Skip to main content

Motor Learning and Motor Development at Different Ages (4 cr)

Code: TH00CL21-3004

General information


Enrollment
01.05.2024 - 27.08.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
27.08.2024 - 08.11.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Local portion
3 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Kuntoutus ja suun terveys
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 60
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Iida Laine
Scheduling groups
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Size: 5 . Open UAS : 5.)
Small groups
Open UAS quota. Please enroll without selecting this group.
Course
TH00CL21

Realization has 24 reservations. Total duration of reservations is 47 h 45 min.

Time Topic Location
Tue 27.08.2024 time 09:00 - 10:45
(1 h 45 min)
Orientaatio opintojaksolle & Oppiminen tiedon rakentamisena, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004
ICT_B1026_Gamma GAMMA
Wed 04.09.2024 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Motorisen oppimisen tukeminen & motorinen kontrolli, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004
ICT_B1041_Omega OMEGA
Thu 05.09.2024 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Itsenäinen opiskelu / ryhmätyöskentely, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004
Thu 05.09.2024 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Mallintaminen ja feedback, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004
EDU_3026_3027 Teoriatila avo byod
Fri 06.09.2024 time 08:00 - 10:00
(2 h 0 min)
Ohjaaminen fysioterapiassa (käytäntö), Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
ICT_B2034 Toiminnallisen harjoittelun tila
Fri 06.09.2024 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Ohjaaminen fysioterapiassa (käytäntö), Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
ICT_B2034 Toiminnallisen harjoittelun tila
Tue 10.09.2024 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
Ihmisen oppiminen tukeminen, yksilö-ympäristö-tehtävä & ryhmätyöskentely, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004
ICT_C2033_2034 Teoriatila muunto
Thu 12.09.2024 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Itsenäinen opiskelu / ryhmätyöskentely, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004
Thu 12.09.2024 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Itsenäinen opiskelu / ryhmätyöskentely, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004
Fri 13.09.2024 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Motorisen oppimisen tukeminen, Harjoittelun suunnittelun seitsemän valintaa, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004
ICT_B1026_Gamma GAMMA
Mon 16.09.2024 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Videotehtävän opettajajohtoinen työstötunti / palautteenanto, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004
ICT_B2026 Teoriatila muunto
Mon 16.09.2024 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Videotehtävän opettajajohtoinen työstötunti / palautteenanto, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004
EDU_3004 Josef muunto byod
Wed 18.09.2024 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Motorisen kehityksen näkökulmaa: vauvaikä, lapset ja nuoret, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004
ICT_C1035_Delta DELTA
Thu 19.09.2024 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Itsenäinen opiskelu / ryhmätyöskentely, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004
Fri 20.09.2024 time 08:00 - 10:00
(2 h 0 min)
Motorisen kehityksen näkökulmaa: työikäiset ja ikääntyneet, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004
ICT_B1026_Gamma GAMMA
Tue 24.09.2024 time 08:00 - 10:00
(2 h 0 min)
Ohjaaminen ja taidon opettaminen (käytäntö), Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
ICT_B2034 Toiminnallisen harjoittelun tila
ICT_B2035 Fysikaalisen terapian ja lastahoidontila
Tue 24.09.2024 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Ohjaaminen ja taidon opettaminen (käytäntö), Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
ICT_B2034 Toiminnallisen harjoittelun tila
ICT_B2035 Fysikaalisen terapian ja lastahoidontila
Wed 02.10.2024 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Motorisen oppimisen teorioiden yhteenveto & kertaus, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004
ICT_B1026_Gamma GAMMA
Mon 07.10.2024 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Motorisen taidon videoiden purkutunti, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004
ICT_B2026 Teoriatila muunto
Mon 07.10.2024 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Motorisen taidon videoiden purkutunti, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004
ICT_B2026 Teoriatila muunto
Wed 23.10.2024 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Varsinainen tentti, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004
ICT_C1035_Delta DELTA
Wed 06.11.2024 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Opintojakson yhteenveto- ja palautetunti, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004
ICT_B1041_Omega OMEGA
Wed 13.11.2024 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
1. uusintatentti, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004
ICT_C1035_Delta DELTA
Thu 05.12.2024 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
2. uusintatentti, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004
EDU_2003 Erik muunto byod
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Sisällöt kuvattu tarkemmin Itslearningissa

Vko 35
A&B yhdessä (3h): Orientaatio opintojaksolle & Oppiminen tiedon rakentamisena

Vko 36
A&B yhdessä (2h): Motorisen oppimisen tukeminen & motorinen kontrolli
A&B yhdessä (2h): Motorinen oppiminen fysioterapiassa, mallintaminen ja feedback
A&B erikseen (2h): Ohjaaminen fysioterapiassa (käytäntö)

Vko 37
A&B yhdessä (2h): Ihmisen oppiminen tukeminen, yksilö-ympäristö-tehtävä & ryhmätyöskentely
A&B yhdessä (2h): Motorisen oppimisen tukeminen, Harjoittelun suunnittelun seitsemän valintaa

Vko 38
A&B erikseen (2h): Videotehtävän opettajajohtoinen työstötunti / palautteenanto
A&B yhdessä (2h): Motorisen kehityksen näkökulmaa: vauvaikä, lapset ja nuoret
A&B yhdessä (2h): Motorisen kehityksen näkökulmaa: työikäiset ja ikääntyneet

Vko 39
A&B erikseen (2h): Ohjaaminen ja taidon opettaminen (käytäntö)
A&B yhdessä (2h): Motorisen oppimisen teorioiden yhteenveto & kertaus

Vko 41
A&B erikseen (2h): Motorisen taidon videoiden purkutunti

Vko 43
Varsinainen tentti

Vko 45
A&B yhdessä (2h): Opintojakson yhteenveto- ja palautetunti

Objective

The student is able to
• describe different forms of learning and factors affecting on learning,
• explain basic concepts of constructive learning theory, motor learning and control,
• explain methods of the physiotherapeutic instruction and use them in promoting motor learning,
• combine the factors affecting on human learning and the principles of physiotherapeutic instruction when planning and implementing physiotherapeutic instruction
• utilize different environments when planning and implementing physiotherapeutic instruction.

Content

The basic principles and features of motor development


Perception of man, learning as a concept, different learning theories, different learners at different ages, motor control, learning motor skills and instructing learning ( visual, verbal, cognitive and manual instruction), different learning environments (digitalization) and utilizing technology in physiotherapeutic guidance.

Materials

Shumway-Cook, A., & Woollacott, M. H. (2022). Motor control: Translating research into clinical practice (6rd ed.). Lippincott Williams & Wilkins.

Saatavilla https://login.ezproxy.turkuamk.fi/login?url=https://www.lwwhealthlibrary.com

Chapter 1: Motor Control: Issues and Theories
Chapter 2: Motor Learning and Recovery of Function (sivulle 34 asti)
Chapter 9: Aging and Postural control
Chapter 13: Development of Mobility
Chapter 14: Aging and Mobility

Magill, R. A., & Anderson, D. I. (2017). Motor learning and control: Concepts and applications (Eleventh edition.). McGraw-Hill Education. (Saatavilla E-kirjana Finnan kautta)
Chapter 1: The Classification of Motor Skills
Chapter 5: Motor Control theories
Chapter 12: The Stages of Learning
Chapter 14: Demonstration and Verbal Instructions
Chapter 15: Augmented Feedback
Chapter 16: Practice Variability and Specificity
Chapter 17: The Amount and Distribution of Practice
Chapter 18: Whole and Part Practice
Chapter 19: Mental Practice

Kauranen, K. (2022) Kuormitusfysiologia. Liikuntatieteellinen seura. 2. uud. painos.
Optimaalinen kuormitus elinkaaren eri vaiheissa s. 426–475

Kauranen, K., & Tiainen, T. (2011). Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellinen seura. --> Soveltuvin osin, koska materiaali on jo vanhaa!
Motorinen suorituskyky s. 8-16
Motoriikan säätelyä käsittelevät ja selittävät teoriat s. 28-39
Liike ja liikkuminen s. 198-207
Motorinen oppiminen s. 291- 321, s. 336-426.

Itslearningissa ilmoitettu materiaali on verkossa saatavilla olevaa materiaalia.

Teaching methods

Itsenäinen opiskelu, lähi- ja verkko-opiskelu

Exam schedules

Varsinainen tentti: 23.10.2024 10.00 - 11.30, paikka: DELTA ICT_C1035_Delta
1. Uusintatentti: 13.11.2024 12.30 - 14.00, paikka: DELTA ICT_C1035_Delta

2. Uusintatentti: 27.11.2024 12.30 - 14.00, paikka: Erik muunto byod EDU_2003
--> Uusi aika (sovittu yhdessä opiskelijoiden kanssa 18.11.24 / IL) Paikka: Erik muunto byod EDU_2003 Aika 05.12.2024 14.15 - 15.45

Opiskelijalla on oikeus uusia toteutuksen hylätty tenttisuoritus kaksi kertaa. Hyväksyttyä tenttisuoritusta ei voi tällä toteutuksella korottaa (Tutkintosääntö 23 § Opintosuorituksen uusinta ja arvosanan korottaminen)

Poissaolo tentistä = hylätty suoritus.

International connections

Lähiopetus: Keskusteleva luento, pari- ja pienryhmätyöskentely
Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä.
Verkko-opetus: ITS-materiaali ja opiskeltavaan sisältöön orientoivia tehtäviä.
Vertaisoppiminen: Ryhmätehtäviä lähiopetustunneilla ja itsenäisenä opiskeluna.

Completion alternatives

Ei ole

Student workload

4 op = 108h opiskelijan työtä

Qualifications

Ei edeltävyysehtoja

Further information

Avoimen amk:n kiintiöpaikkoja on 5.
Avoimen AMK:n opiskelijat: Osa tunneista saatetaan tehdä tutkinto-opiskelijoille A ja B-ryhmille erikseen (sama aihe vedetään kaksi kertaa, mutta vain pienemmälle porukalle kerrallaan). Osallistu siis vain yhden ryhmän opetukseen (mieluiten sen, missä teet ryhmätyön).

Läsnäolo:

Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson osiosta vastaavan opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.

Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä lähitunneille etäyhteyttä.

Go back to top of page