Siirry suoraan sisältöön

Haastattelu- ja vuorovaikutustaidot fysioterapiassa (2 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CL22-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 03.11.2024

Ajoitus

04.11.2024 - 13.12.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Iida Laine

Ryhmät

  • PFYSIS24B
    PFYSIS24B
  • PFYSIS24
    Fysioterapeutti (AMK), S24
  • PFYSIS24A
    PFYSIS24A

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• valita ja käyttää terapiatilanteessa tilanteeseen sopivia, asiakaslähtöisiä vuorovaikutuskeinoja tutkiessaan ja ohjatessaan asiakasta ja työskennellessään eri ammattiryhmien, omaisten ja asiakkaiden kanssa,
• yhdistää ihmisen oppimiseen vaikuttavat tekijät ja fysioterapeuttisen ohjaamisen periaatteet suunnitellessaan ja toteuttaessaan fysioterapeuttista ohjaamista,
• tunnistaa eettisiä tilanteita ja siihen yhteydessä olevia eettisiä periaatteita erilaisissa muuttuvissa fysioterapiatilanteissa

Sisältö

Asiakkaan kohtaaminen, asiakaslähtöiset vuorovaikutuskeinot, asiakkaan sisäisen motivoitumisen tukeminen niin tutkiessa kuin terapiaa toteuttaessa, haastattelu tutkimismenetelmänä, fysioterapian eettiset periaatteet ja niiden soveltaminen käytännön tilanteissa.

Oppimateriaalit

Hietanen, P., Kaleva-Kerola, J., Pyörälä, E. & Aho, A. L. 2020. Lääkärin ja potilaan vuorovaikutus. [Helsinki]: Kustannus Oy Duodecim. (Saatavilla Finnasta Turku AMK:n tunnuksila)
- Hyvän vuorovaikutuksen perusteet ja edellytykset

Mönkkönen, K. (2018). Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.(Saatavilla E-kirjanna Finnasta)
- Kpl 5 Dialogisuus asiakastyössä

Vänskä K., Laitinen-Väänänen S., Kettunen T., Mäkelä J. 2011. Onnistuuko Ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita Prima. Helsinki. (Saatavilla E-kirjana Finnasta Turku AMK:n tunnuksilla)
-Kpl 3 Ratkaisu- ja voimavarakeskeisyys ohjauksessa

Tynjälä P. 2002. Oppiminen tiedon rakentamisena. Konstruktivistisen oppimiskäsityksen perusteita. S.72-97.

Itslearningissa ilmoitettu materiaali on verkossa saatavilla olevaa materiaalia.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu, lähi- ja verkko-opiskelu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus: Keskusteleva luento, pari- ja pienryhmätyöskentely
Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä.
Simulaatio-opetus
Verkko-opetus: ITS-materiaali ja opiskeltavaan sisältöön orientoivia tehtäviä.
Vertaisoppiminen: Ryhmätehtäviä lähiopetustunneilla ja itsenäisenä opiskeluna.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 op = 54h opiskelijan työtä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

HYLÄTTY:

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelija ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
- Opiskelija ei ole perehtynyt oppimisalustalla saatavilla olevaan materiaaliin ja /tai tehtävänantoon, eikä toimi niiden mukaisesti
- Opiskelija ei perustele omaa toimintaansa hyödyntäen ammattialansa tietoperustaa (opiskeluvaiheeseen suhteutettuna)

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija ei tunnista tai pysty osoittamaan terapiatilanteessa tilanteeseen sopivia, asiakaslähtöisiä vuorovaikutuskeinoja tutkiessaan ja ohjatessaan asiakasta ja työskennellessään eri ammattiryhmien, omaisten ja asiakkaiden kanssa, ei osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- Ei tunnista tai pysty osoittamaan ihmisen oppimiseen vaikuttavia tekijöitä
- Fysioterapeuttisen ohjaamisen perusperiaatteiden ymmärrys ei tule esiin, ei kykene suunnittelemaan tai ohjaamaan fysioterapeuttisin menetelmin
- Ei tunnistaa erilaisia eettisiä tilanteita ja siihen yhteydessä olevia eettisiä periaatteita erilaisissa muuttuvissa fysioterapiatilanteissa
- Opiskelijan toiminta on epäjohdonmukaista ja sekavaa opiskeluvaiheeseen suhteutettuna
- Opiskelija ei kykene reflektoimaan oppimistaan tai toimintaansa
- Opiskelija ei ota vastaan palautetta ja/tai muuta toimintaansa palautteen pohjalta
- Opiskelija vaarantaa potilasturvallisuuden ja/tai työ- ja opiskeluympäristön turvallisuuden

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Opiskelija ei tunnista ja/tai noudata fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita, lakeja, asetuksia ja sovittuja toimintaohjeita
- Opintojakson tehtävät ovat tekemättä, tehtävänannon kaikkiin kohtiin ei ole vastattu tai ne ovat erittäin puutteellisin tiedoin palautettu.
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus ei ole kunnioittavaa, luotettavaa ja /tai rehellistä, eikä hän kanna vastuuta toiminnastaan.
- Opiskelijan toiminta on epäammatillista opiskeluvaiheeseen suhteutettuna

HYVÄKSYTTY:

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelijan tietoperusta hahmottuu kokonaisuutena
- Opiskelija osaa etsiä näyttöön perustuvaa tietoa eri tietolähteistä sekä tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä tiedonlähteitä systemaattisesti
- Kirjalliset tehtävät on kirjoitettu selkeästi jäsenneltynä
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
- Kirjallisissa töissä on omaa pohdintaa ja synteesiin on pyritty

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa annettujen ohjeiden mukaan itsenäisesti
- Opiskelija osaa valita ja käyttää terapiatilanteessa tilanteeseen sopivia, asiakaslähtöisiä vuorovaikutuskeinoja tutkiessaan ja ohjatessaan asiakasta ja työskennellessään eri ammattiryhmien, omaisten ja asiakkaiden kanssa, ja tunnistaa sekä osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- Osaa yhdistää ihmisen oppimiseen vaikuttavat tekijät ja fysioterapeuttisen ohjaamisen periaatteet suunnitellessaan ja toteuttaessaan fysioterapeuttista ohjaamista, tunnistaa ja osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- Tunnistaa ja tietää eettisiä tilanteita ja siihen yhteydessä olevia eettisiä periaatteita erilaisissa muuttuvissa fysioterapiatilanteissa ja osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja muuttaa toimintaansa sen perusteella

VASTUU JA ITSENÄISYYS (PÄTEVYYS)
- Opiskelija toimii tavoitteellisesti ja noudattaa sovittuja aikatauluja
- Opiskelija osaa organisoida omaa toimintaansa
- Opiskelija osaa ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- Opiskelija tunnistaa ja toimii fysioterapeutin työtä ohjaavien eettisten periaatteiden, lakien, asetusten ja sovittujen toimintaohjeiden mukaisesti
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus on kunnioittavaa, luotettavaa ja rehellistä
- Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia
- Opiskelija huomioi dialogisuuden ja pyrkii toimimaan vuorovaikutustilanteissa tasavertaisesti
- Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ja osaamistaan kriittisesti, tunnistaen omia vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteita

Sisällön jaksotus

Sisällöt on tarkemmin kuvattu Itslearningissa

Vko 45
2h: Opintojakson orientaatio & Lämmittelyä dialogisuuteen

Vko 46
A&B erikseen, 4h: Haastattelu tutkimisen välineenä fysioterapiassa

Vko 47
A&B erikseen, 4h: Kohtaaminen fysioterapiassa: keskustelu motivoivasta haastattelusta & pienryhmätyöskentely tunnilla

Vko 48
A&B erikseen, 4h: Vuorovaikutus osio jatkuu

Vko 49
A&B erikseen, 4h: Simulaatio

Vko 50
A&B erikseen, 4h: Haastattelutehtävän purku & opintojakson yhteenveto

Viestintäkanava ja lisätietoja

Läsnäolo:

Kaikilla opintojaksojen lähiunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson osiosta vastaavan opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.

Kaikista poissaoloista tehdään aina osaamisen näyttö/korvaava tehtävä, ohjeet Itslearningissa

Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä lähitunneille etäyhteyttä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi: hyväksytty - hylätty

Arvosanan eli suoritusmerkinnän saa, kun kaikki opintojakson tehtävät ovat on hyväksytysti suoritettuna Itslearningissa annettuun määräaikaan mennessä.

Kaikki opintojakson tehtävät tulee palauttaa Itslearningalustalle. Oppimistehtävät tulee palauttaa ensisijaisesti ensimmäisenä niihin osoitettuna palautuspäivänä ja palauttamatta jättäminen vastaa hylättyä/täydennettävää suoritusta. Hylätyt/täydennettävät suoritukset palautetaan opettajan määrittämän aikataulun mukaisesti.

Arvosana muodostuu seuraavista suoritteista:
1. Motivoiva keskustelu -oppiportin kurssi: hyväksytty / hylätty.
2. Hyviä kohtaamisia terveydenhuollossa -oppiportin kurssi: hyväksytty / hylätty.
3. Haastavat vuorovaikutustilanteet -oppiportin kurssi: hyväksytty / hylätty.
4. Haastattelulomakkeen tekeminen sekä haastattelun toteuttaminen: hyväksytty / hylätty
5. Itslearningiin palautetut yksilösuorituksena ja ryhmässä tehtävät tunti- ja ennakkotehtävät: hyväksytty / hylätty. (Tarkemmat arviointikriteerit on ilmoitettu tehtäväkohtaisesti Itslearningissa tehtävänannon yhteydessä)
6. Opintojakson tunneille osallistuminen sekä niillä työskentely
7. Opettajan arviointi: annettujen tehtävien hoitaminen aikataulussa sekä muu opiskelijan toiminta opintojakson aikana +/-

Esitietovaatimukset

Ei edeltävyysehtoja