri tekijät vaikuttavat liikkeen ja liikkumisen kehittymiseen ja muotoutumiseen eri ikäkausina ja nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- Osaa kuvata erilaisia oppimisen muotoja ja oppimiseen vaikuttavia tekijöitä eri ikäkausina ja nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- Osaa kuvata ja selittää konstruktivistisen oppimisteorian, motorisen oppimisen ja kontrollin peruskäsitteet
- Osaa kuvata ja selittää näyttöön perustuvat fysioterapeuttisen ohjaamisen menetelmät ja käyttää niitä mm. motorisen oppimisen ohjaamisessa ja nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- Osaa hyödyntää erilaisia ohjausympäristöjä suunnitellessaan ja toteuttaessaan fysioterapeuttista ohjaamista
- Opiskelija kykenee osittain itsenäisesti päätelmien tekemiseen / kliiniseen päättelyyn
- Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja muuttaa toimintaansa sen perusteella
VASTUU JA ITSENÄISYYS (PÄTEVYYS)
- Kuten edellä
- Opiskelija toimii tavoitteellisesti ja noudattaa sovittuja aikatauluja
- Opiskelija osaa organisoida omaa toimintaansa
- Opiskelija osaa ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- Opiskelija huomioi dialogisuuden ja pyrkii toimimaan vuorovaikutustilanteissa tasavertaisesti
- Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ja osaamistaan kriittisesti, tunnistaen omia vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteita
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 = Tentin pisteet: >90 % maksimipistemäärästä
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Kuten edellä
- Opiskelija käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- Opiskelija osaa etsiä ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa asiantuntevasti ja itsenäisesti
- Opiskelija osaa käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
- Kirjallisissa töissä näkyy tiedon soveltaminen, synteesi ja itsenäinen pohdinta
AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Kuten edellä
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa annettujen ohjeiden mukaan itsenäisesti
- Opiskelija ymmärtää osaa kuvata motorisen kehityksen pääperiaatteet ja -piirteet ja nimetä/ymmärtää niihin vaikuttavia tekijöitä
- Ymmärtää ja osaa selittää, miten eri tekijät vaikuttavat liikkeen ja liikkumisen kehittymiseen ja muotoutumiseen eri ikäkausina ja nimetä/ymmärtää niihin vaikuttavia tekijöitä
- Osaa kuvata ja ymmärtää erilaisia oppimisen muotoja ja oppimiseen vaikuttavia tekijöitä eri ikäkausina ja nimetä/ymmärtää niihin vaikuttavia tekijöitä
- Osaa kuvata ja ymmärtää konstruktivistisen oppimisteorian, motorisen oppimisen ja kontrollin peruskäsitteet
- Osaa kuvata ja ymmärtää näyttöön perustuvat fysioterapeuttisen ohjaamisen menetelmät ja käyttää niitä mm. motorisen oppimisen ohjaamisessa ja nimetä/ymmärtää niihin vaikuttavia tekijöitä
- Osaa hyödyntää erilaisia ohjausympäristöjä suunnitellessaan ja toteuttaessaan fysioterapeuttista ohjaamista
- Opiskelija pystyy soveltamaan teoriatietoa käytännön tilanteissa
- Opiskelija kykenee päätelmien tekemiseen / kliiniseen päättelyyn pääosin itsenäisesti
VASTUU JA ITSENÄISYYS (PÄTEVYYS)
- Kuten edellä
- Opiskelija kantaa vastuuta opitun jakamisesta
- Opiskelija osaa organisoida omaa toimintaansa ja on itseohjautuva
Esitietovaatimukset
Ei edeltävyysehtoja