Skip to main content

Interview- and Communication Skills in Physiotherapy (2 cr)

Code: TH00CL22-3004

General information


Enrollment
01.12.2024 - 06.04.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
07.04.2025 - 06.06.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 50
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Iida Laine
Course
TH00CL22

Realization has 11 reservations. Total duration of reservations is 42 h 0 min.

Time Topic Location
Wed 16.04.2025 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Opintojakson orientaatio & Lämmittelyä dialogisuuteen, Haastattelu- ja vuorovaikutustaidot fysioterapiassa TH00CL22-3004
EDU_2030 Evert muunto byod
Tue 29.04.2025 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
Haastattelu tutkimisen välineenä fysioterapiassa, Haastattelu- ja vuorovaikutustaidot fysioterapiassa TH00CL22-3004
ICT_C3044 Teoriatila muunto
Fri 02.05.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Haastattelu tutkimisen välineenä fysioterapiassa, Haastattelu- ja vuorovaikutustaidot fysioterapiassa TH00CL22-3004
ICT_C2046 Teoriatila muunto
Tue 06.05.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Kohtaaminen fysioterapiassa, Haastattelu- ja vuorovaikutustaidot fysioterapiassa TH00CL22-3004
ICT_C3044 Teoriatila muunto
Fri 09.05.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Kohtaaminen fysioterapiassa, Haastattelu- ja vuorovaikutustaidot fysioterapiassa TH00CL22-3004
ICT_C3044 Teoriatila muunto
Tue 20.05.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Vuorovaikutus osio jatkuu, Haastattelu- ja vuorovaikutustaidot fysioterapiassa TH00CL22-3004
ICT_B2038 Terapiatila 1
ICT_B2043 Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
Tue 20.05.2025 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
Vuorovaikutus osio jatkuu, Haastattelu- ja vuorovaikutustaidot fysioterapiassa TH00CL22-3004
ICT_B2035 Fysikaalisen terapian ja lastahoidontila
ICT_B2026 Teoriatila muunto
Tue 27.05.2025 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
Simulaatio, Haastattelu- ja vuorovaikutustaidot fysioterapiassa TH00CL22-3004
Simulation 4 MED D2024,Debriefing 4 MED D2035
Wed 28.05.2025 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
Simulaatio, Haastattelu- ja vuorovaikutustaidot fysioterapiassa TH00CL22-3004
Simulation 4 MED D2024,Debriefing 4 MED D2035
Tue 03.06.2025 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
Haastattelutehtävän purku & opintojakson yhteenveto, Haastattelu- ja vuorovaikutustaidot fysioterapiassa TH00CL22-3004
ICT_B2043 Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
Wed 04.06.2025 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
Haastattelutehtävän purku & opintojakson yhteenveto, Haastattelu- ja vuorovaikutustaidot fysioterapiassa TH00CL22-3004
ICT_B2043 Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

Sisällöt on tarkemmin kuvattu Itslearningissa

Vko 16
2h: Opintojakson orientaatio & Lämmittelyä dialogisuuteen

Vko 18
A&B erikseen, 4h: Haastattelu tutkimisen välineenä fysioterapiassa

Vko 19
A&B erikseen, 4h: Kohtaaminen fysioterapiassa: keskustelu motivoivasta haastattelusta & pienryhmätyöskentely tunnilla

Vko 21
A&B erikseen, 4h: Vuorovaikutus osio jatkuu

Vko 22
A&B erikseen, 4h: Simulaatio

Vko 23
A&B erikseen, 4h: Haastattelutehtävän purku & opintojakson yhteenveto

Objective

The student is able to
• choose and use case-specific and client oriented interaction methods in every stage of physiotherapy process and in multiprofessional situations
• combine the factors affecting on human learning and the principles of physiotherapeutic instruction when planning and implementing physiotherapeutic instruction
• regocnice ethical situations and ways to act ethically in various physiotherapysituations

Content

Facing the client, client-centered interaction, support for client’s internal motivation in every stage of therapyprocess. Physiotherapeutic interview, ethical principles and their use in physiotherapy

Materials

Hietanen, P., Kaleva-Kerola, J., Pyörälä, E. & Aho, A. L. 2020. Lääkärin ja potilaan vuorovaikutus. [Helsinki]: Kustannus Oy Duodecim. (Saatavilla Finnasta Turku AMK:n tunnuksila)
- Hyvän vuorovaikutuksen perusteet ja edellytykset

Mönkkönen, K. (2018). Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.(Saatavilla E-kirjanna Finnasta)
- Kpl 5 Dialogisuus asiakastyössä

Vänskä K., Laitinen-Väänänen S., Kettunen T., Mäkelä J. 2011. Onnistuuko Ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita Prima. Helsinki. (Saatavilla E-kirjana Finnasta Turku AMK:n tunnuksilla)
-Kpl 3 Ratkaisu- ja voimavarakeskeisyys ohjauksessa

Tynjälä P. 2002. Oppiminen tiedon rakentamisena. Konstruktivistisen oppimiskäsityksen perusteita. S.72-97.

Fysioterapia-lehti numero 2/2025 saatavilla sähköisenä Turku AMK:n tunnuksilla Finnasta.

Itslearningissa ilmoitettu materiaali on verkossa saatavilla olevaa materiaalia.

Teaching methods

Itsenäinen opiskelu, lähi- ja verkko-opiskelu

Exam schedules

Ei tenttiä.

International connections

Lähiopetus: Keskusteleva luento, pari- ja pienryhmätyöskentely
Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä.
Simulaatio-opetus
Verkko-opetus: ITS-materiaali ja opiskeltavaan sisältöön orientoivia tehtäviä.
Vertaisoppiminen: Ryhmätehtäviä lähiopetustunneilla ja itsenäisenä opiskeluna.

Completion alternatives

Ei ole

Student workload

2 op = 54h opiskelijan työtä
Tästä noin 22h on lähiopetusta ja 32h on opiskelijan itsenäistä opiskelua.

Assessment criteria, approved/failed

HYLÄTTY:

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
- ei perustele omaa toimintaansa hyödyntäen ammattialansa tietoperustaa

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- ei tunnista terapiatilanteessa tilanteeseen sopivia, asiakaslähtöisiä vuorovaikutuskeinoja tutkiessaan ja ohjatessaan asiakasta ja työskennellessään eri ammattiryhmien, omaisten ja asiakkaiden kanssa, ei osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- ei tunnista tai pysty osoittamaan ihmisen oppimiseen vaikuttavia tekijöitä
- fysioterapeuttisen ohjaamisen perusperiaatteiden ymmärrys ei tule esiin, ei kykene suunnittelemaan tai ohjaamaan fysioterapeuttisin menetelmin
- ei tunnistaa erilaisia eettisiä tilanteita ja siihen yhteydessä olevia eettisiä periaatteita erilaisissa muuttuvissa fysioterapiatilanteissa
- ei kykene reflektoimaan oppimistaan tai toimintaansa, eikä huomioi saamaansa palautetta.
- vaarantaa potilasturvallisuuden ja / tai työ- ja opiskeluympäristön turvallisuuden
- valitsemat vuorovaikutuskeinot eivät ole asiakas- tai oppimistilanteeseen sopivia

AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- ei tunnista ja / tai noudata fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita, lakeja, asetuksia ja sovittuja toimintaohjeita
- toiminta ja vuorovaikutus ei ole kunnioittavaa, luotettavaa ja / tai rehellistä, eikä hän kanna vastuuta toiminnastaan

HYVÄKSYTTY:

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- näyttöön perustuva tiedonhaku on puutteellista eikä opiskelija osaa kriittisesti arvioida hakemaansa tietoa
- tietoperusta on sirpaleinen ja asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi
- osoittaa oppimistehtävissä kykyä tuottaa asiasisältöä luettavassa ja ymmärrettävässä muodossa, mutta tiedon pohdinta on pinnallista ja synteesiin ei päästä

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- osaa valita ja käyttää terapiatilanteessa tilanteeseen sopivia, asiakaslähtöisiä vuorovaikutuskeinoja tutkiessaan ja ohjatessaan asiakasta ja työskennellessään eri ammattiryhmien, omaisten ja asiakkaiden kanssa, ja tunnistaa sekä osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa ja osaa yhdistää ihmisen oppimiseen vaikuttavat tekijät ja fysioterapeuttisen ohjaamisen periaatteet suunnitellessaan ja toteuttaessaan fysioterapeuttista ohjaamista, tunnistaa ja osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa eettisiä tilanteita ja siihen yhteydessä olevia eettisiä periaatteita erilaisissa muuttuvissa fysioterapiatilanteissa ja osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- fysioterapeuttisten menetelmien käyttö ja päätelmien tekeminen vaativat ohjausta ja varmistusta
- kykenee toimintansa itsereflektioon, mutta se on pinnallista ja / tai epärealistista
- kykenee palautteen vastaanottamiseen ja pyrkii muuttamaan toimintaansa sen perusteella
- kykenee toimimaan turvallisesti erilaisissa ohjaus- ja vuorovaikutustilanteissa

AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- tunnistaa toiminnassaan fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita
- toimii lakien, asetusten ja sovittujen toimintaohjeiden mukaisesti
- selittää ja tunnistaa ammatillisen osaamisensa ja toimintansa edellytyksiä ja seurauksia
- osaa toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole itseohjautuvaa
- toiminta ja vuorovaikutus on kunnioittavaa, luotettavaa ja rehellistä

Qualifications

No preceding knowledge

Further information

Läsnäolo:

Kaikilla opintojaksojen lähiunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson osiosta vastaavan opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.

Kaikista poissaoloista tehdään aina osaamisen näyttö/korvaava tehtävä, ohjeet Itslearningissa

Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä lähitunneille etäyhteyttä.

Go back to top of page