Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina (4 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CL21-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.05.2024 - 27.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
27.08.2024 - 08.11.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Kuntoutus ja suun terveys
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 60
- Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
- Opettajat
- Iida Laine
- Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
- Ryhmät
-
PFYSIS24Fysioterapeutti (AMK), S24
-
PFYSIS24APFYSIS24A
-
PFYSIS24BPFYSIS24B
- Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
- Opintojakso
- TH00CL21
Toteutuksella on 24 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 47 t 45 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 27.08.2024 klo 09:00 - 10:45 (1 t 45 min) |
Orientaatio opintojaksolle & Oppiminen tiedon rakentamisena, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004 |
ICT_B1026_Gamma
GAMMA
|
Ke 04.09.2024 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
Motorisen oppimisen tukeminen & motorinen kontrolli, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004 |
ICT_B1041_Omega
OMEGA
|
To 05.09.2024 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Itsenäinen opiskelu / ryhmätyöskentely, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004 |
|
To 05.09.2024 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
Mallintaminen ja feedback, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004 |
EDU_3026_3027
Teoriatila avo byod
|
Pe 06.09.2024 klo 08:00 - 10:00 (2 t 0 min) |
Ohjaaminen fysioterapiassa (käytäntö), Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004 |
ICT_B2033
Luovan liikkumisen tila
ICT_B2034 Toiminnallisen harjoittelun tila |
Pe 06.09.2024 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Ohjaaminen fysioterapiassa (käytäntö), Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004 |
ICT_B2033
Luovan liikkumisen tila
ICT_B2034 Toiminnallisen harjoittelun tila |
Ti 10.09.2024 klo 14:00 - 16:00 (2 t 0 min) |
Ihmisen oppiminen tukeminen, yksilö-ympäristö-tehtävä & ryhmätyöskentely, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004 |
ICT_C2033_2034
Teoriatila muunto
|
To 12.09.2024 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Itsenäinen opiskelu / ryhmätyöskentely, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004 |
|
To 12.09.2024 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
Itsenäinen opiskelu / ryhmätyöskentely, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004 |
|
Pe 13.09.2024 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
Motorisen oppimisen tukeminen, Harjoittelun suunnittelun seitsemän valintaa, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004 |
ICT_B1026_Gamma
GAMMA
|
Ma 16.09.2024 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Videotehtävän opettajajohtoinen työstötunti / palautteenanto, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004 |
ICT_B2026
Teoriatila muunto
|
Ma 16.09.2024 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
Videotehtävän opettajajohtoinen työstötunti / palautteenanto, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004 |
EDU_3004
Josef muunto byod
|
Ke 18.09.2024 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
Motorisen kehityksen näkökulmaa: vauvaikä, lapset ja nuoret, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004 |
ICT_C1035_Delta
DELTA
|
To 19.09.2024 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Itsenäinen opiskelu / ryhmätyöskentely, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004 |
|
Pe 20.09.2024 klo 08:00 - 10:00 (2 t 0 min) |
Motorisen kehityksen näkökulmaa: työikäiset ja ikääntyneet, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004 |
ICT_B1026_Gamma
GAMMA
|
Ti 24.09.2024 klo 08:00 - 10:00 (2 t 0 min) |
Ohjaaminen ja taidon opettaminen (käytäntö), Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004 |
ICT_B2033
Luovan liikkumisen tila
ICT_B2034 Toiminnallisen harjoittelun tila ICT_B2035 Fysikaalisen terapian ja lastahoidontila |
Ti 24.09.2024 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Ohjaaminen ja taidon opettaminen (käytäntö), Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004 |
ICT_B2033
Luovan liikkumisen tila
ICT_B2034 Toiminnallisen harjoittelun tila ICT_B2035 Fysikaalisen terapian ja lastahoidontila |
Ke 02.10.2024 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Motorisen oppimisen teorioiden yhteenveto & kertaus, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004 |
ICT_B1026_Gamma
GAMMA
|
Ma 07.10.2024 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Motorisen taidon videoiden purkutunti, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004 |
ICT_B2026
Teoriatila muunto
|
Ma 07.10.2024 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
Motorisen taidon videoiden purkutunti, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004 |
ICT_B2026
Teoriatila muunto
|
Ke 23.10.2024 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Varsinainen tentti, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004 |
ICT_C1035_Delta
DELTA
|
Ke 06.11.2024 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
Opintojakson yhteenveto- ja palautetunti, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004 |
ICT_B1041_Omega
OMEGA
|
Ke 13.11.2024 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
1. uusintatentti, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004 |
ICT_C1035_Delta
DELTA
|
To 05.12.2024 klo 14:00 - 16:00 (2 t 0 min) |
2. uusintatentti, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3004 |
EDU_2003
Erik muunto byod
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Sisällöt kuvattu tarkemmin Itslearningissa
Vko 35
A&B yhdessä (3h): Orientaatio opintojaksolle & Oppiminen tiedon rakentamisena
Vko 36
A&B yhdessä (2h): Motorisen oppimisen tukeminen & motorinen kontrolli
A&B yhdessä (2h): Motorinen oppiminen fysioterapiassa, mallintaminen ja feedback
A&B erikseen (2h): Ohjaaminen fysioterapiassa (käytäntö)
Vko 37
A&B yhdessä (2h): Ihmisen oppiminen tukeminen, yksilö-ympäristö-tehtävä & ryhmätyöskentely
A&B yhdessä (2h): Motorisen oppimisen tukeminen, Harjoittelun suunnittelun seitsemän valintaa
Vko 38
A&B erikseen (2h): Videotehtävän opettajajohtoinen työstötunti / palautteenanto
A&B yhdessä (2h): Motorisen kehityksen näkökulmaa: vauvaikä, lapset ja nuoret
A&B yhdessä (2h): Motorisen kehityksen näkökulmaa: työikäiset ja ikääntyneet
Vko 39
A&B erikseen (2h): Ohjaaminen ja taidon opettaminen (käytäntö)
A&B yhdessä (2h): Motorisen oppimisen teorioiden yhteenveto & kertaus
Vko 41
A&B erikseen (2h): Motorisen taidon videoiden purkutunti
Vko 43
Varsinainen tentti
Vko 45
A&B yhdessä (2h): Opintojakson yhteenveto- ja palautetunti
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata motorisen kehityksen pääperiaatteet ja -piirteet,
- selittää, miten eri tekijät vaikuttavat liikkeen ja liikkumisen kehittymiseen ja muotoutumiseen eri ikäkausina
- kuvata erilaisia oppimisen muotoja ja oppimiseen vaikuttavia tekijöitä eri ikäkausina,
- selittää konstruktivistisen oppimisteorian, motorisen oppimisen ja kontrollin peruskäsitteet,
- selittää näyttöön perustuvat fysioterapeuttisen ohjaamisen menetelmät ja käyttää niitä mm. motorisen oppimisen ohjaamisessa,
- hyödyntää erilaisia ohjausympäristöjä suunnitellessaan ja toteuttaessaan fysioterapeuttista ohjaamista
Sisältö
Motorisen kehityksen yleiset periaatteet ja pääpiirteet eri ikäkausina, reflektiivisten liikkeiden vaihe, varhaisten liiketaitojen vaihe, erikoistuneiden liiketaitojen vaihe, aikuisuus ja vanhuus.
Ihmiskäsitys, oppiminen käsitteenä, eri oppimisteorioita, erilaisia ja eri-ikäisiä oppijoita, motorinen kontrolli, motorisen taidon oppiminen ja harjoittelun ohjaaminen (visuaalinen, verbaalinen, kognitiivinen ja manuaalinen ohjaus), erilaiset ohjausympäristöt (digitaalisuus) ja teknologian hyödyntäminen ohjauksessa.
Oppimateriaalit
Shumway-Cook, A., & Woollacott, M. H. (2022). Motor control: Translating research into clinical practice (6rd ed.). Lippincott Williams & Wilkins.
Saatavilla https://login.ezproxy.turkuamk.fi/login?url=https://www.lwwhealthlibrary.com
Chapter 1: Motor Control: Issues and Theories
Chapter 2: Motor Learning and Recovery of Function (sivulle 34 asti)
Chapter 9: Aging and Postural control
Chapter 13: Development of Mobility
Chapter 14: Aging and Mobility
Magill, R. A., & Anderson, D. I. (2017). Motor learning and control: Concepts and applications (Eleventh edition.). McGraw-Hill Education. (Saatavilla E-kirjana Finnan kautta)
Chapter 1: The Classification of Motor Skills
Chapter 5: Motor Control theories
Chapter 12: The Stages of Learning
Chapter 14: Demonstration and Verbal Instructions
Chapter 15: Augmented Feedback
Chapter 16: Practice Variability and Specificity
Chapter 17: The Amount and Distribution of Practice
Chapter 18: Whole and Part Practice
Chapter 19: Mental Practice
Kauranen, K. (2022) Kuormitusfysiologia. Liikuntatieteellinen seura. 2. uud. painos.
Optimaalinen kuormitus elinkaaren eri vaiheissa s. 426–475
Kauranen, K., & Tiainen, T. (2011). Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellinen seura. --> Soveltuvin osin, koska materiaali on jo vanhaa!
Motorinen suorituskyky s. 8-16
Motoriikan säätelyä käsittelevät ja selittävät teoriat s. 28-39
Liike ja liikkuminen s. 198-207
Motorinen oppiminen s. 291- 321, s. 336-426.
Itslearningissa ilmoitettu materiaali on verkossa saatavilla olevaa materiaalia.
Opetusmenetelmät
Itsenäinen opiskelu, lähi- ja verkko-opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Varsinainen tentti: 23.10.2024 10.00 - 11.30, paikka: DELTA ICT_C1035_Delta
1. Uusintatentti: 13.11.2024 12.30 - 14.00, paikka: DELTA ICT_C1035_Delta
2. Uusintatentti: 27.11.2024 12.30 - 14.00, paikka: Erik muunto byod EDU_2003
--> Uusi aika (sovittu yhdessä opiskelijoiden kanssa 18.11.24 / IL) Paikka: Erik muunto byod EDU_2003 Aika 05.12.2024 14.15 - 15.45
Opiskelijalla on oikeus uusia toteutuksen hylätty tenttisuoritus kaksi kertaa. Hyväksyttyä tenttisuoritusta ei voi tällä toteutuksella korottaa (Tutkintosääntö 23 § Opintosuorituksen uusinta ja arvosanan korottaminen)
Poissaolo tentistä = hylätty suoritus.
Kansainvälisyys
Lähiopetus: Keskusteleva luento, pari- ja pienryhmätyöskentely
Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä.
Verkko-opetus: ITS-materiaali ja opiskeltavaan sisältöön orientoivia tehtäviä.
Vertaisoppiminen: Ryhmätehtäviä lähiopetustunneilla ja itsenäisenä opiskeluna.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4 op = 108h opiskelijan työtä
Esitietovaatimukset
Ei edeltävyysehtoja
Lisätiedot
Avoimen amk:n kiintiöpaikkoja on 5.
Avoimen AMK:n opiskelijat: Osa tunneista saatetaan tehdä tutkinto-opiskelijoille A ja B-ryhmille erikseen (sama aihe vedetään kaksi kertaa, mutta vain pienemmälle porukalle kerrallaan). Osallistu siis vain yhden ryhmän opetukseen (mieluiten sen, missä teet ryhmätyön).
Läsnäolo:
Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson osiosta vastaavan opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.
Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä lähitunneille etäyhteyttä.