Siirry suoraan sisältöön

Haastattelu- ja vuorovaikutustaidot fysioterapiassa (2 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CL22-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 06.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.04.2025 - 06.06.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
Fysioterapeuttikoulutus
Opettajat
Iida Laine
Ryhmät
PFYSIS24
Fysioterapeutti (AMK), S24
PFYSIS24A
PFYSIS24A
PFYSIS24B
PFYSIS24B
Opintojakso
TH00CL22

Toteutuksella on 11 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 42 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ke 16.04.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Opintojakson orientaatio & Lämmittelyä dialogisuuteen, Haastattelu- ja vuorovaikutustaidot fysioterapiassa TH00CL22-3004
EDU_2030 Evert muunto byod
Ti 29.04.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Haastattelu tutkimisen välineenä fysioterapiassa, Haastattelu- ja vuorovaikutustaidot fysioterapiassa TH00CL22-3004
ICT_C3044 Teoriatila muunto
Pe 02.05.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Haastattelu tutkimisen välineenä fysioterapiassa, Haastattelu- ja vuorovaikutustaidot fysioterapiassa TH00CL22-3004
ICT_C2046 Teoriatila muunto
Ti 06.05.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Kohtaaminen fysioterapiassa, Haastattelu- ja vuorovaikutustaidot fysioterapiassa TH00CL22-3004
ICT_C3044 Teoriatila muunto
Pe 09.05.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Kohtaaminen fysioterapiassa, Haastattelu- ja vuorovaikutustaidot fysioterapiassa TH00CL22-3004
ICT_C3044 Teoriatila muunto
Ti 20.05.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Vuorovaikutus osio jatkuu, Haastattelu- ja vuorovaikutustaidot fysioterapiassa TH00CL22-3004
ICT_B2038 Terapiatila 1
ICT_B2043 Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
Ti 20.05.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Vuorovaikutus osio jatkuu, Haastattelu- ja vuorovaikutustaidot fysioterapiassa TH00CL22-3004
ICT_B2035 Fysikaalisen terapian ja lastahoidontila
ICT_B2026 Teoriatila muunto
Ti 27.05.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Simulaatio, Haastattelu- ja vuorovaikutustaidot fysioterapiassa TH00CL22-3004
Simulation 4 MED D2024,Debriefing 4 MED D2035
Ke 28.05.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Simulaatio, Haastattelu- ja vuorovaikutustaidot fysioterapiassa TH00CL22-3004
Simulation 4 MED D2024,Debriefing 4 MED D2035
Ti 03.06.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Haastattelutehtävän purku & opintojakson yhteenveto, Haastattelu- ja vuorovaikutustaidot fysioterapiassa TH00CL22-3004
ICT_B2043 Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
Ke 04.06.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Haastattelutehtävän purku & opintojakson yhteenveto, Haastattelu- ja vuorovaikutustaidot fysioterapiassa TH00CL22-3004
ICT_B2043 Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Sisällöt on tarkemmin kuvattu Itslearningissa

Vko 16
2h: Opintojakson orientaatio & Lämmittelyä dialogisuuteen

Vko 18
A&B erikseen, 4h: Haastattelu tutkimisen välineenä fysioterapiassa

Vko 19
A&B erikseen, 4h: Kohtaaminen fysioterapiassa: keskustelu motivoivasta haastattelusta & pienryhmätyöskentely tunnilla

Vko 21
A&B erikseen, 4h: Vuorovaikutus osio jatkuu

Vko 22
A&B erikseen, 4h: Simulaatio

Vko 23
A&B erikseen, 4h: Haastattelutehtävän purku & opintojakson yhteenveto

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• valita ja käyttää terapiatilanteessa tilanteeseen sopivia, asiakaslähtöisiä vuorovaikutuskeinoja tutkiessaan ja ohjatessaan asiakasta ja työskennellessään eri ammattiryhmien, omaisten ja asiakkaiden kanssa,
• yhdistää ihmisen oppimiseen vaikuttavat tekijät ja fysioterapeuttisen ohjaamisen periaatteet suunnitellessaan ja toteuttaessaan fysioterapeuttista ohjaamista,
• tunnistaa eettisiä tilanteita ja siihen yhteydessä olevia eettisiä periaatteita erilaisissa muuttuvissa fysioterapiatilanteissa

Sisältö

Asiakkaan kohtaaminen, asiakaslähtöiset vuorovaikutuskeinot, asiakkaan sisäisen motivoitumisen tukeminen niin tutkiessa kuin terapiaa toteuttaessa, haastattelu tutkimismenetelmänä, fysioterapian eettiset periaatteet ja niiden soveltaminen käytännön tilanteissa.

Oppimateriaalit

Hietanen, P., Kaleva-Kerola, J., Pyörälä, E. & Aho, A. L. 2020. Lääkärin ja potilaan vuorovaikutus. [Helsinki]: Kustannus Oy Duodecim. (Saatavilla Finnasta Turku AMK:n tunnuksila)
- Hyvän vuorovaikutuksen perusteet ja edellytykset

Mönkkönen, K. (2018). Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.(Saatavilla E-kirjanna Finnasta)
- Kpl 5 Dialogisuus asiakastyössä

Vänskä K., Laitinen-Väänänen S., Kettunen T., Mäkelä J. 2011. Onnistuuko Ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita Prima. Helsinki. (Saatavilla E-kirjana Finnasta Turku AMK:n tunnuksilla)
-Kpl 3 Ratkaisu- ja voimavarakeskeisyys ohjauksessa

Tynjälä P. 2002. Oppiminen tiedon rakentamisena. Konstruktivistisen oppimiskäsityksen perusteita. S.72-97.

Fysioterapia-lehti numero 2/2025 saatavilla sähköisenä Turku AMK:n tunnuksilla Finnasta.

Itslearningissa ilmoitettu materiaali on verkossa saatavilla olevaa materiaalia.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu, lähi- ja verkko-opiskelu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Kansainvälisyys

Lähiopetus: Keskusteleva luento, pari- ja pienryhmätyöskentely
Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä.
Simulaatio-opetus
Verkko-opetus: ITS-materiaali ja opiskeltavaan sisältöön orientoivia tehtäviä.
Vertaisoppiminen: Ryhmätehtäviä lähiopetustunneilla ja itsenäisenä opiskeluna.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 op = 54h opiskelijan työtä
Tästä noin 22h on lähiopetusta ja 32h on opiskelijan itsenäistä opiskelua.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

HYLÄTTY:

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
- ei perustele omaa toimintaansa hyödyntäen ammattialansa tietoperustaa

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- ei tunnista terapiatilanteessa tilanteeseen sopivia, asiakaslähtöisiä vuorovaikutuskeinoja tutkiessaan ja ohjatessaan asiakasta ja työskennellessään eri ammattiryhmien, omaisten ja asiakkaiden kanssa, ei osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- ei tunnista tai pysty osoittamaan ihmisen oppimiseen vaikuttavia tekijöitä
- fysioterapeuttisen ohjaamisen perusperiaatteiden ymmärrys ei tule esiin, ei kykene suunnittelemaan tai ohjaamaan fysioterapeuttisin menetelmin
- ei tunnistaa erilaisia eettisiä tilanteita ja siihen yhteydessä olevia eettisiä periaatteita erilaisissa muuttuvissa fysioterapiatilanteissa
- ei kykene reflektoimaan oppimistaan tai toimintaansa, eikä huomioi saamaansa palautetta.
- vaarantaa potilasturvallisuuden ja / tai työ- ja opiskeluympäristön turvallisuuden
- valitsemat vuorovaikutuskeinot eivät ole asiakas- tai oppimistilanteeseen sopivia

AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- ei tunnista ja / tai noudata fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita, lakeja, asetuksia ja sovittuja toimintaohjeita
- toiminta ja vuorovaikutus ei ole kunnioittavaa, luotettavaa ja / tai rehellistä, eikä hän kanna vastuuta toiminnastaan

HYVÄKSYTTY:

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- näyttöön perustuva tiedonhaku on puutteellista eikä opiskelija osaa kriittisesti arvioida hakemaansa tietoa
- tietoperusta on sirpaleinen ja asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi
- osoittaa oppimistehtävissä kykyä tuottaa asiasisältöä luettavassa ja ymmärrettävässä muodossa, mutta tiedon pohdinta on pinnallista ja synteesiin ei päästä

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- osaa valita ja käyttää terapiatilanteessa tilanteeseen sopivia, asiakaslähtöisiä vuorovaikutuskeinoja tutkiessaan ja ohjatessaan asiakasta ja työskennellessään eri ammattiryhmien, omaisten ja asiakkaiden kanssa, ja tunnistaa sekä osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa ja osaa yhdistää ihmisen oppimiseen vaikuttavat tekijät ja fysioterapeuttisen ohjaamisen periaatteet suunnitellessaan ja toteuttaessaan fysioterapeuttista ohjaamista, tunnistaa ja osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa eettisiä tilanteita ja siihen yhteydessä olevia eettisiä periaatteita erilaisissa muuttuvissa fysioterapiatilanteissa ja osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- fysioterapeuttisten menetelmien käyttö ja päätelmien tekeminen vaativat ohjausta ja varmistusta
- kykenee toimintansa itsereflektioon, mutta se on pinnallista ja / tai epärealistista
- kykenee palautteen vastaanottamiseen ja pyrkii muuttamaan toimintaansa sen perusteella
- kykenee toimimaan turvallisesti erilaisissa ohjaus- ja vuorovaikutustilanteissa

AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- tunnistaa toiminnassaan fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita
- toimii lakien, asetusten ja sovittujen toimintaohjeiden mukaisesti
- selittää ja tunnistaa ammatillisen osaamisensa ja toimintansa edellytyksiä ja seurauksia
- osaa toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole itseohjautuvaa
- toiminta ja vuorovaikutus on kunnioittavaa, luotettavaa ja rehellistä

Esitietovaatimukset

Ei edeltävyysehtoja

Lisätiedot

Läsnäolo:

Kaikilla opintojaksojen lähiunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson osiosta vastaavan opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.

Kaikista poissaoloista tehdään aina osaamisen näyttö/korvaava tehtävä, ohjeet Itslearningissa

Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä lähitunneille etäyhteyttä.

Siirry alkuun