Neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu (10 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BE18-3011
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 13.10.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 22
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Esa Bärlund
- Satu Takala
- Juho Korpi
Ryhmät
-
MFYSIK22Fysioterapeutti (AMK) monimuoto, K22
- 23.09.2024 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoitelu, Neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu TH00BE18-3011
- 24.09.2024 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoitelu, Neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu TH00BE18-3011
- 25.09.2024 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoitelu, Neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu TH00BE18-3011
- 26.09.2024 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoitelu, Neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu TH00BE18-3011
- 27.09.2024 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoitelu, Neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu TH00BE18-3011
- 28.09.2024 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoitelu, Neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu TH00BE18-3011
- 29.09.2024 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoitelu, Neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu TH00BE18-3011
- 30.09.2024 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoitelu, Neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu TH00BE18-3011
- 01.10.2024 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoitelu, Neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu TH00BE18-3011
- 02.10.2024 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoitelu, Neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu TH00BE18-3011
- 03.10.2024 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoitelu, Neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu TH00BE18-3011
- 04.10.2024 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoitelu, Neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu TH00BE18-3011
- 05.10.2024 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoitelu, Neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu TH00BE18-3011
- 06.10.2024 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoitelu, Neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu TH00BE18-3011
- 07.10.2024 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoitelu, Neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu TH00BE18-3011
- 08.10.2024 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoitelu, Neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu TH00BE18-3011
- 09.10.2024 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoitelu, Neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu TH00BE18-3011
- 10.10.2024 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoitelu, Neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu TH00BE18-3011
- 11.10.2024 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoitelu, Neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu TH00BE18-3011
- 12.10.2024 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoitelu, Neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu TH00BE18-3011
- 13.10.2024 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoitelu, Neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu TH00BE18-3011
- 14.10.2024 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoitelu, Neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu TH00BE18-3011
- 15.10.2024 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoitelu, Neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu TH00BE18-3011
- 16.10.2024 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoitelu, Neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu TH00BE18-3011
- 17.10.2024 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoitelu, Neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu TH00BE18-3011
- 18.10.2024 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoitelu, Neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu TH00BE18-3011
- 19.10.2024 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoitelu, Neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu TH00BE18-3011
- 20.10.2024 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoitelu, Neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu TH00BE18-3011
- 21.10.2024 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoitelu, Neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu TH00BE18-3011
- 22.10.2024 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoitelu, Neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu TH00BE18-3011
- 23.10.2024 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoitelu, Neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu TH00BE18-3011
- 24.10.2024 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoitelu, Neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu TH00BE18-3011
- 25.10.2024 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoitelu, Neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu TH00BE18-3011
- 26.10.2024 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoitelu, Neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu TH00BE18-3011
- 27.10.2024 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoitelu, Neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu TH00BE18-3011
- 28.10.2024 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoitelu, Neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu TH00BE18-3011
- 29.10.2024 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoitelu, Neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu TH00BE18-3011
- 30.10.2024 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoitelu, Neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu TH00BE18-3011
- 31.10.2024 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoitelu, Neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu TH00BE18-3011
- 01.11.2024 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoitelu, Neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu TH00BE18-3011
- 02.11.2024 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoitelu, Neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu TH00BE18-3011
- 03.11.2024 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoitelu, Neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu TH00BE18-3011
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• soveltaa aikaisemmin omaksumaansa osaamista sekä fysioterapian tutkimuksellista tietoaan tilanteissa, joissa asiakkaalla on keskus- ja ääreishermoston vajavuus,
• toimia fysioterapian eettisten periaatteiden mukaisesti,
• laatia asiakaslähtöisen toimintakyvyn osa-alueita selittävän fysioterapeuttisen tutkimissuunnitelman ja toteuttaa sen tilannekohtaisesti, luotettavasti ja turvallisesti,
• tehdä johtopäätöksiä asiakkaan toimintakykyä kuvaavista tutkimistuloksistaan sekä selittää, miten asiakkaan toimintakyvyn osa-alueiden muutokset vaikuttavat hänen osallistumismahdollisuuksiinsa,
• laatia asiakaslähtöisen fysioterapeuttisen diagnoosin ja asettaa tavoitteet yhdessä asiakkaan kanssa,
• suunnitella ja toteuttaa asiakkaan toimintakykyä ja sen osa-alueita ylläpitävät ja/tai edistävät fysioterapiatilanteet ottaen huomioon asiakkaan resurssit,
• ohjata ja tukea asiakkaan itsenäistä harjoittelua ja toimintakykyä hänelle soveltuvin terapiamuodoin sekä toimia yhteistyössä omaisten sekä sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön kanssa,
• vertailla fysioterapian eri toteutusvaihtoehtojen tuloksellisuutta sekä raportoida asiakkaan tilasta suullisesti ja kirjallisesti.
Sisältö
Fysioterapiaprosessi, kun asiakkaan toimintakyvyn ja sen osa-alueiden muutokset ovat seurausta keskus- ja ääreishermoston vajavuudesta, oppimisympäristönä fysioterapia- ja kuntoutuspalveluita tuottavat palveluyksiköt.
Oppimisen tavoitteiden laatiminen, oppimisen kehittymisen reflektointi, kirjaaminen.
Oppimateriaalit
Oppiminen etenee fysioterapeuttikoulutuksessa kumulatiivisesti, joten harjoittelu edellyttää sitä, että opiskelija on omaksunut ennen harjoittelujakson alkua edeltävien opintojen sisältöjen mukaisen osaamisen.
Oppimateriaalina em. osaamisen liittyvä materiaali sekä harjoittelupaikan määrittämä oheismateriaali.
Opetusmenetelmät
- Opiskelija reflektoi omaa osaamistaan ennen harjoittelua ja asettaa kirjalliset tavoitteet omalle oppimiselleen.
- Opiskelija toimii aktiivisesti harjoittelun asiakastilanteissa ja muiden tehtävien toteutuksessa soveltaen teoriaa käytäntöön kokemuksellisen oppimisen kautta.
- Opiskelija arvioi oppimisensa ja osaamisensa kehittymistä sekä hakee aktiivisesti ohjausta ja palautetta toiminnastaan harjoittelun edetessä.
- Opiskelija tuottaa kirjallisen asiakasraportin, jossa käytetään fysioterapianimikkeistön lisäksi ICF-koodeja toimintakyvyn ja sen edellytysten kuvauksen jäsentämisessä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
ENNEN HARJOITTELUN ALKUA Opiskelija perehtyy ITSin Harjoittelu Clinical practise -kansiossa olevaan harjoittelun oppaaseen perusteellisesti selvittäen omat vastuunsa harjoittelussa. Epäselvät asiat opiskelija ottaa esille ohjaavan opettajan kanssa. Opiskelijan tulee ottaa huomioon oppaan määrittämien tehtävien lisäksi harjoittelupaikkakohtaiset tehtävät hyvissä ajoissa.
Oppimistavoitteet: itsearviointi ja tavoitteet –lomake palautetaan opettajan kommentoitavaksi. Opiskelija muokkaa kommentoitua lomaketta tarpeen mukaan siten, että hän voi lähettää tavoitteensa ohjaavalle fysioterapeutille . Opiskelija ja ohjaava fysioterapeutti tarkastelevat opiskelijan asettamia tavoitteita harjoittelupaikassa ensimmäisen harjoitteluviikon kuluessa sekä tarvittaessa opiskelija muokkaa asettamiaan tavoitteita. Kirjalliset tavoitteet viedään myös SUN HARKKA -alustalle.
HARJOITTELUSSA fysioterapeuttiopiskelija työskentelee fysioterapeutin ohjauksessa fysioterapeutin tehtävissä. Opiskelija vastaa hänelle annettujen työtehtävien hoitamisesta fysioterapeuttiohjaajalleen ja opettajaohjaajalle.
Alkutavoitekeskustelu toteutetaan Teamsin välityksellä (1-2 viikko), ja siihen osallistuvat opiskelija, ohjaava fysioterapeutti ja opettaja. Opiskelija sopii tavoitekeskustelun ajankohdan ohjaajansa kanssa opettajien antamien aikataulujen puitteissa.
Opiskelija laatii kirjallisen itsearvioinnin tavoitekeskusteluihin ja palauttaa sen SUN HARKKAAN viimeistään kaksi päivää ennen tavoitekeskusteluja.
Harjoittelun puoliväliin mennessä kirjallinen raportti on jo aloitettu. Tässä vaiheessa raportissa on kirjattu raportin alkuosa: esitiedot, raporttikohteen tilan kuvaus, alustava fysioterapeuttinen diagnoosi ja tavoitteet. Ohjaava fysioterapeutti tarkistaa raportin sisällön oikeellisuuden ja opettaja jäsennyksen, tavoitteet, toteutuksen jne. Opiskelijan kannattaa palauttaa raporttiluonnos mahdollisimman varhain oppimisalustalle (SUN HARKKA), jotta ohjaava opettaja voi tarvittaessa ohjata raportin etenemistä. Valmis raportti tulee palauttaa oppimisalustalle viimeistään harjoittelun päätyttyä.
Loppuarviointiin osallistuvat opiskelija, ohjaava fysioterapeutti ja opettaja.
Opiskelija järjestää loppuarviointikeskustelun harjoittelun oppaassa kuvatulla tavalla. Opiskelija valmistautuu keskusteluun siten, että hän vie keskustelua eteenpäin esitellen oman oppimisensa edistymistä ja jatkokehittymistarpeita tavoitekohtaisesti kirjallisen itsearviointiinsa nojautuen.
Loppuarviointikeskustelu toteutuu pääsääntöisesti Teamsin tms. välityksellä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsearviointi ja tavoitteet: kirjallinen itsearviointi ja tavoitteet ennen harjoittelua ja täydentäminen loppuarviointiin (itsenäinen opiskelu)
- Harjoittelun aikana opiskelija tekee kirjallisen fysioterapiaprosessia kuvaavan raportin. Tästä on raporttipohja ohjeineen ja muuta tukimateriaalia oppimisalustalla ITSissä Harjoittelu -kansiossa. Raportissa käytetään ICF pääkooditusta fysioterapianimikkeistön koodien lisäksi jäsentämään kirjoittamista. Muu itsenäinen opiskelu esim. ohjaavan fysioterapeutin määrittämään oheismateriaaliin perehtyminen.
- Dokumenttien arkistointi: Opiskelija arkistoi harjoitteluun liittyvät dokumentit SUN HARKKA -sovellukseen.
Muistutus: Mahdolliset poissaolot korvataan 1:1 ja niiden suorittamisesta sovitaan ohjaavan fysioterapeutin ja ohjaavan opettajan kanssa. Huomioikaa mahdollisiin pajapäiviin osallistumisenne.
Sisällön jaksotus
Harjoitteluajankohta on syksy 2024
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikriteerit ITSissä.
Harjoittelujakson arvosana koostuu kolmen osa-alueen arvioinneista: työskentely harjoittelupaikassa, fysioterapiaprosessia kuvaava raportti sekä harjoitteluoppaassa mainittujen vastuutehtävien hoitaminen.
Työskentelyä harjoittelupaikassa arvioi ohjaava fysioterapeutti / fysioterapeutit fysioterapeuttikoulutuksen asettamien kriteerien mukaan ohjaavan opettajan tuella ( asteikkona hylätty - 5). Arvioinnissa painottuvat fysioterapeuttinen tutkiminen ja kliininen päättely, terapiaosaaminen sekä ohjaus- ja opetusosaaminen. Fysioterapiaprosessia kuvaavan raportin ammatillisuutta arvioi opettaja harjoittelun kriteerien mukaisesti. Harjoitteluoppaassa mainittujen vastuutehtävien hoitamisen arvioivat sekä ohjaava fysioterapeutti että ohjaava opettaja em. kriteerejä hyödyntäen. Vastuutehtäviin kuuluu mm. opintojakson arviointien ym. dokumenttien skannaus ja lataus SUN HARKKA -sovellukseen.
Opettaja merkitsee opintojakson arvosanan opintosuoritusrekisteriin, kun opiskelija on tehnyt hyväksytysti kaikki opintojaksoon liittyvät suoritteet ja tehtävät.
Hylätty (0)
Hylätyn harjoittelun kriteerit löytyvät myös Itsyssä ja Sunharkka-pohjissa. Tutustu niihin ennen harjoittelun alkua.
Kriteerit on laadittu yhteistyössä Suomen Fysioterapiakouluttajat ry:n, Harkka- harjoittelusta työelämään muuttuvissa terveysalan toimintaympäristöissä hankkeen ja Suomen ammattikorkeakoulujen fysioterapiaharjoittelun vastuuhenkilöiden verkoston kanssa
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa selittää teoreettisesti ja tutkia simulaatiotilanteessa asiakkaan toimintakyvyn muutoksia. Opiskelija osaa toteuttaa em. tilanteisiin liittyvää fysioterapiaa kun muutokset johtuvat erityisesti hermoston toiminnan rajoitteista.